Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Super 8 4t modauksia

Aloittaja jwalk, 03.03.18 - klo:07:41

« edellinen - seuraava »

andy the man

Heip hei...

Haalasin tämmöisen konevikaisen 4T kasin kotia ja tarkoituksena tekasta siitä "uusi" kulkine työmatkoille.
Nyt kun tuo kone tuli purettua, niin hieman hämmästyin kun kannessa ei ollut kuin yhdet venttiilin jouset per venttiili.
Yleensähän noita on kinkkivekottimissa kahdet venttiiliä kohden... onkohan tuohon jokin varsinainen syy...  mietinkin että laittaisko kahdet vai jättäiskö vain nuo yhdet...  ???

Terveisin hämmentynyt....  ;D
Vaihtelevalla menestyksellä jo useita tuhansia kilometrejä...
SFR ajossa, Super8 työn alla...

jwalk

kyllä pitäis tuplajouset löytyä!
Oiskohan entinen remppaaja unohtanu.

joni_k


andy the man

#48
juu kahdet laitoin.


(tässä pitäisi olla kuva)  ::)
Vasemmalla jousi joka oli paikoillaan, keskellä ja oikealla pari jonka laitoin... molempiin omat parit tietty...

se yksittäinen jousi oli hieman jäykempi kuin tuo parin ulommainen, onhan tuo hieman pidempikin...


Vaihtelevalla menestyksellä jo useita tuhansia kilometrejä...
SFR ajossa, Super8 työn alla...

joni_k

jonkun verran pidempi myös..eiku mietin että pohjaskohan toi jousi jo. kun nokka-akseli kun painaa  venttiiliä, niin ruuvimeisselillä sitä pitäisi pystyä painamaan hieman lisää, kunnes jousi on totaalisen lytyssä eli ns pohjaa.

andy the man

Ei kai se pohjannut, en kyllä kokeillutkaan, tuskin.

Laitoin tuohon 72cc sylinterin, kaasari on Kymcon alkuperäinen, CVK tyyppinen, 18,5mm. eikä muita muutoksia.
Tuolle sylinterille varmaan kannattaa tarjoilla n. 88-90 suutinta, nykyisessä 63cc kiinankulkineessa on muistaakseni 84 paikoillaan.

Tänään voisi olla se päivä kun starttinappulaa painan ja toivon parasta.... tai sitten ei. Olishan tuossa vielä kaikenlaista laittamista, kun on ollut "jonne" käytössä ennen. Nykyään kun ei riitä että on "kovaääni, savua ja vaarallisia tilanteita". se on tuo ikä kääntänyt tuon listan hieman eri arvoihin.

Vaihtelevalla menestyksellä jo useita tuhansia kilometrejä...
SFR ajossa, Super8 työn alla...

andy the man

Joops, eka "savut" tuli otettua eilen iltasella. Aivan nätistihään tuo käy, vaikka eihän tuo vielä tehojansa näyttänyt.
Sen joutavan pakokaasun kierrätys sydeemin riisuin/tulppasin kun eipä tuosta taida juuri hyötyä olla...

Kaasuttimeen jouduin tekemään pikku jipon että sain sen 90 suuttimen paikoilleen, kun tuossa alkuperäisessä oli isompi kierre kuin minun suutin setissä. Vaihdoin kinkkikaasuttimesta sen suutin rungon, hieman oli matalampi se kuusio osa josta se kiristetään. muutoin mitat täsmäsi ja suutin ui nyt muutaman millin ylempänä kaasuttimessa.

Sähköjä sai tuunailla aikalailla ennen kuin alkoi toimimaan järkevästi. Kaapelointeja olisulanut ja oikosulussa, tasuri/säädin kärähtäny, valoohjain lähti katselemaan sorsaa ja uusi racemallin CDI löysi paikkansa akkukotelosta. Ja valot piti laitella uusiksi, Philipsin H4 ledit asentelin kun on tuo syksykin jo tuloillaan...
On muuten pirun paljon ruuveja noissa katteissa, tuolla määrällä mitä on pelkästään etukatteissa, niin kasais varmaan pari solivieteriä ja muutama jäis ylikin... aika tarkoin sai muistella että mistä niitä tuli purettua.  :D

Uusi variaatori 5,5g painoilla, kytkimen ja kakkosvarin huolsin. Remmivalinta ei varmaan menny aivan kohdilleen kun nopeus jäi vaatimattomaan 20kmh. siellä oli varmaankin alkuperäinen 23100-KEB7-900 paikoillaan, aika kulunut, 16mm mittasin ja enkä laittanut takaisin. varissa oli kuristusholkki, lautaset ja painot aika kuluneet. pähkäilin että se hihna oli varmaan sopivan lyhyt tuon kuristetun varin kanssa, ja omassa varastossa oli lähes käyttämätön 729 bando jouten niin sen sinne sitten tukin. no sais varmaan olla hieman lyhkäsempi...  ??? Tussimerkinnät tein molempiin vareihin, täytyy ajella tuossa pihalla vähän ja katsoa liikealueet.

mikä tuonne olisi optimi mitta?
Vaihtelevalla menestyksellä jo useita tuhansia kilometrejä...
SFR ajossa, Super8 työn alla...

andy the man

#52
Itse itselleni jne...

juu, 5,5g rullat oli kyllä liian keveät, kiertää mahottoman korkealle ennenkuin ottaa kiinni. Laitoin 6,5g, nyt aika hyvä.
Mutta toi 729 remmi EI ole liian pitkä, tussimerkkiä oli jäljellä vielä n. 3mm. eikä ole kakkosellakaan siellä ylhäällä.  ??? lyhyenä pitäisin..







Olisko apuja heittää 2008 4T super8 remmin mittaan?
Vaihtelevalla menestyksellä jo useita tuhansia kilometrejä...
SFR ajossa, Super8 työn alla...

jwalk


andy the man

minkä merkkinen? kun jokaisella merkillä tuntuu olevan oma mittaustapansa... ja piktuuksissa melkoisia eroja vaikka luvut täsmää...
Vaihtelevalla menestyksellä jo useita tuhansia kilometrejä...
SFR ajossa, Super8 työn alla...

MORPA

Kyllä ne hihnat on ihan sen mittaisia kun valmistaja ilmoittaa. Standardeja saa sitten hakea ne jotka näistä hommista jotain saa.
Liikennesika.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 03.09.18 - klo:21:56
Kyllä ne hihnat on ihan sen mittaisia kun valmistaja ilmoittaa. Standardeja saa sitten hakea ne jotka näistä hommista jotain saa.

Joo, kyllähän ne on sen mittaisia mutta kun eivät yleensä ilmoita että MISTÄ pituusmitasta on kyse..
Tämä  juuri aiheuttaakin sen että täsmälleen samankokoisia hihnoja saattaa olla eri pituusmitoilla.
Pituusmitan edessä pitäisi olla aina kirjainyhdistelmä tarkentamassa asiaa.

Alla lainaus aiheesta muutaman vuoden takaa tältä foorumilta.

"Tuo Gates 788 on luultavasti ns laskennallinen pituus(Ld) ja sen ulkomittaLa) on tuo 811 mm..
Näissä hammastetuissa hihnoissa voi olla kolmea eri pituusmittaa. Nuo kaksi edellämainittua ja sitten vielä selkäkudoksen pituus (Lw tai Lp), tätä selkäkudosmittaa taitaa esiintyä harvoin myyntitietona.

"Joskus hihnan mitassa on kirjainyhdistelmä edessä:   La = ulkomitta,selkämitta.      Lw(Lp) = pituus selkäkudoksen kohdalla,    Ld = laskennallinen eli tehollinen mitta joka on lähimpänä hihnan kulkemaa laskennallista matkaa..    ja Li = sisämitta.   (Em. pituusjärjestyksessä)
No miksikö sitten hihnaan merkitään eri pituuksia..   Koska eri käyttötarkoituksissa on totuttu käyttämään jotain näistä neljästä aikojen saatossa. Valmistaja sitten painaa hihnaan  pituuden sen mukaan mihin he kuvittelevat ko hihnan pääasiallisen käyttöalueen olevan.  esim. ajoneuvot, variaattorit jne..   palaan tähän vielä kunhan varmistelen muistiani..
Perinteisesti on kiilahihnoissa käytetty sisämittaa(Li) mutta ajoneuvojen hihnoissa (laturit,vesipumput yms) ulkomittaa (La)
Variaattoreissa (esim maatalous,teollisuus) käytetään vielä tuota sisämittaa jos esim tilaa hihnan mittojen perusteella.
Jossain vaiheessa kun kiilahihnoihin keksittiin sisäpintaan se hammastus antamaa notkeutta(voi olla myös selkäpuolella) alettiin hihnoja myös valmistamaan leikkaamalla sivut, tällöin yleistyi ns laskennallisen eli tehollisen pituuden käyttö.
Tätä laskennallista pituutta käytetään vieläkin ja kun nämä hammastetut hihnat löysivät tiensä ajoneuvoihin olikin sotku valmis kun oli totuttu käyttämään ulkomittaa..(ajoneuvokäyttö)

Skodun varin remmissä oleva mitta on todennäköisesti laskennallinen (Ld) mutta voi olla myös ulkomitta (La) varsinkin jos ko hihna on valmistettu OEM hihnaksi tai muuten pääasiassa ajoneuvoon (esim varaosaksi)     
Niin ja nää mitathan voi olla valmistajasta riippuen myös tuumina ( B XX )

ps: Hammastettu hihna on siis eri asia kuin hammashihna( = esim auton jakopäähihna) "
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#57
Notkealla mittanauhalla ( voi myös vierittää pöydällä ja mitata täyskierroksen mitan) voi mitata ulkokehän ja verrata sitä mittaan joka on ilmoitettu. Laskee säteen ja annetun mitan säteen ja saa selville mitä mittaa se tarkoittaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

andy the man

#58
No täytyihän minun käydä se Dayco 738 18 30 kokeeksi hakemassa ja verrata sitä tuohon paikallaan olevaan Bando 729 18 30 remmiin, molempien selkämitta on 743. Kovin vaikuttavat fyysisiltä mitoiltaan identtisiltä, ei ole aivan sama minkä merkkisen remmin mitoilla ostaa.




Ajatuksenani olikin kysyä ,että minkä merkkistä remmiä te olette käyttäneet, että se toimisi oikein.

Oma super 8 on 14" renkailla, jos tämä nyt sitten vaikuttaa jollain tavalla mittoihin. Kinkki 10" ja 12" on ainakin eroa. Liekkö tätä sitten edes pienemmillä pyörillä.

Edit:

Vai olisiko tuo vain liian leveä?
Vaihtelevalla menestyksellä jo useita tuhansia kilometrejä...
SFR ajossa, Super8 työn alla...

MORPA

Ollut agissa Bando, Malossi ja Gates, mitään erityistä eroa en ole havainnut niiden välillä olevan. Toki noi on ostettu varaosina juuri tuohon laitteeseen. Motonet myy Gatesin hihnaa ainakin Agilityyn ja samoja hihnoja ollaa noissa käytetty, eli kasiin agin hihna ja simmottiis. Se ny tietty on että hihna on menny aina vaihtoon kulumisen takia, ei niillä mitään suorituskykyä koskaan ole koitettu optimoida.

Sama variaattori se taitaa kasissa ja agissa olevan, siis nelareissa. Siis etuvarin ja takavarin etäisyys on sama ja osat samanlaisia, ero tulee peräväleistä. Näi mää luulen, ja siis tosiaan luulen, en tiedä enkä ole tutkinut kun ei ole kasia itellä.
Liikennesika.