Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

Coastside

#570
Tuota asua saa kaksiosaisena jollaisena se on parempi kuin haalarina. Miten sen hupun saa asettumaan kypärän kanssa ja onko sen kaula-aukko riittävän väljä? Minulla on iso pää ja paksu kaula ja aina vaikeaa noiden kanssa.

Jos hankkii lämpöasun, se on hyvä olla väljä koska se on mukavampi istua, kylmäpisteitä ei niin synny ja alle mahtuu vaatetta lisää. Kaksiosainen on aina muuntuvampi ja helpompi pukea, pakata ja säilyttää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JyrkiA

#571
Minulla on toi kaksiosaisena. Yhtä kokoa pienempi kuin mitä normaalisti käytän, mutta silti sopivan väljä. Huppua en käytä, mutta pehmoiset kaulukset tapaan tukkia kypärän reunojen alle kun ne tuntuvat niin mukavilta  :) . Hupun sijaan käytän kovemmilla pakkasilla kypärämyssyä jossa on pitkä kaulaosa ja ylettyy hyvin kauluksesta sisään.

Piti vielä sanoa noista tienpinnoista sen verran että suolalumipirtelössä ajamista kannattaa välttää. Se on surkein kaikista ja mielummin ajaisin vaikka pellolla umpihangessa. Joskus aurat nakkaavat tuota tummaa moskaa pyörätielle ja siitä saa kyllä mennä kamppaillen läpi. Vilkkaammin liikennöidyillä autoteillä tuo ei niinkään haittaa kun yleensä ajourat ovat tuosta tavarasta vapaammat.

Itse ajelen talvet Vespa LX 50:llä ja vaikka siinä on edessä se pieni ja kapea pyörä, niin ihan hyvin sillä menee. Joskus kun tulee aurattu valli eteen niin tuo jää vatsasta kiinni ja pitää hieman käsivoimin riuhtoa että pääsee yli. Kun vaan joku tekisi laadukkaan mopon jossa on isot pyörät sekä korkea maavara mutta alhainen painopiste ja jolla saa tavaraa kulkemaan saman verran kun mellakkaristikolla varustetulla vespalla, niin olisin heti ensimmäisenä ostamassa. :)

Coastside

#572
Zoomer olisi hyvä aihio muokata talviajoon. Siitä voisi nostaa maavaraa ja laskea satulaa ja tehdä tuulisuojaa jos haluaa.
Toinen keino olisi ostaa isopyöräinen skode ja tehdä katteet uusiksi ja satulankorkeus sopivaksi.

Talvella voisi hinailla yksipyöräistä kärryä kuljetella tavaroitaan. Sellainen ei tunnu ajaessa ja kulkisi samaa uraakin ja voisi jopa vakavoittaa ajoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Huomasin oudon ilmiön. Kun pistän nokkani ulos tuntuu kylmyys kirpaisevalta. Kun vedän ajokamppeet päälle, se ei enää tunnu kylmältä eikä kyse ole pelkästään vaatemäärästä, vaikka se on kyllä mietitty kuntoon. Se on asennekysymys. En enää palele reissuilla ja kysymys "onko kylmä?" tuntuu typerältä. Jos tiet olisivat sinä kunnossa että kylmyyttä miettisi, voisi asia olla eri.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ramba

Tänään oli aamulla taas -17.. Huomiseksi samanlaista lupaa.

Juoksin aamulla ennen kouluun lähtöä t-paidassa potkaisemaan skootterin lumihankeen pörisemään, menin sisälle, söin ja puin päälle. Oli moottori jo +40 asteinen ja valmis ajoon ;)

Ei tarvitsi tuhlata aikaa lämmittämiseen niin voi lähteä myöhemmin kouluun.

Tänään oli mukavaa hommaa ajella aamusta 8-16 kokopäivän lunta tuollaisella valta t151:llä kaupungista koulun pihalle. ::) Ei muuten ollut kylmä kun webasto puski lämpöä.

Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

V_T_E_C

#575
onko normaalia että skootteri on normaalia laiskempi kovilla pakkasilla toimii -7 asti ihan hyvin mutta kovemmilla pakkasilla rupeaa hyytymään?
suutin 10numeroa isompi kuin kesällä
12asteen pakkasella ei jaksa nousta jyrkempiä mäkiä(kesällä vedetään rajoitinta vasten ylös)
voiko peräöljyjen paksuus vaikuttaa(80w90)?
skootteri on 2t
"Isi, mikä on evoluutio ?"

"Kuulehan poikani, evoluutio tarkoittaa sitä, että ensin sinä ajat mopolla, sitten kevarilla, sitten 250-kuutioisella, sitten 500-kuutioisella, sitten 1100-kuutioisella."

PappaSkootteri

voisiko olla niinkin yksinkertainen asia että etuvarin lautanen ei liiku... koska putsannut viimeksi? tietty pakkasella kaikki jonkinlaisessa kohmeessa...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

V_T_E_C

putsattu noin kuukausi sitten(hihnan vaihdon yhteydessä)
"Isi, mikä on evoluutio ?"

"Kuulehan poikani, evoluutio tarkoittaa sitä, että ensin sinä ajat mopolla, sitten kevarilla, sitten 250-kuutioisella, sitten 500-kuutioisella, sitten 1100-kuutioisella."

ramba

Ei tuo öljy ainakaan vaikuta. Kyllä tuo toimii vielä kovillakin pakkasilla.

Kelkan ketjukoppaankin tuota suositellaan ???
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

villekille

Nyt alkaa talviajoon tottua. Ostin lisää vaatteita, pitkät alushousut, tupla collegehousut ja hupparit ja päälle kunnon ulkoiluhousut, takki ja kelkkasaappaat. Skootteriin asensin jalkasuojan ja tuulilasi on. Ajoin juuri 75 km 10 asteen pakkasessa ja ei palellut kuin hieman sormia nahkarukkasissa, erittäin tyytyväinen. Renkaatkin tuntuu toimivat paremmin kun sai hieman kilometrejä alle, talvella alkuliukkauden kuluminen pinnasta vain kesti hieman pidempään. Ajo sujuu kovassakin lumituiskussa hyvin hana auki, mutta kun on lunta tiellä niin pitää pitää jalat valmiina alhaalla kun välillä vatkaa koko skootteri.

Mutta teknisiä ongelmiakin on tullut. Välillä sammuu kone kun saapuu risteykseen ja laskee kaasun ja uusintakäynnistys ei onnistu helpolla, pitää odotella ja polkea ja joskus vaan sit taas lähtee käyntiin. Kesken ajonkin alkanut veto kadota varsinkin osakaasulla ajettaessa, sit hana pohjaan ja taas alkaa vetää hetken päästä mutta vähän aikaa on aina kuin sammuneena, voisiko olla vettä kerääntynyt polttoainejärjestelmään? Eikö tuo E10-bensan etanoli riitä tuohon jäänestoon vai tartteeko ostaa sellaista lisäksi? Akku ei tunnu kestävän enää mitään, vaikka ajoi sen 75 km mutta kerran sai startata sillä ja sit oli taas tyhjä. Kokeilen huomenna laittaa uuden LiFePo4-kennoista tehdyn akun siihen, niiden pitäisi toimia hyvin kovallakin pakkasilla.

Coastside

#580
Tuo LiFePo4 akku alkoi kiinnostamaan, josko se on lyijyakkua parempi talvella. Kallitahan ne kyllä on.

Se on tuo tyhjäkäyntisammuilu ja akku kytköksissä kun se lataus on täysillä. Ei auta kuin joko lisätä kierroksia tai ladata akkua kotona. Niin se voi auttaa jos se saa tyhjäkäynnillä rikkaampaa seosta josta jäljempi viesti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ramba

Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Juissi

Jos on mahdollista saada akku lämpenemään ajon aikana ts. akku moottoritilaan tai koneelta lämmin poistoilma puhallettua akulle, niin lämmin akku ottaa vastaan paljon paremmin latausvirtaa.
Luonnollisesti myös virran ulosanti on lämpimänä parempi.

Perus-Baotianissa jossa on akku jalkatilassa, voi tilan eristäminen ja puhalluksen järjestäminen onnistua "helpostikin".

Toki jos lompakossa on ylimääräistä, toimii monet akkutekniikat kylmässäkin, esim. just lifepot ja lipot.
Ainakin rc vehkeet kulkee ja lentää ilosesti vielä vaikka pakkasta on yli -20.
Lennättäjällä jäätyi sormet hupusta huolimatta.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

ramba

Ite oon jo luovuttanut toivon noiden akkujen kanssa talvella, pari uutta akkua ostanut syksyisin eikä mikään pidä kunnon pakkasilla virtaa. Turhaa olla edes akkua talvella, polkaisemalla käyntiin.

Keväisin, kesäisin ja syksyisin pitää hyvin virran. Kyllä talvellakin ajon jälkeen startti pyörii iloisesti mutta aamulla todella hiljaa.

Nyt taitaa jäädä pariksi viikoksi ajot kun sähköryyppy hajosi taas.. Työntöhomma kaupungista kotia.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Coastside

Akkua saa lämmitettyä niin että ottaa sen sieltä lattiakotelostaan ja vetää sille johdot satulakoteloon. Sinne saa taas lämpöä poraamalla reikiä pohjaluukkuun ja poistamalla ketjunkiristimen päältä kannen josta ilmaa pääseen ylöspäin. Kotelon ja katteen rakoa voi tilkitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04