Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tauko skootterointiin

Aloittaja XEVO400, 22.08.14 - klo:16:33

« edellinen - seuraava »

XEVO400

Tulipa laitettua skootteri nyt sitten lihoiksi ja hihnan vinguttaminen jää tauolle. Kuinka pitkälle vai lopulliselle, sen aika näyttää.
Nyt katsellaan vähän matkapyörää sillä silmällä, jospa joku sopiva kävelee vastaan.

Skootterointi oli ihan hauska tapa taas päästä kaksipyöräisten maailmaan ja sanoinkin ostajalle että katsotaan kaduttaako. Skootterissa itsessään ei häirinnyt monikaan seikka, muutamista ehkä vähän voisi urputtaa:
Pieni pyörä koko, sekin lähinnä vain reippaammassa matka ajossa. Etu jousitus oli myös aika kova, mutta siihenkin olisi varmaan lääkkeet löytyneet jos olisi asiaan perehtynyt. Matka ajossa myös tuo Xevon ajoasento oli hieman ahdas, kun satulan möykky ei sallinut ahteria juuri liikuttaa. Huoltohommissa tietysti noita katteiden purkamisia riittää, mutta sekin alkaa sujua kun parikertaa homman tekee.

Mukavia muistoja puolestaan toivat hyvä säänsuoja (korkea pleksi), tavarankuljetuskyky, vaihteiden puuttuminen, sekä hauskuus reippaassa mutka ajossa (tässä taas pieni pyöräkoko tuo ketteryyttä)

Koska ei tule varmaan paljoa täällä enää kirjoiteltua, haluan samalla kiittää palstalaisia hyvistä neuvoista ja vinkeistä matkan varrella ja joskus kirpeästäkin mielipiteen vaihdosta

HiTec

Nääh, kerran kun on makuun päässyt niin siitä osaa enää lopullisesti luopua, en osannut minäkään vaan 2v tauon jälkeen oli taas A-kortin kulkuneuvo talossa ;D
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Gilera F-250

Kannattaahan se matkamotoristin elämäkin kokeilla, ei siinä paljon menetä.
Itse useita matkapyöriä omistaneena en kyllä ikinä enää palaa ko harrastuksen pariin, näin jälkikäteen oikein pohtinut että mitä sellaista siinä oli että lähes puoli miljoonaa kilometriä kehtasi viettää tien päällä ?...ei mitään jos jälkiviisaana asiaa miettii. Ei siellä mitään vapauden tunnetta saanut, maisemia kerennyt katsella tai suuria ja mahtavia unelmia täytetty....ei.

Vähän sattumienkin kautta näihin "lälläripyöriin" sotkeuduttuani ei kyllä paluuta ole, aivan mahtavaa kun ajaminen on oikeasti lain puitteissa olevilla nopeusrajoituksilla urheilullista, nautittavaa ja mukavaa samaan aikaan...tätä se ei ollut suorilla teillä ajellessa 500-1600km päivämatkojen aikana.

Käyttökuluissa ei nyt isoa eroa ole, kaikkihan on pitkälti suhteellista ja kiinni ajomääristä.

Skootterilla lähtö tallista tapahtuu sekunneissa kun moottoripyöräilyyn alettiin valmistautua edellisellä viikolla ja valmistella reittejä ja varustusta....aargh. Skootterilla lähtee käymään kioskilla tai Kaivarin rannassa kahvilla...ja jos mielii voi ajella shortseissa hyvällä kelillä Tampesteriin kukkulalle kaffelle.

Tämmöisiä ajatuksia kilometrien takaa....onnea mp harrastukselle kuitenkin, odotellaan paluutasi  ;)

Partanen

Olen nähnyt senkin, kun HD:n omistaja vaihtoi Vespaan. Tuumasi, että takaisin pisteeseen A, tai jotain vastaavaa.

Mutta tervetuloa uudelleen, jos tarvetta ilmenee.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Vespister

Elämässä pitää joskus tehdä käännöksiä.
Itsekin luovuin ainakin joksikin aikaa vespailusta ja palasin moottoripyöräilyyn ( joka minulla onkin koko ajan ollut).

Saahan noita skoottereita taas kaupasta uusia, jos sille kannalle tulevaisuudessa taas kallistut.
Minä en oikein osaa pitää vespailua tai muutakaan skootterointia minään erillisenä lajina, näen lälläripyöräilyn yhtenä moottoripyöräilyn alalajina. Onhan vaikkapa kurapyöräily tyylillisesti kauempana matkamoottoripyöräilystä kuin skootterointi.

Minulla oli haaveena ajaa Vespalla Nordkapiin.
Toistaiseksi suuunnitelman toteutus on hyllyllä, mutta ei lopullisesti hylättynä.

HiTec

Vähän samat aatokset oli itselläkin "paluumuuttajana". Tosin tällä kertaa kulut optimoitiin, niin eipä ole juuri niin nokonuukaa tuleeko noita km kerätty vaiko eikö, tuo Honda tuolla katoksessa juuri leipää huuda. Ja jos sitten tuleekin mieli ajaa, niiin moppe katoksesta ja menox, tartte sen suurempi proceduureja asian eteen suoritella 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Gilera F-250

Lainaus käyttäjältä: Vespister - 22.08.14 - klo:22:26
Minulla oli haaveena ajaa Vespalla Nordkapiin.
Toistaiseksi suuunnitelman toteutus on hyllyllä, mutta ei lopullisesti hylättynä.

Sama täällä, oli siis haaveena moottoripyörällä sama. Siinä se mp seisoi jo pakattuna ja valmiudessa viikon päivät...yhtenä iltana pakkasin kolmasosan noista jo pakatuista varusteista autooni ja lähden reissuun emännän kanssa.

Kaatosateissa ja helteissä vuoronperään autossa ilmastointi lämmitti tai jäähdytti popin soidessa ja juttelun merkeissä maisemia katsellessa ja pelkääjän kuvatessa maisemia ja videoidessa matkaa. Ei tarvinnut poroja, hirviä ja peuroja varoa ihan samalla tavalla kuin mp:llä ja itikat, sääsket mitkä lie ei syöneet hengiltä taukopaikoilla. Nordkapista mökki yöksi eikä tarvinnut koretexkalsareita kuivailla sitäkään yötä vaan nautti pitkien kävelylenkkien ja valokuvaamisen jälkeen hyvästä syvästä unesta.

Sivistynyttä matkustelua.  :)

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Gilera F-250 - 23.08.14 - klo:09:47
Sivistynyttä matkustelua.  :)

Ja tuotakin voi vielä pykälän verran tuunata as.autolla. On oma tupa koko ajan mukana ja kun siltä tuntuu, niin auto parkkiin ja yöpymään. Myös taukopaikoilla on WC:t, kaffekeittimet ja jääkaapit käytössä, vietti sen taukonsa sitten vaikka missä maisemissa 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Kone

Niin tai jos menee lentokoneella ja loppumatkan taksilla, niin ei tartte välittää ajamisesta yhtään ja voi tintata kiljua koko ajan, jos haluaa. Mulle ainakin se ajaminen on ykkösjuttu. Sitä varten oon kulkineen ostannut. En minkään muun. Se on minun ykkösharrastus ja pysyy, niin kauan kun, ajamaan pystyn. Ja se on mukavaa, olkoonkin kuinka epäsivistynyttä tahansa.

Gilera F-250

#9
Lainaus käyttäjältä: Kone - 23.08.14 - klo:10:20
Niin tai jos menee lentokoneella ja loppumatkan taksilla, niin ei tartte välittää ajamisesta yhtään ja voi tintata kiljua koko ajan, jos haluaa. Mulle ainakin se ajaminen on ykkösjuttu. Sitä varten oon kulkineen ostannut. En minkään muun. Se on minun ykkösharrastus ja pysyy, niin kauan kun, ajamaan pystyn. Ja se on mukavaa, olkoonkin kuinka epäsivistynyttä tahansa.

Muutama vuosi takaperin tein juuri näin, ystäväni ajelivat Brnohon katsomaan MotoGp kisoja prätkillä...minä lähdin toisen kaverini kanssa lentäen ja taksilla. He lähtivät viikkoa ennen kuin me, olivat perillä tuntia myöhemmin likomärkinä, kantelivat ajovarusteitaan radanvarressa ja kiroilivat...olimme ystäväni kanssa käyneet elintarvikekaupasta Bäylistä eri makuisina useamman pullon ja hilpattilimme iloisina joukon jatkeena, shortseissa ja T-paidoissa koska aurinko alkoi juuri paistaa. Kisojen jälkeen jäimme viikoksi Tsekkiin katselemaan maisemia paikallisella laina-autolla ajellen, ilmaiseksi polttoainekuluilla.

8)

Ps. Minulla ja ystävälläni on samanlaiset Gileran skootterit... :) ja molemmilla pitkä mp tausta.

mopo305

Joo, tauko tuli tännekkin, saa nähdä kuin pitkä. Kyllä sitä joka päivä myytäviä tulee lurkittua. ::)
......näin teemme, rahat juomme, ja kävelemme kotiin.

oskuk

Heh, aikoinaan tuli hiukan kommentoitua matkustustapoja vanhaan matkakuvaukseen. Pitkä reissu on itsessään kokemus, mutta toistuessaan, ta jos ajatukset ovat kovasti siinä kohtessa, se itse matka voi alkaa tuntua pakkopullalta. Eli ehkä sitä  haluaisikin tehdä sitä asiaa vasta perillä. Vaikka vuokrata Vespan viikoksi Toskanassa, tai Kroatiassa -sen sijaan, että se pitää Suomesta sinne myös ajaa... ja varsinkin myös takaisin. Itseänikin välillä kiehtosi huristaa Italiaan, mutta voin kuvitella, että takaisinpäin ei sitten ehkä enää. Mutta voihan Vespan laittaa konttiin ja se tulee viidellä sadalla? perässä, kun itse lentää Roomasta kuudellakympillä kotiin ;-)

xx851z

Lainaus käyttäjältä: Gilera F-250 - 22.08.14 - klo:19:35
Kannattaahan se matkamotoristin elämäkin kokeilla, ei siinä paljon menetä.
Itse useita matkapyöriä omistaneena en kyllä ikinä enää palaa ko harrastuksen pariin, näin jälkikäteen oikein pohtinut että mitä sellaista siinä oli että lähes puoli miljoonaa kilometriä kehtasi viettää tien päällä ?...ei mitään jos jälkiviisaana asiaa miettii. Ei siellä mitään vapauden tunnetta saanut

Menee vähän offtopic-osastolle mutta samanlaisia kokemuksia on itsellänikin. Nopeus ei minulla korreloi matkasta saatavien kokemusten kanssa. Niinpä parhaat kokemukset ovat tulleetkin yllättäen polkupyörällä. Ajoin 2011 Barcelonasta Rostockiin ja 2012 Malagasta Amsterdamiin. Lisäksi on pyöräilyä Baltiassa ja kertaalleen Suomi päästä päähän. Vaikka matkaa taittuu vain keskimäärin 120 km päivässä, muistijälkiä jää sitäkin enemmän. En voisi isolla matkapyörällä  liikkuessani kuvitella telttailevani  Etelä-Espanjan oliivilehdossa, Medocin viinitarhojen liepeillä tai hevoshaan vieressä keskellä pientä etelä-ranskalaista kylää tai poimivani appelsiineja nälkääni Malagassa tien laidan puista. Toki muistoja on paljon moottoripyöräreissuiltakin, mutta yöpymisistä Euroopassa jää mieleen hotellit ja ajamisesta kaupunkien ruuhkat.

Seuraavaksi parhaita taitaa sitten olla skootterit, vaikka kokemusta ei vielä toistaiseksi olekaan kuin moposellaisesta.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

Kone

Sanokaa, jos olen väärässä tai ymmärtänyt asian väärin? Eikö nämä 2 pyöräset ole ostettu ajamista varten, tai näin minä olen asian ymmärtänyt. Työmatkoihinkin, mutta yleensä nämä on ihan huviajoa tai harrastuksena on ajaminen, eli sama asia. Totta kai auto on käytännöllisempi lomareisulla jo kapasiteetin vuoksi. Sinne mahtuu koko perhe, matkatavarat ja koira.

Mutta minä tarkotan sitä fiilistä mitä 2 pyöräsellä ajamisesta saa, tai ainakin minä saan. Se on maailman parasta, mitä housut jalassa voi tehdä! Jotkut ajaa Hämeenlinnaan, jotkut toiselle puolelle maapalloa. Tietysti lentäen olisit jo perillä ja minäkin miettisin kahteen kertaan reissua pyörällä vaikkapa Turkkiin. Mutta tuo ajaminen... se vaan on jotain josta en luovu, kun ei enää pysty. v****taa jo nyt talvi ja pakollinen ajamattomuus.

Gilera F-250

Lainaus käyttäjältä: Kone - 23.08.14 - klo:12:59
Sanokaa, jos olen väärässä tai ymmärtänyt asian väärin? Eikö nämä 2 pyöräset ole ostettu ajamista varten, tai näin minä olen asian ymmärtänyt. Työmatkoihinkin, mutta yleensä nämä on ihan huviajoa tai harrastuksena on ajaminen, eli sama asia. Totta kai auto on käytännöllisempi lomareisulla jo kapasiteetin vuoksi. Sinne mahtuu koko perhe, matkatavarat ja koira.

Mutta minä tarkotan sitä fiilistä mitä 2 pyöräsellä ajamisesta saa, tai ainakin minä saan. Se on maailman parasta, mitä housut jalassa voi tehdä! Jotkut ajaa Hämeenlinnaan, jotkut toiselle puolelle maapalloa. Tietysti lentäen olisit jo perillä ja minäkin miettisin kahteen kertaan reissua pyörällä vaikkapa Turkkiin. Mutta tuo ajaminen... se vaan on jotain josta en luovu, kun ei enää pysty. v****taa jo nyt talvi ja pakollinen ajamattomuus.

Tottakai ne on ajamista varten, mutta niin erilaisiin ajoihin ja mielikuviin siitä ajamisen ihanuudesta.
Miksi talvella pitäisi olla ajamatta, on olemassa monia lajeja joita voi harrastaa talvellakin....enduro, motocross, kelkkailu ja katuenduroilu  :)