Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Koeajoin Gilera 125cc..

Aloittaja Motomummo, 03.07.10 - klo:22:45

« edellinen - seuraava »

Motomummo

Tänään koe ajoin Gilera 125cc 2T ja kulki kuin unelma. Oli tosi ihana ajaa. Kulki kevyesti ja helposti. Taajama-ajossakaan ei hassumpi.
Ainoita minuspuolia on "keskikonsoli" jonka takia ei voi oikein kuljettaa mitään jalkatilassa. Tämä on myös korkeampi kun nykyinen skootterini, mut just varpaat tavoitti maankamaran. Ja tietty korkeemmat vakuutusmaksut...
Pyörä huomattavan iäkäs, -98 mallia, mutta ajettu alle kolmetuhatta km. Oli vaan ihme homma kun netissä hinta 1290e ja myyjä alkoi selvittää hinnan olevan väärin siellä, oikea hinta 1790e...herää kysymys, voiko hinnan noin vain muuttaa...
Nyt mietityttää vaihtaisko mopon tähän..

Midland

No siinä ainakin potkua riittää-10kW muistaakseni. Mulla Apriliassa 9kW ja taajama-ajelu on niin mukavaa ja turvallisen ja stressittömän tuntuista, kun ei yhtään jää muun liikenteen jalkoihin. Ajo-ominaisuudet ihan eri planeetalta, kuin kiinalaisessa. Isolla tiellä pärjää vielä 100km/t alueella, mutta moottoritiellä jää jo jalkoihin. Mä otin vakuutuksen IF:stä, 274,48/vuosi-4 erää. Uuden vakuutuksen lähtöbonus 20% ja paranee siitä 5% vuosittain. Eli maksan 68,62â,¬ 3kk välein. Ei tästä ole kyllä paluuta moposkootteriin, jollei kortti lähde.. ::) Siinä jalkojen välissä on Apriliassakin kohouma (bensatankki), mut oon laittanu isommat tavarat kassiin, kassi sangoistaan kypäräkoukkuun ja sitten polvilla tukee sivuilta. Menee se niinkin..

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: Motomummo - 03.07.10 - klo:22:45Oli vaan ihme homma kun netissä hinta 1290e ja myyjä alkoi selvittää hinnan olevan väärin siellä, oikea hinta 1790e...herää kysymys, voiko hinnan noin vain muuttaa...
Voi, mikäli siellä netissä on ollut selvästi virheellinen tieto.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

jalat

#3
1800e hintaluokassa on tarjolla ollut myös 250cc skoottereita. Ja jos ei tykkää maxiskootteri tyyppisestä, vaan enemmän perinteisestä pienen skootterin näköisestä, niin kannattaa katsoa Benelli Velvet 250cc. Taitaa olla nytkin yksi myynnissä nettimotossa jossa hintapyynti 1800e. Pikku tinkauksella varmasti hinta putoaa vielä hieman. Siinä on sama yamahan pommin kestävä moottori mikä on yamaha majestyssä ja mikä oli omassa ex-malaguti madisonissa. Voin vain suositella. Benelli Velvet foorumilla maailmalla isot pojat ovat ajaneet kyseisellä koneella 100 000 - 150 000km.

Nimittäin ero 125cc -> 250cc on aivan tajuton. 125cc saa käytännössä maantiellä ajaa siima kireällä melkein kokoajan, kun 250cc:llä mennään nätisti pintakaasulla. Vakuutuksien hinnoissa ei ole kuin muutaman kympin erot.

edit: linkki nettimoton benelliin http://www.nettimoto.com/benelli/velvet/966357
(ja ei. En tunne kyseistä myyjää, eikä tämä ole sen kummempi mainos. Kehun vain kyseistä moottoria ja sen tehoja)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Midland

Joo, ei se vakuutusmaksu 125-250 meinaa mitään. Toi Benelli on aikas kivan näköinen/kokoinen. Mulla homman ratkaisi se hankintahinta ja laitteen koko. Suurin osa ajosta on kuitenkin kylillä ja kaupoissa pyörittelyä, joten en halunnu mitään "laivaa". Matka-ajossa mennään sit 100 alueella jo lähellä max nopeutta, mutta kun on vesijäähdytys ja sähköpuhallin niin ei kone keittele. 2 päällä 250 kuutioinen on varmasti ihan eri maailmasta sen moottoritehon suhteen.. MUTTA-kevarista jos mopon jälkeen alottelee ja sitten kun se nälkä kasvaa, siirtyy 250 jne.  ::)

jalat

No itse ajelin ensin moposkobolla ja pääsin testaamaan 123cc skoboa. Mukavahan se oli. Mutta kyllä se vaan 80-100kmh nopeuksissa tuntui hieman koneen ylihuudattamiselta. Toki se sen meni juur ja juur, mutta ei se varmasti hyvää tee koneelle. Osta toki Gilera jos se tuntui hyvältä ja sopii omaan ajoon. Ei siinä mitään. Mutta jos hintaväli ei ole iso, niin suosittelen ehdottomasti tuota 250cc vehjettä.

250cc vehje ei ole vielä kovin mukava 2 päällä, mikäli kummatkin ovat aikuisia ja painoluokka 70-100kg. Toki joku 45kg keijukais-tyttöystävä menee vaikka mopon kyydissä huomaamatta. Mutta 2 aikuista + 250cc on vähän siinä ja siinä onko se enää mukavaa. Kyllä sillä menee. Mutta monesti tulee mieleen että jos ajaisi kuitenkin yksin tai jos kaksin pitää mennä, niin autolla. Oman kokemukseni pohjalta 400cc skootteria harkitsisin jos 2 päällä tarvitsisi ajella. Tämä on vähän niitä että pitää jokaisen kokea itse todetakseen mikä on riittävä :) Tuo ihmisten paino toki on hyvinkin merkitsevässä roolissa.


(Tämä 600cc custom pyörä on ihan eriluokkaa 2 päällä. Täysin ongelmaton ajaessa. Ei huoju, ei hytky kun on matala painopiste. Sekä kyytiläisen helppo hypätä kyytiin mataluuden vuoksi)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Motomummo

Gilera muuttui tuohon Honda 110 Lead 108cc, Oli rakkautta ensisilmäyksellä. Kaikki miellytti, koko, väri, käytettävyys (ei keskikonsolia ja käpälät ylttää kunnolla maahan), ulkonäkö (skootterimainen) ja nelari. Ei tarvetta millekään tosi isolle pyörälle, tuo 125cc olis ihan maksimikoko omalle ajolle

Midland

No hyvä et löyty sopiva.. En mäkään 2-tahtista oikeen huolis, varsinkaan näissä isompimoottorisissa. Honda on ihan laatumerkin maineessa. Sitten vaan nautiskelua  8) ja onnex olkoon uudelle hankinnalle!

Coastside

#8
Tuo kokopuoli on kiinnostava asia siksi ettei mopo-kevari luokassa ero ole arjessa kovin iso kun huomioi nopeusrajoitukset. Jos hankkisin isomman niin köröttelisin 3/4 matkasta sitä samaa nopeutta kuin mopollakin.

Mopo on merkittävästi kevyempi, joka tuntuu kun ajaa talvellakin. Tarkoitan kevyimpiä kiinanmalleja, enkä näitä 115 kg painoisia.

Eipä silti etteikö isommat menohalut maistuisi joskus. Varsinkin väsyneen turtuneena kun ajaa kotiinpäin. Statuspullistelu ei kiinnosta ja parkkiksilla nuo auto)elvikset näyttävät typeriltä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Midland

Enpä tiiä-vajaa 40kg Baotiania painavampi toi Aprilia. Ei se kyllä juuri tunnu, jos jalat yltää kunnolla maahan. Tehon kanssa saa varoo talvella.

Motomummo

Aiemman moposkootterin kauivapaino oli 98kg ja tämä kevarimalli painaa 114kg ajokunnossa, että ei kovain isoa painoeroa.
Muilta mitoilta entinen korkeampi (takana myös 12 tuuman rengas), muuten pituus ja leveys suunnilleen samat. Kevarissa kapeammat renkaat.