Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Kenzy

Älä nyt tavallista suodatinta lähde öljyämään, puhe oli vapaavirtausmallista. Normaalisuodattimelle riittää ihan vain vaihto.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

#316
Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 17.04.09 - klo:12:13
Älä nyt tavallista suodatinta lähde öljyämään, puhe oli vapaavirtausmallista. Normaalisuodattimelle riittää ihan vain vaihto.
Kyllä se normaalisuodatinkin kannattaa öljytä (jos on vaahtomuovisuodatin). Ainakin huoltomanuaalit suosittelevat tätä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

karkulainen

Sanokaapa mikä suutin on hyvä 80cc:lle ja powerfilterille.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

openflow

Vain kokeilemalla löytyy sopiva. Kaasuttimen halkaisija x 4.5 , tästä sitten jompaan kumpaan suuntaan hienosäätöä...

jalat

#319
Lainaus käyttäjältä: bouttis - 27.03.09 - klo:08:11Viri varin kaasari testattu! käy tosi hienosti tyhjää mutta muuta eroo ei ollut tohon vanhaan että,ei kannata tehonlisäyksen takia ostaa, halpa se oli ja nyt pelaa paremmin.

Osaatko bouttis sanoa vaikuttiko tuo uusi kaasari starttaukseen mitenkään? Starttaako nätimmin?
Eli pitikö ennen väännellä kaasuja ja tehdä "taikoja" että käynnistyi ja nyt lähtee kuin palmunalta, kun peukaloa vilauttaa?

Nimittäin emännän skootterin starttaus on jotain niin uskomatonta skeidaa että oksat pois. Sähköllä ei meinaa startata millään, mutta polkemalla käynnistyy ja kaasu pitää olla väännetty puoliväliin tai melkein täysille. Muuten ei käynnisty. Sitten kun on käynnissä, niin tyhjäkäynnin säätö on ihan tuskaa. Joko meinaa sammua tai vaihtoehtoisesti takarengas pyörii. Sitä oikeaa kohtaa ei meinaa löytyä millään. Eli sammuu risteyksiin aika nätisti ja sit poljetaan käyntiin. Neulaa on siirrelty kolmeen eri loveen ja tyhjäkäyntiä ja seosruuvia väännelty joka neulan asennossa. Ei apua mistään. Muuten toimii ja kulkee kyllä nätisti, kun ei päästä sammumaan :)

Säädetty on nyt alkuperäisen (6 vuotta vanhan) kaasarin kanssa tarpeeksi, jos ei liikaakin. Hermot meinaa mennä. Naapurin äijällä on tuo virivaran kaasari ja sanoi myös sen toimivan hienosti. Ja hienosti se toimikin, kun lenkin kävin sillä ajamassa. Pistin itellekin tilaukseen. Jos tosta ei ole apua, niin sitten lähtee skootteri myyntiin ja uutta tilalle. Ei viitsi aina polkea käyntiin.

Koitan tänään vielä paria ryyppymötikkää vaihtaa jos tuo kuitenkin niillä lähtisi toimimaan. Se onkin sitten viimeinen mitä keksin koittaa. Ja jos toimii, niin jää hyllyyn koristeeksi siinä tapauksessa tuo uusi tilattu kaasari :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

VariJari

Lainaus käyttäjältä: jalat - 05.05.09 - klo:09:01

Osaatko bouttis sanoa vaikuttiko tuo uusi kaasari starttaukseen mitenkään? Starttaako nätimmin?
Eli pitikö ennen väännellä kaasuja ja tehdä "taikoja" että käynnistyi ja nyt lähtee kuin palmunalta, kun peukaloa vilauttaa?

En oo bouttis mutta eilen vaihdoin virivaran kaasarin, käynnistyy ja käy tyhjää nätisti, ihan kuin alkuperäinenkin teki..
Harrastelussa: bt49qt-12

ilborg

Tyhjäkäyntiruuvin tiiviste tai mikä lie mennyt. Joku tyhjäkäyntiin liittyvä osa kuitenkin. Ei nuo kaasarit niin kalliita ole, etteikö voisi ihan osien saatavuudenkin takia vaihtaa. Kiinalaisen nelitahdin kaasariin kun ei juuri taida suomesta saada osia(järkevään hintaan, tai odotusaikaan).

openflow

LainaaNimittäin emännän skootterin starttaus on jotain niin uskomatonta skeidaa että oksat pois. Sähköllä ei meinaa startata millään, mutta polkemalla käynnistyy ja kaasu pitää olla väännetty puoliväliin tai melkein täysille. Muuten ei käynnisty.

Kokeile nostaa tyhjäkäynnin kierroksia reilusti ylöspäin vaikkapa >500 rpm. Lähteekö sitten paremmin startilla käyntiin? Jos lähtee ,ei muuta kun uudet ja ehkä vähän jäykemmät kytkin jouset tilalle -- ei tarvitse sentään koko skootteria vaihtaa...

jalat

Lainaus käyttäjältä: openflow - 05.05.09 - klo:21:34
LainaaNimittäin emännän skootterin starttaus on jotain niin uskomatonta skeidaa että oksat pois. Sähköllä ei meinaa startata millään, mutta polkemalla käynnistyy ja kaasu pitää olla väännetty puoliväliin tai melkein täysille. Muuten ei käynnisty.

Kokeile nostaa tyhjäkäynnin kierroksia reilusti ylöspäin vaikkapa >500 rpm. Lähteekö sitten paremmin startilla käyntiin? Jos lähtee ,ei muuta kun uudet ja ehkä vähän jäykemmät kytkin jouset tilalle -- ei tarvitse sentään koko skootteria vaihtaa...


Täytyy nyt ootella että se uus kaasari tulee postissa. Eilen poljin sitä niin paljon, että se kasteli vaan tulpan ja bensaa tuli jo ilmanputsaristakin ulos. En saanut sitä lopulta enää ollenkaan käyntiin. Metrinen otassa sai mennä nukkumaan. Koska Dellortonkaan kanssa ei tuosta tullut yhtään mitään, niin seuraavaksi syytän cdi-boxia. Jos se jostain syystä ei toimi täysin oikein. Kipinää tulee, mutta jos se ei vaan toimi oikein. Minulla oli joskus rikkinäinen cdi-boxi jota koitin, niin käynnistyminen oli vaikeampaa ja kulki max 25kmh. Tuolla nykyisellä kyllä on kulkenut kunnolla kun käyntiin saa, mutta jos se kuitenkin on jotenkin huono.

Alkaa usko loppumaan.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

Onko tuosta imukaulan pienestä avartamisesta/viimeistelystä jotain hyötyä? Se imukaulan tiivisteen reikäkään ei näytä järin suurelta.
Jotenkin häiritsee tuo imukaulan juttu. :P
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Asiaa on ruodittu jo. Kynnykset pois ehdottomasti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

#326
Jep, varmistin taas.
Siinä tosiaan tuntuu terävähkö reuna/supistava kohta. Taidan ottaa pois.

Edit, hioin sen pois. ;D Samalla laitoin mustaa sähköteippiä mahdolliseen halkeamaan imukaulassa, toimi normaalisti ja käynnistyi ekalla. 8)
Kuten aina.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

VariJari

Sori en lukenut läpi tätä ketkua ja perustieto kaasarin toimminnasta on kyllä selvillä mutta yksi asia rupesi askarruttamaan... määrääkö neulan asento neulaputkessa absoluuttisen bensamäärän  (neulaputki - neulanasento => väliin jäävä pinta ala => bensavirta) annostelun vai määrääkö se prosentuaalisesti sen mitä pääsuuttimen mukaan on tarjolla (eli 50% neulan peitto = 50% pääsuuttimen virtauksesta))
Eli jos otan pääsuuttimen pois niin määrääkö neulan asento seoksen vaikka 75% luistin asentoon asti itsekseen ja sitten vasta alkaa pääsuuttimen poiston aiheuttama "megapaksu" seos vai onko seos pielessä käytännössä koko alueella (no 15-100% kierrosalueesta)
Harrastelussa: bt49qt-12

openflow

LainaaEli jos otan pääsuuttimen pois niin määrääkö neulan asento seoksen vaikka 75% luistin asentoon asti itsekseen...
jokseenkin näin.

Karkeet ohjeet seoksen säätämiseen ,eli mitä osaa kaasutimessa kannattaa säätää eri kaasun asennoilla...
A=vaikuttaa paljon , B=vaikutaa jonkun verran , C=vaikutaa vähän/ei ollenkaan

luisti auki 100%  , pääsutin A , neula C
luisti auki 75%   ,  pääsutin B , neula B
luisti auki 50%   ,  pääsutin C , neula A
luisti auki 25%   ,  pääsutin - ,  neula B , tyhjäkänti suutin+muut osat C
luisti auki 0%     ,  pääsutin - ,  neula C , tyhjäkänti suutin+muut osat A


Jonkin verran riippuu myös kaasuttimesta. Kaikissa kaasuttimissa ei edes ole tyhjäkäyntisuutinta jne..

ilborg

Mopojen seokset saattavat hyvinkin olla myös laihalla sen takia, kun sillä saa pienemmät päästöt, eli tyyppihyväksynnässä ei pitäisi tulla ongelmia.