Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalainen vastaan muut

Aloittaja Tapsa, 28.04.07 - klo:10:16

« edellinen - seuraava »

pena

minä olen 110%tyytyväinen kymco super 9 iduttaa ettei suomessa enää myydä,täydellinen hinta laatu suhteessa,eikä tarvitse ropaa joka tilanteessa.

Eki

Silloin moposkootteri tai yleensä mikä muukin tuote on hyvä, kun itse käyttäjä on siihen tyytyväinen, olipa valmistusmaa vaikkapa Timpuktu!  :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

kolehmainen2

Itselläni on skoottereina Solifer retro 2012 sekä SYM 2007. SYMissä on nyt kilometrejä 4600 ja Soliferissa 600. Tähän asti Solifer (Baotian 4-tahti) on toiminut moitteetta, itse olen tehnyt huollot esim vaihtainut öljyt jo kolme kertaa. SYM (2-tahti) on huolletty myös useammin kuin olisi ollut tarve. Laadullisesti Solifer on mielestäni hieman huonompi mm heikkotehoisemmat jarrut, heikommat sähkökytkimet, muovin laatu, istuin yms. Mielestäni kuitenkin 995e skootteriksi Solifer on ihan hintansa väärti.

Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota erittäin lyhyeen (300km) sisäänajo matkaan Soliferissa, itse ajan konetta sisään suosituksesta huolimatta 1000km! Uskon tämän pidentävän Soliferin kestävyyttä!
Kymco Spacer, Solifer Retro -12

Coastside

Nuo suositukset ajaa satoja kilometrejä osakaasulla ovat erittäin ärsyttäviä eikä mikään tekninen asia puolla niitä. Ajakaa vain 300 km 25 kmh jos jaksatte ja vaihtakaa sitten mäntä ennen aikojaan, kun sillä ajolla olette pilanneet sen.

Kiinalaisissa kannattaa kaikki öljy vaihtaa välittömästi ennen käyttöä, koska hyvin usein niissä on metallipurua piittaamattoman kokoamisen jälkeen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Melkosta lirua se öljykin, valutin just yhdestä Solifer SFR:stä öljyt pois mikä oli 2 vuotta ja vähän päälle 4000 ajettu. Eikä yhtään öljynvaihtoa tehty. Kiinaöljyt oli koneessa kun oli vaan mustaksi värjäytynyttä vettä mitä sieltä tuli..

antti--91

Minun kiinalaiseen Zneniin pyörähti eilen 1000km mittariin eikä kyseisen matkan aikana ollut yhtään vikaa tai ongelmaa. Ensimmäinen vika ilmaantui ironisesti 1000,1 kilometrin kohdalla, jolloin vaihdoin siihen öljyt. Pohjatulpan kanta vääntyi pyöreäksi, joka vaikeutti sen avaamista. Hakkasin siihen väkisin kiinni 16mm hylsyn ja sen avulla sain propun auki. Onneksi pöytälaatikossa oli varalla uusi pohjatulppa.

Sisäänajon aikana vaihdoin öljyjä ylitunnollisesti, ehkä jopa neuroottisesti, mutta uskon että tästä voi olla kauaskantoista hyötyä. Moottoriöljyt vaihtui kilometreillä 1, 39, 107, 211, 330, 522 ja 1000. Peräöljyn olen vaihtanut 330km kohdalla ja nyt 1000km kohdalla. Jatkossa vaihdan moottoriöljyt 500km välein ja peräöljyt 1000 tai 2000 kilometrin välein.

Täytyy nyt "koputtaa puuta" ja toivoa että skootteri toimii jatkossakin yhtä hyvin.

En ole koskaan omistanut yhtään eurooppalaista skootteria, mutta ihmettelen silti niiden hintaa ja suosiota. Voihan se olla että pitkällä aikavälillä niissä on vähemmän pikkuvikoja kuin kiinalaisessa, mutta tuntuu kyllä hieman hölmöltä maksaa lähes nelinkertainen hinta kiinalaiseen verrattuna. Kyllä sillä erotuksella korjaa kiinalaista aika kattavasti. Noh, kaipa tämä on verrattavissa siihen että kesäkuussa pistin täysin toimivan ja varsin pienikulutuksisen Skoda Feliciani talliin seisomaan ja ostin käyttöautoksi Mersun. Eihän siinä ollut oikeastaan mitään järkeä, mutta pakko myöntää että onhan se ihan eri fiilis ajella Mersulla kuin Skodalla. Brändit ymmärrettävästi maksaa ja varmasti suurimmalla kohderyhmällä, eli teineillä, asia on todennäköisesti vieläkin tärkeämpi kuin tällaisella yli-ikäisellä skootterikuskilla.

Tämä ajamani 1000km on kertynyt huhtikuun 19. päivästä alkaen, eli noin kolmessa kuukaudessa. Vuotuinen ajomäärä lienee siis noin 2000km luokkaa jos ajan vaikka lokakuuhun asti. Eiköhän tuon skootterin perustekniikka kestä tällaisella ajomäärällä useamman vuoden. Pikkuvikoja varmasti tulee jossain vaiheessa, mutta osiahan saa kaupasta ja työkalut pysyy käsissä.

Tämän ensimmäisen 1000km perusteella voin suositella kiinanskootteria ihmiselle, joka haluaa edullisen kulkineen eikä pidä merkkiä pääasiana. Varmasti myös ns. maanantaikappaleita saattaa tulla tehtaalta ulos, mutta korostan myös huoltojen ja ajotyylin merkitystä. Minä en ole pahemmin kaahaillut, keulinut tai suditellut ja uskoisin että se näkyy skootterin yleiskunnossa vuosien saatossa.

pugt200

Miksi öljyä pitää vaihtaa koko ajan? Esim Vespassa sama litku saa olla koneessa 6000 km tai vuoden?

Coastside

Pikkuvikojen merkityksen vähätely oudoksuttaa. Valo pimenee (autoissa yleensä 98 % varmuudella polttimo tai sulakevika) tuntuen pikkuvialta kunnes vaihtaa polttimon eikä se korjaannu sillä. Johtosarjan ja katkaisimen tutkailu ei olekkaan pikkutyö vaan vaatii osaamista ja mittarin ja paljon puuhaa. Lopulta selviää että johtosarjassa on jossain kylmäjuotos tms. Hankit jonkinlaisen joka ei sovikkaan omaasi.
Kiinalaisissa on vain periaatteessa sama moottori ja osa varusteista on samankaltaisia ja mikään ei kerro sitä ennenkuin kokeilet tehden päivän parin töitä, ehkä turhaan.

Olen itse tehnyt 22+ työkalua korjata pikkuvikoja. ;)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

khaosaming

Sekin oudoksuttaa, että suositellaan kiinalaista ihmisille, jotka "eivät pidä merkkiä pääasiana". Pitäisi kai sanoa, että kiinalainen on henkilölle, joka ei pidä luotettavuutta tärkeänä. Ikään kuin kukaan ostaisi vaikka Hondaa merkin takia. Kiinalainen sopii käyttäjälle, jolla on vanhan ajan käsitys ajoneuvon ylläpidosta -- kaikki tehdään itse. Jos joutuu viemään pajalle, ei kiinalaista kannata ostaa.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

antti--91

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 14.07.13 - klo:21:53
Miksi öljyä pitää vaihtaa koko ajan? Esim Vespassa sama litku saa olla koneessa 6000 km tai vuoden?

Kyllähän tuollaisen skootterin kone käy varmaankin 6000km asti samoilla öljyillä, mutta millaisessa kunnossa se mahtaa olla? Näillä öljynvaihdoilla pyrin siirtämään koneremontin ajankohtaa eteenpäin ja uskoakseni koneremontti on huomattavasti monimutkaisempi homma kuin öljyjenvaihto. Ja mikä raha on tänä päivänä 3,90e joka kuluu yhteen öljynvaihtoon jos käyttää Teboilin Moniaste 15W40-öljyä?

InsOmnia

#145
Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 14.07.13 - klo:22:29
Pitäisi kai sanoa, että kiinalainen on henkilölle, joka ei pidä luotettavuutta tärkeänä. Ikään kuin kukaan ostaisi vaikka Hondaa merkin takia.
Aika kärjistettyä tekstiä. ;D
Itse ajellut kiinalaisilla kaksi ja nelipyöräisillä harraste kulkineilla viimeisen viiden vuoden ajan ja kilometrejä kertynyt niille rapiat 70 000km:ä. Kunhan sisäistää sen tosiasian, että suomalainen maahantuoja valitsee aina sen halvimman vaihtoehdon, niin ymmärtää paremmin miksi ne ei oikeasti käytössä kestä. Onneksi useimmiten nämä epäkohdat ovat helposti ja halvalla eliminoitavissa.  ;)

En viitsi toistaa itseäni, kuin papukaija, joten jos asia kiinnostaa enemmän, niin minun vanhoista jutusteluista löytyy lisää informaatiota. ;)

Luotettavuudesta, tuohon kilometrimäärään olen kerran jäännyt tien päälle. Silloinkin kyse oli saksalais valmisteisen viriosan hajoamisesta johtuva oire.  ;D  Muuten on niin työ kuin vapaa-ajan ajot hoitunut mallikkaasti kiinalaisten keksintöjen turvin. Tosin maahantuojan tinkaukset pitää ensin saattaa ajan tasalle ja uusia joitan osia "ehkäpä alta satasen arvosta" ja sitten voikin nauttia luotettavasta kyydistä. ;D

Eihän kiinalainen kulkine kaikille sovi, varsinkin jos on huoltofirman varassa. :o Mutta tosi pienellä askartelulla "verrattuna vaikkapa Vespan eturoiskeläpän laittoon" saa kiinalaisesta kulkineesta, oivan matkakumppanin vuosiksi. ;)

Edit: Mutta se on kyllä totta, kaiken joutuu tekemään itse. Merkkihuoltoon jos kiiinan kulkineen viet, niin ajot saa siltä ajokaudelta unohtaa. :o Tästäkin saamme kiittää lyhytkatseista markkinataloutta, halvalla kun myy, niin ei se asiakas kehtaa kaikesta rutista ja jos rutisee, niin se on pottumainen asiakas, joutaa odottamaankin? :o  Tämä on tietysti kaksiteräinen miekka, ei se asiakas ainakaan toiste tule asiakkaaksi, mutta ei sen väliä, voitot kierrähtäneet pankkitilille, joten uutta maahantuontifirmaa pystyyn. :o

tommi

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 14.07.13 - klo:21:53
Miksi öljyä pitää vaihtaa koko ajan? Esim Vespassa sama litku saa olla koneessa 6000 km tai vuoden?

Vespassa onkin öljynsuodatin, siksi samoilla öljyillä voi ajaa noinkin pitkään. Suositus on että sekä öljyt että suodatin vaihdetaan 6000km välein. Kunpa sama systeemi olisi kiinalaisissakin. Ärsyttää vaihtaa öljyjä 6-8 kertaa kesässä ja kuskata niitä kierrätykseen. Vespa kuskit pääsee paljon helpommalla  :-\

Coastside

Lainaus käyttäjältä: tommi - 15.07.13 - klo:07:24
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 14.07.13 - klo:21:53
Miksi öljyä pitää vaihtaa koko ajan? Esim Vespassa sama litku saa olla koneessa 6000 km tai vuoden?

Vespassa onkin öljynsuodatin, siksi samoilla öljyillä voi ajaa noinkin pitkään. Suositus on että sekä öljyt että suodatin vaihdetaan 6000km välein. Kunpa sama systeemi olisi kiinalaisissakin. Ärsyttää vaihtaa öljyjä 6-8 kertaa kesässä ja kuskata niitä kierrätykseen. Vespa kuskit pääsee paljon helpommalla  :-\
Kiinalaiseen ja muihinkin saa suodattimen muttei sisäistä. Hankkii auton suodattimen ja liittää sen astiaan niin että koneesta otettu öljy valuu suodattimen läpi toiseen astiaan josta sen voi seuraavassa vaihdossa ottaa käyttöön. Kun lisää ruokasoodaa niin sen happamoituminenkin poistuu. Noki jää muttei haittaa mitään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Lainaus käyttäjältä: newstb - 29.04.07 - klo:18:36
itsellä on taiwanilainen merkki,hintaa tuolla uutena oli 2400e.
malliston lippulaiva siis moposkoottereista.
laatuun olen ollut tyytyväinen mielestän peittoaa monet yamahan tuotteet joita olen purkanut ja kasannut.

tekniikka perustuu hondan ja piaggion jonkinlaiseen yhdistelmään, joka on mielestäni varsin toimiva.jarrut olivat vuonna 2002 kärkitasoa ainakin jonkun englantilaisen artikkelin mukaan,itse niitä ehostin vielä teräspunosletkuilla tosin.
jousitus on varsin lötkö sporttisimpiin verrattuna.

käytettyjen hinta noissa on yllättäen pysynyt suhteessa varsin hyvänä mielestäni.
laatu tuote ilman laatumerkkiä-toimii  :)
Itselläni myös Taiwanilainen, mutta tunnettu valmistaja joka on iät ajat tehnyt osia mm. Yamahalle ja monille muille tunnetuille merkeille. Elikä saman hintaluokan TGB Bullet 2T ja nyt tuli jo toukokuussa vuosi täyteen, ajettu liki 20.000km, takarengasta alkaa kaipaamaan uutta, muuten kukkuu ja kulkee kuin uusi. Kuinka paljon näillä yleensä kannattaa jauhaa ennen kuin on uusittava sylinteri ja mäntä renkaineen vähintäin, vielä ei ole veto eikä huiput tippuneet yhtään uuteen verrattuna?! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

kani

Jännä nähdä kauanko kestää. Ja kummasta loppuu veto ensin, skopasta vai miehestä :). Mies ainakin selätti monta kiinalaista skootteria hyvää tahtia..