Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin hihnasta...

Aloittaja kkossc2, 21.06.20 - klo:20:00

« edellinen - seuraava »

kkossc2

Konenikkarille jälleen kerran 10 pistettä papukaijamerkin kera tiedoista.

Pikaisella googlauksella tuollaista hihnaa ei kotimaisilta nettikaupoilta löydy. Kellään parempaa tietoa asiasta? Taikka tietoa muista lähellä 748-18-28 mittoja olevista hihnoista.

konenikkari

Kotimaiset kauppiaat ei voi tietää että olet holkkia äntränny  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

#17
Oletko tarkistanut onko tuo 748 mm ns selkämitta vai jotain muuta.. ?

Edit: OEM No. 23100-KEB7-9000
Size: 748-18-28                                   Tommonen hihna pitäisi löytyä motonetistä..   https://www.motonet.fi/fi/varaosat/1917/443196/mopot-skootterit/kymco/people-50-s-2t-4t-2006-2017
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

mopotinx3

#18
Sain tänään Aprilia SR50 Piaggiomoottoriseen skootteriini uuden remmin. Nyt on varmasti oikea. Storm-Motorista on tämä Daycon 811x18,5mm remmi. Tätä ennen sain kaksi väärää remmiä Motonetistä oikeassa 21501 kotelossa, mutta sisällä Gates 20501 804x17mm
remmi. Nyt voin palauttaa sen jälkimmäisen ajamattomana.  Tuolla ekalla väärällä remmillä tussimerkintä oli jäänyt 5mm päähän yläreunasta. Käyntivikakin, pysähtely, tuntuu loppuneen, kun vaihdoin uudet PHBN uimurin, neulaventtiilin ja uimurin akselin.  Pääsuutin on 100, tyhjäkäyntisuutin 38 ja neula toiseksi alimmassa lovessa. Hieman  laiha seos alakierroksilla, seosruuvin säätely ei auttanut, mutta muuten kiihtyy rivakasti.  Kovan liikenteen takia en päässyt testaamaan vauhtia, mutta se on riittävä.  Innostuin tilaamaan Aliexpressistä Aerox 17,5mm vaijeriryyppykaasuttimen, jos siinä olisi oikeat seokset alakierroksillekin. Halvalla lähti, 16,50€ kotiin tuotuna. Toivottavasti tulee alle kuukaudessa. Vähän jaavamainen käynti tässä nyt on, mutta tyhjäkäynti on hyvä. Uudella leveällä remmillä ei tarvitse kaasuttaa yhtä paljon, jotta remmi alkaa vetämään.
Yksi negatiivinen seuraus tästä Motonetin kahden remmin palautuksesta oli.  Eivät anna enää tilata osia netin kautta varastoon.  Jouduin tilaamaan auton jarruvaijerit Saksasta. Siellä on ilmeisesti jokin automaattinen tietokoneohjelma, joka laittaa usein palautuksia tekevät mustalle listalle.  Syy oli kyllä remmeissä, ei minussa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#19
Avasin eilen Sym Orbit 2 variaattorikotelon. Sisältä löytyi remmi oudoilla mitoilla 775 x 18,3mm, luvut oli oikein remmiin painettuna. Kokeilin laittaa remmin lautasten väliin ilman prikkaa ja se jäi kyllä ainakin sentin päähän reunasta.  Mikähän olisi järkevin tapa saada lautaset lähemmäksi toisiaan.
Kun ei ole sorvia, hioo helposti rullahäkin vinoon.  Miten kannattaisi lyhennys suorittaa nyrkkipajassa? Ei siitä varmaan tarvitse kuin 1mm saada pois? Se holkki on aika pitkä, joten pieni vinous, tuskin on katastrofi, vaikka karkean santapaperin päällä hioisi päädystä pois 0.5mm ensin alkuun.
Rullalautasen halkaisija on mahtavat 105mm, joten pakko se on käyttää hyödyksi.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#20
Löysin hyvän ohjeen variaattorin säätämisestä.
https://www.youtube.com/watch?v=L3c3aREPEzA
Oli laittanut variaattorin rullakupin porakoneeseen. Väliholkkeja tarvitaan, jotta saa viilalla ohennettua ja rullakuppi pyörii tasaisesti.
Toinenkin vaihtoehto löytyi, Dr Pulley rullat.  Sellaiset löysinkin varastostani ja totta tosiaan, ne pukkaavat rullakupin lähemmäksi, jolloin rullien liikeradan viilausta ei tarvita ehkä lainkaan, rullakupin lyhennys riittää. Paljon muitakin konsteja tällä säätäjällä oli, prikkoja lautasten välissä ym.
Edit 26.7.  Ei tarvinnut alkaa hiomaan rullakuppia. Symmin 37mm männän teho riitti kyllä reilu 65 km/t nopeuteen, mutta ei siellä ole vakiona sellaisia voimavaroja, että kannattaisi alkaa viilaamaan voimansiirtoa. Kohdistan huomioni Aprilia SR50 Piaggion säätöön, koska siinä on voimaa riittämiin. Pitää hommata Piaggioon sopivat isommat DR Pulley rullat.
Aprilia Sportcity One 50 4t

kkossc2

Otetaanpas tämä ketju uudelleen ylös.

Eli Kymcosta katkesi hihna vain parinsadan kilometrin jälkeen. Oli vielä olevinaan Malossin "laadukas" osa.

Tuolla aiemmin Mr. Coastside kertoo viallisen takavarin katkaisseen hihnan jo reippaan 50km ajon jälkeen. Millainen vika lie kyseessä? Mitä muita mahdollisia vikoja? Voiko näitä takavariaattoreita yleensäkään korjata vai uusiko aina tilalle?

En tuossa kyllä silmämääräisellä tarkistelulla mitään outoa kyllä havainnut.

Huomasin myös että etuvarin puoliskot olivat eri kokoiset. Takimmainen halkaisijaltaan melkein sentin suurempi. Onko tällä mitä vaikutusta mihinkään? (Edellisellä hihnalla ajoin kyllä lähes 4000km ja edellinen omistaja ties kuinka kauan)

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: kkossc2 - 15.06.22 - klo:13:30
Otetaanpas tämä ketju uudelleen ylös.

Eli Kymcosta katkesi hihna vain parinsadan kilometrin jälkeen. Oli vielä olevinaan Malossin "laadukas" osa.

Tuolla aiemmin Mr. Coastside kertoo viallisen takavarin katkaisseen hihnan jo reippaan 50km ajon jälkeen. Millainen vika lie kyseessä? Mitä muita mahdollisia vikoja? Voiko näitä takavariaattoreita yleensäkään korjata vai uusiko aina tilalle?

En tuossa kyllä silmämääräisellä tarkistelulla mitään outoa kyllä havainnut.

Huomasin myös että etuvarin puoliskot olivat eri kokoiset. Takimmainen halkaisijaltaan melkein sentin suurempi. Onko tällä mitä vaikutusta mihinkään? (Edellisellä hihnalla ajoin kyllä lähes 4000km ja edellinen omistaja ties kuinka kauan)

Älä nyt yhden hihnan takia ala hätäilemään,minullakin kohtuu uusi hihna paukahtanut lyhyessä ajassa joskus. Hihna on kulutusosa ja ns maanantaikappaleita tulee välillä vastaan.
Kokeile uudella hihnalla ja nimenomaan valmistajan suosittelemilla mitoilla.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Takavarin sisempi lautanen oli murtunut hitsauksestaan irti.  Löysin vian vasta usean hihnan jälkeen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Takavari irti ja osiksi, tarkastaa ja jos on ehjä niin uudet tiivisteet+rasvat. Huoltoa sekin kaipaa vaikka ei myyjät&valmistajat huollon tarvetta juuri mainostakaan.. 🙂
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Kari69

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 23.06.20 - klo:09:54
Kyllä sen kuuluu olla kireällä.. muutenhan se alkaa luistaa! Eli rullien/keskipakovoiman synnyttämä voima määrää kireyden
Tuossa suurimman välityksen tilanteessa ei hieman lyhyempi remmi ole yhtään tiukemmalla kuin se orggis mittainenkaan. Normaalia painavammat rullat lisäävät hiukan remmin kireyttä .
Tuo on vanha viesti, mutta vastaan kuitenkin. Väitän, että painavammat rullat ei lisää hihnan kireyttä. Kireyden määrää takavarin jousi.

Asiaa voi pohdiskella vaikka näin. Ajatellaan, että variaattori antaa välityssuhteet 1-5. Keveillä rullilla tietyllä kierrosluvulla saadaan välitys 3. Sama välitys saadaan painavammilla rullilla pienemmällä kierrosluvulla, mutta lautasten asento on sama, koska välityskin on sama. Miksi hihna olisi kireämpi painavammilla rullilla.

Kun etuvari  kiristää hihnaa, niin takavari löysää sitä. Kireyden määrää takavarin jousi. Rullien paino ei vaikuta takavarin jousen voimaan.

konenikkari

Saa väittää :) jospas sovitaan että sekä että.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

#27
Joo, voimalla on aina vastavoima jonka täytyy olla yhtäsuuri jotta tilanne pysyy vakiona (=välitys ei muutu)
Kun rullat kiristää systeemiä(kierrosten noustessa) niin takajousihan antaa periksi juuri sen verran kuin keskipakovoiman rullille antama painonlisä vaatii, ei enempää eikä vähempää.
Em päättelyllä oon tullu siihen että rullat eli etu vari määrittää remmin kireyden kun takana on VAKIOJOUSI.

Jos em ei vielä vakuuta niin kuvitelkaa että rullat on 2x painoltaan.. max välitys ei muutu mutta remmi on taatusti kireämmällä kun ajetaan max nopeutta.

Edit: Siinä tapauksessa että hihnan ym mitoitus sallii etulautasten mennä yhteen ei rullien painolla enään ole merkitystä max nopeudella eli rullien lisäpaino puristaisi vain etulautasia tiukemmin toisiaan vastaan ja hihnan kireys olisi takajousen varassa.
Em tilanteesta tuleekin mieleen että entä kun vakiosetistä poistetaankin ns rajoitinprikka niin voiko käydä niin että lautaset eivät pääsekään enään yhteen tai oikeastaan rajoitinprikkaa vasten (vakio remmillä) ja tämä aiheuttaa remmiin kovemman rasituksen ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Kari69

Pidän yhä kiinni kannastani. Kuten sanoit, voimalla on vastavoima. Kun ne ovat yhtä suuret, niin on tasapainotila. Tämän vastavoiman antaa yhä se sama takavarin jousi, joka ei ole muuttunut yhtään jäykemmäksi.

Olet siinä oikeassa, että painavammat rullat aiheuttavat suuremman keskipakovoiman tapissa ollessaan. Tämä lisävoima ei kuitenkaan kohdistu hihnaan, vaan etuvariaattorin mekaniikkaan. Variaattori on samalla tavalla tapissa kuin kevyemmilläkin painoilla, mutta pienemmällä kierrosluvulla.

Variaattorit liikkuvat toisiinsa nähden aivan samalla tavalla eri painoisilla rullilla. Kierrosluku vain samassa asennossa on eri.

joni_k

periaatteessa eikös hihna ole siinä kohin kireämmällä kun edessä on mahdollisimman painavat rullat ja takana mahdollisimman jäykkä jousi. rullat työntää lautasia yhteen, hihnan pituus lyhenee ja hihna vetää kireänä jäykkää jousta vastaan itseään takavarin sisään.