Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

mcsavu

ja neulaa ei voi säätää siinä on tasan yks kohta mihin sen saa

jalat

Lainaus käyttäjältä: mcsavu - 10.09.09 - klo:09:36
ostettiin se ei toimivana sieltä oli alunperin varastettu putsari ja se vanha omistaja oli pannu sellasen rimpulan sinne hommattiin uus mutta ei toimi ku täälä sanottiin että se saa liikaa bensaa niin se vanha omistaja ehkä varmaan menny suuttimen sitte vaihtaan minkäs kokonen suutin tollasen yiyin mtx-2 oikein kuuluu

Kirjoituksesi on hieman sekavaa, kun siinä ei ole pisteitä missään välissä erottamassa lauseita. Ei mitenkään piruiluna, mutta yritä jatkossa lyödä vähän pisteitä ja/tai pilkkuja johonkin väleihin lause-erottimiksi.
Peace  :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

tommi

Lainaus käyttäjältä: mcsavu - 09.09.09 - klo:20:54
mulla pieni ongelma ostin tollasen yiying mtx 2 mäntä oli paskana laitettiin uus venttilit hiottiin  säädettiin kasattiin no nyt on sit sellanen ongelma että mopo kulkee ihan kivasti ilman ilmanputsarin sivukantta kun sen laittaa kiinni mopo niinku tukehtuu mistähän mahtaa johtua kaikkia ollaan kokeiltu kiitokset avusta etukäteen

Onko siinä ilmanputsarin ilmanottoputkessa mitään päässä? Siis siinä reilun kymmenen sentin pituisessa putkessa. Jos siinä on joku sihti tai muovitulppa jossa on 4 reikää niin ota se kokonaan pois. Sulla ei saa tarpeeksi ilmaa nyt kone.

Vakiosuutin on 85, ongelmana on se ettei suuttimessa ole mitään merkintää joten hankala tietää minkä kokoinen siinä on nyt paikallaan. Jos et saa säätämällä kuntoon niin tilaa 85 suutin ja kokeile sillä. Kierre on 4mm jos on vakiokaasari.


mcsavu

vika löyty se oli se suutin , se vanha omistaja ei kertonu että oli suuttimen menny vaihtaan , nyt toimii hyvin kiitokset avusta kaikille !   :)

atp

Kertokaas nyt mikä voi olla vikana, muutama sata kilometriä ajettu baotian ja oireet ovat seuraavat:

Täydellä kaasulla ajettaessa (rajoitin poistettu) mopo hyytyy noin 300-400m ajon jälkeen, ihan kuin bensa loppuisi, tai oikeammin hyytyy pikkuhiljaa.
Jos laskee kaasun pois (heti kun huomaan että veto loppuu) niin hetken päästä taas vetää, ei siis sammu.
Mun mielestä oireet vaikuttivat ihan siltä kuin kohokammio tyhjenisi.
No vaihdoin alipaineletkun, bensaa tulee relusti, eli oletan että alipainehana on ok.
Kaasari aukaistu, bensan pinta oli mielestäni ihan ok, neulaa nostettu -> ei vaikutusta.   
Pääsuutin 79 -> en tiedä onko pieni mutta ei kai tuommoista hyytymistä tuo voi aiheuttaa.
Kaikki liitokset katsottu, tulppa on uusi.

Puolella-3/4 kaasulla pelaa ihan ok, ja täydelläkin kaasulla siihen asti kunnes tulee tuo noin 400m täyttyy, eli aina samassa kohtaa koeajolenkillä. Vika on ollut ilmeisesti uudesta asti, koska se kerran noin 150km ajattuna jätti tielle kun ajoin pitkän aikaa täydellä kaasulla. Sillonkin se lähti käyntiin kolmannella yrityksellä ja pelasi loppumatkan kun en enää ajanut täydellä kaasulla.

Ehdotuksia mitä kokeilen seuraavaksi?

tommi

Tuollaisissa tapauksissa olisi hyvä aina kokeilla jollain toisella kaasarilla. Jos toimii niin silloin vika on varmasti siinä vanhassa kaasarissa. Eipä tuo olisi ensimmäinen kerta kun kiinalaisen kaasari on sökö jo uudesta lähtien. Jokos olet kokeillut säätää kaasarin kyljessä olevaa seosruuvia eri asentoihin?

Kuulostaa todellakin siltä että bensa loppuisi kohokammiosta jostain syystä. Kyllä tuo 79 suutin pitäisi riittää vallan hyvin vakiopytylle.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: atp - 13.09.09 - klo:13:53
Kertokaas nyt mikä voi olla vikana, muutama sata kilometriä ajettu baotian ja oireet ovat seuraavat:

Täydellä kaasulla ajettaessa (rajoitin poistettu) mopo hyytyy noin 300-400m ajon jälkeen, ihan kuin bensa loppuisi, tai oikeammin hyytyy pikkuhiljaa.
Jos laskee kaasun pois (heti kun huomaan että veto loppuu) niin hetken päästä taas vetää, ei siis sammu.
Mun mielestä oireet vaikuttivat ihan siltä kuin kohokammio tyhjenisi.
No vaihdoin alipaineletkun, bensaa tulee relusti, eli oletan että alipainehana on ok.
Kaasari aukaistu, bensan pinta oli mielestäni ihan ok, neulaa nostettu -> ei vaikutusta.   
Pääsuutin 79 -> en tiedä onko pieni mutta ei kai tuommoista hyytymistä tuo voi aiheuttaa.
Kaikki liitokset katsottu, tulppa on uusi.

Puolella-3/4 kaasulla pelaa ihan ok, ja täydelläkin kaasulla siihen asti kunnes tulee tuo noin 400m täyttyy, eli aina samassa kohtaa koeajolenkillä. Vika on ollut ilmeisesti uudesta asti, koska se kerran noin 150km ajattuna jätti tielle kun ajoin pitkän aikaa täydellä kaasulla. Sillonkin se lähti käyntiin kolmannella yrityksellä ja pelasi loppumatkan kun en enää ajanut täydellä kaasulla.

Ehdotuksia mitä kokeilen seuraavaksi?


Ei liity hyytymiseen mutta 79 voi olla liian pieni jos kaasarin rajoitintappi on poistettu, 85 on aika yleinen "perus" suutin näihin rajoittamattomiin baottiaaneihin.

Bensapulaltahan tuo vaikuttaisi, olen joskus ihmetellyt miten näiden vehkeiden alipaine ohjattu bensahana edes jaksaa toimia täyskaasulla kun ei siellä sitä alipainetta kauheasti ole,.. joten toki on mahdollista että kiinatoleranssi laittaa "bensahanan" kiinni täyskaasulla ja siitä bensapula. Kokeile ohittaa se alipaine bensahana tilapäisesti..
Harrastelussa: bt49qt-12

Coastside

Kun etenee 40 kmh niin kuluttaa tunnissa 0,4*2,5 litraa = 1 litra. Minuutissa 800 g /60 = 13 g/min keskimäärin. Vaihdellen ehkä 5 - 25 g.

Bensan tulon määrän voi mitata ottamalla bensaletun kaasarista ja antamalla käydä, laskien bensaa minsan astiaan tai katsomalla mitä sitä ehtii tulla.

Bensahana on turvavaruste
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

atp

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 14.09.09 - klo:09:47

Ei liity hyytymiseen mutta 79 voi olla liian pieni jos kaasarin rajoitintappi on poistettu, 85 on aika yleinen "perus" suutin näihin rajoittamattomiin baottiaaneihin.

Bensapulaltahan tuo vaikuttaisi, olen joskus ihmetellyt miten näiden vehkeiden alipaine ohjattu bensahana edes jaksaa toimia täyskaasulla kun ei siellä sitä alipainetta kauheasti ole,.. joten toki on mahdollista että kiinatoleranssi laittaa "bensahanan" kiinni täyskaasulla ja siitä bensapula. Kokeile ohittaa se alipaine bensahana tilapäisesti..


Unohdin mainita että tuo baotian on "sähköisesti" rajoitettu (mutta siis ohitettu).
Tuo bensahana on itseäkin mietityttänyt, kun tuon cv-kaasarin sielunelämä on hämärä minulle, niin vaihteleeko alipaine kuinka kierrosten mukaan?
Eli voisko tuo hana mennä "kiinni" suurilla kierroksilla?
Tuo toinen kaasari olisi paras tapa ihmetellä tuota vikaa, mutta eipä noita naapurustossakaan ole.
Toisaalta kun tuolla pääsee ihan hyvin liikkumaan niin tuo Wallen "konsti" on myös käynyt mielessä, toisaalta itseä häritsee tämmöiset "pikkuviat" ja syyn haluaisin löytää.
Yritän viritellä bensansyöttöä siten että alipainehana on ohitettuna, katsotaan mitä tuo sitten sanoo.

   

Kenzy

Jos ohitat alipainehanan, saattaapi mopo "rynnätä" itsestään kun haluisitkin sen käydä tyhjäkäyntiä. Aika vaarallinen vekotin, jos bensantulo on jatkuvaa, eikä alipaineella ohjattu, niinkuin se tuossa kaasarissa tulisi olla... mutta ainahan saapi kokeilla.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Coastside

"Eli voisko tuo hana mennä "kiinni" suurilla kierroksilla?"

Herra Bernoulli oli sitä mieltä että paine laskee virtauksen lisääntyessä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

atp

#386
Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 16.09.09 - klo:09:37
Jos ohitat alipainehanan, saattaapi mopo "rynnätä" itsestään kun haluisitkin sen käydä tyhjäkäyntiä. Aika vaarallinen vekotin, jos bensantulo on jatkuvaa, eikä alipaineella ohjattu, niinkuin se tuossa kaasarissa tulisi olla... mutta ainahan saapi kokeilla.

Tällähetkellä tyhjäkäynnillä tuosta alipainehanasta tulee reilusti bensaa, ihan letkun täydeltä. Eli käytännössä bensan tulo on jatkuvaa tyhjäkäynnillä ainakin, suuremmilla kierroksilla sitä on hankala mitata.
Tuo varmaan olisi totta jos käytössä ei olisi kohokammiota, kohohan (neula) katkaiseen bensantulon aina kun bensan pinta on riittävän korkealla kohokammiossa. Ilman kohon (neulan) vaikutusta bensa valuisi suoraan suutinputkesta imukurkkuun (koska bensan pinta nousee). Mutta eikös tällöinkin kaasuläppä olisi kiinni (tyhjäkäynnillä) ja kone saisi bensaa mutta ei ilmaa -> eli tukehtuisi liian rikkaaseen seokseen?
Oletan/oletin että alipainehana on ihan "mukavuus" juttu näissä vehkeissä.
Tietysti siinä mielessä myös turvallisuusvaruste, että bensaa ei tule jos mopo ei käy.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: atp - 16.09.09 - klo:10:23

Oletan/oletin että alipainehana on ihan "mukavuus" juttu näissä vehkeissä.
Tietysti siinä mielessä myös turvallisuusvaruste, että bensaa ei tule jos mopo ei käy.

Juu näin juuri.
Alipainehan tulee siitä että "mäntä imee" ja ja kaasarin läppä rajoittaa -> alipaine, kun läppä on täysin auki ja kaasari ei ole alimitoitettu niin alipainetta ei tule kun kaasari ei ahista... no tuossa on pienet toleranssit, täyskaasulla voi pieni alipaine olla käytännössä.. en sitten tiedä miten herkkä tuo alipainehana on sitten moiselle.
Harrastelussa: bt49qt-12

Coastside

#388
http://fi.wikipedia.org/wiki/Venturi-ilmiö

Voi testata pätkällä letkua jonka mutkaan vettä ja toinen pää imuputkeen ja kaasutellen seuraa vesipatsaan liikkeitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Niin täytyyhän siellä olla alipainetta myös täydellä kaasulla ajettaessa, muutoinhan kaikki alipainehanalla varustetut mopot hyytyisivät tuossa tilanteessa. Kysyjän kannattaa varmuuden vuoksi kokeilla sitä hanan ohitusta niin näkee ainakin sen josko itse hanassa on vikaa. Jos hyytyy vielä senkin jälkeen niin kokeilee sitten vaikka sillä vakio 85 suuttimella.

Eikös tässä ollut vielä takuu voimassa? Vie huoltoon jos ei ala kulkemaan.