Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

joni_k

#1215
eilen tuli kaatosateessa ajettua kotiin ja tänään normi stekkaukset + ilmanputsarin katoin niin se oli litimärkä vedestä. ilmeisesti imee vettä kitusiin taikka sitten toi koppa ei ole tiivis. kumihaitari putki kyl on ehjä ja kuivan olonen. porasin parin mm reiän ilmanputsarin pohjaan jos suurimmat vedet valuis ulos.

unohtu mainita että onneksi on kaapissa varasuodatin niin pistin sen kiinni ja pesin ton vanhan. jaaha kurahuosut saa laittaa tänäänkin jalkaan.. :D tankkiin pistin jäänestoa jos kaasarin sisuksiin pääsee vettä niin ei hyydy niin helposti.

kani

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 07.06.14 - klo:20:11
Varmistetaan että onhan kyseessä kinkin alipainekaasari?
Itsellä lentää luisti kattoon hiukan yli puolen kaasun kierrossa jonka jälkeen ei mitään muutosta sitten tapahdukaan koska kaasari on jo täysillä. Kaasuvarppi säätää kaasuläppää ja vastoin yleistä käsitystä sillä ei ole käytännössä juurikaan merkitystä kaasuttimen läpivirtausalaan. Kaasuläppä vain säätää luistikalvon alipainetta ja läpivirtausalan määrää luisti. Eli ainakin itsellä kaasari toimii niin että kun kääntää kahvasta hiukan yli puolen välin niin alipaine on riittävä ja luisti on jo katossa. Kaasuläppäkin on tuolloin jo niin paljon kääntynyt että sen kohdalla virtausala on jo suurempi mitä luistin kohdalla joten on ihan sama kääntääkö kaasun tästä pisteestä kokonaan auki saakka vai ei.

Hmm onpa mielenkiintoista. Neula siis nousee jo puolella kaasulla luistin mukana niin ylös kuin nousee?? Vai miten tällainen ihmekaasutin oikein toimii.. Pitääpä testata omaa tarkemmin miten tuo luisti nousee kun taas jonain päivänä jaksaa kasata ihmeen uudestaan. Jos rikkaan seoksen ja huonon kulun mysteeri selviäisi..  Miten seos on voinut rikastua koskematta säätöihin, toiminut aina noilla perussäädöillä kaikki skopat normaalisti vastaavilla vireillä. Kuitenkin käy ihan tasaisesti. Joskus kun on hakenut viimeistä optimia on huomannut että joko laihemmaksi tai rikkaammaksi niin ilmenee nykimistä/huonompaa käyntiä. WTF??

Coastside

Luistin nousulla on eroa siinä onko kone kuormitettu vai ei. Kuormittamaton ottaa osakaasulla täydet kierrokset.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: kani - 10.06.14 - klo:14:27
Hmm onpa mielenkiintoista. Neula siis nousee jo puolella kaasulla luistin mukana niin ylös kuin nousee??
Juuri niin. Hiukan yli puolella kaasulla nykyisessä omassa. Koska luisti nousee ylös alipaineella, se määrää milloin luisti nousee ylös saakka, ei se minkä verran kahvasta kääntää. Kyllä mä yhden kaasarin kanssa yritin viritellä sen alipaineen sellaiseksi että luistin liikkeet olisi mahdollisimman lähellä kaasukäden liikkeitä. Tuntui olevan loputon savotta löytää luistin jousivoiman ja kalvon ohivrtauksen suhde sellaiseksi että olisi myös toiminut käytännössä. Luovuin lopulta siitä hommasta ja totesin että jos luistin liikkeet haluaa vastaamaan kaasukäden liikkeitä ainoa oikeasti toimiva on vaihtaa tohon kaasari jossa kaasuvaijeri kiinnittyy luistiin. Päätin että tuo saa nyt olla ennemmin noinpäin että luisti nousee kattoon ennen aikojaan juurikin tuosta syystä mitä Coastside sanoi. Ainakin sen täysi ylösnousu on varmempaa joka tilanteessa eikä kaasarin virtausala näin jää vajaaksi.

Seoksen yhtäkkinen rikastuminen oli toisella kaasarillani jatkuva ongelma ja sen pistin kiertoon, joskin myöhemmin keksin siihenkin tämän kaasarin kanssa ehkä selityksen joka jäi silloin mystiseksi. Nimittäin tässä nyt kiinniolevassa neulaventtiili alkoi välillä vuotamaan ja välillä ei. Koska putsaamiset ja bensapinnan tarkistelu ei auttanut, syvennettyäni asiaan huomasin että neulaventtiilissä kun on se pieni rautalanka joka tulee siihen kohon sakaraan, otti juuri ja juuri kiinni neulaventtiilin runkoon samalla hetkellä kun neulaventtiili sulkeutui. Seurauksena välillä se piti välillä vuosi. Revin sen koko rautalangan helkuttiin ja sen jälkeen on toiminut. Samalla katosi nykyistäkin vaivanneet hetkittäiset rikkaallakäymisetkin kun bensapinta asettui oikeaksi.

Yksi varhaisemmista kaasareistani (nyt jo autuaammille vesiluntujen pesintämaille siirtynyt) sohlosi aina ja joka tilanteessa. Siihen ei saanut pysyviä säätöjä mitenkään. Aina joko liian rikkaalla tai laihalla ja kun tuntui jotain selkoa löytyvän, niin taas kohta seokset kusi. Epäilen että neulasuuttimelle johtava sekoitusilmakanava oli siitä tukossa niin huolella ja liekkö myös tyhjäkäyntipiirikin, ettei tuon paikallisen pienkonekorjaamonkaan ultraäänipesuri sitä avannut. Ei sen oireita oikein muulla pysty selittään.

ko2610

Tuollaista vikaa joutuu helposti etsimään kerran ja toisenkin. Neulaventtiilin tiiviyden voi tarkistaa kaasutinta huoltaessaan laittamalla letkunpätkän bensaletkun nippaan ja puhaltamalla otsasuoni pullistellen. Pienikin vuoto aiheuttaa tulvimista tyhjäkäynnillä, vaikka ei ajossa vuotaisikaan liikaa.

tohveli

#1220
oma skopo seiso pihassa pari viikkoa ilman käyttöä odotellen varaosia. Staattorin vaihdoin ja hyvin starttas mutta käy vain pintakaasulla.
Heti kun kääntää kaasun puoleenväliin alkaa se "boo-bo-boo-boooo--boo-boo.." pätkiminen.
Putsasin kaasarin ja kalvossa näytti olevan parin millin reikä. Riittääkö tuo aiheuttamaan moisen käyntihäiriön?

Ihmetyttää vain että se vika ilmesty tosta vaan ilman varotteluja.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tohveli - 28.06.14 - klo:22:21
Riittääkö tuo aiheuttamaan moisen käyntihäiriön?
Kyllä ja ei. Mulla aiheutti yhden kaasarin kanssa ongelmia jo nuppineulan mentävä reikä. Toinen ei tuumannut järin kummempia vaikka oli 6mm pitkä haava kumissa. Käynti vaan vaelteli mutta ajaan siis pystyi ihan hyvin. Sillä toisella ei taas yhtään. Ihan täysiä yksilöitä näiden kaasaritkin, sen jo on oppinut ja ilmeisesti sekin merkkaa missä kohtaa kalvoa reikä on.

Coastside

#1222
Alipainehanan herkkyyttä voi testata läpikuultavalla vesiletkulla. Metriseen letkuun puolilleen vettä ja se liitetään hannaan ja bensaletku purkkiin. Pidetään aluksi letku ylhäällä ja aletaan laskea alaspäin että syntyy U - kaari. Kun se on riittävä tuottamaan imua avata hana alkaa bensa virrata. Veden pintojen ero milleinä on se mitta. Oikeastaan on hyvä kokeilla mitä moottori tuottaa imua ja verrata hanaa siihen. Koe voi osoittaa myös imuvuodot? Sillä voi pitää hanaa auki kun tyhjentää tankkia. Kun mitat tietää, voi tehdä  laudasta sille rungon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pasi75

Mulla saa kaasari liikaa bensaa tossa kiinan ihmeessä merkiltään solifer xtr kun ottaa ton imukurkusta menevän letkun pois niin kulkeen normaalisti niin kauan kun bensaa riittää kaasarissa, oon kokeillu toisellakin kaasarilla mutta vika ei poistu mikä neuvoksi?

konenikkari

Alipainehana vaihtoon, siittä on kalvo puhjennu.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

Ennen vaihtoa kannattaa kokeilla tuleeko hanan alipaineletkusta pensaa suuhun kun imee.
Ilmanputsari tukossa, liian iso suutin, ryyppy jää päälle? kokeile lämpeneekö rikastin.

pasi75

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.08.14 - klo:17:05
Alipainehana vaihtoon, siittä on kalvo puhjennu.

Luultavasti alipainehanassa ei vikaa kun sen toisen letkun ottaa irti imukaulasta niin skootteri käy ja kulkee niin kauan kun bensaa on kaasarissa

helkama sc-r

#1227
Alipaineletkusta voi tihkua pensaa imukanavaan.
Jos ei tuki imukaulan letkunippaa, lisää ilmaa tietysti saa se.
Kaasarin tulviminenkin voi aiheuttaa ongelman, sulkeeko kohon neulaventtiili pensan tulon?

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.08.14 - klo:17:05
Alipainehana vaihtoon, siittä on kalvo puhjennu.

Eikö ennen korjaamista kannattaisi selvittää mikä on vikana?

-Zone-

Nytpä tuli vastaan ihan hämärä tapaus.

Elikkä toisella kaasarilla toimii täysin, toisella ei toimi pääsuutinpiirillä ollenkaan. Tyhjäkäyntiä käy, eli tyhjäkäyntipiiri ok, mutta kaasua avattaessa vetää rajusti laihalle ja pyrkii sammumaan. Molemmissa kaasareissa pääsuutin 92 ja tyhjäkäyntisuuttimetkin samat ja tarkistettu vaikka tyhjäkäyntipiiri olikin ok. Luistikalvot ehjät. Bensapinnat tarkistettu samoin neulaventtiilit + ilmasuutin ja kanava neulaputkelle. Ilmasuutin ja kanava ok. Neulan asennolla ei vaikutusta, neulat ja neulasuuttimet testattu lopuksi vielä ristiin. Molemmista kaasareista poistettu ACV-venttiili pois käytöstä. Kiihdytyspumppu varmistettu toimivan ok.

Jostain syystä toisella kaasarilla vaan vetää rajusti laihalle toisella ei. Alkaa olla reilusti tikkuja kynsien alla päänraapimisesta..