Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

eagless

tilasin kiinan skootteriini gy6 motorista saksasta 90cc sylinteri ja kansisarjan niin siinä on kannessa imukanava 21mm jolloin eikö 21 kaasari olis paras vaihtoehto vai onnistuuko kuristaa pakeliitti tiivisteen kohdalta 24/21:ksi jolloin menis myös 24mm kaasari.
kantta en rupea ainakaan avartelemaan joten kumpi on parempi vaihtoehto koska onhan tuon isomman kaasuttimen sisällä imuläppä joka kyllä vähän rajoittaa isomman kaasuttimen läpi tulevaa seosta vaikka olis kaasu täysillä?
eli tekniikka tiedot
gy6motorin 90cc sylinteri+isoventtiili kansi(ovat nyt paikallaan)
gy6motorin kaasutin 21mm tai 24mm kumpaa nyt sitten suosittelette?
gy6motorin kireämpi nokka(tulee seuraavassa tilauksessa)
gy6motorin avarampi putkisto(tulee seuraavassa tilauksessa ja siihen tarvis kans apuja että mikä niistä olis 90ccboatianiin paras?)
gy6motorin paremmin virtaava ilmansuodatin(tulee myös seuraavaan tilaukseen)

tommi

Kyllä 21mm kaasari riittää ihan hyvin 90cc pytylle ja se käsittääkseni mahtuu myös vakioputsarin kanssa käytettäväksi, tarvittaessa. Mulla itselläni on 19mm kaasari omassa 82cc kinkissä ja en kyllä huomannut että 24mm olisi ollut yhtään tehokkaampi..

Minkäs kokoiset venat oli muuten siinä kannessa?

-Zone-

#1112
Lainaus käyttäjältä: eagless - 10.04.13 - klo:09:35
..niin siinä on kannessa imukanava 21mm jolloin eikö 21 kaasari olis paras vaihtoehto..
..onhan tuon isomman kaasuttimen sisällä imuläppä joka kyllä vähän rajoittaa isomman kaasuttimen läpi tulevaa seosta..
Asia ei ole noin yksioikoinen. Ei lähellekään. Se kanava hengittää viimekädessä sieltä seetin ja venttiililautasen välistä. Siihen paljonko siellä välissä on sitä lopullista virtausalaa vaikuttaa nokka-akseli. Vakionokalla esim se virtausala ei ole paljoa ja se maksiminostokin on olemassa hyvin pienen hetken ja venttiili on joko sulkeutumassa tai aukeamassa suurimman osan ajastaan. Se pienentää sitä virtausalaa entisestään. Lisäksi seoksen täytyy ohittaa se venttiililautanen ja senkin muotoilulla on toisinaan suurikin merkitys. Esimerkkinä tästä vaikka ne kuuluisat vanhat chevyn koneet joissa G.Bell kirjoitteli kirjassaan saaneensa imukanavan virtausta virtauspenkissä parannettua 12% vain tekemällä sen 30 asteen viisteen siihen venttiililautasen yläreunaan. Se on paljon.

Tuohon jälkimmäiseen, että sen "imuläpän" tehtävänä on vain säätää luistikalvon alipainetta ja se taas määrää sitten sen lopullisen läpivirtausalan ja moottorin seossuhteen, sillä siinä on pääsuutin, neulaputki ja neula. Sen läpän kohdalla virtausala on aina suurempi, kuin luistin kohdalla. Liian suurella kaasarilla käy niin että säätöjen saaminen on vaikeampaa ja pahimmassa tapauksessa se luisti ei toimi oikein. Se voi esim ajossa alkaa liikkumaan ylös-alas joka sekin sotkee säädöt.

Kannattaa huomioida, että mulla 82cc pytyn kanssa parhaimmaksi kaasariksi on osoittautunut tuo pienin kaasarini, nokkana on viri ja varan "virinokka" jossa on vakio nosto, mutta hieman pidemmät ajoitukset. Tuossa kaasarissani on läpivirtausala 13,5mm kaasaria vastaava vaikka se myytiinkin PD19J kaasarina. Olin aikeissa tehdä siitä valituksen, mutta se osoittautuikin siis oikeasti parhaimmaksi kaasariksi, mitä olen tuossa kokeillut. Sillä tuon olen myös eniten saanut kulkemaan. Asiat ei siis ole todellakaan niin yksinkertaisia. 2T moottoreissakaan sopivaa kaasaria ei pysty valitsemaan ihan pelkästään vain aukkojen ja kanavien kokoa tuijottelemalla vaikka virtausreitillä ei välissä muuta edessä olisikaan kuin vähävirtausvastuksinen ja suurikokoinen läppäventtiili.

eagless

tais olla imuventtiili 23mm  ja imukanava lähdöstä ois passelisti 21mm mutta kun tuntuvat suosittelevan tota 24mm kaasaria tolle sarjalle niin tuli mieleen että voihan se olla ettei 24.ssa ole välttämättä  noin iso rööri joka paikasta esim imusarja tai kaasari sisältä.
siitä paksun pakeliitti tiivisteen kohdilta olis helppo kuristaa takas 24/21 jos imukaulakin olis sen 24 

-Zone-

#1114
Lainaus käyttäjältä: eagless - 10.04.13 - klo:11:26
siitä paksun pakeliitti tiivisteen kohdilta olis helppo kuristaa takas 24/21 jos imukaulakin olis sen 24
Tuollaiset on huonoja ratkaisuja. Poikkipinta-alamuutos noin lyhyellä matkalla tietää vain virtausta vastustavaa pyörteilyä. Mitä pidemmälle matkaa se pinta-alamuutos saadaan tehtyä sen parempi. Esimerkiksi että imukaulan toinen pää on se 24mm ja toinen pää on 21mm ja muutos tapahtuu jouheasti koko imukaulan matkalla. Mielummin saisi muuttua vieläkin pidemmällä matkaa eli imukaulan ja imukanavankin matkalla. .. Tai vieläkin mielummin se pienin virtausala saisi olla siellä kaasarissa. Sakki tuntuu aina pitävän isompaa kaasaria jonain taikakaluna joka tarkoittaa suurempaa tehoa. Ajatus on täysin väärä. Ehkä se johtuu siitä, että kaasaria ei vain ole tajuttu, mikä se oikein on. Joten pistetääs taas, jos vaikka siitä jollekin olisi hyötyä..

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 05.09.09 - klo:19:27
Mikä on kaasutin?

Moottoreista vähän ymmärtävät ja miksei osa pidemmällekin ehtineistä määrittelee kaasuttimen merkityksen olevan seossuhteen säätämisen ohella myös tehoa tuova kapistus. Asia on tietyllä tavalla ymmärrettävää sillä kaasukahvan kääntäminenhän suuremmalle saa pyörän kulkemaan kovempaa. Asia on seossuhteen osalta oikein, vaan kaasuttimen tehtävä on toimia myös tehoa rajoittavana tekijänä. Kuulostaako hullulta? Minäpä selitän...

Jos otamme moottorista koko kaasuttimen pois + laitamme polttoaineletkun päähän sopivan suuttimen ja työnnämme tämän kaasarin imukaulaan, voidaan vehkeellä ajaa, mikäli seossuhde on käymisen kannalta edes likimain kohdillaan. Moottorin käynnistyttyä "kaasutin" on nyt periaatteessa täysillä ja ajaminen olisikin varsin mielenkiintoista, kun ainoa tapa hillitä eteenpäin liikuttavaa energiamäärää olisi jarruttaminen.

Tähän perustuu kaasuttimen luistin tehtävä. Sen tarkoituksena on säätää virtauspinta-alaa. Eli sitä määrää ilmaa, minkä moottorilla on mahdollisuutta sisään imeä. Kaikki varmaan sen verran tietävät, että liian pieni kaasutinhan rajoittaa moottorista saatavaa tehoa. Pienessä kaasuttimessahan tämä virtauspinta-ala on maksimillaankin pienempi, kuin suuremmassa kaasuttimessa.

Eli kun emme käännä kaasukahvaa, luisti tukkii ilman virtausreitin lähes kokonaan ja rajoittaa moottorista saatava tehoa ja vastaavasti kun käännämme kaasukahvasta saamme luistin nousemaan ylemmäksi. Virtauspinta-ala suurenee ja moottorin teho suurenee. Näin ollen kaasutinkin ON myös tehoa rajoittava elementti. Oli luistin nousu hoidettu sitten suoraan vaijerilla kahvasta luistiin tai liikkui luisti sitten alipaineella tai muulla tavoin.

Seossuhde.

Jotta moottori toimisi mahdollisimman hyvin pitää polttoaineen määrä suhteessa moottorin ilmamäärään olla sopiva. Koska käytössä on kiinteäkokoinen pääsuutin, mutta kaasuttimen virtausala muuttuva liikkuvan luistin johdosta pitää polttoaineen määrää jotenkin säätää suuremmalle sitä mukaa, kun ilman virtauspinta-ala kaasuttimessa kasvaa. Tämä toiminta on hoidettu luistin neulalla. Kun luisti nousee, nousee neula sen mukana.

Luistin neula liikkuu suutinputkessa ja polttoaine virtaa suutinputken ja neulan välisestä raosta. Jotta polttoainetta saataisiin enemmän kun luisti on noussut korkeammalle, pitää neulan olla sen päästä ohuempi, jotta neulan ja suutinputken väliin jäävä rako suurenee. Aivan samoin, kuin luisti säätää kaasuttimen ilman virtauspinta-alaa, säätää neula suutinputken virtauspinta-alaa.

Tämä on helvetin yksinkertaistettu versio kaasuttimesta, mutta tässä on sen perusajatus joka tulee ymmärtää jos aikoo kaasutinta ajatella edes yhtään sellaisena värkkinä, kuin se on.

Jos edellä kirjoitettu on ymmärretty, ei pitäisi olla vaikea tajuta esim. miksi neulaa nostamalla seos rikastuu ja päinvastoin. Eli sekin nyt vielä rautalangasta: Jos ajatellaan luistin olevan samassa asennossa ja nostamme neulaa, niin virtausala neulan ja suutinputken välissä kasvaa sillä neulahan ohenee sen päätä kohden. = Seos menee rikkaammalle sillä ilman virtauspinta-ala ei muuttunut, mutta polttoaineen virtausala muuttui. Tästä syystä neuloillakin on numeroarvot. http://img13.imageshack.us/img13/7381/mikimage1.jpg

Kun luisti on noussut ihan ylös ei neula rajoita käytännössä lainkaan suutinputken virtausalaa, sillä nyt pienin virtausala ketjussa on jo pääsuuttimessa ja koska pienin virtausala määrää minkä verran läpi voi virrata, ei neula täyskaasulla enää vaikuta vaan seossuhteen määrää nyt yksinomaan pääsuutin.

Ylläolevan saa lukea toiseenkin kertaan jos tarve tuntuu olevan.. ;)

Lainaus käyttäjältä: tommi - 10.04.13 - klo:10:32
..Mulla itselläni on 19mm kaasari omassa 82cc kinkissä ja en kyllä huomannut että 24mm olisi ollut yhtään tehokkaampi..
Jos en nyt aivan täysin väärin muista lukuja niin isovenakannesta laskettuani virtausalan seetin ja venalautasen välistä vakionokalla, olisi tulos ollut maksiminostossa ekvivalenttihalkaisijana* 17mm (*Pinta-ala muutettuna pyöreän aukon halkaisijaksi). Eli yksinkertaistettuna ja asoita oikoen ihan sama minkä kokoinen kaasari on, niin seos joutuu menemään läpi 17mm reiästä ennen sylinteriin pääsyä ja sekin siis vain maksiminostossa ;) .. Eipä siis ole ihme, jos liian suuret venavälykset laskee havaittavasti tehoja kun muutoinkin vaatimaton virtausala ei pienene vain maksiminostossa vaan koko venttiilin aukioloaikana.. Ihanne venavälyshän on sellainen että se on normilämpöisessä moottorissa mahdollisimman likellä nollaa ja sehän se oikean venavälyksen perimmäinen idea kyllä onkin.

Coastside

Jos 750 cc kaasuttimen koko olisi samassa suhteessa tilavuuteen kuin 80 cc 21 mm, olisi siinä 200 mm kanava... Ei ahistaisi yhtään. Tosin  vanhoja mopoja kuristettiin kaasuttimen koolla ja pienikin suurennos nosti tehoa. Kaasutinkuristuksia on nykyisin harvoin koska tehorajaa ei ole. Täällä on huomattu kuitenkin että kurkuisa on eroja vaikka päällisin puolin kaasuttimet ovat samanlaisia. Kannen kanavissa saattaa olla valuvikoja joiden korjaamisella voi saada tehoa lisää.
Männän halkaisijaa suurentava viritys heikentää virtausta koska isku lyhenee suhteessa tilavuuteen. Kaasuttimen suurentamisesta olisi etua jos venttiilin alaa kasvatettaisiin myös, koska edullisemman kanavan saa kun se lievästi laajenee sylinteriä kohti. Vertailua on vaikea tehdä koska virittäjät joko luopuvat tai katoavat päristen kohti taivaanrantaa kertomatta kuinka kävi. ::)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Lainaus käyttäjältä: eagless - 10.04.13 - klo:11:26
tais olla imuventtiili 23mm  ja imukanava lähdöstä ois passelisti 21mm mutta kun tuntuvat suosittelevan tota 24mm kaasaria tolle sarjalle niin tuli mieleen että voihan se olla ettei 24.ssa ole välttämättä  noin iso rööri joka paikasta esim imusarja tai kaasari sisältä.
siitä paksun pakeliitti tiivisteen kohdilta olis helppo kuristaa takas 24/21 jos imukaulakin olis sen 24

Tossa 24mm kaasarin mukana tuleva imukaula on 22 millinen toisesta päästä, eli vain 1mm isompi kuin imuaukko. Pakeliittitiiviste on 23mm. Sikäli siinä ei olisi paljonkaan hiomista, suuntaa jos toiseenkaan. Itse tosin ostaisin sen 21 millisen mutta päätöshän on sinun..

-Zone-

#1117
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.04.13 - klo:12:41
Jos 750 cc kaasuttimen koko olisi samassa suhteessa tilavuuteen kuin 80 cc 21 mm, olisi siinä 200 mm kanava... Ei ahistaisi yhtään.
...
Männän halkaisijaa suurentava viritys heikentää virtausta koska isku lyhenee suhteessa tilavuuteen.
Hyvä huomio vaikka yksinkertaistettuna siis olikin, mutta varmaan saa mopopoikia ajattelemaan asioita. Toivottavasti ainakin. Itse olen sitä mieltä että nykyään mopopojat pistää ehkä hivenen liikaakin rahojansa niihin uusiin kaasareihin. Ainakin tuntuu että se virittäminen aloitetaan hyvin usein kaasarin vaihtamisella suurempaan. Entisaikoina se olikin liki välttämätöntäkin kuten Coastside tuossa mainitsikin, mutta nykyään kannattaisi sitä enempi jo kyseenalaistaa. Itse lisäksi olen huomannut että kaasari on helpompi saada osa-alueillakin säätöihin kun se on vähän pienempi. Eteenkin mikäli se on pienempi, mitä teoreettiset laskelmat sanoo jonkun teholukeman saamiseksi. Eli vaikka nyt huipputehossa tulisikin vähän takkiin on hyvissä säädöissä olevaa mopoa mukavampi ajaa. Lisäksi se kuluttaakin vähemmän.

Tohon toiseen sanoisin, että hivenen 2-piippuinen juttu 4T moottoreissa. 4T konehan hengittää sisään ja ulos kannen kautta, jolloin suurempi sylinterihalkaisija mahdollistaa helpommin useamman venttiilin tekemisen kanteen, eli toisin sanoen mahdollistaa suuremman kokonaisvirtausalan. Tietysti iskusuhteeltaan hyvin lyhyet moottorit kärsii heikosta väännostä ja kierrosluvut nousee väkistenkin suureksi jos oikein lyhytiskuisista moottoreista aletaan repimään korkeita litratehoja. Formulat nyt ehkä kärjistetyimpiä esimerkkejä. Lyhyen iskun heikompaa imupuolen virtausta varmaankin kompensoi formuloissa patopaine ja veikkaan että vaikka turboja ei formuloissa olekaan ollut sitten keke rosbergin (vai oliko edes kekelläkään?), on siellä imupuolella varmaankin nykyäänkin ihan kohtuullinen ylipaine kun autot kiitää huippunopeuksia..

Noh, niin tai näin.. Asia ei paljon muuta meidän kiinan 139QMB koneiden kanssa tappelevia ;)

tommi

"gy6motorin avarampi putkisto (tulee seuraavassa tilauksessa ja siihen tarvis kans apuja että mikä niistä olis 90ccboatianiin paras?"

En tiedä kannattaako laittaa uutta putkistoa, kyllä alkuperäisellä pärjää ihan hyvin 90cc pytylläkin. Tuskin saat mitään havaittavaa hyötyä millään viriputkilla.

eagless

Lainaus käyttäjältä: tommi - 10.04.13 - klo:13:16
Lainaus käyttäjältä: eagless - 10.04.13 - klo:11:26
tais olla imuventtiili 23mm  ja imukanava lähdöstä ois passelisti 21mm mutta kun tuntuvat suosittelevan tota 24mm kaasaria tolle sarjalle niin tuli mieleen että voihan se olla ettei 24.ssa ole välttämättä  noin iso rööri joka paikasta esim imusarja tai kaasari sisältä.
siitä paksun pakeliitti tiivisteen kohdilta olis helppo kuristaa takas 24/21 jos imukaulakin olis sen 24

Tossa 24mm kaasarin mukana tuleva imukaula on 22 millinen toisesta päästä, eli vain 1mm isompi kuin imuaukko. Pakeliittitiiviste on 23mm. Sikäli siinä ei olisi paljonkaan hiomista, suuntaa jos toiseenkaan. Itse tosin ostaisin sen 21 millisen mutta päätöshän on sinun..

joo pikkuhiljaa kallistun 21mm puolelle mutta mikäs sitte siinä pienemmässä on se imukaulan koko onko tietoa?
mulla oli muutes alkuperäinen pakeliitti tiivite jotain 17mm reijällä???
tää lähti siitä kun motot.netistä lueskelin artikkeleita ja siellä suositeltiin tota isompaa kaasutinta 90cc sarjalle.
ja selvennyksenä kun tässä on kirjoiteltu mopopoikien kaasari valinnoista niin olen kyllä jo 41w mutta virittelyt on aikoinaan jääneet solifer,tunturi,sachin välityksien vaihtoon nutta nyt tuli osteltua tommonen kiinan skode jolla olis tarkotus kesä ajeleskella työmatkat mutta ei 45km/h.

Coastside

Tärkeintä on ettei missään kohtaa ole nystyjä eikä kynnyksiä kaasarilta venttiilille jottei tule pyörteilyä. Kiinnitä bakeliitti ensin kanteen ja hio renat tasaan ja sama imukaulan kanssa. Ota venttiilit irti ja vinguta pinnat sileiksi ja koeta laajentaa venan kanavan vastaista päätä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

eagless

eli oisko kellään antaa mittoja noista gy6 motorin 21 ja 24mm kaasareista että mitä on mitat kaasarissa sisältä suurin/pienin kohta ja mikä on imukurkun halkaisija kannen imukanavan kohdalta kummassakin kaasarissa niin tietäs tarkkaan kumman tilais.
kiitoksia etukäteen jos jollain on noista kokemusperäistä tietoa antaa.

Skodesetä

Olen testannut 90cc sylinteriä, isoventtiilikannella, 125cc (24mm) kaasuttimella. Kanavat oli kohdennettu ja kairattu. Ei eroa vakioon, jossa oikea suutin. Toimiva, vakiokaasutin on paras Kiinan nelareihin.
Vauvanaskelin on päästy liikkeelle.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Skodesetä - 12.04.13 - klo:19:13
Olen testannut 90cc sylinteriä, isoventtiilikannella, 125cc (24mm) kaasuttimella. Kanavat oli kohdennettu ja kairattu. Ei eroa vakioon, jossa oikea suutin.
Millä ihmeen suuttimella olet saanut vakion kulkemaan saman, kuin isolohkon isovenakannella???  :o

On tuossa nyt jotain muutakin ollut poskellaan, kuin pelkkä suutin. ;D

konenikkari

#1124
Ei siinä välttämättä ole mikään poskellaan isomman sylinterin myötä ilman virtausnopeus vain kasvaa.
Itse ilmamäärä tietenkin on sama, sillä eihän se iankaiken voi moottorikaan elää ilmanpuutteessa.
Virtausnopeuden kasvaessa kuin myös samalla alipaineen luistin alla, imeytyy myös ilmavirtaan suurempi määrä polttoainetta.
Itseasiassa kaasutin aina ollessaan perusasetuksiltaan oikea, hoitaa hommansa, kunnes ei ilmamäärä enää riitä.
Siihen hetkeen on useinkin yllättävän pitkä matka.
Kaipailen esim. käppyrää, josta näkyy kaasuttimen kurkun halkaisija/moottorin max teho.
Pappatunskassa oli muinoin 7mm kaasutin ja se silti eteni :o
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)