Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kylmäkäynnistys (minkälaisessa pakkasessa käyntiin, mikä ja kuinka lähti?)

Aloittaja purgiaali, 02.01.10 - klo:10:13

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Hyvä, kun tulit maininneeksi tuon primerin.. En mokomaa muistanutkaan. Eivät olisi ihan hirveän kalliita hankkiakaan näemmä. Hitusen ajattelin, jos laittaisin tuohon omaan 4T kikottimeen. Tuntuu vaativan aina kylmällä kiihdytyspumpulla pumppaamista, mutta sen osuus on niin pieni, että vaatii useita aina pumppauksia, jotta saa edes hörähtään.

openflow

Tämän talven vertailu pohjaa mopoluokan vehkeistä: pappatunturi(2T) vs kiinanihme(4T) vs minikrossi(4T).
Näistä pappatunturi on ylivoimaisesti paras käynnistymään reippailla pakkasilla, seuraavaksi tulee minikrossi ja surkein on skootteri. Skootteria ei voi edes yrittää käynnistää missään -10 C lukemissa --poljin mekanismi jumittuu(jäätyy).

Oman kokemuksen mukaan 2T on kyllä parempi lähtemään talvella käyntiin, mutta kaasutinkin näyttelee isoa roolia. Pappatunturissa voi "ruiskuttaa" bensaa suoraan imukanavaan painamalla kohokammion päällä olevaa nappia -- kaipa tätä voi jonkin sortin primeriksi kutsua. Mikäli malttaa kunnolla ryypyttää, ensimmäisellä tai toisella lähtee yleensä käyntiin pakkaslukemista riippumatta.

Toki ihmeessä on kiihdytyspumppu ja sekin toimii ylimääräisenä ryyppynä, mutta kohtuullisen haastava tämä on silti talvella käynnistää. Ihmeen poljinmekanismi on onneton talvikäytössä.

Tämän talven käynnistykset pakkasilla on vähissä, mutta ihme lähti ~ -5 C jotakuinkin ~20 polkaisulla -- lupasi heti ensimmäisellä. Tätä kylmemmillä tarvitsee esi-lämmitystä.

pekpel

Kirjoitin jo tänne kickstartista ja modet siirsi tekstin toiseen säikeeseen.
Eli, Teletappi => uudestaan
Varokaa ihmeessä sitä kiinaihmeen poljinta pakkasissa, sehän on tehty vain akun pettämisen varalle.
Jos ette ole ajoissa huomannu voidella sitä talven kestävillä mömmöillä niin kaputti on parin polkaisun päässä.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

harriveikko

Jäi toi Ase Capri viimeyöksi tallin oven viereen ulos yöksi.Tänään pakkasta 20,6c,piruuttani koitin,ei käymään.Poljeskelin parikymmentä kertaa,lupas lähes joka polkasulla,mutta ei jaksanu käynnistyä.Noprojekti takas talliin vaan.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

juza

-Solifer 50r
-mittarissa nyt 80km
-pakkasta noin -15c
-ensimmäiset 10 lyhyttä 3-5sec starttausta, ei lupaa edes
-seuraavat 10, käy aina 5-10sec
-sitten startti rupeaa pyörimään tyhjää, ei pyöritä enää konetta ollenkaan, käynnistys polkimella ei tee mitään

Kiinan romussa tietysti vielä takuu, taidan työntää sen aamulla pakettiautoon ja viedä taas takuu korjaukseen.
Missään ei ole mainittu että ei tule lähtemään talvella käyntiin.
Mulla ei sinänsä ole korjauksen kanssa kiire, ihmetelkööt rauhassa mikä mättää, laite on kuitenkin niin tuore että mulla ei mitään kynnystä viedä sitä taas korjaukseen.
Maksoin siitä kuitenkin "Solifer lisän", aidon Baotianin oisin saanut 300€ halvemmalla. Hiukan silti "ottaa pattiin" moinen romu.

Coastside

Siitä loppui vain virta. Se pyöritti enää niin ettei bendix toiminut. Ota tyhjentynyt akku sisälle tai se jäätyy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

juza

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.02.11 - klo:23:00
Siitä loppui vain virta. Se pyöritti enää niin ettei bendix toiminut. Ota tyhjentynyt akku sisälle tai se jäätyy.

En ota kantaa loppuiko akku, mopo ei kuitenkaan käynnistynyt kolmen minuutin aikana kun sitä yritin käyntiin saada. Akun ei pitäisi loppua noin vain. Edellisestä ajosta alle viikko. No täytyy tutkia huomena sitä vielä. Ollut alusta asti vaan suuria ongelmia koko laitteen kanssa :D

Samppa

Mielestäni ei aina voida edes olettaa, että mopo käynistyy -15 asteen pakkasessa, mikäli sille ei ole tehty mitään talvisäätöjä ja säädöt eivät muuten ole tip top. Esimerkiksi juzan mainitsema "käy aina 5-10sec" viittaa siihen, että pääsuutin on liian pieni talvikeleille. Tätä ketjua kun lukee niin huomaa, että aika moni nelari ei oikeasti käy / käynnisty näillä pakkasilla ellei sille ole tehty hokkuspokkusta eli talvisäätöjä, esilämmittämistä jne.

En ota kantaa onko eri merkkien välillä eroja pakkaskäynnistyvyydessä, mutta eroa tuntuu olevan samojen merkkien sisällä (varsinkin kiinalaisissa) myös kesäkäynnistyvyydessä.  Näissä pienet asiat vaikuttavat todella paljon.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pekpel

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#54
Jos kone ei pakkasessa käynnisty, mutta lämpimässä oltuaan käynnistyy ja kohtuu hyvin jäähdyttyään ajon jälkeen 1/2 - 1 h, on ratkaisu lämmitys.  Se siis on kunnossa muttei siedä pakkasta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

hcjussi

Allekirjoituksessa oleva skodemalli. Viikon seisoi pihalla pääosin -20 astetta, nyt aamusta -25. Sähköllä käyntiin, aikaa meni n. 3 min. Kääntelin kaasua ennekuin starttasin joitakin kertoja. startatessa ei voi heti kaasua laittaa yhtään, ennekuin rupeaa lupailemaan. Sitten kääntelee kaasua samalla kun starttaa. Jonkinajan kuluttua hörähtää käyntiin ja muutamia kertoja vielä jatkaa kaasun kääntelyä niin pysyy käynnissä. Anna käydä 5-10 min ennekuin lähden ajelemaan. Bensan vaihdoin E10:stä, E5:een. Sen huomasin että viimevuoden puolella skootteri lähti ihan eri tavalla käyntiin pakkasella, mutta nyt uuden bensan aikaa ei toimi skootteri yhtä hyvin. Nyt 98 bensalla rupesi taas pelittämään ja lähtemään paremmin käyntiin. Itse en ainakaan pakkasella suosittele E10:n käyttöä.  Polkemalla ei lähde käyntiin. Niin ja oma mielipide on se että jos skootteri toimii pakkasella, niin älkää viekö lämpimään sitä turhaan!!!
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

juza

Lainaus käyttäjältä: juza - 15.02.11 - klo:22:41
-Solifer 50r
-mittarissa nyt 80km
-pakkasta noin -15c
-ensimmäiset 10 lyhyttä 3-5sec starttausta, ei lupaa edes
-seuraavat 10, käy aina 5-10sec
-sitten startti rupeaa pyörimään tyhjää, ei pyöritä enää konetta ollenkaan, käynnistys polkimella ei tee mitään

Kiinan romussa tietysti vielä takuu, taidan työntää sen aamulla pakettiautoon ja viedä taas takuu korjaukseen.
Missään ei ole mainittu että ei tule lähtemään talvella käyntiin.
Mulla ei sinänsä ole korjauksen kanssa kiire, ihmetelkööt rauhassa mikä mättää, laite on kuitenkin niin tuore että mulla ei mitään kynnystä viedä sitä taas korjaukseen.
Maksoin siitä kuitenkin "Solifer lisän", aidon Baotianin oisin saanut 300€ halvemmalla. Hiukan silti "ottaa pattiin" moinen romu.

Aikaa on nyt kulunut pari viikkoa ja kilometrejä mittarissa 147. Tänään kävin huvinvuoksi taas 15km ajamassa. Lämpötila oli -4c, kylmässä hallissa yön jäljiltä ehkä vähän enemmän.
Laitoin virrat päälle ja kokeilin startata ilman että kaasua on pumpattu, lähti heti käyntiin.
Mopon käynti on parantunut kilometrien karttuessa, lähtee paremmin käyntiin, ei enää sammu ajossa kun pysähtyy. Kaasuun ei silti vastaa heti liikkeelle lähdettäessä jos on ollut hetken tyhjäkäynnillä, "booaa" 3-4sec, pysyy kuitenkin käynnissä.
Täytyy odotella että ilmat lämpiää ja tutkia sitten säätöjä jos ei toimi täydellisesti.

Jooo

Jonway Warrior.
Mittarissa 480km,
Pakkasta -1C, ensimmäinen käynnistysyritys talven aikana.
Ei antanut kipinää edes. Syytä selvitellessä.

Coastside

Baotian läksi -10 käyntiin lämmittämättä, mutta -15 oli jo liikaa. Kymmenien polkaisujen aikana jotain yskäisyjä. Poljin oli normaalin herkkä. Viisi minsaa lämmitystä hiusföönillä ja läksi kaasua avaten, kastuttuaan hieman yrityksessä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

leze223

Mikä teidän jippo on noiden kiinanihmeiden kanssa kun noin hyvin lähtee käyntiin? Meikällä hikiseen lähtee 0keleillä käyntiin. Tietenkin venavälykset, ja kaasarin säädöt sopivat.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.