Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tupakansytinpistoke ja akun kapasiteetti

Aloittaja Romoni, 14.07.19 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

Romoni

Minkälaisia vaatimuksia akulle asetetaan jos lisäisin skootteriini tupakansytytin/usb-yhdistelmäpistokkeen? Tarkoitus olisi vetää liitäntä sulakkeen kanssa suoraan akusta.

Ajatuksena olisi käyttää esim. Garmin Dash 55 kameraa, joka vaatii tupakansytytinpistoketta, jotta sille saadaan virtaa. Minulla on nyt paristolla toimiva Königin turhake, jossa virta riitttää n. 55 minuuttia eikä se nauhoita kuin 29 minuuttia kerrallaan, jonka jälkeen aparaatti pitää käynnnistää uudelleen.

Nyt skootterissani on 12V 3Ah perusakku.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

Coastside

#1
Mitä ampeereita se ottaa millä jännitteellä? Akku on ainakin hyvin pieni. Se voi riittää jos voit polkaista käyntiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Romoni

#2
En minä Keewaytä käyntiin polje. Startista lähtee, että hurahtaa ilman ongelmia. En ole edes kokeillut tätä skootteria polkaista käyntiin - ehkä pitäisi...

Amppeereista tai jännitteistä ei ole tietoa.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

jwalk

Kyllä se akku yllättävän nopeasti tyhjenee, jos ei kone käynnissä. En tiedä, kuinka paljon Keeway pystyy lataamaan, joten...
Mulla oli kiinanskootterissa 4Ah akku ja jos kännykkää vähän pidempään latasit eli yli 1/2tuntia, niin polkemaan joutui.
Tosin, ei tainnut akkukaan olla ihan uudenveroinen.

Romoni

Joo, mutta kun tarkoitus onkin käyttää vain ajossa tuota kameraa, jonka suunnittelin hankkivani jos se tuossa skootterissani jotenkin toimisi.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

Coastside

#5
Se lataa noin ampeerin virralla riippuen akun varauksesta.  Se lataisi akun tyhjästä täyteen kolmessa tunnissa. Jos kulutus on 1 ampeeri, se 3 Ah akku kestäisi kolme tuntia periaatteessa, ei käytännössä. Akkuun pitää jäädä aina 1/3 varaus.

Niissä vehkeissä pitäisi olla tehontarve ja käyttöjännite.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Romoni

Tarkoititko tuon kameran käyttökapasiteettia? Sitä en tiedä kun en ole sitä vielä hankkinut, koska on epävarmaa, että onko sen käyttö ylipäätään mahdollista.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

tapiovuorent

Olen asentanut useampaan skootteriin tupakansytytinpistorasian . Olen kytkenyt sen "virtalukon perään".
Tarkoittaa ,että toimii vain kun virta on päällä , ja siis käytännössä on toimiva ajossa.
Ei kannana kytkeä suoraan akkuun. On vaarana että tuo esim.kamera jää päälle , ja tyhjää akun muutamassa tunnissa.
Esim. tuo kamera ( tai kännykkä) ottaa niin vähän virtaa , että ajon aikana lataustaso riittää akun pitämiseksi ns. täynnä.
Onko mopossasi muita paljon virtaa kuluttavia lisävarusteita ?. Normaalien ajovalojen lisäksi.

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 15.07.19 - klo:09:19
Olen asentanut useampaan skootteriin tupakansytytinpistorasian . Olen kytkenyt sen "virtalukon perään".
Tarkoittaa ,että toimii vain kun virta on päällä , ja siis käytännössä on toimiva ajossa.
Ei kannana kytkeä suoraan akkuun. On vaarana että tuo esim.kamera jää päälle , ja tyhjää akun muutamassa tunnissa.
Esim. tuo kamera ( tai kännykkä) ottaa niin vähän virtaa , että ajon aikana lataustaso riittää akun pitämiseksi ns. täynnä.
Onko mopossasi muita paljon virtaa kuluttavia lisävarusteita ?. Normaalien ajovalojen lisäksi.
Tapsa kirjoitteli, virtalukon taakse tuo kytkentä. Tuolle laittaisin vielä erillisen sulakkeen.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Romoni

Skootterissani ei ole itse-asennettuna mitään sähköä käyttäviä laitteita eikä tuota kameraa ole tarkoitus pitää kiinnitettynä muulloin kuin ajossa. Ajatus kameran käytölle syntyi siitä, että täällä missä ajelen on kapeat tiet eikä kevyelle liikenteelle ole tien sivussa tilaa kuin ehkä 10 cm maustettuna melkoisella rekkaliikenteellä ja kirsikkana kakussa on mutkaiset huonokuntoiset tiet. Jos jotain sattuu ja satun jäämään vaikkapa henkiin, niin olisi ainakin näyttää, että kenen syy mahdollinen kolari on ja jos ainoa menee, niin jäisi mahdollisille tutkijoille kenties joitakin vihjeitä tapahtumista. Toinen pointti kameran käytölle olisi se, että jälkeenpäin voi havaita jotain mielenkiintoista matkoiltaan joita ei juuri ajaessaan kenties huomaa.

Tietysti voisi olla järkevää laittaa virtalukon perään, mutta mietityttää noiden katteiden irroittaminen enkä suoraan sanottuna ole tietoinen siitä, että miten kytkentä oikeaoppisesti tehdään. JuuTuubista varmaan löytyisi ohjeet siihenkin - eipä sillä. Katteet tosin olisi kuitenkin irroiteltava, jotta pistokkeen saisi johonkin järkevään paikkaan kiinni.

Täytyy miettiä jos mielestänne  kerran tuollaisen lähinnä autoihin tarkoitetun kameran virrankäyttö ei haittaa ajossa skootterin sähköisiä toimintoja.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

tapiovuorent

Sepi6 . Mainitsi tuon sulakkeen. Olisi pitänyt kyllä mainita tuo asia. Olen laittanut viereen 3 tai 5 A automaattisulakkeen , joita pieniä Esim.Bilteman veneosastolta löytyy .Jos laukee ,niin napista painamalla voi palauttaa.
Se asennus on tosiaan vähän työläänpää. Etukate on kuljettajan puolella se mielestäni kätevin paikka asentaa , mutta en ole tutustunut niihin malleihin ,joissa on perinteinen pistorasia ja USB -liitin.Perinteistä löytyy kunnon suojakannella , noin sateen varalta, mutta miten USB-rasiassa.
Jos mopossa on edessä hansikaslokero , niin sinne saa hyvin suojaan.
Katteita tosiaan joutuu hiukan purkamaan , että asennus onnistuu.
Skootterin sähköisiä toimintoja tuo pistorasian asentaminen ei millään tavalla haittaa.



Romoni

Kiitos infosta! Ehkä parasta olisi asentaa yhdistelmä, jossa on sekä usb että tupakansytytinkanta. JuuTuubissa oli yhdellä kaverilla kätevä yhdistelmäpistoke, jossa oli myös punaisena palava virtakytkin silloin kun virtalähde oli käytössä - kätevä mielestäni.

Yritin netistä etsiä jotain vastaavaa suomalaisilta sivuilta, mutta ei löytynyt. Senhän täytyy olla sään kestävä. Mitään hanskalokeroa ei ole. Tuon sulakeasian olinkin jo huomioinut. Täytyy laajentaa hakua vähän laajemmalle ja laittaa kerralla ja kunnollinen.

Jos jotain vinkkiä jollain sattuu olemaan, niin kiitollisena otan kaiken tiedon vastaan.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

tapiovuorent

Katsoppa Motonet. Siellä on ainakin kaksi mallia , joille luvataan sateenkestävyys. Toisessa jännitenäyttö ja toisessa merkkivalo. Nämä siis USB-pistorasioita. Tupakansytytinpistorasioita löytyy myös sieltä
Yhdistelmälaitteista ei ole havaintoa , jotka kävisi tarkoitukseesi.

Romoni

Ainoa, jota voisi ajatella on tuo:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501121/4Connect-vedenpitava-Tupakansytytin-pistorasia-1224-V-DC

USB samassa olisi ollu extraa, mutta tuo naaraspuoli on pääasia.

Täytyy selata vielä muutama muu mahdollinen verkkokauppa löytöjen toivossa.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Romoni - 16.07.19 - klo:11:28
Ainoa, jota voisi ajatella on tuo:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501121/4Connect-vedenpitava-Tupakansytytin-pistorasia-1224-V-DC

USB samassa olisi ollu extraa, mutta tuo naaraspuoli on pääasia.

Täytyy selata vielä muutama muu mahdollinen verkkokauppa löytöjen toivossa.
Tommonen mulla asennettuna. Muuten hyvä, mutta tuo korkki äkkiä horo, eikä pysy kiinni. Mulla se tosin hanskalokerossa, ettei niin haittaa.