Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

Coastside

Minä spreijasin öljyä sekä nappuloille että lukkoihin, niin ei ole jää kiusannut ja pressu on aina päällä kun voi. Ennen lähtöä lämmitys puhaltimella pressun alla, jossa on tuuletus, kuivaa myös.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pyrres

Milläs jengi on saanut noita tubeless nakkeja vanteilta ilman rengaskonetta vai onko millään. Autonrenkaat on aiemmin lähtenyt, mutta nyt ei perkule eilen lähtenyt CPI:n takanakki niin millään. Todettiin sitten että vitut, pakko se on rengaskoneeseen saada. Ei muuten mutta kevättä ajatellen että saa kesänakit taas alle ilman että joutuu taas maksumieheksi. Kun ei itellä enää ole pääsyä työpaikan puolesta rengaskoneellekaan niin.

Pakko oli liittyä talviajajiin, alkoi tuo julkinen liikenne ottamaan niin päähän. Sain 30â,¬ 2xMaxxisen nastarenkaita jotka vaikutti ainakin ihan jees kuntosilta ym. Niin ei jäänyt edes rahasta kiinni. Onkos kenelläkään suosituksia rengaspaineiksi noille nakeille, tai vielä parempaa niin kokemusta moisista renkaista. Ovat siis kunnon nappularenkaat jossa nastat.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Samppa

Se on hankalaa hommaa.

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=1068.0

Mikäli mahdollista, kannattaa mielestäni viedä liikkeeseen vaihdettavaksi. On keljua vaihtaa itse (siihen nähden mitä vaihto kustantaa) ja aina on olemassa rikkoutumisvaara.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Paineiden kanssa se on kokeilun paikka. Kovilla renkailla skode on tasaisella suuntavakaa mutta pito on minimissään. Hyvin pehmeillä se on hieman nulju mutta pitoa on se mitä renkaista yleensä voi saada eikä patit vänkää niin herkästi. Lumessa saa renkaassa olla jäykkyyttä ehkä keskikovan renkaan verran.

Lumen rakenne vaihtelee kevyestä hötöstä raskaaseen vesinuoskaan, joista nuo mainitut ovat liukkaimmat. Kova nuoska taas pitää erittäin hyvin ja jopa pyrkii hoitamaan ohjaamisen. Lumen alla voi olla jäistä uraa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pyrres

#289
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 07.12.09 - klo:10:45
Se on hankalaa hommaa.

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=1068.0

Mikäli mahdollista, kannattaa mielestäni viedä liikkeeseen vaihdettavaksi. On keljua vaihtaa itse (siihen nähden mitä vaihto kustantaa) ja aina on olemassa rikkoutumisvaara.

Joo no totesin saman että parempi viedä ennen kun jokin hajoaa. Yksi naarmu renkaan kyljessä saa riittää. En kyllä tajua että miten voivat olla noin pirun tiukasti kiinni. Kai se mp-renkaan profiili on auton rengasta pahempi tai jotain. Mutta autonrenkaat ovat paljon helpompia.


EDIT:

Nyt on talvinakit alla, Matin renkaassa oli 6â,¬ kappale vaihto, olis pitänyt tajuta sinne soittaa, Vianoreilla ym 20â,¬ rengas. Muuttaa kyllä skootterin aivan toiseksi ajopeliksi, tuli aluksi seilattua kaistalla niin pirusti kun pienikin kallistus aiheutti suuremman kallistuksen ja sama toiseen suuntaan. Todella herkät ohjautumaan. Kesärenkaat eivät ohjaudu noin herkästi lähellekään. Tarkkaa ohjausta noilla on vaikea toki tehdä kun ovat nappularenkaat ym verrattuna siis kesärenkaisiin. Ja sen myös huomasin että mukavasti renkaat lämpenevät keskeltä asfaltilla ajaessa. Mutta asfaltillakin pitoa löytyy ja lumesta ja jäästä ei vielä tietoa. Mutta kai sekin selviää. Kyseessä siis tosiaan Maxxiksen tällaiset https://sparewheel.net:4432/p/p_info/i/2137 nappulat.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

purgiaali

Ai pirskales että oli tänään lysti keli mopoilla töihin. Aamulla lämmintä -15 astetta. Ainoa harmi oli visiirin huurtuminen ja pieni puhallus kypärän sisällä. Luntakaan ei ole vielä haitaksi asti, joten pystyi ajamaan pientareellakin.

Kotona mopo oli aamulla lämpimässä säilössä, mutta töissä tein jo puolenpäivän aikaan kylmäkäynnistysharjoittelua. Starttirele tuntuu olevan hieman kohmeessa. Se toimii kyllä kun vaan jaksaa renkata ja lämmitellä reilun minuutin.

Kivaa kun on pakkasta ettei tarvi suolakuravellissä ajaa.

Pyrres

Meikäläisellä tulikin tänään sitten ensimmäiset lipat vuosiin. Vielä puolitoista kertaa identtisissä tilanteissa. On näköjään aivan surkea pito kun on pikkuisenkaan vetoa päällä samalla kun on hiukkaakaan kallistusta. Tuli kahdesti kävelyvauhdeissa kääntäessä 90asteen käännöksiä tehdessä saatua keula puskemaan ja samalla skootteri lähti kaatumaan eikä siinä asennossa voimat riittäneet nostaa pystyyn. Ei muuten vituttaisi mutta pakoputken rosterinen lämpösuoja vääntyi hiukan kun tuli painoa sille ja pari naarmua.

Mutta muuten oli kyllä hauskaa näppien jäätymistä lukuunottamatta. Perääkin sai kaasulla irtoilemaan kiihdytellessä. On nyt kyllä juuri pirullisimmillaan nuo kelit kun tuoretta lunta joka tamppautunut paikoin aivan peilikirkkaaksi ja paikoin pitoa aivan normaalisti. Ei ikinä oikein näe missä mennään. Ja käyntiinkin on lähtenyt ihan sähköllä, pari yritystä vaatinut ennen kuin oppi oikean kaasutustekniikan. On ihan kun vanhaa Soliferia käynnistelis, aina pientä kaasukikkailua mutta silti aina käyntiin.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

A_sentaja

Tänään kauppareissulla 16 celsiuksen pakkasella hirtti kaasu kesken ajon, on kuulkaa mukavaa hommaa vetää lumisella tiellä kaasu auki, jarruttaa ei uskalla yhtään.. no jotenkin sain sumplittua käden virta-avaimelle ja kone sammuksiin, siinä toinen manööveri kun takarengas lukkiutui pidon puutteessa. mutta loppujen lopuksi mies ja mopo säilyi ehjänä...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#293
-15 pakkasessa 22 km oli varsin helppo lumettoman kelin suhteen ja ainoastaan kasvoja paleli ennenkuin siihen turtui. Fleeseä alla ja tuultapitävää päällimmäisenä Rukkasissa oli lisäeristettä sisäpuolella, tehtynä fleesekaulaliinasta jota en koskaan tarvinnut, mutta kokemani perusteella kaulaa kannattaa suojata vaikka sillä hupun lisäksi.

Kohmeisin käsin ei kannata lähteä ajamaan vaan lämmittää kädet jotenkin koska hanskat, joissa ei ole lämmitintä, eivät ajaessa lämmitä käsiä. Skoden työntökin lämmittää koko kehoa ja siten käsiäkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

#294
Tänään kokeilin lähteekö mopo aamulla kylmästä käyntiin. No ei lähtenyt :(
Elohopeakin oli pudonnut -18 lukemiin. Ei vaan jaksanu pyörittää tarpeeksi lujaa ja akku alkoi hyytyä muutaman yrityksen jälkeen. Varmaan olisi notkeammilla öljyillä suotuisammin lähtenyt.

Työnsin mopon lämpimään ja starttailin apuvirralla varmaan 10min  ennen kuin suostui käymään. Kiihdytyspumpulla kun ruokki konetta niin sai hetkeksi hörähtämään, mutta sitten oli taas hiljaista. Pitää koittaa laittaa isompi suutin jos vaikka paremmin toimisi.

Niin ajovarusteina minulla on laskettelupuku, kaksi kypärähuppua, kauluri,  ja lämpimät rukkaset. Ainoastaan naamassa tuntuu kylmältä. Visiiri hieman huuruuntuu sisäpuolelta, ja risteyksiin pitää hieman avata että näkee.

Ei muuten ole tällä viikolla tullut muita mopoilijoita vastaan  ;D

Edit: Pitääkin mennä kokeileen lähteekö toi kymco tuolla -18 pakkasessa käyntiin.

Edit2: Hyvin toimi sähköstartti kymcossa parin kuukauden seisomisen jälkeenkin, mutta kaasari ei ole aivan säädöissään, joten käynnistämistä piti hieman avittaa apuvirralla.

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 15.12.09 - klo:14:58
Tänään kauppareissulla 16 celsiuksen pakkasella hirtti kaasu kesken ajon, on kuulkaa mukavaa hommaa vetää lumisella tiellä kaasu auki, jarruttaa ei uskalla yhtään.. no jotenkin sain sumplittua käden virta-avaimelle ja kone sammuksiin, siinä toinen manööveri kun takarengas lukkiutui pidon puutteessa. mutta loppujen lopuksi mies ja mopo säilyi ehjänä...
Tiedän tunteen. ;D
Nimim, vauhtia niin paljoa kuin kulki (65-70km/h) ja edessä jyrkkä mutka, niin, tottakai kesärenkailla ja aivan jäisellä tiellä. ::) Virta-avain oli taas se pelastus.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Pyrres

Itse tuossa aamulla koin varsin mielenkiintoisen työmatkan. Pakkasta sen -18c ja päällä pitkät alushousut, farkut ja t-paita, fleecetakki ja päällä goretex takki ja käsissä vain nahkahanskat. Ei tullut sitten katsottua lämpömittaria ennen lähtöä  ::). Olin töissä perillä 6.15 ja sormissa täysi tunto siinä kasin aikoihin  ;D. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Onneksi faija sitten oli käynyt juurikin työpaikkansa maahantuontiosastolta hakemassa goretexhanskat. Mukavasti lämmittivät ja oli oikeastaan todella hauska kotimatka kun sai kunnon hanskat haettua porukoiden luota. Opin jopa hiukan noiden Maxxiksen nappulanastarenkaiden käytöksestä. Vetopitoa tosiaan on hyvin, sivuttaispitoakin hyvin kunhan pitää huolta että edessä rengas osoittaa tiukasti menosuuntaan tai lähtee alta. Eli juurikin vaarallisin tiukissa käännöksissä. Muuten varsin mukavaa. Ja tuoreella lumella kiipesi mäet ja muut ihan hyvin. Mutta heti jos kallistin niin alkoi heiluriliike jonka sai pidettyä hyvin 30km/t asti kunnes löysäsin kaasua ettei luistot lähtis liian isoiks. Mutta kotiin tultiin virne kasvoilla. Pääsi pitkästä aikaa leikkimään pikkusen.

Ja ei tosiaan muita mopoilijoita tosiaan näkynyt, työpaikan pellepelotonkin oli Kymconsa jättänyt kotiin. Siitä olin että vieläkin lähti käyntiin kaasukikkailulla ja sähköllä. Tällä kertaa toisella yrityksellä, ensimmäisen hiukan vain hörähdettyä.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

purgiaali

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 15.12.09 - klo:19:14
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 15.12.09 - klo:14:58
Tänään kauppareissulla 16 celsiuksen pakkasella hirtti kaasu kesken ajon, on kuulkaa mukavaa hommaa vetää lumisella tiellä kaasu auki, jarruttaa ei uskalla yhtään.. no jotenkin sain sumplittua käden virta-avaimelle ja kone sammuksiin, siinä toinen manööveri kun takarengas lukkiutui pidon puutteessa. mutta loppujen lopuksi mies ja mopo säilyi ehjänä...
Tiedän tunteen. ;D
Nimim, vauhtia niin paljoa kuin kulki (65-70km/h) ja edessä jyrkkä mutka, niin, tottakai kesärenkailla ja aivan jäisellä tiellä. ::) Virta-avain oli taas se pelastus.

Kaasun jumittaminen olisikin sitten astetta jännempää jos on asentanut mopoonsa kaukokäynnistyksellä varustetun hälytinlaitteen ja avaimet on taskussa.  :)

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 15.12.09 - klo:20:03
Kaasun jumittaminen olisikin sitten astetta jännempää jos on asentanut mopoonsa kaukokäynnistyksellä varustetun hälytinlaitteen ja avaimet on taskussa.  :)
Mikäs siinä jos on tyhjä tie. ;D Oma häly on penkin alla irti ja kaukosäätimet yöpöydällä.


Pitää ostaa suutin, kokoa #90 tarkalleen, M5. Tein varaosakaasarin suuttimesta vähän isomman, mutta se oli nollakeleillä aivan liian iso, nyt voisi olla lähellä kunhan vielä ottaa putsarista yhden kurin pois.
Pitää vkl. käydä katsomassa mopoa, kohta se on ollut kuukauden kylmässä autotallissa vailla ajoa (ja akku vailla virtaa... tankkikin huutelee bensanpuutetta). :P
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Pyrres - 15.12.09 - klo:19:56
Itse tuossa aamulla koin varsin mielenkiintoisen työmatkan. Pakkasta sen -18c ja päällä pitkät alushousut, farkut ja t-paita, fleecetakki ja päällä goretex takki ja käsissä vain nahkahanskat. Ei tullut sitten katsottua lämpömittaria ennen lähtöä  ::). Olin töissä perillä 6.15 ja sormissa täysi tunto siinä kasin aikoihin  ;D. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Onneksi faija sitten oli käynyt juurikin työpaikkansa maahantuontiosastolta hakemassa goretexhanskat. Mukavasti lämmittivät ja oli oikeastaan todella hauska kotimatka kun sai kunnon hanskat haettua porukoiden luota. Opin jopa hiukan noiden Maxxiksen nappulanastarenkaiden käytöksestä. Vetopitoa tosiaan on hyvin, sivuttaispitoakin hyvin kunhan pitää huolta että edessä rengas osoittaa tiukasti menosuuntaan tai lähtee alta. Eli juurikin vaarallisin tiukissa käännöksissä. Muuten varsin mukavaa. Ja tuoreella lumella kiipesi mäet ja muut ihan hyvin. Mutta heti jos kallistin niin alkoi heiluriliike jonka sai pidettyä hyvin 30km/t asti kunnes löysäsin kaasua ettei luistot lähtis liian isoiks. Mutta kotiin tultiin virne kasvoilla. Pääsi pitkästä aikaa leikkimään pikkusen.

Ja ei tosiaan muita mopoilijoita tosiaan näkynyt, työpaikan pellepelotonkin oli Kymconsa jättänyt kotiin. Siitä olin että vieläkin lähti käyntiin kaasukikkailulla ja sähköllä. Tällä kertaa toisella yrityksellä, ensimmäisen hiukan vain hörähdettyä.

Männävuonna oliko se 1995 tai jotain,pakkasta oli 29 ja risat.Menin edesmenneen veljeni mökkiä lämmittämään,ja mopo toimi nihkeästi sekä mies oli kohtuu jäässä.mutta ajan kanssa alkoi mopo toimia vaan mies jäätyi aika pahasti,ja nykyään tuon reissun tuntee sormissaan aina kun pakkanen kiristyy yli 15 asteen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...