Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

kääntyy kääntyy...

Aloittaja sympaatti, 30.04.15 - klo:18:39

« edellinen - seuraava »

Partanen

#15
Mee sä konenikkari miettimään miten variaattori toimii. Tuntuu senkin ymmärtämisessä olla sulla haasteita.

Pyrin parhaani mukaan olla lukematta sun juttuja, ja olet hylkäyslistalla. Joten jos mitenkään mahdollista, lakkaa kommentoimasta mun kirjoituksia.

Vielä kun saisi pois tuon "näytä viesti" painikkeen, niin tämä keskustelupalsta lähentelisi täydellisyyttä. Hylkäyslista nimittäin toimii loistavasti, ja sitä käyttämällä tämä palsta nostaa verenpainetta paljon vähemmän.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Sun kannattaisi jättää vittuilu, niinkuin moni muukin asia niille, jotka sen osaa. Nyt kuitenkin tiedät, etten lähtökohtaisesti näe sun kirjoituksia, joten voit lopettaa ton säälittävän lässytyksen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#17
Ei tartte painepesuria.. etupyörästäkin lentää kura parhaimmillaan siihen alempaan laakeriin ja se kait niistä useimmiten meneekin.
Vielä kun se on jostain syystä hiukan isolla käyntivälyksellä niin hakkaa kuopissa juurikin siihen alalaakeriin jäljet
Tässä mallikuvia:  http://www.x9ownersclub.co.uk/forum/index.php?topic=23728.0

E: 2. kuva ylhäältä ja alin, näkee kun etupyörän heittämä kura on kuivunu ja tuo alalaakeri on siinä just hollilla.
Paskat näissä kunnon kumista pölysuojaa ole(mutua), peltinen lätkä vaan mikä ei estä vedenkään pääsyä.
Kyllä tuo ohjauslaakeri olis säännöllisen huollon tarpeessa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#18
Hyvin kuvattu, tärkeä osio on tuo laakerivaihdon yhteydessä, pölysuojan uusiminen.
Ko. ongelman ydin saattaa olla se että lähes kaikki palikat kootaan tehtaalla lähes kuivina.
Meillä suomessa on syytä käyttää kootessa veden ja maantiesuolan kestävää vaseliinia ?!
Parasta voiteluainetta taitaa olla vaseliini jota käytetään esim. vannasputkissa.
Ko vaseliini muuttuu jämäkäksi joutuessaan veden kanssa kosketuksiin.
Ja omatoiminen Piaggio x9 500 Evon kanssa loppuelämänsä ajava värkkää hetkessä laakeria suojaavan muovilätkän asentaessaan uuden laakerin.
Jotenkin tuntuu, ettei skotun suunnittelija ole oikein ollut tehtäviensä tasolla.
Toinen vaihtoehto on ns, ajastettu vanheneminen, johon en oikein usko, tässä tapauksessa.
Ovat vaan suunnittelu insinööritkin, pelkkiä ihmisiä, inhimillisine piirteineen.
Jotkut vaan myy https://www.piaggiospares.co.uk/product/PIAGGIO/5982615/FORK%20STEERING%20BEARING%20X&uid=0 sarjaa jonka yksi oleellinen osa on se pölysuoja.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kone

Vastaohjaus harjoittelu? Eikö tuo tule jo, kun pentuna fillarilla ajaa, niin luonnostaan? Miten sitä "harjoitellaan"?

-Zone-

Kylmä tosiasia että varsin suuri osa yllättävässä tilanteessa kääntää siitä ohjaustangosta väärään suuntaan. Mitä enempi olet ajanut autoa sitä helpommin niin tulee 2-pyöräisen päällä käymään. Ja sitä harjoitellaan juurikin niin että kiinnitetään huomiota miten pyörä käyttäytyy kun teet jotain. Ei oikeastaan muuten, eikä sekään takaa että siitä vaistomainen refleksi tulee, mutta siihen on paremmat edellytykset. Cruisailemalla ja maisemia mulkoilemalla vastaohjaus toki sujuu luonnostaan, mutta kun tulee se yhtäkkinen väistöä vaativa tilanne eteen asia muuttuu helposti tilanteen pahentamiseksi.

Kone

Jokainen on oman onnensa seppä tai Casey Stoner. Kun ohjataan väärään suuntaan ollaan pöpelikössä välittömästi.

Coastside

Vaseliiniksiksi kannattaa valita vettä hyvin sietävä kuten CRC:n erikoisvaseliini.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#23
Hitto kun en muista mistä luin sen jossa sakki sai testata MP-simulaattoria. Olisko ollut jotkut ranskalaiset mp-messut. Siinä testattiin sitä vastaohjausta kurvissa. Se testi koostui kurvista joka kurvin lopussa tiukkeni yhtäkkisesti hyvin pienelle säteelle. liki 90% testaajista käänsi siinä lopussa väärään suuntaan (eli sinne kurvin suuntaan) kun se nopeasti jyrkkenevä osuus tuli eteen.

Testaajien määrää en muista (oli niitä ihan kohtalaisesti) mutta ikäryhmät oli muistaakseni 16-60 välillä. Sen testin tarkoitus oli nimenomaan havahduttaa siihen tosiasiaan että ihminen toimii yllättävissä tilanteissa refleksien varassa ja ne silloin tekemämme ei aina ole mitenkään sidoksissa järjen kanssa tai sen miten arvelemme niissä toimivamme. Jotakuinkin näihin sanoihin se juttukin loppui. Joku tuontyyppinen se simu http://www.dinamoto.it/dinamoto/3_projects/4_SafeBike_portable/SafeBike_portable_eng.html

viisnelonen

Takavuosina, 15v sitten??, olin pari kertaa ns ruosteenpoistokursseilla missä oli mm tuo hätäväistö eli suomeksi raju yhtäkkinen käännös ja heti perään uudestaan takaisin ajolinjalle. Käännöksen aloittaminen aloitettiin vasta viimehetkellä ennen  väistökohdetta ja vauhtia oli joku 50
Vaatii niin rajuja otteita stongasta että ei meinannu läheskään kaikilla onnistua kuin vasta lukemattomien HARJOITUS kertojen jälkeen.
Etuhaarukka/ohjausakseli joutuu kovalle rasitukselle, samoin kuskin itseluottamus. Eikä tuosta ole mitään muuta mahdollisuutta selvitä kuin että, nopea vastaohjaus oikeaan suuntaan on omaksuttu ja mieluummin iskostunut selkäyhtimeen.
Samoin siellä selkeni että painava pyörä ei tarkoita kömpelöä.. oli yksi Goldwing joka osaavan kuskin alla meni keilaradalla kuin kevari  :D :o

Pölysuojasta: Joo, näkyy siellä joku kumilätkä olevan mutta ei vaan pidä vettä ja likaa niinkuin pitäs.
Niin ja x9:n ohjauksesta sen verran että moni joka koeajaa ysiä ekan kerran kommentoi yleensä ohjausta tyyliin: outo,kankea,jäykkä,retkahtaa tms. Näin minäkin koin aluksi. Ja tämä erityisesti pienissä nopeuksissa.
Kumma kyllä korkea pleksi paransi asiaa ??!!  Tuli lisää hitausmomenttia ?? voisko olla ??
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 01.05.15 - klo:14:24
Pölysuojasta: Joo, näkyy siellä joku kumilätkä olevan mutta ei vaan pidä vettä ja likaa niinkuin pitäs.
Pitäisköhän siinä olla etulokarin takaosassa roiskeläppä jatkona. Pienikin saattais oleellisesti vähentää renkaasta lentävän veden määrää.

Coastside

Täällä päin kuoli kaksi kuskia törmättyään erittäin hyvissä olosuhteissa, toinen tolppaan ja toinen koivuun. Ohjausvirhe tuli toisen väestäessä keskikoroketta ja toinen vastaantullutta bussia. Vastaohjausta tuskin hallitsivat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kone

Mulle sattu nuorena motoristin alkuna jotain, mitä en osaa vieläkään selittää miten kaikki tapahtui? Oli varmaan käsittämätön tuuri? Oli satanen vauhtia, kun kolmion takaa tuli auto suoraan eteen. Viime hetkessä auton kuski huomas, että sieltä tullaan lujaa ja jarrutti, mutta kumminkin oli etuosa pyörän tiellä. Sen tajusin, että kohta sattuu ja kovasti. Vieläkään en tajua miten sain sen väistettyä...pysähdyin tienlaitaan ja auton kuski jotain sanoi?  mitä en kuullut tai tajunnut ja jatkoi matkaa. Se vaan oikeni jotenkin ???

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Kone - 01.05.15 - klo:16:04
Se vaan oikeni jotenkin ???
Tuokin musta on yksi syy treenata. Tai ainakin harkita sitä.

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 05.12.14 - klo:17:05
Itse käytin yhden kokonaisen kesän sen opetteluun. Pyrin miettimään aina kurveissa mitä teen ja miten pyörä käyttäytyy. Sen vuoksi että hommasta tulisi mahdollisimman vaistonvaraista. Yhden asian ainakin huomasi aika nopeaan. Nimittäin sen että kurvit sai vedettyä suuremmalla nopeudella läpi. Jos asiaa ajattelee kääntäen, eli että jos ajetaan samaa nopeutta kuin ennenkin mutta jos kyvyt riittäisi kuitenkin parempaan, on ajo kurvissa turvallisempaa kun siihen "äärirajalla" ajamiseen on enemmän varaa kuin ennen.

En koe että tuosta haittaakaan olisi ollut vaikka ei ehkä joskus henkeäni pelastaisikaan.

Kone

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 01.05.15 - klo:16:15
Lainaus käyttäjältä: Kone - 01.05.15 - klo:16:04
Se vaan oikeni jotenkin ???
Tuokin musta on yksi syy treenata. Tai ainakin harkita sitä.

Huomaa nuorena. Nyt olen vähemmän nuori. Hivenen parempi, tai ainakin maltillisempi kuski, kuin silloin. Ehkä sitä nuoruuden intoa ja paloa, ainakin tiettyhin asioihin kumminkin on. Liian vanha oppimaan uusia asioita ei tietenkään milloinkaan ole, jos siihen kykeneväinen on. Joo, joo rakastan rakastan....