Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aerox '08 kadotti voimansa

Aloittaja eKso, 18.01.15 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

eKso

Omistan vuosimallia 2008 olevan yamaha aeroxin. Tähän asti huolettomia kilometrejä on ehtinyt kertyä noin 15tkm.

Viime syksynä alkoi outo "voimattomuus" vaivata ko. menopeliä. Toisin sanoen väännöt katosivat ja huippunopeus laski noin 40 km/h tasolle. Onnistuneeseen käynnistykseen vaadittiin täyskaasua. Hätäensiapuna avasin ja puhdistin kaasuttimen, mutta oireilu jatkui. Nyt talvella on mukavasti aikaa purkaa koko laitos atomeiksi. Mitä epäilisitte pääsyyksi ongelmaan? Voiko esimerkiksi. pelkkä tukkoinen pakoputki aiheuttaa kaiken tämän?

Noilla kilometreillä olisi varmaan hyvä vaihtaa myös mäntä, muut osat taitavat vielä kestää? Toki rullat, hihna ja vp jousi vaihdettu muutamia kertoja (alkup. vastaaviin, ei viritetty)

Matteuss

#1
Voisi epäillä että männänrengas on suoraan sanottuna paskana, mittaa puristukset puristuspainemittarilla näin aluksi. Puristuspaineet pitäs olla 9+(en muista yksikköä) kait:D Voi toki myös olla putki karstottunu.

Palosella

Kyllä mulla kun pösössä meni männänrengas niin katos tehot melkein kokonaan, kaasun kun päästi niin sammu eikä sen jälkeen lähtenyt käymään. Putki voi olla tukossa, jos on ajettu huonoilla öljyillä.

eKso

Juuri samaa oiretta, kaasua ei voinut päästää ettei olisi sammunut. Ajettu aina laadukkailla öljyillä. Ei auta kuin avata sylinteri ja katsoa tuhot  ;D

Mikä olisi hyvä mäntä alkuperäisen tilalle? Muut osat taitavat alakerrassa kestää vielä.

helkama sc-r

Hyvä olisi kertoa onko 2 vai nelitahtinen.
Kokeile pakoputken päästä kädellä tuntuuko poistotahdit selvästi.
Jos putki on tukossa, voi olla sylinterin pakoaukkokin.
Minkä värinen sytytystulppa on?

Matteuss

Kannattaa toki ostaa alkuperäinen mäntä, nehän ovat kestävimpiä ;) Älä ainakaan Osta STEP Two tai vertex mäntiä. Maksaa 10 suunnilleen ja kestää sen muutaman tuhannen kilometrin..

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Matteuss - 18.01.15 - klo:23:20
Kannattaa toki ostaa alkuperäinen mäntä, nehän ovat kestävimpiä ;) Älä ainakaan Osta STEP Two tai vertex mäntiä. Maksaa 10 suunnilleen ja kestää sen muutaman tuhannen kilometrin..

Mistäs olet kuullut,että vertex olisi huono mäntä,, niitä olen itse käyttänyt monessakin mopossa. Eivätkä ole hajonneet sisään,ja ajettu normaalin vaihtovälin 10-12.000. Jonka jälkeen tarvittaessa uusi mäntä tai renkaat.. Yleensäkkin,jos sanotaan että älä osta sitä tai tätä, kannattaa sanojensa takana seistä. Ei siis mitään "olen kuullut kaverin kaimalta" juttuja...:) Step two on sellainen jota en itse ole käyttänyt,mutta pariin asiakkaan koneeseen laittanut,ja nettipuheet on kirjavia,joten siitä en sano mitään. Mutta yleisesti 2T pelissä mäntä hajoaa,väärällä sisäänajotavalla,huonolla voitelulla,asennusvirheellä,liian laihalla seoksella...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Matteuss

Kaverilla oli vertexin mäntä, ei ollu kauan kestäny, sitä en tiedä, että oliko hän ajanu sisään kunnolla, oikeilla seoksilla yms... Huom. Onhan niitä "maanantaikappaleitakin" olemassa. No ei tästä sen enmpää. Kannattaa tankki puhdistaa,jos sinne on päässyt vettä,likaa yms.

eKso

Suuret kiitokset kaikille tähän mennessä auttaneille.

Aikeena oli käyttää konetta auki ja tutkia (mahdolliset) vahingot. Toivotaan, että selvitään pelkällä männänvaihdolla. Mistä kaupasta tuota mäntää kannattaisi katsella?

Tuo kattiputki on kyllä yksi suuri kirous. Painaakin niin paljon. Mistään ei taida saada edullista "vakioputkilook" korviketta. Uutenahan niitä saisi, mutta hirveästi ei tuohon viitsi rahaa enää laittaa, kun ensi kesä todnäk. viimeinen tuolle vehkeelle tässä taloudessa.

Edit: on muuten tuo putken yksi torxi melko lujassa...

konenikkari

Jos mäntä on kovasti karstainen lähes helmaan saakka taitaa tuo pakoputken vaihto olla oleellinen.
http://www.mc-scatter.com/skootterien-osat-varaosat-pakoputki-gianelli-nitro-yamaha-aerox-p-37433.html
Vertex prox motoforce ja naraku taitaa olla laadukkaita mäntiä.
http://www.mc-scatter.com/skootterien-osat-varaosat-mantasarja-50cc-minarelli-4000mm-skootterit-p-24620.html
Tosin kaikillakin männillä taidat ajella jäljellä olevat kilometrit kunhan kaikki muuten on ok.
Varmista ettei moottorisi tehohukkaan ole syynä esim. nestekierron ongelmat.
Oma roxini ylikuumeni viime kesänä parikin kertaa vaikka kaikki oli ok.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 19.01.15 - klo:15:54
Jos mäntä on kovasti karstainen lähes helmaan saakka taitaa tuo pakoputken vaihto olla oleellinen.

Osaat varmaan perustella miksi suosittelet ostamaan uuden pakoputken, jos mäntä on likainen?

konenikkari

Kyllä, kyllä, jos pakokaasut ei voi poistua niiden luonnollista reittiä pitkin eli,
pakoputken kautta, ne pyrkivät männän ja sen renkaiden kautta takaisin tulosuuntaansa eli kampikammioon.
Tosin en puhunut likaisesta, vaan karstaisesta männästä.
Katilla varustettu pakoputki on aina isompi tai pienempi este, pakokaasujen virtaukselle.
Tukkeutuneen pakoputken seuraukset näkyvät usein männän, ohi renkaiden, ylettyvänä karstoittumisena.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

eKso

Käynnistymiseen vaadittiin myös täyskaasu. Käytin myös sähköryyppyä muinoin irti, jos se olisi ollut rikki.

Pitänee ruveta katselemaan jotain tehoputkea käytettynä. Ilmeisesti kaikkien tehoputkien kanssa pitää vaihtaa suuttimet, rullat ja vp-jousi? Onko tuo 50.00mm koon mäntä vakiota vastaava? Mäntää ostaessa on varmaankin hyvä ottaa vielä yläpään tiivistesarja.

konenikkari

Siis sylinterin tilavuus on vakiona 50cc, ja vakiomännän koko on 40mm.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 19.01.15 - klo:16:41
Kyllä, kyllä, jos pakokaasut ei voi poistua niiden luonnollista reittiä pitkin eli,
pakoputken kautta, ne pyrkivät männän ja sen renkaiden kautta takaisin tulosuuntaansa eli kampikammioon.
Tosin en puhunut likaisesta, vaan karstaisesta männästä.
Katilla varustettu pakoputki on aina isompi tai pienempi este, pakokaasujen virtaukselle.
Tukkeutuneen pakoputken seuraukset näkyvät usein männän, ohi renkaiden, ylettyvänä karstoittumisena.

Välys uutena on 0,05 mm, ei sinne hirveästi karstaa mahdu, suuremmalla välyksellä tulee ohivuotoa ja mäntä likaiseksi.
Ennen uuden putken tilaamista kannattaa selvittää onko se edes tukossa ja jos on, yrittää putsata vaikka petroolilla tai kuumentamalla.
5 kympin skootteriin ei kannata ostaa satasen pakoputkea.