Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Super9 lc

Aloittaja MORPA, 24.02.18 - klo:23:55

« edellinen - seuraava »

MORPA

Otsikon mukainen kootteri tarttui matkaan kun tarjosin ilmeisesti liikaa siitä. Hyvin outo käytökseltään nelari agiin tottuneelle, no ehkä siinä on jotain vikaakin.

Ostin mopon ilman mitään koeajoja sun muita, kun ei se lähtenyt käymään. Härnättiin se sitten kaverin kanssa käyntiin, toimi ihan hyvin kun sai vaan käyntiin. Driftailtiin tuolla pakkasessa sillä, ja toimi aivan mainiosti ja lähti käyntiinkin lämpöisenä. Nyt kun illalla yritin käynnistää niin ei lämpimästä tallista lähde käyntiin. Kun saatiin se rakkine käymään niin kaasua antaessa puklasi(korkki auki) paisarista aika hyvin nestettä ulos. Onko tämä normaalia nestejäähyisessä mopossa? Ennen kun saatiin mopedi käymään otettiin toki tulppa pois ja se oli aivan märkä ja koko sylinteri oli tulpan reiästä tarkasteltuna märkä, tuuletuksen ja tulpan kuivauksen jälkeen se sitten lähti käyntiin. Aika paljon puski jotain höyryä pakoputkesta ulos, mutta eipä tuo ollut käynytkään aikoihin ja pakkastakin oli sen verran, että driftailuhommiakin hetken harkittiin mutta siihen kuitenkin naamat huurussa ryhdyttiin.

Pintapuolisella tutkiskelulla kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa, ja jos se kunnolla vettä imisi niin tuskin noin hyvin olisi toiminut. Nestäjäähymopot on mulle aiva uusi tuttavuus, niin onko antaa vinkkejä millä vois nestevuodon sylinteriin varmistaa tai varmistaa ettei se sitä tee?

Jos koneen joudun aukasee, niin laitan kyllä kunnon viripalaa kiinni, pääsee sit vaikka tuskaansa lievittämään es-jonnejen tehariderpejä jätättämällä >:(
Liikennesika.

joni_k

voisko olla että korkki auki ja kaasua->  vesipumppu pumppasi niin kovasti että veden pinta nousi ja puklasi yli?hajua ei ole onko näissä kaikissa edes vesipumppua vai toimiiko silleen miten sitä sanotaan.. no kuumavesi nousee ja kylmävesi laskee itsekseen systeemillä. toinen vaihtoehto noiden oireiden mukaan voisi olla kyllä että vettä pääsee sylinteriin ja sieltä tuleva paine aiheutti puklauksen.tosin et tullut haisteltua haisiko tulppa vahvalle bensalle?seuraaval kerral sytkärillä kokeilla syttyykö tulpan pää tuleen  ;D tulpan tilalle jos sais paineilma liittimen ja syylärin korkista katsoa kupliiko. periaatteessa kuplia pitäisi näkyä myös moottori käynnissä jos paineet pääsee vesitilaan. pakkasten puolesta pakokaasu ei tosiaan kerro mitään. savua höyryä tulee aivan varmasti  ;D

MORPA

Tänään jatkoin tutkimuksia ja tulin siihen tulokseen, että kyllä se nauttii vettä kannentiivisteen kautta. Kansi ja sylinteri on jo irti, ja kyllä kannentiiviste oli huonon näkönen. Mäntäkään nyt kovin hyvässä kunnossa ole ja sylinteri täysin kiiltävä, kyllä tuo pelkällä kannentiivisteen vaihdolla jo alkaisi toimia.

Onko tuo setti mistään kotoisin https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/10_60_543_168/products_id/32561 ja onko hinta ok? Muitakin vaihtoehtoja voipi esittää, eikä haittaa vaikka tulis jokunen kuutiosenttimetri tai hevoisvoima lisää ;D
Liikennesika.

MORPA

Onks tämmönen nykypäivänä jo niin harvinainen vekotin, ettei oikein kukaan enää näiden kanssa turaa? Onhan tätä samaa konetta kai muissakin Kymcoissa, samalla lailla niistä saadut kokemukset kelpaa, koneessahan se vika on eikä muussa mopossa.

Voihan ton alkuperäisen sylinterinkin kai porauttaa, mutta olisko parempi hommata jotain 70ccm Airsalia tms. oikeata sylkkää? Hinnat noissa närästää vähän, mutta kun alakerta tuntuu olevan kunnossa, on lähinnä öljyinen eikä ruostetta missään. Pääsin nyt säikähdyksellä. Hukkaputken ja sen toisen putken ajattelin tukkia ja kiinnittää takas paikoilleen, niin toimiiko vakioputki mitenkään noiden isompien sylkkien kanssa?

Sinänsä jännä oli tuo kannentiivisteen vuoto, että se oikeastaan vuoti ainoastaan vesipuolelle, startilla ilman tulpanhattua kun hetken pyöritti niin kehitti paineet jäähdytysjärjestelmään eikä ne sieltä juurikaan kadonneet. Yhdessä autonromussani kävi juuri toisinpäin, eli vedet meni sylintereihin, öljyihin ja öljyäkin meni jäähdytysjärjestelmään, mutta se oli nelitahti.
Liikennesika.

MORPA

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 25.02.18 - klo:05:25
voisko olla että korkki auki ja kaasua->  vesipumppu pumppasi niin kovasti että veden pinta nousi ja puklasi yli?hajua ei ole onko näissä kaikissa edes vesipumppua vai toimiiko silleen miten sitä sanotaan.. no kuumavesi nousee ja kylmävesi laskee itsekseen systeemillä. toinen vaihtoehto noiden oireiden mukaan voisi olla kyllä että vettä pääsee sylinteriin ja sieltä tuleva paine aiheutti puklauksen.tosin et tullut haisteltua haisiko tulppa vahvalle bensalle?seuraaval kerral sytkärillä kokeilla syttyykö tulpan pää tuleen  ;D tulpan tilalle jos sais paineilma liittimen ja syylärin korkista katsoa kupliiko. periaatteessa kuplia pitäisi näkyä myös moottori käynnissä jos paineet pääsee vesitilaan. pakkasten puolesta pakokaasu ei tosiaan kerro mitään. savua höyryä tulee aivan varmasti  ;D

On tässä vesipumppu ja tulppa haisi lähinnä eetterille, starttipilottia tuli "vähän" annettua. Tossa betonilla kun se kävi niin ei saanut kuulohavaintoa paisuntasäiliön pulputuksesta, mutta vein sen lumihankeen pörisemään niin sivuäänet vaimeni niin paljon, että diagnoosi oli selvä. Pulputtihan se.
Liikennesika.

MORPA

Vein sitten sylinterin paikallisen moottorikoneistamon ihmeteltäväksi. Koneistamon kaveri katteli sylinteriä ja sano ettei tää ny varsinaisesti paha ole, mutta hoonasi sen ja sen jälkeen mittaili sitä ja totesi, että halkaisija alkaa olemaan ylärajalla. Kyllä se olisi sellaisenaankin kuulema toiminut suht hyvin, mutta kun mopoissa ei hänen mielestään liikaa tehoa ole niin ei niitä vähiäkään ole syytä hävittää. Soitti johonkin ja kyseli mäntää, mutta eivät tunteneet laitetta ollenkaan. Mä sanoin että kyllä siihen mäntiä saa, no koneistamoherra sano mulle että hommaa siihen 0,5mm ylikokoa oleva mäntä niin ei tartte lähes loppuunajettua settiä takasin asentaa. No minähän kävin sellaisen hakemassa, nyt vaan oottelen koska saavat tehdyksi.

Hoonasi kunnon koneella ensin sylinterin ja katsoi saako sillä kolot ja skraadit pois, eli olisi jäänyt vaan se ylärajoilla oleva kuluma jonka kanssa vielä pärjäisi. Hyvin asiallista toimintaa oli, saas nyt nähdä mitä tulee maksamaan. Ei kai tollanen poraus voi paljoa maksaa ;D
Liikennesika.

joni_k

yleensä kyl koneistamo sana jo nostaa karvat paljonkoha tulee hintaa.. ;D no jos alle 200€ on lasku ite olisin tyytyväinen. ei tarvii metsästellä mitään paitsi uudet tiivisteet.

MORPA

Ei kai yhden pyöriän reiän suurentaminen voi kovin hirveän kallista olla, jollain 200 eurolla tekee kolme tuntia hommia, no sittenhän sen tietää kun valmistuu >:(
Liikennesika.

tapiovuorent

Muiden hintatasosta en tiedä. Esim. Lahdessa , Lahden Kansityö : Mopon / moottoripyörän sylinterin poraus 35-50 €.Olen vienyt uuden männän ja porattavan sylinterin koneistamoon ,ja hyvä on tullut. Siis uuden männän mukaan ovat poranneet sopivaksi. Koneistamon mukaan tämä on oikea korjaustapa , joka onkin looginen ajatus.

MORPA

No tuolla tosiaan hoonasivat sylinterin ensiksi, pesivät sen, mittasivat ja antoivat takaisin todeten, että ei ole välttämätöntä porauttaa.
Jos kuitenkin haluat porauttaa niin hommaa siihen se mäntä, hommasin männän ja vein takaisin. Huonon näköisen männän moposport mulle myi, mutta ei kai nämä kauneuskysymyksiä olekkaan. Samanlainen se oli kuin vanha, paitsi aivan mattapintainen ja vähän isompi.

Kai se niin menee, että kun koneistamo ei sen männän oikeaan mittaan voi oikein vaikuttaa, niin se mäntä pitää olla ja sen mukaan sitten porataan ja saadaan välykset oikeaksi. Kyllä mä näillä kokemuksilla antaisin hyvän arvosanan kyseiselle koneistamolle, ei yhtään väheksytty mopon osaa, vaan suhtauduttiin hommaan asiallisesti.

Kävin mä Järvenpäässä Mascollakin hakemassa osia, no täytyy sanoa etten enää halua siellä asioida. Asiointikokemus oli lähinnä sellainen, että tiskin kummallakin puolella olisi ollut suunnaton tarve alkaa selvittämään asiaa vähemmän sivistyneesti. Älkää menkö sinne. Se jätkä siellä vaikutti ihan ihmiskyrvältä, vaikka aivan selvästä asiasta oli kysymys. Osat mulle, rahat sulle!
Liikennesika.

MORPA

Koneistamo otti 30 euroa ja olivat kanavien reunatkin viimeistelleet, eli ei kovin kallista. Termostaattia tuossa keittelin kattilassa ja ei siinä ollu havaittavissa mitään toimintaa, kai sen pitäis näkyä kun se aukeaa?

Männänrenkaiden päittäisvälystä piti vähän viilata lisää, nyt on ehkä vähän reilusti, eli 0,3mm. Tämä taitaa olla sellainen asia, että mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän? Männänrenkaiden mukana tuli omituinen metallisuikale, laitoin sen alemman renkaan alle kun sinne se tuntui jotenkin sopivan, mikä lie käikäle onkaan? Kai se jotenkin painaa sitä männänrengasta sylinterin seinämiin, ei se oikein muutakaan voi tehdä vai voiko?
Liikennesika.

MORPA

Nyt on superysivesitykki melkein kasassa, penkki ja katteita pitää vielä vähän laitella. Tai no ensiksi pitäis tsekkaa tuoreöljyvoitelun toiminta, miten tuotakin nyt sitten testaa? Kuinka paljon sen yleensä pitäisi sitä öljyä sinne syöttää? Korjaamomanuaalissakaan ei asiaa kerrottu. Nyt on seosbensaa tankissa varmuuden vuoksi

No eihän se tietenkään ihan noin vaan lähtenyt kunnolla toimimaan, käynnistyi ihan hyvin ja otti kierroksia, mutta hetken käytyään sammui eikä oikein käynnistynyt eikä varsinkaan kaasua sietänyt ollenkaan. No ryyppy ehkä lähti pois päältä ja seos meni liian laihaksi, no annetaan laitoksen jäähtyä ja irrotetaan ryypyn johto ja uusi yritys, no nyt jaksoi käydä pitkään eikä tukehtunut kaasuun. Sitten seoksien kimppuun ja 90 suutin kiinni(oli 74) ja ryypyn piuhat takasin kiinni, no sehän pienen houkuttelun jälkeen lähti käymään, kesti kaasutella ja olis kai käydä kälkätellyt vaikka tankin tyhjäksi, ei mitään ongelmia. Pakoputken alussa olleen kuristuksen on joku otus käynyt jyrsimässä poies, ja ehkä se oli osasyy ettei laitos vakiosuuttimella oikein toiminut. Pitihän koneelle saada myös vähän kuormitusta, joten etujarru pohjaan ja ajatus oli kytkintä vasten kuormittaa konetta, ne sehän alko sutimaan ja alko kumi vinkumaan ja savuamaan. Hyvin jakso polttaa gummia ;D Ajamaan ei viittyny lähteä kun ei ollu penkkiä kiinni.

Kannentiiviste, sylinteri ja termostaatti tästä siis oli paskeena, ehkä näillä vioilla on jokin yhteys. Vesipumppu tuohon on kuulema vaihdettu ihan liikkeessä, ja kyllä se varmaankin on myös vaihdettu kun se oli ainoa puhdas kohta koko koneessa. Ihme räpeltäjiä kun jää ihan perusjutut sitten kattomatta. On tuo joskus kunnolla leikannutkin kun kannesta löytyi karstanpoiston jälkeen siihen viittaavia jälkiä, että on irto-osaa ollut liikkeellä.

Jäähdytysveden anturi on myös vaihtokunnossa, valo palaa välillä ja välillä taas ei, antaa myös ihan mystisiä ohmi tuloksia kun mittaa. Infrapunamittarilla seurailin kannen ja muiden osien lämpiämistä ja myös käsin tunnustellen. Kanteen pystyy ihan hyvin koskemaan ja infra antaa 50-60 celsius lukemia ja silti ylilämmön valo palaa. En jaksanut alkaa hapettuneen alumiinin emissiokertoimia alkaa sen kummemmin etsimään, kun tuntoaisti tuki mittaustuloksia.

Hieman menee yksinpuheluksi, mutta ehkä näistä jorinoista joku voi jotain tietoakin saada mopottimensa korjaamiseen ja vianetsintään :)
Liikennesika.

tapiovuorent

Kun sinulla on nyt seosbensaa tankissa , niin tuoreöljypumpun toiminta on helppo tarkistaa. Ota öljypumpulta tuleva letku irti kaasuttimesta ja laita kone käymään. Seuraa ,tuleeko letkusta öljyä . Öljyähän tulee melko hitaasti varsinkin tyhjäkäynnillä ,eikä se kierrosten myötäkään paljon lisäänny. Öljypumppujahan näissä 2-tahtivehkeissä on pääsääntöisesti kahta tyyppiä: pumppu joka syöttää vakioöljymäärää moottorin kierrosten mukaan  ja toinen versio ,jossa on säätö myös kaasuvaijeriin liitetty "säätövipu" ,joka lisää syötettävää öljymäärää. Tässä on siis haaroitettu 2-osainen kaasuvaijeri. Joissakin öljypumppu toimii hammaspyörävälityksellä suoraan kampiakselilta . Vesijäähdytetyissä ( esim. Piaggio NRG) on hammashihnaveto kampiakselilta , jolla toimii öljypumppu ja vesipumppu.Onko Super 9 :ssä miten toteutettu.?. Nämä nyt vain niitä omia kokemusperäisiä tietoja.Niin, tuossa Piaggiossa oli myös kaasuvaijeritoiminta.
Käsittääkseni , jos öljypumpulle tulee öljyä , niin se joko toimii tai ei. Väljäksi ne tuskin kuluu , jolloin pumppausteho heikkenisi.P.S. Öljypumpuissahan on ilmanpoistoruuvi , jolla poistetaan ilma järjestelmästä , jos esim . öljy on loppunut ja järjestelmään on päässyt ilmaa ,tai letkut on olleet irti.

joni_k

ei paha kyllä koneistamon hinta. jos vaikka joskus tarvis.. :)

MORPA

Tässä on suoraan kampiakselilta vetonsa saava öljypumppu, johon on myös liitetty kaasuvaijerilta haaroitus. Eli jos se laite siis syöttää öljyä niin silloin se toimii ja jos ei, niin se on rikki?

Sehän nyt on tavallaan yksinkertaista tosiaan todeta, että syöttääkö se öljyä vai ei, mutta se määrä kun tosiaan on niin pieni, niin oikean määrän varmistaminen onkin sitten hankalampaa. No jos se on tosiaan laite joka toimii tai ei toimi, niin helppohan se sitten on tsekkaa.

On kyllä monimutkainen mopoksi tuo laite, mutta ihan harrasteeksi tuon hankinkin, niin ei haittaa ;)
Liikennesika.