Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX50 4t 4v huono kiihtyvyys kylmänä

Aloittaja sohvaperuna, 20.07.20 - klo:07:48

« edellinen - seuraava »

sohvaperuna

Moi

Viimeisten tänne kirjoittelemieni ongelmien (http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=8539.0) ratkeamisen jälkeen Vespa on toiminut hyvin melkein 1000 km, mutta nyt uusi erikoinen vika on ilmestynyt: Päivän ensimmäisen ajon (eli varmaan liittyy kylmään moottoriin?) yhteydessä meno on hieman tukkoista alkuun ja kiihtyvyys olematonta. Vespa kyllä starttaa kuin palmun alta ja ottaa kierroksia paikallaan hyvin, mutta liikkeelle lähdettyään ei kulje kuin noin 25 km/h. Tätä kestää ehkä noin 500m ja sen jälkeen meno on kuin eri planeetalta. Tavallaan erikoista, että on tullut jo tutuksi se kohta (lievä ylämäki taittuu alamäeksi) jossa Vespa lähtee kulkemaan normaalisti. Siis sen suorastaan tietää jo ennakkoon, riippumatta lähteekö liikkeelle täysin kylmällä koneella vai antaako koneen käydä tyhjäkäynnillä jonkun aikaa pihassa. Meno on kuin olisi jarrut päällä, mutta ei siis tietenkään ole. Vespa ei myöskään meinaa sammua tms. Kulku on vain jotenkin tahmeaa kuin joku rajoittaisi menoa. Ongelmaa ei esiinny jos koneen sammuttaa vian poistuttua (koneen lämmettyä?) ja lähtee uudelleen liikkeelle vaikkapa tunnin tauon jälkeen.

Ei kellään olisi ideoita mistä tätä lähtisi selvittämään?

jph

Itselläni Piaggio Fly 50 4t 2v.tekee samalla tavalla,johtunee kylmästä moottorista,moottorin lämmettyä toimii hyvin.

Typhoon

Vaikuttaa käyvän laihalla. Onhan ilmanputsari tiiviisti kiinni kaasuttimessa?
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

kaukari

Niin tai voisiko se käydä aluksi jopa liian rikkaalla, kun lähtee kerta hyvin käyntiin. Voisko vika olla automaattiryypyn laiskuudessa. Meno paranee sitten kun se älyää mennä pois päältä. Normaalisti siihen menee 1 - 2 minuuttia.

Ilmanputsarin kunto ja kiinnitys kannattaa aina kumminkin tarkastaa. Katsoisin myös tulpan ettei ole ihan sysimusta.

Noin vähän ajetussa ei varmaan karstaa ole, että venttiilien väliin olisi mennyt eivätkä venttilivälyksetkään vielä ole pielessä.

sohvaperuna

Lainaus käyttäjältä: kaukari - 23.07.20 - klo:18:20
Ilmanputsarin kunto ja kiinnitys kannattaa aina kumminkin tarkastaa. Katsoisin myös tulpan ettei ole ihan sysimusta.

Kiitos hyvistä vinkeistä. Tuli tehtyä pientä huoltoa (hihna, rullat) ja samalla vaihdoin ilmanputsarin. Nyt kulkee paremmin kuin koskaan, oli kylmä tai lämmin.

Jännä juttu tuo ilmanputsarin vaikutus. Menossa tänä kesänä kolmas filtteri (eka oli joku iänkaiken vanha, sitten ns tarvikemalli jonka laitoin tilalle ja nyt alkuperäinen) ja meno muuttuu yllättävän paljon sen mukaan.

joni_k

onko se suodatin sellanen vaahtomuovinen?jos on niin sen vanhan voi pestä ja kuivata säästyy rahat.

sohvaperuna

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 31.07.20 - klo:17:20
onko se suodatin sellanen vaahtomuovinen?jos on niin sen vanhan voi pestä ja kuivata säästyy rahat.

Joo, on vaahtomuovinen. Se uusi alkuperäinen (Piaggion logot pussissa) oli pakattu tiiviseen muoviin ja oli semmoinen öljyinen ja rasvattu. Tuossa edellisen suodattimen (tarvike) osalla minun tarvitsi öljytä sitä oikein huolella että sain tehot skootteriin jotka oli kadoksissa. En siksi lähtisi pesemään kun uudet ei maksa kovin paljoa.