Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Dashun

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 09.07.11 - klo:23:53
D- Eipäs olekaan ilmaus, vaan kohokammion tyhjennys, ja kyllä katteiden ulkopuolelle alas, vie letkun tie
Tosiaan, nyt kun kaasaria pyörittelin tarkemmin kourassani niin löytyihän siitä ihan oikea ilmaruuvikin ja näkyy itseasiassa tuossa viimeisessä kuvassakin. Siinä on jotain keltaista lakkaa reunassa. Kaipa sen on joku 8-vuotias kiinalainen kaasarin kokoonpanija siihen lukinnut paikoilleen "ruuvi ensin kokonaan kiinni ja sitten kierros auki" - mentaliteetillä  ;)

Lainaa
Eikö tosiaan ole magneettoa?
Ryyppy on päällä niin kauan kun toi musta kikkare ei lämpene, oisi vaan helpoin tapa, 10W tehovastus 5-20ohmia johdon väliin vaan. Ohmit vaikuttaa siihen kuinka nopeesti menee pois päältä.
On toki magneetto, mutta sen alla vain sytytyspuola, ei virtapuolaa.
Hmm...pitääpä tutkia voisiko olla mahdollista sovittaa tuonne joku vanha mopon virtapuola kaveriksi ja käyttää sähköryyppyä

Lainaa
Manuaaliryypyksi käy mikä tahansa systeemi millä saat kaasarin imuaukon tukittua käynnistyksen ajaksi..
Niinpä tietenkin, ei aina oikein sytytä ihan joka sylinterissä allekirjoittaneella...  ::)

-Zone-

#811
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 09.07.11 - klo:23:53
A- Jep, imusarjaan ja kyllä kiihdytyspumppuhan se
Ettei vain olisi ACV kalvo. Kiihdytyspumppu on melkeinpä pakko rakentaa mekaanisesti. Kuten se on tehty 50cc:n vakiokaasarissakin ja pääosin näin se ennen autoissakin oli. Alipaineella sitä on vaikea saada reagoimaan toivotulla tavalla nopeaan kaasuläpän liikkeeseen, joten siksi toteutus on yleensä mekaaninen. Mun nähdäkseni tuossa ei kiihdytyspumppua ole. 50cc scootterin kaasaristakin oli olemassa pumputon versio. Vasemmalla ilman pumppua.

Lainaus käyttäjältä: Dashun - 09.07.11 - klo:23:16
Sopisikohan tuohon tilalle joku Mikunin / Keihinin manuaaliryyppy?
Suoraan ei sovi, mutta sähköryyppy on purettavaa mallia. Jos saat alaosan (eli ryypyn luistin) sovitettua jotenkin käsikäyttöiseen ryyppyvipuun ja se kaasariin kiinni on käsiryyppy valmis. http://www.youtube.com/user/HasSse666#p/u/29/QLxprxrfOik

Ennenkin olen maininnut, että ryyppy on purettavissa, mutta kuten videosta nähdään myös osittain säädettävissä. Auki kiertämällä jousen puristusvoima + luistin oletusasento muuttuu ja ryypyn poismenoaika samalla.

tommi

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 10.07.11 - klo:02:01
Mun nähdäkseni tuossa ei kiihdytyspumppua ole.

Ei ole tosiaan kiihdytyspumppua näissä 24mm kaasareissa. Tolla ACV-kalvolla ei ole käytännössä mitään vaikutusta mopon käyttäytymiseen, et huomaa mitään eroa onko se kytkettynä imukaulaan vaiko ei.

Jorekin tosin käyttää nimitystä "kiihdytyspumppu" tosta ACV kalvosta, tolla videolla -->

http://www.youtube.com/watch?v=TPZpM7QNBxk

Coastside

#813
http://www.thumperfaq.com/acv.htm

Se on venttiili joka sulkee pääsuuttimen ilmansaannin kiihdyttäessä ja rikastaa seosta siten. Tarkoitus on estää pauketta.
(korjattu virheellinen tulkinta myöhemmässä viestissä)

http://scootdawg.proboards.com/index.cgi?board=talk&action=display&thread=39338
http://i1211.photobucket.com/albums/cc429/Edfirlick/d75e2475.jpg

Kuvassa on 150 cc kaasarissa manuaalirikastin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#814
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.07.11 - klo:10:27
http://www.thumperfaq.com/acv.htm

Se on venttiili joka sulkee pääsuuttimen ilmansaannin kiihdyttäessä

Eikös juuri päinvastoin, eli sulkee ilmansaannin moottorijarrutuksissa? Tai kuten linkissä todetaan niin puolittaa ilmansaannin.

P.S. Mitenköhän Jore on ratkaissut tuon sovituksen 24mm kaasari --> vakioputsari? Kaasari näyttää olevan kytketty suoraan vakioputsariin. Itse en kyllä saanut mahtumaan vaikka yritin lämmittää letkun suuta ja venyttää sitä suuremmaksi  :-\

En ole jaksanut ihan kaikkia noita Joren videoita käydä läpi, ehkä sieltä jostain löytyy ratkaisu asiaan.

Coastside

Niimpä olikin, se ei anna ilmaa moottorijarruissa. Niin ja se pilot jet on tyhjäkäyntisuutin jonka ilmansaantia se ohjaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Tuli tuosta imukaulasta mieleen että sen bakeliittieriste murenee helposti. On hyvä pyörittää moottori sytytyhetken merkkiin kun irroittaa sen, koska silloin muruset jää imukanavaan, eikä mene sylinteriin. Pala voi mennä venan väliin ja jauhautunut ei voitelulle hyvää tee. Muutenkin muttereiden yms. kannalta hyvä varotoimi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skootteri1

Omassa skootterissa hirttää ryyppy päällä ja sammuu jos antaa kierroksia niin onko mitään ideoita millä voisi seosta laihentaa niin että  skootteri toimisi edes jotenkin. Ryyppyäkään tuosta ei voi irroittaa kun ryypyn ruuvit ovat ihan jumissa ja kanta molemmista pilalla.
Onko mitään millä voisi laihentaa seosta vai onko pakko ostaa uusi kaasari?

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 20.07.11 - klo:15:56
Omassa skootterissa hirttää ryyppy päällä ja sammuu jos antaa kierroksia niin onko mitään ideoita millä voisi seosta laihentaa niin että  skootteri toimisi edes jotenkin. Ryyppyäkään tuosta ei voi irroittaa kun ryypyn ruuvit ovat ihan jumissa ja kanta molemmista pilalla.
Onko mitään millä voisi laihentaa seosta vai onko pakko ostaa uusi kaasari?
Itse ottaisin kätöseen dremelin ja tekisin niihin ryypyn pulttien kantoihin laikalla urat, jotta voisi koittaa talttapääruuvarilla auki. Kyllähän se mahdollista olisi laihemmallekin vetää eritavoin, mutta kun joka tapauksessa pitäisi tehdä muutoksia siihen ryypyn puoleen, niin se olisi taas huonompi kylmää moottoria ajatellen, jolloin ryyppyä tarvitaan. Kaikkein järkevin konsti olisi pyrkiä saamaan ryyppy kuntoon.

Skootteri1

Tällä hetkellä ei ole mahdollista käyttää dremeliä. Otin ilmanputsarista jos sen kuristus pillin pois mutta sillä ei mitään vaikutusta onko vielä muita ideoita millä saisi laihemmaksi seosta?

-Zone-

#820
Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 20.07.11 - klo:18:24
Tällä hetkellä ei ole mahdollista käyttää dremeliä. Otin ilmanputsarista jos sen kuristus pillin pois mutta sillä ei mitään vaikutusta onko vielä muita ideoita millä saisi laihemmaksi seosta?
No ryyppysuuttimen tukkiminen tietty tehoaa, mutta jos ryyppy kerran muutoinkin on sökö, niin sille voisi tehdä sellaisen jutun, että otat ensin ryypyn suojamuovin pois jos vielä on ja sitten kylmästi veistät ainesta pois kappaleesta johon johdot tulee, jotta saat kierrettyä ryypyn auki.

Kun olet saanut sen auki niin vahakapselin (messinkinen osa) otat pois ja sen tilalle laitat ryypyn jousen näin ryyppy on kytketty pois päältä lopullisesti. Tuossa kuva ryypyn sisältä http://img339.imageshack.us/img339/9473/chockeimage1.jpg

Tässä videossa näkyy, kuinka ylä- ja alaosa lähtee kiertämällä irti http://www.youtube.com/user/HasSse666#p/u/21/QLxprxrfOik Koska ryyppy on paikallaan, niin sitä ei varmaankaan ilman veistelyä saa kierrettyä auki.

Coastside

#821
Ruuvin kannat voi porata pois ja kierreosan vääntää pihdeillä. Pienet lukkopihdit on hyvät tuohon. Millään pitkäkärkisillä ei saa otetta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#822


Aika varma kaasari. Aukon koko voi joutua hakemaan ettei kone huuda sekä rätin (kiinnitetyn) kokoakin, joten ennen ongelmia.

Kone käy ehkä tyhjäkäyntiä 1 g kulutuksella minuutissa ja se vaatii 18 litraa ilmaa. Käyntiin saantiin suhde ei ole tarkka koska tulpan reijästä lirautetullakin on saatu käymään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skootteri1

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 20.07.11 - klo:18:44
Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 20.07.11 - klo:18:24
Tällä hetkellä ei ole mahdollista käyttää dremeliä. Otin ilmanputsarista jos sen kuristus pillin pois mutta sillä ei mitään vaikutusta onko vielä muita ideoita millä saisi laihemmaksi seosta?
No ryyppysuuttimen tukkiminen tietty tehoaa, mutta jos ryyppy kerran muutoinkin on sökö, niin sille voisi tehdä sellaisen jutun, että otat ensin ryypyn suojamuovin pois jos vielä on ja sitten kylmästi veistät ainesta pois kappaleesta johon johdot tulee, jotta saat kierrettyä ryypyn auki.

Kun olet saanut sen auki niin vahakapselin (messinkinen osa) otat pois ja sen tilalle laitat ryypyn jousen näin ryyppy on kytketty pois päältä lopullisesti. Tuossa kuva ryypyn sisältä http://img339.imageshack.us/img339/9473/chockeimage1.jpg

Tässä videossa näkyy, kuinka ylä- ja alaosa lähtee kiertämällä irti http://www.youtube.com/user/HasSse666#p/u/21/QLxprxrfOik Koska ryyppy on paikallaan, niin sitä ei varmaankaan ilman veistelyä saa kierrettyä auki.

Mutta miten voin päästä ottamaan sitä ryypyn vahakapselia pois kun se koko ryyppy on kiinni kaasarissa eikä nyt lähde irti?

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 20.07.11 - klo:21:29
Mutta miten voin päästä ottamaan sitä ryypyn vahakapselia pois kun se koko ryyppy on kiinni kaasarissa eikä nyt lähde irti?
Rautalankaversiona siis: Kuten tuosta videostakin näet ryypyn alaosa(kiinni siis kaasarissa) ja yläosa on toisissaan kiinni kierteellä. Jotta yläosaa voi pyörittää eli siis kiertää ryyppy auki, luultavimmin siitä joutuu ensin veistämään muovia pois jotta se mahtuu pyörimään.