Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#840
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.07.11 - klo:15:32
Jos tuon 18 mm kurkun 50 cc suhteuttaa 1,2 litran moottoriin, olisi kurkku 43 cm.
Kun noiden suorituskykyä vertailee, olisi hyvä saada testituloksia vaikka mäessä.
Suhteuttaminen ei vain toimi käytännössä. Läpi virtaavan seoksen tiheys ei kasva. Vain määrä kasvaa kaasarikoon suurentuessa. Sen vuoksi koko ei ole lineaarinen kuutiotilavuuteen nähden. Hauska pointti kyllä tuon kokoinen kaasari noin suoraan kuutioihin suhteutettuna.

Kellolla on hyvä mitata, joskaan omalla kohdalla tuota kaasarin kokoasiaa ei ollut tarpeen mitata kelloa vastaan, kun eron huomasi jo ilmankin.  Kiihtyvyyskin parempi. Toisaalta se on ymmärrettävää kun kaasarin sai parempiin säätöihinkin. Kylmä/kuuma moottorin käyntiinlähtevyyttä kun saa vielä parannettua, niin ihan hyvä tuo 13mm kaasari jo olisi.

Vakiokaasarista huomasin, että paremmin se toimi kiihdytyksissä kun kaasun avasi rauhallisella liikkeellä (noin 1,5-2 sekuntia / 0-100% kaasukahvassa). Kiihtyi paremmin mitä kerralla kaasu levälleen kääntämällä. Kokeilkaa josko toimisi muillakin. Tän 13m saakin nykäistä kerralla auki ja moottori kiihtyy silti puhtaasti.

Espi

Lainaus käyttäjältä: tommi - 30.07.11 - klo:15:40
Lainaus käyttäjältä: Espi - 30.07.11 - klo:14:58

Mittaappa vielä se todellinen minimi halkaisija ja kaasuläpän akselin halkaisija, niin tietää todellisen virtauspinta-alan. gy6-motor.de:n forextreme kaasarin halkaisija oli 18.5mm ja akselin halkaisija 3mm

Piti sitten mitata kun pyysit, eli minimi halkaisija on 20.5mm ja akseli on juurikin se 3mm.
Minkäs kokoinen tuo gy6-motorin kaasari oli, 19mm vai?

Kiitos, luulen, että tuo kiinnostaa muitakin.
Toki toimivuus on tärkeä tieto, mutta toisessa kokoonpanossa joku toinen vaihtoehto voi olla parempi ja oikea kokotieto auttaa sen arvioimisessa.

Mistä tuo sun kaasari tuli?

Kyllä, 19millisenä tuo myytiin, mutta ihan pyöristyssääntöjen mukaan se vielä menee.
Mahtaakohan toi mennä samalla tavalla noiden 24 millisten kanssa? oikeasti on vähän pienempi?

Ja tarvitseeko 24mm kaasari muuta kun kaasuvaijerin, kurkun, pidemmät pinnapultit ja 125 kuutioisen ilmanpuhdistimen?
Kyllä taksi porsaan kotiin ajaa. (Vanha Maskulainen sanaparsi)

Kymco Super 8 50 4-tahti

tommi

#842
Ebaysta löytyy noita kaasareita moneltakin myyjältä ja Saksasta myös. Noita on myös 20 millisiä.

http://ritzelladen.de/Tuningteile-50cc-GY6-139QMQ-QMB

Ei taida yksikään kaasari olla ihan oikeasti sen kokoinen mitä mainostetaan, 24mm kaasarikin on vain jotain ~22mm. Pidempiä pinnapultteja ei tarvi 24mm imukaulan kanssa, vakiot on ihan riittävän pitkät.

24mm kaasari oli omasta mielestäni tehottomampi kuin 19 millinen. Siitä joren videostakin näkyi ettei luisti noussut ihan tappiin. Ei ilmeisesti riitä imu 82-89cc pytyssä  :-\

leze223

ostin 19mm kaasarin vakio soliferiin ja nyt mietityttaa onko liian iso?
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

pekpel

Laita kiinni ja kokeile, nää skopat on yksilöitä toisessa toimii ja toisessa ei.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

ihmehiippari

Minulla on omassa soliferissani 20mm Dellorton PHBG kaasutin. Toimii aivan hyvin, lukuunottamatta sitä kun kaasun hivauttaa välittömästi auki niin kone booaa, koska ei ole kiihdytyspumppua.  16mm kaasarilla varmaan tuota ilmiötä ei synny.

Eki

#846
Tämmöinen on itsellä Titan t4 skootterissa, onhan tosi suolaisen hintainen erikseen ostettuna, mutta nyt olisikin kyse sen suuttimen koosta vakiona, elikä 19mm kaasari. Huoltomies totesi vaan meilillä että heillä (Smartia/Myllymäki) kaikissa skoottereissa on 79 suutin, mutta luulen että 16mm kaasareissa kinuskeissa lähinnä onkin tuo 79, mutta Virijavaran Kimmo oli sitä mieltä että 19mm kaasareissa on vakiona 85 suutin? Avaamallahan sen näkisi mutta kun en enää sitä viitsisi ruveta millään aukomaan, joten onko kenelläkään tietoa? Ihan vastaava/sama skode mutta Soliferin merkillä oli samalla kaasarilla ja vakio suutin oli 85! Kaasari on PD19J ....

EDIT:

Pitihän se kaasari avata ja suutin siinä oli 81, elikä nyt täytys löytää 85 semmoinen mieluusti missä kierre on koko suutinosan matkalla eikä vain kolme kierrekierrosta. Onko muuten kellään kinuskin romukaasaria, tarvitseisin semmoisen messinkisen osan siitä mihin suutin kierretään kiinni! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

jalat

Lainaus käyttäjältä: Eki - 04.08.11 - klo:16:13
Pitihän se kaasari avata ja suutin siinä oli 81, elikä nyt täytys löytää 85 semmoinen mieluusti missä kierre on koko suutinosan matkalla eikä vain kolme kierrekierrosta. Onko muuten kellään kinuskin romukaasaria, tarvitseisin semmoisen messinkisen osan siitä mihin suutin kierretään kiinni! Eki

Multa löytyisi ylimääräisiä. Kurkkaappa osto palsta.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

latromster

Hei. Tällä hetkellä kone käy ilmeisesti liian rikkaalla, koska nokeaa tulpan nopeasti. Millä kaasun asennolla kaasarin kyljessä oleva seosruuvi vaikuttaa ja onko säätö siten, että kiinni pyöritettäessä menee laihemmalle. Säätöoheen mukaisesti tehtävä tyhjäkäyntikierroksiin perustuva säätö on melko tunnotonta, koska edes puolen kierroksen muutokset eivät vaikuta tyhjäkäyntiin.

Eki

#849
Nyt kaivataan viisaita neuvoja, nelivenaskode, vakiona 19mm kaasari ja samaten imukurkku sekä vakio 81 suutin, ihan ok, no siihen 72cc ja 90 suutin, booaa niin sikana kuin voi, vaihdoin vakio suuttimen takaisin, booaa edelleen mutta satunnaisesti ja yleensä silloin kun kaasua vähentää. Ylämäet sekä täysillä ajo eivät aiheuta juurikaan booamista, (booamisella tarkoitan hetkellistä ikäänkuin moottorijarrutusta, elikä sekunnin kestoisia joita ilmenee silloin tällöin), muuten on voimaa ja kulkua just' jetsulleen. Jos isonnan suutinta, alkaa tekemään enempi tuota booamista, olisiko ilmansäätöruuvilla osuutta asiaan, nyt auki sen n.1.5 kierrosta! Eki Edit: unhotu laittaa että kaasarin neulan lukkorikka on ja oli tehtaan jäljiltä kolmanneksi alimmaisessa lovessa, kokeiltu myös alimmaisessa, sama jutska!

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: latromster - 05.08.11 - klo:14:06
Hei. Tällä hetkellä kone käy ilmeisesti liian rikkaalla, koska nokeaa tulpan nopeasti. Millä kaasun asennolla kaasarin kyljessä oleva seosruuvi vaikuttaa ja onko säätö siten, että kiinni pyöritettäessä menee laihemmalle. Säätöoheen mukaisesti tehtävä tyhjäkäyntikierroksiin perustuva säätö on melko tunnotonta, koska edes puolen kierroksen muutokset eivät vaikuta tyhjäkäyntiin.
Ilmaseosruuvi toimii mielestäni siten, että ensin säädät tyhjäkäynnin sen ruuvista niin pienelle että juuri ja juuri käy, seosruuvi kierretään täysin kiinni ja avataan 1.5 kierrosta, sitten kone tyhjäkäynnille ja etsit hyvin hitaasti kääntämällä sen kohdan seosruuvilla missä tyhjäkäynti on kovimmillaan, sen kyllä juurikin huomaa, jätät siihen ja sitten säädät tyhjäkäynnin sen ruuvista kohdalleen. Itsellä tuo homma on toiminut jo seitsemässä eri skodessa hienosti, ei ole vaikea edes suorittaa ja antaa parhaan tuloksen käyntiin jne! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Peros

#850
mä taas laitoin mun 72cc:n kaveriksi malossin multivarin ja 24mm kaasarin ja buuaa tasakaasulla! kiihdyttäessä toimii hyvin. olisiko se kiinni siitä kun tuossa kaasarissa on kuulemma vakiona 105 suutin? niin ja se buuaa myös välillä silloin kun päästää kaasun mut hyvin vähän.. outoa. mutta siis tyhjäkäynnillä käy hyvin. ainoastaan tasakaasulla ja kaasun päästämisen jälkeen buuaa. liikaa ilmaa vai bensaa? ei täällä kellään ois myydä mulle vakio ilmanputsaria 12" renkailla olevaan kiinanihmeeseen? siis baotian rebel. se on vähän erilainen kuin 10" renkailla olevissa.

Eki

Entinen liki vastaava nelivena vehje, siinä oli 85 suutin vakiona ja se oli 72cc:lle paras, tässä vakiona 81 ja hunommaksi menee jos isonnan, ei niinkään tee tuota booausta kaupunkioloissa lainkaan, mutta kun kone lämpenee mm. eilen Heinolan reisulla, niin teki useinkin. Ei kuitenkaan jos ajoin kaasu pohjassa pitkiäkin matkoja esim. 5km, mutta kun hiljenteli välillä niin booasi silloin tällöin!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

huoltomies

kun itsellä oli viimeksi tuo solikka niin kyllästyin samoihin ongelmiin kun ekillä nyt. Vaihdoin delorton luistin kaasarin ja kaikki ongelmat häipy.

jalat

Lainaus käyttäjältä: huoltomies - 08.08.11 - klo:05:56
kun itsellä oli viimeksi tuo solikka niin kyllästyin samoihin ongelmiin kun ekillä nyt. Vaihdoin delorton luistin kaasarin ja kaikki ongelmat häipy.

Tarkalleen ottaen minkä dellorto mallin?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

huoltomies

sama joka on mankissa jos tiedät mikä se on :)