Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kytkin vai vari pitää ääntä?

Aloittaja kaahonen, 09.04.12 - klo:20:55

« edellinen - seuraava »

Partanen

No hei, ei laakeria ole tarkoitettu hitsattavaksi. Olen ihan oikeasti hitsannut itsekin, eikä se metalli sula ilman lämpöä. Kai siihen jonkin räkäsyn voisi migillä saada, muttei se mitään hitsaamista ole. Ei voi suositella kenellekään laakerin lämmittelyä migillä. Siitä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä. Tässä ei nyt huutoäänestys auta, ja toivottavasti suurin osa ymmärtää itsekin, ettei niitä laakereita hitsailla. Tai jos joku Xcitingin tapauksessa hitsaa, niin seuraavaksi sorvautuu kytkinakseli pilalle, kun laakeri ei enää pyöri kunnolla.

Eikä sen akselin tarvitse olla tiukka sinne laakeriin. Riittää kun laakeri on kunnossa, niin kyllä pyörii. Samalla tapaa toimii autoissa ns. silmälaakerit, jotka myös tukevat kytkiakselia. Ei auton vaihteistoa tarvitse naputella paikalleen silmälaakerin takia. Eikä se laakerikaan tykkäisi tuon suuntaisesta naputtelusta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

mesemies49

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 05.05.12 - klo:21:51
No hei, ei laakeria ole tarkoitettu hitsattavaksi. Olen ihan oikeasti hitsannut itsekin, eikä se metalli sula ilman lämpöä. Kai siihen jonkin räkäsyn voisi migillä saada, muttei se mitään hitsaamista ole. Ei voi suositella kenellekään laakerin lämmittelyä migillä. Siitä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä. Tässä ei nyt huutoäänestys auta, ja toivottavasti suurin osa ymmärtää itsekin, ettei niitä laakereita hitsailla. Tai jos joku Xcitingin tapauksessa hitsaa, niin seuraavaksi sorvautuu kytkinakseli pilalle, kun laakeri ei enää pyöri kunnolla.

Eikä sen akselin tarvitse olla tiukka sinne laakeriin. Riittää kun laakeri on kunnossa, niin kyllä pyörii. Samalla tapaa toimii autoissa ns. silmälaakerit, jotka myös tukevat kytkiakselia. Ei auton vaihteistoa tarvitse naputella paikalleen silmälaakerin takia. Eikä se laakerikaan tykkäisi tuon suuntaisesta naputtelusta.
K
Auton silmälaakeri on ihan eri juttu ei pyöri jatkuvasti ja ei ole sisä/ulkokoolilaakeri.

InsOmnia

Nyt kannattaa sitten erottaa hitsaamisen ja ulkokoolin karhentamisen migillä toisistaan. Kädellä voit tyydyttää itseäsi, mutta voi sillä kädellä myös ravistella ne viimeiset pissatipat. :o Nyt voikin jokainen omalla kohdallaan, miettiä minkä vertasin mihinkin? ;D

Se ulkokooli ei kerkeä alle sekunnin täpän hitsaamisen aikana, edes lämmetä. Mutta se on ihan riittävä karhennus väljään sovitteeseen.

Coastside

Sen voi karhentaa myös karkealla sandiksella ja käyttäen liimaa saada sen pysymään paikoillaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#34
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 05.05.12 - klo:23:20
Nyt kannattaa sitten erottaa hitsaamisen ja ulkokoolin karhentamisen migillä toisistaan. Kädellä voit tyydyttää itseäsi, mutta voi sillä kädellä myös ravistella ne viimeiset pissatipat. :o Nyt voikin jokainen omalla kohdallaan, miettiä minkä vertasin mihinkin? ;D

Se ulkokooli ei kerkeä alle sekunnin täpän hitsaamisen aikana, edes lämmetä. Mutta se on ihan riittävä karhennus väljään sovitteeseen.

Uskon että tässä on oleellista sen laakerin/ulkokoolin koko, pienet on niin vähämassaisia että luulis tulevan muodonmuutoksia..
Mig on juuttuneen ulkokoolin poistossa loistava, kun hitsaa palon ympäri koolin niin jäähtyessään putoo kooli itsestään pois !

Edit: Jos akseli on väljä niin paras tulee kun irroittaa akselin ja antaa täytehitsata sen ja sitten sorviin.
Itse korjaan väljät laakeripesät Loctite 641:llä tai jos on ihan horo niin sitten saman sarjan Quick metal..

Tässä tapauksessa liiman/massan käyttö ei oo ihan päössinlihaa kun laakerin pitäis tulla oikeaan asentoon sekä koppaan että akseliin nähden.. ja tarttis olla vielä helposti irroitettavissakin!
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Kun sen kooli karhentaa ja pesän jättää sileäksi, liima tulee  sen mukana. Lisäksi kun ennen liiman kovettumista asentaa, asettuu laakeri suoraan akselin kanssa linjaan. Kopasta se lähtee koppaa kuumentamalla missä pesä laajenee puolta enemmän kuin kooli. Yleensä laakeria ei saa asentaa kylmään lohkoon voimalla koska pesä siitä venyy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 06.05.12 - klo:13:17
Kun sen kooli karhentaa ja pesän jättää sileäksi, liima tulee  sen mukana. Lisäksi kun ennen liiman kovettumista asentaa, asettuu laakeri suoraan akselin kanssa linjaan. Kopasta se lähtee koppaa kuumentamalla missä pesä laajenee puolta enemmän kuin kooli. Yleensä laakeria ei saa asentaa kylmään lohkoon voimalla koska pesä siitä venyy.

Nythän siis ei ollutkaan kyse laakeripesän väljyydestä vaan akselin..

Tässä aine:   http://www.loctite.fi/cps/rde/xchg/henkel_fis/hs.xsl/full-product-list-loctite-4189.htm?iname=Loctite+660&countryCode=fi&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001FNRZ        millä täyttää useemman kympin välyksen

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Tuohan on sitten loistoaine täyttöihin. Ilmeisesti myös sovittamisiin kuten edellä kerroin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kaahonen

Tuota tuota, nyt ei jymmärrä. Kerrotko mesemies49 miten päättelit että että akseli on väljä tuohon kopan laakeriin?

Koppaa kun asentaa paikoilleen niin siinä vaiheessa ei mielestäni sitä voi havaita, koska kopassahan on sellaiset ohjaustapit reunoilla ettei sitä pysty heiluttamaan (tarkistamaan laakerin välystä). Toki koppa heiluu ennen kuin asentuu ohjaustapeille, mutta tällöin akseli on vasta menossa laakerin sisään, ei siitä mielestäni voi päätellä onko laakerissa väljää. Itse laakeri on sokalla ja liimalla kiinni kopassa ei pyöri siis "pesässä". Otin sokan pois ja laakeri on tukevasti paikoillaan, ilman voimakeinoja sitä ei saa edes pois. Jos akseliin laittaa jotain liimaavaa ainetta on kopan irrottaminen todella vaikeaa, kun se nytkin on todella jämäkästi paikoillaan.
Ei mopolla mahottomia

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 06.05.12 - klo:14:37
Tuohan on sitten loistoaine täyttöihin. Ilmeisesti myös sovittamisiin kuten edellä kerroin.

On se muuten mutta hvetin kallis..  riittoisaa tosin. Itsellä ollut puteli vuosia ja eräitä puslia ja laakereita kiinnitetty, eikä edes kuivu pulloonsa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Saattoi olla sitten traktorin silmälaakeri, joka oli toteutettu kuulalaakerilla. Oli vanhuuttaan pyörinyt huonosti, ja siksi syönyt kytkiakseliin uran. Se on totta, että silmälaakeri pyörii harvemmin.

Silti on olemassa lukuisia laakerointeja, joissa vain toinen kehistä on puristesovitteella, toisen ollessa löyhemmällä sovitteella. Vaikka skootterin kampiakseli lohkoon nähden. Tai kartiorullalaakerilla toteutettu pyörän laakerointi. Samoin monet voimansiirron akselit. Homma perustuu siihen, että laakeri pyörii pienemmän kitkan vuoksi herkemmin kuulistaan/rullistaan, kuin jommalta kummalta kehältään. Ja semmoinen on Xciting:inkin kytkinakselin laakerointi, akselin ei tarvitse olla tiukka laakeriin nähden.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 06.05.12 - klo:21:44
Saattoi olla sitten traktorin silmälaakeri, joka oli toteutettu kuulalaakerilla. Oli vanhuuttaan pyörinyt huonosti, ja siksi syönyt kytkiakseliin uran. Se on totta, että silmälaakeri pyörii harvemmin.

Silti on olemassa lukuisia laakerointeja, joissa vain toinen kehistä on puristesovitteella, toisen ollessa löyhemmällä sovitteella. Vaikka skootterin kampiakseli lohkoon nähden. Tai kartiorullalaakerilla toteutettu pyörän laakerointi. Samoin monet voimansiirron akselit. Homma perustuu siihen, että laakeri pyörii pienemmän kitkan vuoksi herkemmin kuulistaan/rullistaan, kuin jommalta kummalta kehältään. Ja semmoinen on Xciting:inkin kytkinakselin laakerointi, akselin ei tarvitse olla tiukka laakeriin nähden.

Tätä minäkin ajattelin. Ehkä siinä olis jokin booritus tai jokin muu "kiinnitys" jos sen pitäs olla tiukka.

Edelleen kiinnostaa miten mesemies49 teki tulkinnan väljyydestä :-)

Sent from my GT-P7300 using Tapatalk 2
Ei mopolla mahottomia

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 06.05.12 - klo:20:15
Tuota tuota, nyt ei jymmärrä. Kerrotko mesemies49 miten päättelit että että akseli on väljä tuohon kopan laakeriin?

Koppaa kun asentaa paikoilleen niin siinä vaiheessa ei mielestäni sitä voi havaita, koska kopassahan on sellaiset ohjaustapit reunoilla ettei sitä pysty heiluttamaan (tarkistamaan laakerin välystä). Toki koppa heiluu ennen kuin asentuu ohjaustapeille, mutta tällöin akseli on vasta menossa laakerin sisään, ei siitä mielestäni voi päätellä onko laakerissa väljää. Itse laakeri on sokalla ja liimalla kiinni kopassa ei pyöri siis "pesässä". Otin sokan pois ja laakeri on tukevasti paikoillaan, ilman voimakeinoja sitä ei saa edes pois. Jos akseliin laittaa jotain liimaavaa ainetta on kopan irrottaminen todella vaikeaa, kun se nytkin on todella jämäkästi paikoillaan.

Yleensä ne väärässä paikassa tapahtuvat pyörimiset näkee ihan katsomalla. Osien puhdistus ja suurennuslasin ehkä tarvii. Tommonen akselinpääkin ottaa itteensä jälkiä. Varsinainen syntynyt välys selviää vain mittaamalla.. 
Ostaa uuden laakerin laakeriliikkeestä ja sillä "mittaa" sovittamalla akselinpäähän. Jos väljyys on laakeripesässä niin sitte vaan aineet väliin ja kasaan.

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

mesemies49

Minähän muistin aluksi väärin korjasin asian,laakerin sovitus sisäkoolista oli siinä väljä.Mutta unohda se juttu,kyllä se pelittää varmaan kun kytkin vai mikä se on kuumenee niin laajenee ja laakeri pyörii oikeasta paikasta( ne on Kymcon sovituksia) ;D

kaahonen

Joo  eilen vaihdoin vanhat rullat takas kun nuo dr. pulleyt olivat mielestäni vähän liian kevyet tähän peliin. No samalla avasin kytkimen kiristys mutterin jotta sain sen holkin joka tulee tätä laakeria vasten pois pakaltaan ja sovitus laakeriin ja kyllä se siihen sopii kuin nenä päähän, eikä ole väljä. Joten sen osalta homma ok.
Ei mopolla mahottomia