Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Super9 lc

Aloittaja MORPA, 24.02.18 - klo:23:55

« edellinen - seuraava »

MORPA

#45
No nyt on vesipumppu ja moottori kasassa, torstaina kävin ajelemassakin parikytä kilsaa ja ei ainakaan vielä mitään hajonnut. Nyt on käytännössä koko kone laitettu kuluvilta osiltaan uusiksi. Alakerta, yläkerta, vesipumppu, variaattori, no perään ei ainakaan vielä ole vaihdettu laakereita. Meinasin unohtaa takavarin, se pitää vielä varmaan varmuudeksi uusia >:(

Ai saatana kun on ollut synkkä ja masentava projekti jo tähän mennessä, eli jos ostettavassa skobassa näkyy vähänkään mopojonnen räpylöiden aikaansaannoksia, niin unohtakaa. Miten voi noin pahasti päin helvettiä mennä kaikki remontit, siis jokainen kohta jota oli korjattu oli jokseenkin päin persettä tehty ja tuhottu ;D

No semmosta sattuu, ja saattaa sattua uudestaankin. Harrastehommia, ja niitähän riittää ;)

ps. voi olla ettei mopojonnet edes ole olleet syyllisiä, vaan "asiantunteva" huoltoliike. MS..jotain ja järvenpää, kun semmonenkin tarra löytyi, mutta kuka sen tietää kuka muu tuota on aikaisemmin räpeltänyt :o
Liikennesika.

MORPA

Nyt on koeajoja suoritettu jo sen verran että uskaltaa laittaa katteita jo kiinni. No kiinnikkeethän niistä on toki enemmän ja vähemmän huonossa kunnossa, muutenhan nuo ovat melko ehjiä.

Mä päädyin laittamaan katteita yhteen laittamalla kumilätkän niiden sisäpuolelle ja pulttaamalla sen 5mm pulteilla kiinni katteisiin, ulkopuolelle kupumutteri, niin on melko siisti korjaus. Alakatteet vielä, mutta niihin ei mitään kupumuttereita, kumin toinen pää popniitillä kiinni ja toinen taas ihan normimutterilla kun ei niitä kukaan näe. Toisaalta niin näkymätön mutta kuitenkin hankala paikka korjailla, että voi kumilätkät jäädä ulkopuolelle ja popniiteillä kummatkin päät. Nää alakatteet mä oon itte tuhonnu ajelemalla skootterioffroadia, ei kestä nuo samallatavalla kun Agilityn ämpärimuovista tehty pohja :P

Nyt kun kustannukset on kertakaikisesti karannut lapasesta, niin olen alkanut harkita maalaamista, mutta kun ei ole mielessä mitään muuta kuin oranssi... Jos jollain olis jotain muita väriehdotuksia? ::)

Satanen menee ihan helposti jo maaleihin ja lakkoihin yms. juttuihin vaikkei tuota pintaa tuollasessa kovin paljoa olekkaan. Kunnolla lakkaa niin voi myllyttää sitten kunnon kiillon ;) Ittehän en maalata osaa, mutta onneks on kaveri joka osaa :)
Liikennesika.

MORPA

Väljät petilaakerit sen vesipumpun koplingin todennäköisesti on lopullisestu tuhonnut. Pumpulla kun on omat laakerit ja jos ne ei anna periksi ja pumpun koplingin sovitus on jo valmiiksi väljä, niin hakkaahan se tämän kuusikulmaisen liitoksen hajalla. Jos se liitos olis ollut kunnossa niin olisi mennyt pumpusta laakerit, ne vaikutti olevan ihan ehjät.

Seuraava korjattava kohde on etupumput, toinen kun vuotaa öljyä. Kohta on käyty tosiaan koko mopo läpi ;D Nyt on Agility huollossa, se kun ei ole saanut kunnolla hellyyttä koko kesänä, sillä on vaan ajettu kun tää S9 on vienyt tallipaikan melkein koko kesän ::) No on siihen öljyt vaihdettu, nyt vähän perusteellisempaa huoltoa ja korjailua, vaikka se hiton hyvä laite onkin niin kaipaa sekin kerran vuodessa pientä huolenpitoa :P
Liikennesika.

MORPA

Tossa jokin aika sitten ajoin sellasta aika rankkaa mäkeä ylös ja alkoi punaista valoa palamaan lämpötilan vuoksi. Pari kertaa käynnistin ja käytin ja hetken päästä valo taas loisti. polttelin tupakan ja toisenkin ja kirosin kurjaa kohtaloani. Skootteri mäen päällä keskellä pusikkoa. No ei sitä hae sieltä kun helikopteri ja päätin ajaa lähimmän tien varteen, no valo sammui ja laitos toimi kuin enkeli taivaassa.

Voisko se kiehauttaa vedet kannessa siten ettei edes termostaatti älyä aueta? Siis noustu mäki oli sellainen ettei sellaisia yleensä skootterilla nousta, ei ainakaan vakiolla ;)

Vai mikä ny taas vaatii remonttia, termostaatti on kyllä uusittu... likkuva osa >:(
Liikennesika.

konenikkari

#49
Jäähdytys nesteen sekoitussuhde on 50/50 %, jos pakkasnestettä on enemmän, kiehumispiste laskee.
Myös nestejäähy toimii vain jos ilmaa virtaa riittävästi jäähdyttimen läpi (ajoviima)
Likainen (öljyinen) nestetila voi estää, lämmön siirtymisen.
Mulla ollut samankaltaisia ongelmia, kesähelteellä liikennevaloissa.
Helpotti kun pistin vettä 2/3 ja loput nestettä.
Pistekuuma esim kannessa voi aiheuttaa höyrylukon.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

MORPA

Mulla on 50%glykolia ja loput vettä. Ei toi yleensä ole lämpöongelmista kärsinyt jos vaan vesipumpu on toiminut, ja jos se ei toimi niin heti syttyy punanen lamppu, kokemusta on.

Jäähdytin ei tässä juuri koskaan ole mitenkään kuuma, lämpenee toki jos ajelee jotain polkuja pitempiä matkoja. Nyt kuitenkin vähän pelleilin siinä mäessä, sudittelin ja semmosta niin josko olis sitten höyrylukon tehnyt. Jäähdytin oli lämmin, ei kuuma ja kun korkin avasi niin kyllä se suhahti. Termostaattia en ala poistamaan, vaikka ongelma varmaan sillä ratkeaisi, mutta sitten olisi ilmajäähyn ja vesijäähyn ongelmat eikä kummankaan etuja.

Tuo vekotin on hyvä ja mukava ajaa, mutta ei siihen oikein osaa luottaa kun aina on jotain ihmeellistä luvassa kun lähtee liikkeelle. Nyt siihen on upotettu aika paljon rahaa, aikaa ja vaivaa, et vois vaikka alkaa toimimaan kunnolla. Tai no onhan se tavallaan alkanutkin toimimaan ja tommonen höyrylukko nyt ei ole ongelma kun se poistuu ihan itekseen. Ja vielä viritetty, niin ihmekkö tuo. Projektiksihan tuo on hankittu, ja ei se ny sinänsä haittaa jos sitä joutuu laittamaan, huono projektihan sellanen olisi jota ei tartteis yhtään laittaa. Osat tohon on vähän kalliimpia ja hankalampia hankkia kuin moneen muuhun, mutta kyllä niitä saa.
Liikennesika.

MORPA

Tänään taas ajelin ja ylilämmön valo syttyi mutta sammui hetken kuluttua. Pysäytin kuitenkin ja avasin paisarin korkin ja taas sihahti. En nyt muista kumman anturin johdon irtoaminen sytytti tuon valon, vois kuvitella sen olevan plussa johdon, mutta mielikuva on että se olisi ollut maajohto. Lähes mahdoton tuota liittimen vikaa on varmistaa, joten aattelin kytkeä rinnalle ihan vaan vastusmittarin, eli mittaan ohmeja. Raakadata on se juttu.

Helposti vois kuvitella vian olevan termostaatissa, mutta jos tuon jättää pihalle putputtamaan niin jäähdytin kyllä lämpenee, jopa kuumaksikin, mutta ajossa se on korkeintaan lämmin. SIlloinkin kun ylilämmön valo syttyy. Yks hankala moposkootteri ei mua nujerra, kyllä mä sen saan vielä kuriin ;)
Liikennesika.

Sepi6

Pojan Derbin mopo mallissa hämmästelin saman tyyppistä ylilämmön valon satunnaista palamista. Vanha konsti porata pieni (1.5mm) reikä termostaatin laippa-osaan tuntui ratkaisenvan tuossa tapakusessa ongelman. Järjestelmän ilmaaminen oli hieman haastavaa.  Derbissä (vanhemmat) jäähdytin ja paisuntasäiliö ovat todella typerästi laitettu säiliöstä neste menee letkun kautta syylärin yläreunaan no nestepinnat ovat sellaisella tasolla ettei käyntännössä mitenkään ole mahdollista nesteen siirtyminen paisuntasäiliöstä järjestelmään. Uudenmmassa tuo on muutettu niin että paisuntasäiliöstä menee letku ylävesiletkuun. Sitten vaan askartelin kuparista tuohon T-kappaleen, 20mm putkeen 8mm lähtö kylkeen ja tinaamalla kiinni. Sitten vaan katkaisin ylävesiletkun, T-kappale väliin ja paisuntasäiliöstä tuleva letku siihen ja syylärin lähtö tukkoon. Testaus paikallaan käyttämällä että vesi lähtee oikeasti kiertämään ja termari toimii sekä flekti lähtee pyörimään. 50/50 seoksella neste on sekoitettu.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

MORPA

Tässä on vakiokannessa termostaatin kuumalla puolella kaksihaarainen nippa, josta menee toinen letku kaasariin ja sieltä takas muistaakseni ns. alavesiletkuun sylinterin kylkeen(en oikeesti muista mihin se meni) ja toinen paisariin. Barikitin kannessa oli vaan yks nippa ja laitoin paisariin menevän letkun siihen kiinni ja tukin muut tän systeemin letkut. No siihen on nyt hankittava T-kappale ja kytkettävä tämä kaasariin menevä letku tekemään vaikka hullunkiertoa. Tää saattaa helpottaa höyrylukkoon. Kai se on niin, ettei systeemi toimi suunnitellulla tavalla jos sitä olennaisesti menee muuttelemaan. Tätä skootteria ei varsinaisesti tarvitse edes ilmata, pistää vaan nesteet sisään ja käyttää lämpöseksi ja lisää desin tai pari nestettä ja se on siinä.

Tänään tuli chinamaniltä uus kaasari, tarkoitus oli ostaa isompi ja ehkä tuo onkin, ja ehkä se on ihan bolt-on hommia. Joku 80ccm Hondan kaasari tämä. Automaattiryyppyä tässä ei ole, mutta onneksi tässä skootterissa on kaasari siten, että sitä pääsee käpälöimään. Eikös moni näistä automaattiryypyistä ole halunnut eroon.

Kiitos Sepi6 kommentista, sama vika, eri laite, mutta pisti ajattelemaan toiselta kannalta :)
Liikennesika.

MORPA

Pyörittelin noita osia käsissäni, ja niin se menee, että termostaatin kuumalta puolelta menee letku kaasarille ja sieltä termostaatin kylmälle puolelle, ja tältä kylmältä puolelta lähtee pieni letku paisariin. Eli aivan sama vaikka porais termariin pienen reiän.

No aivan sama, mutta aattelin että mopokisoihin olis pakko päästä, no sylinteritilavuus on aivan liian suuri, 70ccm kun 60ccm on sallittu >:(
Liikennesika.

MORPA

Laitos on aika pitkälti viettänyt aikaansa pihalla peitteen alla, mutta sunnuntaina aattelin tuulettaa kainaloita ja kaahata mopolla. No ei se nyt yhtään lujempaa ole alkanut kulkemaan lojuessaan. Eilen sitten innostuin ja laitoin Giannellin kiinni ihme virityksillä, kun se ei taivu vaikka punahehkuiseks lämmittää. Lienee jotain vähän parempaa materiaalia mikä on yllätys. Eikä se myös sovi vesiysiin suoraan, vaikka moposport niin väittää. Ottaa kiinni akselin mutteriin.

Ei se oikein kulje noilla romuilla, eikä oikein ota piikkiäkään. Menee se mopon oma nopeusmittari kyllä yli astikon enkä tiedä voiko se siitä vielä kiertyä edes enempää, mut jotain puuttuu, eli kierroksia. Ei vaan jaksa kiertää yli 8000rpm. Täytyy laittaa varmaan isomapaa kaasaria kiinni ja avarampaa putsaria, eli kiinanruoska joutuu luovuttamaan elimiänsä, eli ilmanputsarikotelon. Kyllä se pitää saada kulkemaan 100km/h kun kerta on alettu virittelee, mut ajanpuute vaivaa >:(
Liikennesika.

Partanen Vexi

Hyvää jorinaa monologina joriset. Ensimmäinen scootteri nyt meidän taloudessa ja tällainen samanlainen vesiysi tuli ostettua. Käyntiin ei lähtenyt ostaessa eikä kotonakaan. Myyjä toki myikin moisena ettei siinä mitään. Kipinää antaa hienosti mutta puristus lienee karannut johonkin. Juuri sen sormella tuntee kun tulpanreikää sulkee startatessa joka taitaa olla liian vähän, Vesipumppu on korvattu sähköisellä tässä yksilössä jostain syystä. No, sylinteriin  ajattelin kurkistaa seuraavaksi josko sieltä jotain vikaa ilmaantuisi.

Partanen Vexi

Veljenpoika poisti sylinterin ja ristitapin sokka sieltä oli irrotessaan raapinut sylinterin pilalle sekä rikkonut männän. Uusi satsi siis tilaukseen ja katsotaan sitten miten toimii kun ne joskus saapuvat.

joni_k

mielenkiinnosta kysyttävä millanen se sähköinen pumppu on? aattelin vaan että riittääkö sähköntuotto valoihin plus siihen pumppuun kunnolla.

Partanen Vexi

Taitaa olla joku motonet tms. laite letkun välissä. Virtojen riittävyyttä en vielä tiedä kun ei käyntiin asti ole edennyt.  Sylinteri srj on tilattu ja saapuu joskus. Kerron kyllä kun asia etenee.