Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Haarukkaöljyt Zhongyu Fudeen -03 50cc,paljonko?

Aloittaja Maraboy76, 15.11.15 - klo:11:19

« edellinen - seuraava »

Maraboy76

Iskarista tuli öljyt pihalle,uudet stefat tilattu,iskarit avattu ja puhdistettu,mitä öljyä sisään,mineraali vai täyssynteetistä,5,10 vai 15w ja paljonko,kyseessä vanhan ajan rumpujarru-etupää.

tapiovuorent

Nimenomaan haarukkaöljyä saatavana esim. Biltema ja Motonet ( muualtakin tietysti ) 5 W ja 10 W ainakin ) Itse olen käyttänyt 5W öljyä.En osaa sanoa kumpi nyt olisi "parempaa". Levyjarru Baotiaaniin ( fude) sopiva määrä on 0,88 dl.Vähemmän tarkoittaa löysempi , enemmän kovempi.Oletan että rumpujarru-etupäässä on samat iskarit. Synteettinen öljy varmaan järkevämpi , varsinkin jos ajaa myös talvella. Voi kommentoida .

Coastside

Jos stefat menee toisesta, voi toiseen lisätä hieman öljyä jos pompottelee ja voidella risan vaseliinilla. Kunnes löytyy ehjä. Ste fojen vaihto ei aina onnistu syöpymien vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.11.15 - klo:12:44
Jos stefat menee toisesta, voi toiseen lisätä hieman öljyä jos pompottelee ja voidella risan vaseliinilla. Kunnes löytyy ehjä. Ste fojen vaihto ei aina onnistu syöpymien vuoksi.
Ei varmaankaan tule mopomittakaavassa/ajossa eteen, mutta kun tuttu päätti aikoinaan jäykistää monttupyörästä keulaa lyömällä liikaa niihin öljyä, lensi hyppyristä alastullessa teleskoopeista yläkorkit helvettiin ja jouset katos jonnekkin jorpakkoon. Stefatkin oli lähes kokonaan puskeneet niitä pitävät varmistinsokatkin irti. Neste ei paljon anna peräksi. :)

jwalk

Noista öljyjen eroista haluaisin kuulla minäkin kokemuksia. minähän laitoin keväällä taakse uuden säädettävän tarvikeiskarin, mikä onkin erinomaisen jämäkkä.
Samalla uudet etupumput, alkuperäistä vastaavat.
Ihan ok, mutta vähän eriparia ovat etu ja takapää. Elikkäs vähän lisää vaimennusta etupäähän kaipais. Saiskohan korkeamman viskositeetin öljyillä merkittävää muutosta?

Coastside

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 15.11.15 - klo:12:52
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.11.15 - klo:12:44
Jos stefat menee toisesta, voi toiseen lisätä hieman öljyä jos pompottelee ja voidella risan vaseliinilla. Kunnes löytyy ehjä. Ste fojen vaihto ei aina onnistu syöpymien vuoksi.
Ei varmaankaan tule mopomittakaavassa/ajossa eteen, mutta kun tuttu päätti aikoinaan jäykistää monttupyörästä keulaa lyömällä liikaa niihin öljyä, lensi hyppyristä alastullessa teleskoopeista yläkorkit helvettiin ja jouset katos jonnekkin jorpakkoon. Stefatkin oli lähes kokonaan puskeneet niitä pitävät varmistinsokatkin irti. Neste ei paljon anna peräksi. :)
Normaaliajossa huomaa heti jos teki jäykän keulan joka vaatisi täyttää putket liki kokonaan. Normimäärällä vain se pieni alaosa on öljyssä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 15.11.15 - klo:13:00
Saiskohan korkeamman viskositeetin öljyillä merkittävää muutosta?
Nimenomaan juuri sillä. Kun iskari painuu kasaan, neste virtaa männän toiselta puolelta toiselle puolelle jolloin männän virtausreijällä ja öljyn paksuudella on merkittävin vaikutus. Tietysti eri öljyjen toimintalämpötilat vaikuttaa myös viskositeettiin, sillä öljy lämpiää iskareissa. Jos iskunvaimennuksen periaate kiinnostaa (esim muutenvain tai parantelumielessä), löytyy iskareiden toimintaperiaatteesta melko hyvin tiittasen kirjasta. Se kantsii ladata ja lukasta vaikka vanha kirja jo onkin - http://www.mediafire.com/download/4i1zjehymyi/Tiittanen+Motocross+Mekaanikon+K%C3%A4sikirja.pdf

(Kirja on edelleen myös paras kotimaankielinen kirja 2T moottorin virittämisestä)

jwalk

Juu, tuli joskus nuorempana tuota kirjaa ahmittua. Noista kiinanöljyistähän ei ole mitään hajua, mitä lienevät. Parempi vaa ite ruveta kokeilee. Kovuuttaa en juurikaan lisää kaipaa, tehokkampaa vaimennusta hiukan vain.

pera8x

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 15.11.15 - klo:12:20
Nimenomaan haarukkaöljyä saatavana esim. Biltema ja Motonet ( muualtakin tietysti ) 5 W ja 10 W ainakin ) Itse olen käyttänyt 5W öljyä.En osaa sanoa kumpi nyt olisi "parempaa". Levyjarru Baotiaaniin ( fude) sopiva määrä on 0,88 dl.Vähemmän tarkoittaa löysempi , enemmän kovempi.Oletan että rumpujarru-etupäässä on samat iskarit. Synteettinen öljy varmaan järkevämpi , varsinkin jos ajaa myös talvella. Voi kommentoida .

no joo, periaatteessa noin. käytännössä sillä öljynmäärällä ei iskarin toimintaa voi säätää. liian vähän öljyä, niin on löysä, koska öljyä on liian vähän ja toiminta ei ole sitä, mitä sen pitäisi olla. sama jättää öljyt laittamatta. ja liikaa öljyä on jäykkä, koska ei puristu kasaan ja taas toiminta on jotain ihan muuta, kun mitä pitäisi. oikea määrä öljyä, niin koko iskarin liikematkan sen toiminta säilyy normaalina. ja juurikin sillä viskositeetillä ja jousien jäykkyydellä säädetään iskarin jäykkyyttä ja toimintaa. ja jos aletaan hifisteleen, niin shimmilevytillä sitten lisää, mutta niitä ei taida kiinanvehkeissä edes olla. näissä on "yksinkertainen" keula, jos vertaa vaikka monttupyörien, tai katupyörien keuloihin.

Coastside

Itse on huomannut keulassa mitään eroa kun toinen vuosi tyhjäksi löysästä alapultista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Maraboy76

#10
Ostin MP-Valvoline Fork Oil 10 1L (59-3006)9,9€ litra motonetistä.Rumpujarrullinen iskari on vähän kapeampi niin ilmeisesti vähempikin riitäisi kun 0,8dl,hyvä tietää kuitenkin suunnilleen määrä.Stefat saapuvat viikon päästä kiinasta,koko on 27x37x9.5/7.5 

tapiovuorent

Coastside mainitsi tuossa aiemmin syöpymät. Tosiaan ei tarvitse olla paljonkaan syöpymää , että uudetkaan stefat ei pidä.Siitä on myös kokemusta.

Maraboy76

#12
Alapään ja yläpään pultit oli niin löysällä etten ihmettele jos öljyt tulisivat 12 vuoden aikana ulos niistä, en huomaa syöpymiä. Uudet stefat tuli tänään juuri ennen postin lakkoa joten ei muuta kun asentamaan. Stefat sopivat myös yamaha cg125b. Iskarit on samanpituiset Fuden (baotian) levyjarrullisen kanssa mutta tässä rumppujarrullisessa iskari on ohuempi joten nämä stefat ei sovi levyjarrulliseen skootteriin.Nyt on vaihdettu.

Maraboy76

10w haarukkaöljyt oli sopivat tohon skootteriin ja aikuiselle ihmiselle,öljyt pysyivät sisällä,ajettavuus muuttui luonnollisesti tasaisemmaksi,olivat sopivan paksuiset.

Käppyrä

Nesteen määrässä on pieni pelivara, mutta kannattaa laittaa se määrä mikä sinne on ilmoitettu mahtuvan. Iso injektioruisku on hyvä väline putkia täytettäessä. Tarkimman tuloksen saa kun mittaa nesteen korkeuden jos se on korjauskäsikirjassa ilmoitettu. Kannattaa pelata ennemmin öljyn viskositeetilla jos haluaa vaimennustehoa säätää.

Ennen kuin alkaa stefoja vaihdella niin kannattaa puhdistaa sisäputket huolellisesti ja hioa mahdolliset kivenhakkaumat pois. Jos stefa on hajonnut putkessa olevan särön takia, turha uuttakaan asentaa ennen kuin terävä särmä on hiottu pois. Stefat saa paikoilleen parhaiten jos on sisäpinnaltaan pehmustettu holkki jolla stefat saa lyötyä/painettua suoraan paikoilleen. Tein joskus holkin jonka toinen pää sopii laakeriholkin asennukseen ja toinen pää stefalla. Holkin reikään vaikka maalarinteippiä pitkittäissuunassa suojaksi.

Ruuvimeisselit yms kannattaa unohtaa tuossa hommassa jos haluaa putken liukupintojen säilyvän ehjänä!