Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keskustelua kypäristä (minkä kypärän ostaisi?)

Aloittaja Jkarha, 26.08.07 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

Jkarha

Tuli kiinanskootteri hankittua (Milan Sport /Baotian).  Oiva peli!

Ja sitten ensimmäinen ostos sen jälkeen kypärä tietenkin.

Onko olemassa yksiselitteisiä suosituksia siitä millainen kypärä mopolla ajaessa kuuluu olla ja miten on niiden tyypihyväksyntien kanssa?

Itselleni ostin sellaisen integraalikypärän, missä avautuu etuosa tarvittaessa ylös. Oikein hyvä ja päähän istuva kypärä. Siitä ei löydy mitään CE-merkintää.
Myyjän mukaan (Hong Kong) se on hyväksytty, ettei Suomessa kuulemma saa myydä hyväksymättömiä kypäriä. Olivat kysyneet asiaa maahantuojalta. Luotan tähän mutta onko teillä jotain kommentteja?

Seuraava ongelma oli saada 5 v pojalleni joku potta päähän että pääsee muutaman kerran mopon kyytiin. Oli pois laskuista hankkia mitään kallista "kunnon" kypärää. Taas oltiin marketissa ja päädyin lopulta 40 euroa maksavaan crossi-kypärään. Myyjä ei tiennyt saako mopoillessa tieliikenteessä käyttää crossi-kypärää. Siinä kuitenkin on ECER22-05  hyväksyntä joten ajattelin sen perusteella että se saa luvan kelvata. Miten on?

Nettiä kun selailin niin joka yhteydessä mainitaan vaan että kypärää on käytettävä ja hyväksyttyä mutta ei juuri löytynyt mainintaa millainen kypärä.
Tämmöinen aloittelijahan saattaa laittaa lätkä-kypärän päähänsä.

Sitten vielä tuosta juniorin kyyditsemisestä. En löytänyt mitään suositusta siihen miten mopon päällä on istuttava. Totesimme helpoimmaksi että poika istuu edessäni, ja pitää jaloistani kiinni. Puuttuuko poliisi tähän? Ei varmaan olisi
iso homma harjoitella niin että poika istuu takana mutta alkuun siis näin.

???



Vespa LX50 4T4V 2013

Samppa

#1
Ensiksikin, tervetuloa mukaan palstalle.

CE-merkintä itsessään ei ole tae turvallisuudesta, kaikki direktiivit eivät nimittäin kata kaikkia tuotteen käyttöominaisuuksia. CE-merkintä kertoo ainoastaan siitä, että tuote täyttää EU:n vaatimukset. Jollei kypärästä löydy CE-merkintää, voidaan kuitenkin olettaa, että vaatimukset eivät ainakaan kaikissa EU-maissa täyty (tai tuotetta ei ole EU-tyypitetty). Jenkkilästä löytyy vastaava merkintä.

www.kuluttajavirasto.fi/user/loadFile.asp?id=3736

Ecer22-05 tyyppihyväksyntä on varsinainen turvallisuusstandardi. Eli hyvä, että löytyy. Toki vastaavia standardeja on muitakin (esim.Snell-M 2005).

Kypäriä on monen hintaisia ja varmasti laatueroja löytyy. Jos haluaa oikeasti hyvän kypärän, ainakin itse suosisin vanhoja tunnettuja (ja usein myös kalliimpiakin) kypärämerkkejä. Marketista saatu kypärä ei varmastikkaan ole se paras, vaan todennäköisesti kauppiaan kaikista halvimmalla ostama tuote.

Lasta kannattaa kuljettaa kuvailemallasi tavalla. Silloin lapsi ei pääse putoamaan, esim kiihdytyksissä. Samalla havaitset kokoajan, että lapsella on kaikki hyvin. Uskoisin, että poliisi ymmärtää asian, eikä tähän puutu.


Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

fillaripongari

#2
Kypärissä on suuria laatueroja, marketista muutamalla kympillä ei voi saada turvallista kypärää, sen jokainen tajuaa, kypärän pitää olla kuituvahvisteinen, niissäkin on eroja,  muovista massapuristettu "kuppi" ei ole suojaava, se halkeaa kuin kananmuna.
Kyllä turvallisesta joutuu maksamaan satasia, kypärässä ja muutenkin suoja varusteissa ei pitäisi ensimmäiseksi tuijottaa hintaan.
Monille voi olla yllätys, että laadukas kypärä voi maksaa puolet "halvan" skootterin hinnasta.

Jkarha

Pojan ZPF kypärästä hyväksyntä löytyy.  Tutkin äsken omani josko se olisi vuorauksen alla tai muualla piilossa mutta ei. En voi muuta kuin luottaa myyjän kommenttiin että Suomessa ei ole myynnissä hyväksymättömiä kypäröitä, ja että olivat tarkistaneet asian maahantuojalta. Sinänsä vähän ristiriitaista että tuossa kuluttajaviraston artikkelissa sanotaan että joko valmistaja tai edustaja on velvollinen kiinnittämään jokaiseen kypärään hyväksyntämerkinnän. Näin ei ole Hong Kongin myymän "Max Speed" kypärän osalta tapahtunut.

Noh, pääasia että pojan kypärässä on hyväksyntä, itelleni hankin uuden joskus.

Vespa LX50 4T4V 2013

Samppa

En kyllä luottaisi yhteenkään myyjään, jollei kypärästä löydy minkäänlaisia todisteita. Luulisi ainakin, että kypärän ostopakkauksessa olisi jonkinnäköinen sertifiointitodistus ollut.  ???
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

pelkistetysti voisi kysyä, paljonko olet valmis maksamaan omasta päästäsi.. itse kyllä luotan vain tunnettuihin merkkeihin ja suosittelen lämpimästi, ne valmistaa kyllä myös edullisiakin pottia. Sehän on kertasijoitus, ja luo turvallisuuden tunnetta, kun tietää että on laatupotta päässä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Hillevi

#6
Elikäs kun en pysty nyt yli viikkoon ajamaan pyörällä minnekään liikkeeseen ja skootterini maksaisi maanantaina ja pääsen ajalemaan sitten oikeastaan vasta kun oon kypärän ostanut ja tässä ongelmat, toivottavasti joku vois äkkiä vastata  :-[

-Jos mun kaalin koko on 58 cm niin ostanko L-kokoisen kypärän?

-haluaisin myös skootterille peitteen kun taivasalla on säilytettävä eli S, M vai L-koko? skootterini pituus on 180 cm ja leveys 70 cm.

Onko jotain muuta vielä hyvä hankkia?

Samppa

Kyllä sitä kypärää ei mun mielestä voi ostaa sovittamatta. Kokomerkinnät kun tuppaavat vaihtelemaan jonkin verran valmistajan mukaan, eli mars liikkeeseen sovittamaan. Näin saat takuulla kypärän joka istuu päähän ja tuntuu ennen kaikkea mukavalta. Huono kypärä on pidemmän päälle turha ostos jo sen takia, että tulee ostettua sitten heti uusi ja parempi.

Skootterin peitteeksi kannattaa valita varta vasten mp-käyttöön suunniteltu hengittävä peite. Näin siksi, ettei peite kerää kosteutta alleen. Itse karasastan koko peitteen käyttämistä, koska ilma kiertää sitä ilman paremmin. Toki jos säilytät skootteria pitkiä aikoja käyttämättä pihalla peite on ihan ok, mutta silloin tosiaan ehdottomasti se hengittävä peite. Peitteen kooksi Typhooniin riittää kyllä S-M-koon peite. Mielummin vähän liian iso, kuin liian pieni. Peitteitäkin on eri kokoisia ja nuo kirjaimet eivät sinänsä ole aina mittojen kanssa yhteneviä skootterikäyttöön, koska peitteet on lähinnä tarkoitettu mp-käyttöön. 

Muina ehdottomina hankintoina hyvä ajovaatetus, eli minimissään hyvät ja lämpimät ranteet peittävät hanskat, sekä tukevat kengät.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Irkku

Kyllä, suosittelen kanssa kypärän sovittamista ihan paikan päällä, sillä itsekin koitin paria erilaista pottaa ja koko oli sama mutta valmistaja eri. Kyllä niissä on eroja malleissa. Päähän se pitää istua hyvin ja tuntua mukavalta.


Hillevi

Kiitos avusta  :)

Pengoin nettiä ympäriämpäri kunes menin tän sivun pääsivulle missä oli linkki sellaseen putiikkiin, missä oli myynnissä ihan skootteria varten oma peitto   ;D

Tänäänhän mulla oli päässä lainakypärä, joka oli pikkasen iso, mutta kuulemma kokoa 56  :o

Coastside

Kypärä pitää olla istuva, olematta puristava. Avokypärä on kevyempi ja mukavampi, muttei suojaa kasvoja kolarissa ja pahassa kaatumisessa. Silkkihupulla saa kypärän luistamaan helpommin päähän ja se suojaa kypärää likaantumiseltakin. Hiuksetkaan ei ole niin pörrössä. Visiirin huurtuminen on paha ja vaarallinenkin riesa, joten sitä täytyy voida pitää auki. Mopon nopeuksissa se ei haittaa merkittävästi. Kypärän on hyvä mahtua satulan koteloon ettei sitä tarvitse kannella mukanaan tai ottaa riskiä että se pöllitään mopon päältä.

Ajovarusteiden laatu on enemmän ajavalle tärkeimpiä asioita.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FrozenCorpse

Niin on. Liikenteessä on monella asennevika. Kypärää siis kannattaa liikkeessä sovittaa ennekuin ostaa, jottei tuu väärää kokoa joka on vaarallinen juttu..
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

A_sentaja

Nimenomaan kokeilemalla liikkeesä eri kypäriä, saat omaa hetulaasi sopivan potan.. :D Ennenkaikkea kypärä pitää ostaa uutena, koska se ajan mittaan muotoutuu pään mukaan, joten jos potta hiukan ahdistaa kaupassa sovitettaessa niin ajan mittaan se sopii kuin nyrkki silmään. ;D Nykyaikaisilla visiireillä eli ns pinlock malleilla ja eri kemikaaleilla tuo huurtuminen ei ole ongelma, jollet vallan huohota ajaessasi. Älä ota sitä mitä myyjä suosittelee, vaan se mikä tuntuu päässä hyvältä, muista se muotoutumisvara.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Juha

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.03.08 - klo:22:41
Visiirin huurtuminen on paha ja vaarallinenkin riesa, joten sitä täytyy voida pitää auki. Mopon nopeuksissa se ei haittaa merkittävästi. Kypärän on hyvä mahtua satulan koteloon ettei sitä tarvitse kannella mukanaan tai ottaa riskiä että se pöllitään mopon päältä.
Itselläni ei kypärä mahdu tavaratilaan, maksimissaan sinne saa M-koon ilman mitään koristeita. Mutta syrjemmillä paikoilla jätän kypärän vain peilistä roikkumaan, ja kaupungilla sitten 1cm paksulla vaijerilukolla kiinni matkustajan kädensijoista, taikka kannan mukanani.
Itselläni tuo visiirin huurtuminen on riesana. Yleensäkin vain niin kostealla kelillä, että näkyvyys on luokkaa 100-200m.

Kunnon ajotakki ja housut ovat kätevät. Varsinkin jos pieni sadekuuro yllättää matkalla, taikka sattuu kaatumaan.

Coastside

Taisin liioitella huurtumisongelmaa mopon suhteen ::), koska kokemukseni ovat olleet rankemmissa laitteissa: Fillareissa ja rata-ajossa, joissa oma hiki aiheuttaa muun kosteuden kanssa vaikeuksia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04