Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

jesese

Tuli äsken käytyä koittamassa kuinka oma skootteri yön seistyään lähtee käyntiin -4.5 asteessa (Solifer XTR50), muutama kaasun pumppaus ja kertapolkasulla hörähti käymään.  :D Olin varma että saa kauemmin polkea, eilen +2 asteessa ei meinannut lähteä millään!  >:(

Coastside

#631
Minullapa on niin päin että pikkupakkasessa lähtee hyvin mutta kun kunnolla esilämmitän niin eipä lähde helposti. Tsydeemeissä on jotain häikkää koska tavallisesti lämmityksestä on etua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sampuli

KYmco uinuu yönsä tallissa, jos ajan (kevari ^^), aamulla pois ja koulusta tullessa jää pihalle, illalla talliin. Lähti viime talvena koulunpihaltakin aina, kesäsäädöillä.
Lainaus käyttäjältä: ko2610Kannattaa muistaa vanha totuus... moottoripyöräilijöitä (skobailijoita, mopoilijoita jne.) on kahta lajia: niitä, jotka ovat kaatuneet ja niitä, jotka eivät vielä ole kaatuneet.

Coastside

Kuraläppä. En ole koskaan nähnyt sitä missään muussa skodussa kuin omassa. Kaikkien peräpää on samankaltainen ja vieläkin avonaisempi. Syksyisin ja keväisin on kurakausi jossa selkä ja kypärä kurautuu vaikka olisi takaboxi. Nyt asensin läpän joka yltää 3 cm maasta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani


pekpel

Olihan mulla Bellassa jo aikoja sitten valaanpyrstöt seka etu- että takapäässä..
Samalla olin koteloinut 3mm kumilla takarenkaan moottoritilasta, kyllästyin kun talvirengas piiskasi räntä paskaa venttiilikoppaa myöten moottorin päälle..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Änkkä on kuran kannalta se hankalin ongelmapaikka koska se palaa siihen kiinni. Jos saan hankituksi uuden ajattelin että vedän foliota päälle kurakaudella. Lohkoon kura ei pala enää kun siinä on kylmäsinkki päällä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#637
Nelarin pakkaskäynnistykseen mietin proseduurin joka sitä voi parantaa: Polkimella se ilmeisimmin onnistuu ja se on hyvä voidella öljyllä jotta se on toimiva, koska sen jousi on hento niin että sen pakkasessa vaseliinit hidastaa toimimattomaksi. Ilmaa on hyvä kuristaa ja tyhjäkäynnin ilmamäärää vähentää kiinni päin kääntämällä. Se voi haitata lämpimän koneen toimintaa joten perusäätöihin varoen puuttumaan. Aluksi moottoria lämmittämään muutama polkaisu kaasuläppä auki jotta täyttö on hyvä ja painetta syntyy joka lämmittää pyttyä. Asia on pakollinen kuvio ja äkkikäynnistyksiä tuskin teet. Sitten tuppo ilmanottoon ja kaasuläppä kiinni polkemaan kunnes lähtee. Tuo kymmeneen pakkasasteeseen saakka ja kovemmissa kannattaa lämmittää vaikkapa toholla lohkoa jotta öljy siirtää lämpöä pytyllekin. Polkimen jäykkyyttäkin lämmitys lieventää ja siitä akselin kohdilta se on tehokkainta. Polkimen asettaminen yläviistoon lisää tehokkuutta.

Starttipilotti auttaa kunhan käyttää niukasti. Sen vaikutuksen voi käyvään koneeseen kokeilla jotta saa tuntumaa millainen määrä jo vaikuttaa, jo niin pieni suihkaus minkä pystyy antamaan. Putsarilta on matkaa pytylle joten heti se ei vaikuta, mutta lämmittääkseen pyttyä joutuu pyörittämään kuitenkin.

Pick-up käämin väli kiekon nystyyn vaikuttaa käynnistyksiin ja se on hyvä olla alle millin. Sen reikiä viilaamalla saa säätövaraa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Kyllä se niin on että seuraava askel on polkea mopo käyntiin, ajaa se harrastetallille sulamaan ja alkaa sovitella Mikunia paikalleen.

Schwalbe icemanit on ollut positiivinen yllätys, pitää liukkaalla ihmeen hyvin. Siis kelillä jolloin ei tahdo edes lenkkarit jalassa pysyä pystyssä. Samoilla teillä joilla autolla ajaminen tuntui nastarenkailla liukkaalla. Hatunnosto näille renkaille. Nyt pitää vaan vaihtaa CVK kaasari pois ja ottaa yksinkertaisempaa ja toimivaa teknologiaa käyttöön.

Coastside

#639
Tuohon käynnistystapaani liittyy yksi suuri hyöty: Poljinkoneisto säästyy takapotkun vaurioilta (hampaat iskee toppariin) kun lämmittää polkemalla virrat pois.  Takapotkut ilmenee laihalla seoksella joka talvella on yleistä. Pakkasesta riippuen 10 - 30 kertaa ja virrat päällä käymään. Tahti ei tarvitse olla nopea. Pakkasissa en ole vielä päässyt kokeilemaan mutta nollasäässä lähtee tokalla yrittämällä lämmityksen jälkeen.

Lisäsin satulaan alufolion jossa on ohut vaahtoeriste lämmittämään takamusta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

porakone

Pari kertaa olen löytänyt täältä triidin mikä liippaa läheltä omaa 'ongelmaani' mutta en sitä nyt onnistu löytämään joten laitetaampa tähän.

Kävin tossa variaattorikoeajolla, ja meno oli aika takkuista. Kun sitten kokeilin avittaa ryypyllä niin jo vain kulki kivasti sen jälkeen. Kesäkelillä - tai edes nollan tienoilla - tolla ryypyllä ei ole ollut mitään vaikutusta, mutta nyt (12 pakkasta) se vaikutti ihan selvästi menoon.

Oisko nyt niin että sää oli syyllinen vai onko tohon kehittynyt taas joku uusi ominaisuus?
193cm/~140kg/42v
MBK Ovetto 2000, Piaggio NRG 2013 ja paljon muuta @ http://wonk.sytes.net/

Coastside

#641
Talvella tarvitsee rikkaamman seoksen koska kylmyys tiivistää ilmaa ja haittaa bensan höyrystymistä. Ilman saantia voi kuristaa mutta se laskee tehoa. Nykyiset CVK (vakiovirtauskaasuttimet) huomioi automaattisesti ilman tiheyden, joten jää vain neulan säätö joka kannattaa nostaa pari pykälää talveksi ja jos tulpan väri tai käynti ei sillä parane, isontaa suutintakin.

Wanhoissa mopoissa oli ryyppynä tappi jolla upotetaan uimuria jotta besanpinta nousee ja ilmankuristin jota kiertämällä aukon koko muuttuu. Tuo siis parhaimmillaan olosuteisiin missä aamulla on kylmä ja päivällä lämmin kuten keväisin usein. Oli myös säätösuuttimia joiden tarkoitus oli säätää seosta sään mukaan mutta tulkittiin viritysosaksi useimmiten ... ja moni poltti männän säätämällä seoksen liian laihalle. Aina kannattaa katsoa tulpan väri seos-säädön ja koeajon jälkeen. Maitokahvin ruskea on hyvä.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

nyrilo

#642
Pieni vinkki talviajoon,jokainen on huomannut sohjossa tai paksussa lumessa ajo hermoja raastavaa.Olen ratkaissut omalta osaltani tämän ongelman,laittakaa etuakselille molemmille puolille 20kg levytangon painot,ajo muuttuu heti vakaammaksi.Laitoin itselleni eilen ja kokeilin 15cm umpilumessa,rupesihan menemään suoraan.Skoottereissa on ilman lisä painoja liian kevyt keula,on vaikeuksia jo ajaa pehmeällä hiekallakin suoraan.
En tarkoita niitä isoja rautakiekkoja,niitä on saatavana lyijytäytteisinä jonka halkaisija on 25cm.
Voi valaa itsekin jos haluaa muun muotoisen,lyijyä tarvitsee noin 1,6L.
Romuliikkeet myy lyijyä 0,50-1,00€/kilo.

Coastside

#643
Samasta syystä renkaat kannattaa olla kapeat ja olakkeiset niin kuin hakkapeliitat olivat. Istuminen satulan kärjellä auttaa sekin varsinkin kun roikottaa jalkoja. Kun ajaa paljon lumessa siihen turtuu ja jännittäminen vähenee joka on eduksi ajosuoritukselle. Liian ahkera ohjailu haittaa ja kannattaa kallistellen ohjata.

Skodeissakin on erillaia lumessa kulkijoita. Oma Baotian perusmalli on hyvin vakaa talvellakin ja syy miksi en vaihda toisenlaiseen. Aiempi Zoner oli pääpiirteissään sama malli muttei yhtä vakaa. Pyöräkoolla ei asiassa ole yhtä suurta merkitystä kuin rungolla ja renkailla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

nyrilo

Kuka jaksaa roikottaa jalkoja 58km päivässä,kun on helpompiakin keinoja.