Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa 300cc huoltaminen

Aloittaja vmmattil, 13.09.14 - klo:09:44

« edellinen - seuraava »

vmmattil

Mitä toimenpiteitä suosittelette tehdä näin syksyllä? Keväällä vaihdatin öljyt ja hihnan (13tkm). Onko nyt syytä tarkastaa jotain muutakin kun rengaspaineet? Jonka saa itse tehtyä? Entä talvisäilytykseen valmistatutuminen?

Wanhapappa

Suosittelen seuraamaan "varttilitra Vespaa"-ketjua. Siinä on melko tyhjentävästi Vespa-asiaa ja vähän muutakin. Ei kannattane aloittaa uutta ketjua.

vmmattil

Otsikko ei vaan kerto mistä siellä voi keskustella joten ajattelin et huoltothreadille on paikkansa

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: vmmattil - 13.09.14 - klo:18:01
Otsikko ei vaan kerto mistä siellä voi keskustella joten ajattelin et huoltothreadille on paikkansa

Sieltä löytynee vastaus kysymykseesi ja vähän muuhunkin Vespan asiaan...

Partanen

#4
Täällä isojen puolella on ollut se käytäntö, että uusia aiheitakin saa avata. Se Vespa-ketjukin alkaa olemaan niin pitkä, että harva sitä jaksaa uudelleen lukea. Ja kun keskustelupalstalla ollaan, niin saahan sitä keskustella.

Ite vaihdan talveksi uudet öljyt ja suodattimen. Pyöritän konetta ruiskusuuttimen liitin irroitettuna, jotta öljyä päätyisi hiukan sylinterin seinämille seisonnan ajaksi. Akku irti ja kotiin, jossa sitä voi latailla automaattilaturilla. Rengaspaineille en tee mitään erityistä, mutta skootterin alle laitan pukin niin, ettei kumpikaan rengas ole kiinni lattiassa. Skootteri on keskituellaan, mutta pukki pitää etupyörää irti lattiasta.

Lisäys klo 11.33: Huolellinen pesu tietenkin ja vahaus. Myös kone pestään. Vesiletkupaine on suurin suositeltava paine, varsinkin koneen pesuun. Ei mene vettä vääriin paikkoihin, taikka ei ainakaan mulla ole vielä mennyt.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

vmmattil

Kiitos Partanen! Samaa mieltö uusien aiheiden avaamisesta ja pitkästä Vespa-ketjusta.

Miks myös etupyörä ilmaan?

Partanen

#6
Se ohje tuli jostain moottoripyörän kausisäilytysohjeista. Kai sillä pyritään siihen, että rengas olisi pyöreä säilytyksen jälkeenkin. Vaikka eihän Gts:n etupyörälle paljon painoa tule, mutta vähän kuitenkin. Voi olla hätävarjelun liioitteluakin.

Pytynhän voisi voidella tulpanreiän kautta, kuten ohjeet neuvoo. Tää mun kehittelemä kikka vaan on vähemmän työläs.

Bensan sekaan olisi hyvä laittaa stabilointiainetta, jota saa melkein mistä vaan varaosaliikkeestä. Aineen lisäyksen jälkeen olisi hyvä vielä ajella hetki, jotta stabilointiaineella terästetty bensa pääsisi suuttimeen asti. Ja tankki mielellään täyteen, niin ei niin herkästi kerry kondenssivettä tankkiin.

Tässä vielä linkki hyviin säilytysohjeisiin:

http://www.skootterini.com/perushuolto-ja-kunnossapito/71-skootterin-talvisaeilytys.html
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

vmmattil

Kiitos. Tästä threadistä löytyy jo nykyisellään hyviä huolto ja säilytystipsejä! Ehkä wanhapappakin hyväksyy :)

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: vmmattil - 14.09.14 - klo:18:45
Kiitos. Tästä threadistä löytyy jo nykyisellään hyviä huolto ja säilytystipsejä! Ehkä wanhapappakin hyväksyy :)

Miksipä en hyväksyisi? :)

Tottakai uusia ketjuja voi availla, aattelin vaan, että esim. Partanen on "varttilitra Vespaa" ketjussa kertonut osaavasti Vespan hoitoon/huoltoon liittyvät jutut. Partasen voisi jo melkein sanoa ylihuolehtivan tarkasti Vespastaan. Itselle riittää normihuollot käsittäen öljyn/suodattimen vaihdot, tankki täyteen, akku irti ja kylmään talliin seisomaan tietysti pestynä. No, ehkä Peugeot ei tarvitse niin perusteellista hoitoa? ;)

Partanen

Juu, sitä kun on vaikeista oloista lähtöisin, niin on oppinut pitämään huolta ajopeleistään. Ja kun talli on kylmä, niin syytä varastoida huolella. Jos oliskin lämmin talli, niin voisi pamauttaa koneen tulille talven aikana säännöllisesti. Ei olis huolta korroosion riskistä sylinterissä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 15.09.14 - klo:05:08
Juu, sitä kun on vaikeista oloista lähtöisin, niin on oppinut pitämään huolta ajopeleistään. Ja kun talli on kylmä, niin syytä varastoida huolella. Jos oliskin lämmin talli, niin voisi pamauttaa koneen tulille talven aikana säännöllisesti. Ei olis huolta korroosion riskistä sylinterissä.

Tottakai arvotavaroista on pidettävä huolta. Viime talvena Pösö seisoi tallissa akun kera ja muutaman kerran talvessa käytin moottorin lämpöiseksi. Nyt ajattelin ottaa akun irti ja antaa seistä rapoisen rauhassa sen koko talviajan. Isävainaani piti autonsa joka vuosi kesämökin kylmässä tallissa talvet seisomassa sen kummemmin ilman mitään erikoistoimia ja auto pelittää systerini käytössä edelleen 100 prosenttisesti, on vuosimallia -88 Toyta Corolla. Aikoinaan monikin jätti autonsa talveksi pukkien päälle, liekö kovinkaan moni tätä enää tekee? Pukittamisella saatiin jouset suoriksi, eikä ne kai siten kuoleentuneet kovin helposti. Auttaako pukittaminen mitään skootterin kohdalla?


jk_single

Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 15.09.14 - klo:08:35
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 15.09.14 - klo:05:08
Juu, sitä kun on vaikeista oloista lähtöisin, niin on oppinut pitämään huolta ajopeleistään. Ja kun talli on kylmä, niin syytä varastoida huolella. Jos oliskin lämmin talli, niin voisi pamauttaa koneen tulille talven aikana säännöllisesti. Ei olis huolta korroosion riskistä sylinterissä.

Tottakai arvotavaroista on pidettävä huolta. Viime talvena Pösö seisoi tallissa akun kera ja muutaman kerran talvessa käytin moottorin lämpöiseksi. Nyt ajattelin ottaa akun irti ja antaa seistä rapoisen rauhassa sen koko talviajan. Isävainaani piti autonsa joka vuosi kesämökin kylmässä tallissa talvet seisomassa sen kummemmin ilman mitään erikoistoimia ja auto pelittää systerini käytössä edelleen 100 prosenttisesti, on vuosimallia -88 Toyta Corolla. Aikoinaan monikin jätti autonsa talveksi pukkien päälle, liekö kovinkaan moni tätä enää tekee? Pukittamisella saatiin jouset suoriksi, eikä ne kai siten kuoleentuneet kovin helposti. Auttaako pukittaminen mitään skootterin kohdalla?

Harmi jos Vespa on liian hyvässä kunnossa  ;)

Renkaiden rungot säästyy, mitään muuta hyötyä pukittamisesta ei varmaan ole. Tukivarsien kumipuslat saattavat kärsiä vaan enemmän kun ripustus on "väärässä" asennossa.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Gilera F-250

Lainaus käyttäjältä: vmmattil - 13.09.14 - klo:09:44
Mitä toimenpiteitä suosittelette tehdä näin syksyllä? Keväällä vaihdatin öljyt ja hihnan (13tkm). Onko nyt syytä tarkastaa jotain muutakin kun rengaspaineet? Jonka saa itse tehtyä? Entä talvisäilytykseen valmistatutuminen?

Kyllä se pitää päiväpeiton alle pistää ja tuutilaulut laulaa  :)  :)  :).

Einyt sentään. Itse en tee muuta kuin pesen kesän liat pois, lataan akun täyteen ja irroitan navat. Siellä se tallin perällä nytkin pressun alla talvehtii ja voi hyvin.

Kesä kun tulee niin vaihdan öljyt ja suotimen, tarkastan nestepinnat...jäähdytys ja perä...toki rengaspaineet.

Ja eikun käyntiin ja ajoa....

Partanen

Onko paljon ajettu niillä öljyillä, joiden meinaat antaa seistä moottorissa talven yli? Sinne öljyn sekaanhan päätyy polttoainejäämiä, nokea, ja ties mitä yhdisteitä. Siksi monet vaihtaa sinne koneeseen tuoreet öljyt talveksi, kun ei tiedä miten innokasta syövyttäjää se likainen öljy on. Mä sain vain 2000km Superin mittariin menneenä suvena, mutta silti vaihdan talveksi uudet öljyt.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Vien tänään Vespan kylmään talliin. Taidan irroittaa ja ottaa kotiin akun. Ja ehkä täytän tankin Shellin nitrobensalla.