Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keskustelua CPI

Aloittaja Petteri L, 08.04.09 - klo:20:46

« edellinen - seuraava »

Pyrres

Lainaus käyttäjältä: penaalisto - 02.09.09 - klo:16:32
-Penskana viritettiin pappatunturi huippuunsa :D, vanhempi tuttu viilas pytyn ja tietysti tehomäntä tehtiin ja kantta laskettiin, myös tehoputki löytyi papiskaan jostakin, sitten oli ihan säädettävä suutin jolla tuon sachshin koneen sai säätämällä ottamaan aivan raivona kierroksia, muistan kerran säätäessäni suutinta paikallaan kaasu pohjassa irtosi magneetto(jota ei varmana oltu moposta koskaan irti käytetty) ja se rohisi sit siihen, mutta mitään ei onneksi sattunut, tuolla säätösuuttimella sai mikäli oikein muistan pelin seokset myös toooodella laihaksi, minkäänlaista leipomista en papiskaan saanut aikaiseksi vaikka kaasu oli kyllä kokoajan pohjassa :)
-mutta siinäkinhän oli jo pakotettu ilmajäähdytys-

Ja tuossa säätösuuttimessa on myös se mukava ominaisuus että jousi on liian löysä joten säätyy itsestään laihalle ajaessa epätasaisella tiellä. Nimimerkillä kokemusta löytyy Soliferi SM:n Tomos koneesta ja Bingin 13mm:ksi poratusta kaasarista.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Pyrres - 02.09.09 - klo:06:35
Ja tuo koneen hajoaminen perustuu siihen että kun 2t koneessa muuttaa putkea niin muuttuu myös sylinterin toiminta ja lisäteho vaatii aina lisää ilmaa ja bensaa, ja jos suutinta ei vaihda niin bensan määrä pysyy samana mutta ilman määrä lisääntyy suhteessa ja vetää koneen laihalle ja leipomisen riski on olemassa.
Jep ja tästä liian pienen suuttimen aiheutamasta leipomisesta viritetyssä koneessa oli hyvä esimerkki tuolla Piaggio ketjussa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

penaalisto

#62
tuo alkukäyrän vaihtaminenko vaikuttaa todella niin paljon ilmansaantiin että vaatii sen vuoksi sen suuttimen, noh, uskottava se on sitte, suutin tosiaankin löytyy mutta ei juurikaan nyt aikaa sen vaihtamiseen, mutta ei se taida iso homma olla jos miettii et 12-vuotiaana purin papiskan osiin, maalasin ja korjasin kuntoon ;) , ja tuli jopa ihan siedettävä, ihan vesihiomapaperilla piti hioa, ja siinähän riitti peltiä.
-tosiaan nuorena tuli mopohommat alotettua ja kipinä on säilynyt näihinpäiviin asti(32v), töissä oli puhetta yhden toisen "mopoharrastajan" kanssa joka totesi kun sanoin että mopoikä ei ole mennyt ohi että: ei se saa koskaan mennäkkään ohi.
-Nyt se myrkyn lykkäs, tuota suorempaa "kuristamatonta" alkukäyrää en laita tuohon koska se oli tosiaan hieman vanhemmasta cpi:stä eikä sitä saanut suosiolla sopimaan. Tuon kuristetun alkukäyrän pakoaukonpuoleisen laipan reikä oli selvästi senverran pieni että pakovirtaus osui siihen, sitä jyrsin hieman isommaksi, outoa että myös ns. teho alkukäyränki laipan reikä on niin pieni että pakovirtaus osuu siihen selvästi, näkee karstasta.
-Käytin etuvariaattorin auki ja puhdistin+vaihdoin 5,5g rullat, lautasten väliin tungetun "prikan" otin poijes ahistamasta.
-Nyt vaan en saa varikoppaa millään kiinni, etupuolelle jää rako enkä uskalla ruuveilla sitä puristaa koska ei tunnu menevän, ehkä onnistuin tärvelemään sitä etupuolen ohjuritappia senverra yrittäessäni irroittaa sitä kopasta tiivisteen pidikkeeksi lohkoon että nyt se sitten ahistaa siinä, mene ja tiedä..
-Ohjuritappihan se siinä ahisti, varikopan tiivisteen laitoin muutamalla silikoonitipalla kiinni lohkoon ekaks nii pysy kohillaan.
-Poistamalla prikan ja vaihtamalla 5,5g rullat tuohon CPI-Formula R :rään sain hurjat 3km/h lisää huippuja alamäkitestissä ;)

-Kiihtyvyydessä en juurikaan huomannut eroa, ehkä ihan pikkiriikkisen paremmin lähtee..
-En kuitenkaan suosittele noita 5.5g rullia vakio peliin, ei tahdo päästä kylmänä ees liikkeelle ku vaa lärisee ryyppy päällä...taidan vaihtaa entiset joskus vielä takasi...

VariJari

Lainaus käyttäjältä: penaalisto - 02.09.09 - klo:20:16
tuo alkukäyrän vaihtaminenko vaikuttaa todella niin paljon ilmansaantiin että vaatii sen vuoksi sen suuttimen, noh, uskottava se on sitte, suutin tosiaankin löytyy mutta ei juurikaan nyt aikaa sen vaihtamiseen,

Missään vermeessä en ole tähän asti oikeasti hyötynyt suutinten vaihdosta jos ne on alunpitäen olleet ns. "sopivat", eli ei alimitoitetut kuristamis tarkoituksessa. Otetaas vanha Hondan MTX 125, n 20hp, vakio suutin luokkaa 110??, sain halvalla tehoputken hommattua ja suositus kaikkialla oli että isompaa suutinta, ja p*skat, jo 5 yksikköä isommalla kone toimi huonommin eli röpötti, vakkari suuttimella toimi parhaiten. Sama nelitahti kiina skootterissani, 72cc pytty, jyrkempi nokka, kantta siistitty, ilmanputsarin suunnalta hengitystä parannettu.. tulos: vakio 85 suuttimella toimii parhaiten. Kaasarillisissä jenkkivehkeissä sama tilanne, suutinten vaihdolle ei ole ollut tarvetta, ainoastaan tyhjäkäynti seosta ja kiihdytyspumppua on joutunut rukkaamaan, ei pääsuuttimia (on kokeiltu mutta kun parhaiten toimi vakioilla)
En halua yleistää tietenkään, pääasia että suutin ei ole liian pieni alunpitäenkään, ja jos siitä on edes epäilyä niin mitempä muutenkaan sen saa pois suljettua kuin kokeilemalla isompaa.
Laajakaista lambda anturillahan sitä sitten oikeasti voisi sitten varmistua oikeista säädöistä mutta eipä ole moinen helposti järjestettävissä.. taitaa halvimmillaan 200-300â,¬ moinen paketti kustantaa.
Harrastelussa: bt49qt-12

Pyrres

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 04.09.09 - klo:09:19
Lainaus käyttäjältä: penaalisto - 02.09.09 - klo:20:16
tuo alkukäyrän vaihtaminenko vaikuttaa todella niin paljon ilmansaantiin että vaatii sen vuoksi sen suuttimen, noh, uskottava se on sitte, suutin tosiaankin löytyy mutta ei juurikaan nyt aikaa sen vaihtamiseen,

Missään vermeessä en ole tähän asti oikeasti hyötynyt suutinten vaihdosta jos ne on alunpitäen olleet ns. "sopivat", eli ei alimitoitetut kuristamis tarkoituksessa. Otetaas vanha Hondan MTX 125, n 20hp, vakio suutin luokkaa 110??, sain halvalla tehoputken hommattua ja suositus kaikkialla oli että isompaa suutinta, ja p*skat, jo 5 yksikköä isommalla kone toimi huonommin eli röpötti, vakkari suuttimella toimi parhaiten. Sama nelitahti kiina skootterissani, 72cc pytty, jyrkempi nokka, kantta siistitty, ilmanputsarin suunnalta hengitystä parannettu.. tulos: vakio 85 suuttimella toimii parhaiten. Kaasarillisissä jenkkivehkeissä sama tilanne, suutinten vaihdolle ei ole ollut tarvetta, ainoastaan tyhjäkäynti seosta ja kiihdytyspumppua on joutunut rukkaamaan, ei pääsuuttimia (on kokeiltu mutta kun parhaiten toimi vakioilla)
En halua yleistää tietenkään, pääasia että suutin ei ole liian pieni alunpitäenkään, ja jos siitä on edes epäilyä niin mitempä muutenkaan sen saa pois suljettua kuin kokeilemalla isompaa.
Laajakaista lambda anturillahan sitä sitten oikeasti voisi sitten varmistua oikeista säädöistä mutta eipä ole moinen helposti järjestettävissä.. taitaa halvimmillaan 200-300â,¬ moinen paketti kustantaa.

Nelarit nyt ei niin kovasti reagoikkaan putken vaihtoon. Muistelehan mikä on pakoputken tarkoitus 2t koneessa ja mieti että miten putken vaihto todella kuristetusta todella virtaavaan vaikuttaa. Suuttimenvaihdon se tulee tarvitsemaan.

Ja toisekseen nykyään Euro 4 tai jopa 5 normien mukaisten mopojen myötä ei voi enää laittaa liian rikkaalla seoksella käyviä koneita ollenkaan koska muuten päästöt ylittyvät reilusti, sama syy miksi nykyään on vähemmän huonoilla säädöillä kuristettuja laitteita (esim jotkut enskat ym lähti paljon paremmin heti kun suutinta vaihtoi).
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

penaalisto

#65
-En mene missään nimessä tyrmäämään tuuota suutin ideaa, mutta oletan että tuohon CPI:ni kaasariin ei ole suutinta kuristettu joten antaa sen olla.
-Kyllä noita kaks tahteja viritettiin bensansaannin osalta ennen siten että laitettiin ihan koko kaasari ja mahdollinen imukaula suuremmaksi, mielestäni ei ilmansaantiakaan voi mahdottomia määriä kikkailla suuremmaksi mitä kaasarin aukot antaa myöten,  ymmärtääkseni kaasuttimet on mitoitettu tietylle bensa/ilmamäärälle ja mikäli tekee suuria muutoksia suuntaan tai toiseen ei sitä saa välttämättä oikein mukavasti pelaamaan. Myös "luisti"messa on neula jota ylös/alas säätämällä bensansaanti muuttuu.

massey

Mopo on CPI oliver sport. Moposta valuu bensaa hukkaputkesta noin 1 desi vuorokaudessa. Mopo myös käynnistyy huonosti kylmänä. Mikä on vialla?

Coastside

Pienikin bensavuoto voi olla hyvin vaarallinen. Kaasutin voi tulvia tai vuotaa jostain. Vuotoa voi rajoittaa vain alipainehana, jonka vikaantuminen merkitsee koko tankillisen valumista ulos.

Kaasutin on tarkistettava ja vuotoa voi tutkia tentun avulla, joka on turvallisempaa. Myös normaalin huollon jälkeen ensin tenttua ja vasta sitten kun näyttää tiiviiltä niin bensaa.

Kaasarille on oma ketjunsa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

#68
Lainaus käyttäjältä: massey - 04.09.09 - klo:13:10
Mopo on CPI oliver sport. Moposta valuu bensaa hukkaputkesta noin 1 desi vuorokaudessa. Mopo myös käynnistyy huonosti kylmänä. Mikä on vialla?
Ei kysytä kahdessa ketjussa samaa asiaa (tai lähes samaa).

Niinkuin Walle kirjoitti toisessa ketjussa, tsekkaa tyhjennysruuvi onko tiukalla. Joka tapauksessa, jos bensaa valuu vaikka mopo ei ole käynnissä kaasuttimen puolelta, niin sekä alipainehana, että neulaventtiili ovat viallisia. Alipainehanasta ei pidä päästä bensa lävitse ilman moottorin synnyttämää imua ja vaikka alipainehana falskaisikin, pitäisi neulaventtiilin tukkia bensan tulo bensapinnan (ja sitä kautta) kohon noustessa riittävän korkealle. Tokihan neulaventtiili ei välttämättä toimi, jos kohon asentoa (bensapintaa) on muokattu.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

-Zone-

#69
Onkos kellään tietoa, kuinka pitkälle CPI:n 2T moottori eroaa Jonwayssa käytettävästä?

Työkaveri hommasi tuollaisen Jontikan. Perävälitys alkoi pitään siinä 300 km tietämillä rallatusta ja äityi 600km paikkeilla sellaiseksi, että kun baotianillani tulen perässä (n.10-15m päässä) samaa viittäkymppiä, äänen kuulee selvästi vielä kypäränkin läpi. Koska huolloissa mopo on käynyt, eikä toistuvista pyynnöistä huolimatta perää ei ole viitsitty avata, niin avattiin ja tutkittiin se. Perässä moottorinpuoleisessa lohkossa ei ole väliakselilla lainkaan laakeria. Ei edes puslaa, vaan akseli (14mm) on "laakeroitu" suoraan pehmeään alumiinilohkoon. Väljähän se pesä jo oli vaikka takana on vasta hiukka yli 1000km.

Koko ajan perässä on ollut siis öljyt ja ne on huolloissa vaihdettu. Väliakselilla on pitkittäisvälystä useita millejä ja shimmaamalla saatiin rallatus jonkin verran pienenemään, mutta ei kokonaan. Ennen pääsi väliakselin ratas ottamaan vetoakselin rattaaseen kiinni. Mopo siis piti sitä suurinta rallatusta moottorijarrutuksella. Vetopäällä ei. Tämä johtuu tuosta kytkinakselilla olevasta vinohammastuksesta, kun renkaan pyörittäessä rattaiden sivut ottavat toisiinsa kiinni ja vedon tullessa kytkinakselilta välys samassa paikkaa kasvoi.

Kuitenkin.. Koska laakerointipiste on nyt väljä kasvaa renkaan pyörittäessä hammasvälys, niin pitää edelleen selvästi kuuluvaa rallatusta (edelleen kuulee jopa perässä ajaessa). CPI:n kone on tuon jontikan kanssa ihan samanlainen päällepäin, mutta sehän ei sinällään kerro, onko sisuskaluissa eroa. Huhupuhe ainakin kertoo, että vetoakselilla olisi esim eri booritus, eikä vanne sovi väärään akseliin. No, niin.. Jaarittelut sikseen.

Onko tietoa, onko CPI:ssä tuossa kunnollinen laakerointi väliakselilla (tai edes puslaa), vai onko samalla tavoin älyttömästi rakennettu ?

Pyrres

Jos olen oikein käsittänyt niin ainakiin CPI:ssä on melkolailla kaikki osat männäntapin paksuutta (CPI:ssä paksumpi) lukuunottamatta samaa mitä Minarellin AM6 koneessa. Eli katso jos löydät AM6 koneen räjäytyskuvan ja katso miltä siinä näyttää.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

-Zone-

#71
Lainaus käyttäjältä: Pyrres - 05.09.09 - klo:18:10
Jos olen oikein käsittänyt niin ainakiin CPI:ssä on melkolailla kaikki osat männäntapin paksuutta (CPI:ssä paksumpi) lukuunottamatta samaa mitä Minarellin AM6 koneessa. Eli katso jos löydät AM6 koneen räjäytyskuvan ja katso miltä siinä näyttää.
Siis kyseessä ei ole AM6, vaan vaakamallinen minarellin kopio. Skootterin kone siis ja ilmajäähdytteisellä sylinterillä. http://www.aprilia-parts.nl/aprilia_minarelli_Minarelli.html (minarelli horizontal 50cc AC) Minarellin räjäytyskuvathan ei taas sitä takaa, että onko CPI:ssä tuossa jotain puslaa tai laakeria.

Pyrres

Selvä, itse vain tiedän sen minkä huollon kaverin kanssa jutellut ja muuten netissä törmännyt. Minarellin kone se siis on juu, mutta jostain päästäni pullahti vielä tuo AM6 lisäksi, en tiedä jakaako sitten ne jotain osia keskenään vai miten. Mutta huollossa kaveri sanoi kun kyselin itse koneen alkuperää niin sanoi että Minarellin koneen 90% kopio jossa hänen mukaansa suurin ero on männäntapin paksuus. Mutta soita vaikka johonkin Jonway/Keeway/CPI merkkihuoltoon ja kysy koneesta. Jos yhtään asiakaspalveluhenkeä niin kertovat kyllä onko siellä minkälaiset laakeroinnit.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

-Zone-

#73
 ;D Soittelu ei kauheasti auta, kun vastaukset on joko "emmäätiiä" tai sitten "kysy korjaamon puolelta", jossa vastaukset vaihtelee "en kerkee tarkistaa" vastauksista aina "kai siellä laakeri kaikissa on" ja "vissiin siellä jokin kuuluu olla, .. tai en ny ookkaan ihan varma" -akselilla. Eniten tietäisi se, joka on CPI:n skootterista itse perän avannut. Sellaista tässä lähinnä siis haeskellaan.

Harmittavasti tuossa Jonwayssa on vaan koneistusmateriaalia jätetty niin olemattoman vähän. Muutoin tehtäisiin siihen itse laakerointi neulakehällä. Siis neulalaakerilla jossa on ulompi laakerikehä itsessään ja akseli saisi toimia toisena laakeripintana. Materiaalin paksuus ei pahus vaan riitä tuohon. Kunnollinen öljypronssipusla olisi myös ihan ok, mutta edelleen siinäkin on haittana tuo lohkon materiaalipaksuus, vaikka vähemmän tilaa yleensä viekin. Se akselin pesähän on kulunut ovaaliksi ja puslaakin varten koneistettava mitta menee tietty sen suurimman nimittäjän mukaan, joten siltä osin koneistettava osuus on lähes sama kuin neulakehälläkin. Molemmilla se laakerointipiste menee taas heikoksi sen lohkossa olevan kohdan vuoksi.

Mikäli esim CPI:ssä tuossa olisi kunnollinen laakerointi tai nyt edes jokin kiinalaista silumiinia kovempi pusla, niin ongelmasta päästäisiin vaihtamalla lohko vaikka se ei operaationa nyt se kaikkein pienin olekaan. Takuukorjauksen puitteihinhan tuo kyllä kuuluisi, mutta minkäs teet kun asiakas on näemmä aina väärässä. Kaupan purkutappeluunkaan ei järin mielenkiinto riitä.

penaalisto

-Mites, mikä tuota CPI:n tyhjäkäyntiä vaivaa kun välillä pärpättää kuumana muka niin isolla ja sit taas välillä pysyy häjintuskin käynnissä, jumiiko siellä nyt joku vai mikähän noissa on , voiko tuo kuulua vaan näitten "halppis" mopojen ominaisuuksiin. Jos tästä on keskustelua niin linkkiä kiitos ;)