Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa PX200E -kokemuksia

Aloittaja Baotian-73, 11.06.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.06.14 - klo:21:27
Helicoililla saa kierteet miltei minne vain. Täyttää sen sisältä steariinilla ja upottaa lasikuitukittitäytteeseen ja sulattaa vahat pois.

Tässä tapauksessa kierteet irtoaa kevytmetallista, joten riittäisi kun laittaisi sinne reikään ns. Helicoilin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#106
http://www.vespalabs.org/User:Dedalo/Design_of_a_r%2F%2Fh_Mirror_Mount_for_a_PX200E_%281998_onwards%29

Linkin takaa löytyy hyvä selvitys mistä on kyse.

Hommasin nämä kiinnikkeet siltä varalta, että Cuppinin kiinnikkeet eivät olisi riittävän pitkät:
http://www.scooter-center.com/product/7672315/Mirror+bracket+VESPA+Vespa+PX+since+1998+and+all+bikes+with+hydraulic+master+cylinder+stainless+steel?meta=7672315

Noilla kiinnikkeillä saisi laitettua lyhyemmätkin peilit, sillä ylettyvät paljon lähemmäs tuppeja.

Tässä vielä ne Cuppinin peilit jotka hankin:

http://www.scooter-center.com/product/1050216/Mirror+CUPPINI+Vespa+30cm+rhs?meta=1050216*scd_ALL_en*s1034830115504*mirror%20cuppini*5*5*1*16

Cuppinit tulee lähelle ohjaustangon muovia, mutta sen mitä sovittelin niin pitäisi sopia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#107
Mikähän on, kun koneen lämmettyä alkaa vaihteiden vaihtaminen olla jäykänlaista. Kylmänä toimii tosi nätisti, mutta lämpimänä saa kahvaa väännellä voimallisemmin. En ole antanut asian juurikaan häiritä, mutta tänään löysin itseni Tarjoustalon öljyhyllyltä. Vakaana aikomuksena oli hankkia Teboilin GL-4 öljyä, mutta sen EP-lisäaineistus sai toisiin aatoksiin. EP-lisäaine vaikuttaa siltä että sitä en ainakaan halua kytkinlevyjen väliin temppuja tekemään. Ehkäpä juuri lisäaineet on ne mitkä hankaloittavat toimintaa muutenkin. Tähän asti mulla on ollut lootassa Motorex:in synteettistä GL-4 vaihteistoöljyä, joka soveltuu kuulema märkäkytkimille. Ehkä Vespan kytkin ei tarvitse lisäaineita kytkintäkään varten.

Metallimiehet (peltiskootteristit) vannovat SAE 30 moottoriöljyn olevan ainoaa oikeaa käsin veivattavan Vespan vaihteistoon. Vespan ohjekirjassa neuvotaan käyttämään "Tutela ZC GEMAX 6"-öljyä, joka kelpaa myös Maseratiin. SAE 80W GL-4 öljyä on se, mutta onko siinä EP-lisäaineita, sitä en tällä hetkellä tiedä.

"Hätäpäissäni" otin sitten Teboilin SAE 30 pienkoneöljyä. Saa nähä mitä siitäkin seuraa. Onneksi näihin on helppo tehdä kytkinremppa.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

PappaSkootteri

SAE30 ainoa oikea


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Partanen

Ootko mitä merkkiä käyttänyt, taikka mistä hankkinut? Valinnanvarahan on aika rajallinen.

Öljyt on vaihdettu, mutta en voinut koeajaa vielä tänään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

PappaSkootteri

Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Partanen

Ok. Pitää tarkkailla miten tää vastaava tb:n öljy toimii.

Joku ajatus kai niillä Piaggion insinööreillä on ollut, kun GL-4 on suositus. Tietäs vaan mikä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Kyllä se öljynvaihdolla parani. Oli vaan kylmänä jäykempi kuin mitä synteettisillä öljyillä oli, mutta sehän oli odotettavissa.  Lämpimänä toimi hyvin.

Aika hyvin oli kytkin sotkenut vanhan öljyn, joten nyt jää arvailujen varaan, että johtuuko parantuminen öljylaadun vaihdosta, vai vaihdosta ylipäätään. Näin jälkeenpäin ajatellen vaihtamisen jäykkyys saattoi johtua hienoisesta kytkimen laahaamisesta. Vaihdoistahan tulee hankalia, jos kytkin ei irrota kunnolla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Ihan kuin olisi vaihtamisesta aiheutuva "metelikin" vähentynyt. Ennen tuntui siltä että ihmiset kääntyvät katsomaan, kun vaihdetta vaihtoi. Eilen vielä hienosäädin vaihdevaijerit, niin lähenetelee jo täydellisyyttä.

***************

Takarenkaan kulumista olen ihmetellyt. Tänään sitten mittailin työntömitalla, niin oli takakumissa vielä 2mm keskellä. Takakumilla menty n. 2000km. Eikä noissa Michelinin S83 kumeissa taida uutenakaan olla kuin 5mm.

Tein sitten sen tempun, että siirsin etupyörän taakse, ja takapyörän eteen. Vielä jos olisi vähän parempi varapyörän vanne, niin olisi voinut ottaa varapyöränkin kiertoon mukaan. Onhan tästä renkaiden kierrättämisestä ainakin se hyöty, ettei kumille kerry liikaa vuosia, eikä ehdi siten kovettua.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Eilen meni kone taas osittain osiksi. Tällä kertaa niin, että kone on skootterissa kiinni. Vaihteistoöljyn vaihdon yhteydessä tuli lootasta ulos pieni metallinpala, ja pakkohan se on tutkia mistä on lähtöisin. Toivottavasti ristikosta, joka kytkee vaihteet vetoakselille. Se on tarkoitettu kulumaan, jotta vaihteiston muut osat eivät kuluisi. Ja mulla oli sitä kytkinongelmaa jossain vaiheessa, niin ehkäpä ristikko otti siitä itseensä.

Ja olihan se piru taas seisonnan aikana alkanut vuotamaan 2T-öljyä jostain. Ei vaan selvinnyt mistä. Kaasarin kotelossa oli öljyä pohjalla, ja sieltä se seosruuvin kumin välistä oli koneen kylkeen öljyä tiputellut. Pieni läikkä oli lattiallakin. Lisäksi öljyä löytyi kampikammiosta turhan paljon, eli varmasti enemmän mitä tulpanreiästä syksyllä laitoin. Ei näitä ole tehty talvehtimaan tallissa, näillä pitäisi ajaa.

Ylempi männänrengas oli vähän vuotanut. Ei siis pelkillä männänrenkailla tullut tiiviiksi. Pitäisi varmaan hoonata ja laittaa taas uudet renkaat.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Vaikka kone olikin jo tuttu, niin rohkenin hankkia DVD:n, jossa koneen purku ja kasaus käydään läpi. "Vespa Engine Rebuild DVD", kauppana oli Scooterproducts: http://www.scooterproducts.com/catalog.php?category=Vespa%20DVD

Hiukan jännitti saako brittienglannista selvää, mutta heppu jota nimitetään nimellä "Sausage" puhuu selkeällä aksentilla. Ja ja kyllähän monet hommat aukeaa videolla katsottuna vaikka ei kieltä osaisikaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Viime kesänä hankin PX:ään Sip:in akun. Ei se ollut sippi kertaakaan, vaan hoiti hommansa kuten kuuluu. Joku kuutisen viikkoa sitten hain sen sisälle ja latasin, pistin kaappiin. Äsken mittasin lepojännitteen, niin oli vielä 13.1 V. Onko tommoiset lepojännitteet nykypäivää? Olin pitänyt 12.9 V lepojännitettä jo hyvänä. Toisaalta, paljonko lepojännitteellä on merkitystä, tärkeämpäähän on saada virtaa ulos silloin kun tarvitaan.

Sanotaan nyt niin, että PX:ään hyvin sopiva akku, jonka saa edullisesti täältä:

http://www.sip-scootershop.com/en/products/battery+12v9ah+sip+_85046000
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Lepojännite on varsin mainio.
Totuushan akun laadusta ja kunnosta selviää kun startatessa mittaa jännitteen.
Kuten jo mainitsit..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Miksi pitäisi kuormittaa? Lepojännite oli se mikä kiinnosti. Puoli vuotta käytössä ollut akku ei varsinaista kuntotarkastusta tarvitse mun mielestä.

Mikä lie akku onkaan. Myyjä ei siitä paljon kerro, eikä akussa ole merkintöjä. Ehkä jokin hyytelöakku, kun ei ole huohotustakaan.

Vanha akku oli perinteisempi lyijyakku. Sillä seurauksella, että akkuteline oli ruosteessa, kun akkunesteet oli sitä hyväilleet. Uusi akkuteline maksoi muistaakseni parisen kymppiä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Projektikuva:



Homman nimi on vaihderistikon vaihto. Tai voihan se olla vaihderistikin suomeksi.

******************

Löysin sattumalta Tarjousladosta melko hyvä puhdistusaineen, nimittäin "Valvoline EGR + Turbo Cleaner".

http://www.valvoline.fi/t_puhdistusaerosolit.php


Palojäämät lähti kannesta rätillä, kun antoi aineen vaikuttaa hetken, ja kahteen kertaan käsittelin. Pääsi ainetta maalipinnallekin, kun innoissani mäntää putsailin. Tulee testattua kestääkö maali, ei ainakaan heti kuoriutunut pois. Samoin irtosi huonosti palaneen 2t-öljyn ja pölyn sekoitus, jota kertyy pakoputken ja pytyn seutuville.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003