Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Renkaiden staattinen tasapainotus kotioloissa

Aloittaja Partanen, 14.04.13 - klo:11:22

« edellinen - seuraava »

Partanen

Halvalla sait.

Mutta itse tekeminen on osa harrastusta. Ja tietää, että on tasapainotettu oikein. Taikka vähintään niin hyvin kuin itse osaa.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Jännä juttu tämäkin asia, keraamikuulilla tasapainotus. Ne jotka ovat niitä käyttäneet väittävät että toimii ja ne jotka eivät usko niihin eivät ole niitä kokeilleetkaan ;D

ps. poikkeuksia varmaan löytyy puolin ja toisin.

ds. mielestäni joku pesukonevalmistaja on käyttänyt tätä samaa teknologiaa rummun tasapainottamiseen.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

#17
Miksei noita kuulia sitten käytetä kaikissa renkaissa ja ajoneuvoissa täällä Suomessa, jos on niin hyvä juttu? Tuskin ne rengasliikkeeseen kiusallaan ostaa tasapainotuskoneita, ja laittavat kiinteitä painoja vanteisiin.

Lisäys klo11.06: Mun tekniikan tajulla noi kuulat vaatii asettuakseen sen, että renkaan pitää pomppia. Eli korjaavat oiretta, toisinsanoen renkaan pomppimista. Parempi tapa on poistaa oireen aiheuttaja, eli epätasapaino, tasapainottamalla rengas kiinteillä painoilla.

Pesukoneen rummun tasapainottaminen on sillä tavalla eri juttu, että siinä epätasapainon aiheuttaja, eli pyykki muuttaa paikkaansa vähän väliä. Pesukoneen rummun tasapainottamiseen periaate varmaan toimiikin ihan hyvin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Paitsi ettei tuota käytetä pesukoneissakaan mitenkään kattavasti.

konenikkari

#19
Maaliman yksinkertaisimman ja ilmeisestikin luotettavan "tasapainoituskoneen"
olen nähnyt saab valmetin autotehtaalla V.75
Siinä vanne asetettiin keskiöstään tuettuna vaaka asentoon.
Tasapainoitushenkilö katsoi mihin päin ja kuinka paljon kallistui ja löi laakista sopivan painon vastapuolelle.
Lukumäärää laskiessani tasapainoitti n.40 vannetta minuutissa ???
Myöhemmin esim. ruohonleikkuririn teriä olen tasapainoitellut samalla periaatteella, toimii.
Tosin mulla kestää yhden terän tasapainoitus puoli tuntia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 17.04.13 - klo:22:15
Tasapainoitushenkilö katsoi mihin päin ja kuinka paljon kallistui ja löi laakista sopivan painon vastapuolelle.
Lukumäärää laskiessani tasapainoitti n.40 vannetta minuutissa ???
Reilussa sekunnissa näkee mihin päin ja kuinka paljon vanne kallistuu ja lyö sopivan painon...  :P

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 18.04.13 - klo:05:38
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 17.04.13 - klo:22:15
Tasapainoitushenkilö katsoi mihin päin ja kuinka paljon kallistui ja löi laakista sopivan painon vastapuolelle.
Lukumäärää laskiessani tasapainoitti n.40 vannetta minuutissa ???
Reilussa sekunnissa näkee mihin päin ja kuinka paljon vanne kallistuu ja lyö sopivan painon...  :P
Ja vaihtaa vielä sen vanteenkin toiseen.. Ei varmaankaan tarvine töistään potkuja pelätä  ;D

konenikkari

#22
Taisi mua luulla joksikin kellokalleksi kun tarkasti seurasin.
Pyörät tuli ja lähti rullalinjaa pitkin.
Ehkä joka kolmas vaati painon ja kaikki oli alle 5g, monessakin 2g.
Isompi painoheittoiset siirrettiin linjan viereen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

#23
Jäi ihmetyttämään, että pyöriä ne Valmetin tehtaalla noin tarkasti painottivat. Autossakin 5 grammaa on siinä ja siinä tuntuuko missään.

Lisäys klo 18.50: Kannattaa varmaan tuommoisen työntekijän silti pysyä poissa firman pikkujouluista. Helppo kuvitella, että vähemmästäkin tulee nokka kipeäksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Dynaaminen ja staattinen tasapainotus...
Kivoja termejä, toinen on se mitä tehtaalla tekivät..
Ja kylläpä se ajan oloon alkaa vaikuttamaan, alle 5g painovirhekin, Partasella ei varmaan ole ikinä ollut niin huonoo autoo että eron olisi huomannu..

Kurapyöräpojatkin asiasta juttelee:
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=2070
Vanhaahan tuo juttu on, mutta paikkansapitävää..
Yleisin ongelmahan skopakuskeilla on täristävä puolikesää ajettu eturengas, jonka saa aikaiseksi joko huonolla tasapainolla tai väärillä rengaspaineilla..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Sillä sanoinkin, että 5 grammaa on siinä ja siinä, että tarkka mies (minä) sen huomaa, autossa ainakin. Valmet ei ensimmäisenä tuo mieleen autoa, ja sillä kysyinkin että mitä rattaita noin tarkasti painottivat.

En tiedä miten hyvä/huono auto määritellään tässä tapauksessa. Jos jossain autossa tuntuu 5 gramman heitto, niin tuskin se laadusta on riippuvainen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003