Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Latausvika Aprilia Sportcity 250cc

Aloittaja Metusalem, 29.06.18 - klo:21:02

« edellinen - seuraava »

Metusalem

Löytyisikö sähköpuolen tietäjää joka osaisi neuvoa mistä vikaa etsisi?
Eli tilanne on tämä:

2 viikon seisonnan jälkeen yritin laittaa Sportcityn tulille mutta akku oli tyhjä.
Kummemmin miettimättä kävin ostamassa uuden akun, koska akku oli jo vuosia vanha.
Käyntiin lähti, toki, mutta kun katsoin mittaripaneelin latausjännitettä, niin yllätys yllätys, lataa vain 11.5v.
Sportcityssä siis latausjännitteen näyttö, samaa latauslukemaa antoi suoraan akustakin kyllä, kierroksilla ei mitään vaikutusta lataukseen.
No, katteet irti ja liittimiä tutkimaan, kaikki kunnossa päällisin puolin ja muutenkin.
Mittasin jännitteen säätimeltä tulevan latausvirran ja sama juttu, 11.5-11.9v.
Tuumasin sitten, että varmaan tämä säädin rikki ja tilasin uuden tulemaan, tulee ensi viikolla.
Mittasin myös suoraan magneetolta tulevan virran, ja oli kierroksia antaessa noin 60-70ac, eli käsittääkseni kunnossa myös magneetto.

No, sitten tietysti Youtubeen vielä asiaa pohtimaan ja sieltä löytyi ohje millä tarkistaa jännitteen säätimen diodit.
Tein ohjeen mukaan ja ainakin säätimen diodit ovat ehjät, ja tämä tietysti aiheutti nyt lievän hämmästyksen, koska miksi ei sitten lataa, vai voiko säädin olla muutenkin rikki kuin vain diodien osalta.
Kuten tekstistä tulee ilmi, en juuri skootterin sähköistä mitään tajua, ja siksi kysynkin että voiko säädin olla rikki vaikka menisi läpi diodi testistä, tai tulisiko kellekään mieleen mikä muu tässä voisi vikana olla.

Outoa alunperinkin se, että paikallaan ollessa hajosi, laite vuodelta 2007, ajettu vasta 15000 ja aina toiminut normaalisti, tai mitä nyt nopeusmittarin magneettianturi alkoi sekoilemaan kk sitten, nopeusmittari, analoginen, seilaa ylös alas kun nopeus on yli 50km/h.
Mutta tuskin tämä vika tähän liittyy.

Huonoon aikaan hajosi kun oli juuri paljon ajamista suunnitteilla.
Kun olisi tuo Youtube vaihe jäänyt tekemättä niin tässä vaan odottelisin uutta jännitteen säätäjää ja luottaisin että sillä tulee kuntoon, mutta nyt kun ymmärrykseni mukaan sekin on ilmeisesti ehjä niin kyllä hieman ihmetyttää.

konenikkari

#1
Tutki, onko latauksessa erillinen sulake, älä tyydy silmämääräiseen tarkasteluun.
Odottele rauhassa sitä säätäjää, josko sillä korjaantuis,
odotellessasi tutki kaikki skotusi maadoitukset, ne irroittaen ja puhdistaen.
ettei uusi säädin särkyisi, yleisin syy säätimen särkymiselle on kunnollisen maadoituksen puute tai viallinen akku.
Maadoituksiin kuuluu, akulta moottorin runkoon, yleensä startin lähelle menevä paksu johdin, jossa saattaa olla matkalla väliliitin,
akulta skotun runkoon, yleensä sytytyspuolan läheisyyteen tuleva liitin,
ja yksi pienempi johdin saattaa olla moottorilla variaattorikopan lähettyvillä.
Voi vaikuttaa myös nopeusanturiin maadoituksen puute tai viallinen lataussäädin.
Yks juttu unohtu, se oli tuo poikkeuksellisen kuuma toukokuu  :D
Lämpö voi myös tappaa lataussäätimen,
joihinkin pitää pistää tietokoneissakin käytettyä piirasvaa säätimen ja rungon väliin, jotta varmasti jäähdytys toimii.
Säätimen toimintaa tai toimimattomuutta on lähes mahdotonta tutkia perinteisellä yleismittarilla,
ilman monimutkaista koekytkentä järjestelyä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

itse en youtube videoiden mittailuihin uskoisi. vaikka ne näyttää kuinka ok rikki voi olla. tosin voihan tässä tilanteessa magneetossa olla puolakin rikki eikä lataa kunnolla?

konenikkari

Totta, tuo 60V on vaiheiden välinen jännite, staattorin käämi, ei saa olla yhteydessä käämirunkoonsa.
Tosin viallinenkin käämi yleensä tuottaa jonkinverran.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Jostain syystä nuo Piaggioiden jännitteensäätimet on usein vikalistalla.  Ja siinähän on siis tasasuuntauksen(diodit) lisäksi myös elektroniikkaosa joka hoitaa nimensä mukaisesti jännitteen säätämisen.
Noita kärähtää joskus mopoista ja näistä isommistakin.
Tuo mun x9 oli juuri tämmöinen akunsyöjä kun ostin sen.. oli keittänyt edellisen omistajan ostaman akun piloille mutta silti oli jäänyt latausjännite mittaamatta hänellä.

Ostin uuden tarvikesäätimen ja valitsin sen joka oli suurin ulkomitoiltaan/rivoitukselta ajatuksella että jäähtyy paremmin..
Hyvin on kestänyt.  Alkuperäinen olikin hyvin pienikokoinen.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Metusalem

Juu kiitosta kaikille mieltä rauhoittavista viesteistä.
Käyn nuo maat ja loput muutkin liitokset vielä tässä läpi ennen kuin uusi jännitteen säädin tulee.
Ostin tosiaan säätimen ihan vaan Ebaystä, edullisimmasta päästä valitisin, koska Aprilian oma olisi ollut 140e eikä siihen ollut nyt haluja.
Tässä on tosiaan sama kone kuin Vespa gts:ssä ja niistä löytyy netistä paljonkin juttua että säädin on leiponut, mutta tämä jahkailu alkoi siis sen youtube testailun jälkeen.
Alkuperäinen säädin oli Ducati merkkinen, aika jännä homma.
Kyllä ne tube testit, useamman siis katsoin, niin kaikki samallalailla tehtiin, siis se diodi mittaus, mutta nyt tiedän siis että siellä voi olla muutakin häikkää.

Tuo uusi akku nyt ei kallis ollut, Bilteman geeliakun ostin, eikä tuo säädinkään kuin 50e, niin että jos tämä näillä selviää niin helpolla meni, ja tuleehan tässä ne kaikki liittimetkin läpi nyt käytyä.

Kiitos jeesistä siis.

Metusalem

Pientä tilannepäivitystä, hieman onnetonta on täytyy myöntää.
Eli olen yrittänyt paikallistaa noita maajohtoja, mutta huonoin tuloksin, purin istuimen vielä irti josko olisi paremmin nähnyt koneen ympärille.
Ainoa maajohto minkä löydän on tuo, joko magneetolta tai lohkosta tuleva johto joka on maadoitettu startin kiinnikkeisiin, en nää sitä kunnolla koska cdi-boxi on sen johdon päällä.
Toki yritin lähteä seuraamaan akun maakaapelia, mutta se päätyy vain "pääjohtonippuun" ja sitä seuraamalla en tullut hullua hurskaammaksi, eli on kyllä hyvin piiloitettu noi kaikki maajohdot.
Kone on siis lähes paljaana, mutta saadakseni "kaiken" tästä näkyviin niin pitäisi purkaa koko perä sekä edestä tästä jos haluaa koko "ohjainpylvään" näkyviin, niin pitäisi purkaa lähes koko keula eturenkaineen päivineen.
Ohjainpylväästä yritin piuhoja metsästää, mutta kun sen etupuoli ei näy niin en mitään sieltä löytänyt.
Hyvin on kyllä maajohdot piiloitettu.

Uskon kyllä, että tuo jännitteen säädin on tosiaan rikki, koska tänään osasin mitata sen, että mistä tämä akkua myös purkaa, siis latausvian lisäksi, ja jännitteen säätimen sulake purkaa kokoajan 0.2ah.
Olisin vain halunnut käydä läpi nuo ehdotetut maajohdot, mutta en kyllä ala tuota koko keulaa ja perää purkamaan, varsinkin, kun ei ole mitään takuita siitä että se tuottaisi mitään tulosta.
Yritin kysyä Aprilia forumilta maadoitusten sijainteja, mutta huonolla tuloksella.
Epäilen itse, että ne ovat jonkin osan kanssa kiinni rungossa ja siksi niin vaikea löytää.

Tällaista tämä sähkövikojen korjaaminen on, ja muutenkin, pelkällä omalla tahdonvoimalla vailla mitään varsinaista oppia ja työkokemusta, mutta toisaalta, onhan nämä aina kuntoon tullut eikä ole koskaan tarvinnut mitään rikkinäiseksi jättää.
Hapottaa vaan tuo koko katteiston purkaminen, kun en tosiaan tiedä tulenko siitä hullua hurskaammaksi, yksi tietenkin olisi kun avaisi nuo kaikki tehtaan johtoniput, mutta siihen en kyllä ala, menee turhan säveltämiseksi.
Oletin jotenkin että ne olisi olleet ihan helposti löydettävissä, mutta kaikki  johdot päätyy hyvin pian noihin paksuihin "pääjohtonippuihin" jotka sitten jakautuvat pienempiin nippuihin.
Sellasta kohellusta täällä.

viisnelonen

#7
Odota että pääset kokeilemaan sillä uudella säätimellä (toivottavasti tulee oikea malli), turha stressata ja purkaa enempää..

Edit:  Täällä,    http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodList.asp?idCategory=1112 , sivulla 50 näkyy lyhyt erillinen akun päämaadoituskaapeli (osa nr 9).
Säädin on voinut vioittua mm akkua paikallaan irtolaturilla ladattaessa. On niitä kyllä hajonnut ihan ittekseenkin ilmeisesti huonon jäähdytyksen takia.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Maadoitusjohtoja voi kytkeä muutenkin kuin tehtaalla on tehty. Huolellisuutta se vaatii että ne kestää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Metusalem

Juu odotan minä sitä, mutta kun täällä, sekä Aprilia palstalla vinkattiin sitä, että säädin on voinut hajota huonon maadoituksen vuoksi niin siksi minä niitä yritän tarkastella.
Nyt kävin 200 sivua läpi, kun kyseisessä pdf:ssä ei mikään  hakutoiminto toimi, niin Aprilian korjaamolle tarkoitettua huoltokirjaa, mutta ei siinä ole mitään mainintaa maajohtojen paikasta, ilmeisesti huoltajille niin päivänselvä asia.
Yhdessä kuvassa on kaksi moottoriin kiinnitettyä maata, toisen jo löysinkin, eli startin vieressä, mutta sen vieressä on toinenkin mitä en aiemmin huomannut.
Troubleshoot yhdessä kohdassa lukee, check the chassis ground, eli runko maadoitus on jossain, mutta en tosiaan tuota keulaa ainakaan pura.
Yritin huvikseni kuvaa tähän laittaa, mutta vaatii jonkin kuvapankin mitä minulla ei ole, niin olisi näkynyt että aika osinahan tuo jo on, etukeula ja ihan perä enää kasassa.

viisnelonen

#10
Noita kuvia kun selaat niin huomioithan että 06-08 sportcity on eri kuin 08 tullut ruisku-sportcity.

Edit:  Nakkilan pyörä&mopo tarjoaa tuohon viittä erihintaista säädintä jotka 55-80e
         Em firma on Aprilian edustaja ja niillä on oma korjaamo. Myyvät osia myös netin kautta.

          https://www.npm.fi/fi/varaosat/aprilia/125-300-cc-scootterit/sport-city-125-200-250-e3-2006-2008/johtosarja-sahkoosia
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

Tuossa johtosarjakuvassa, näyttäis olevan maadoitusliitin,
ECU: vieressä ja staattorilta tulevan liittimen vieressä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

#12
Katso minne akun miinusjohto menee, sieltä voi löytyä myös johtosarjan maadoitus, mikä tuskin on keulassa tai perässä.
Mittaa akun miinusjohdon ja rungon väliltä paljonko on vastusta ja myös jonkun muun miinuksen ja rungon väliltä, mikä ei välttämättä kerro mitään, mutta jos vastus on enemmän, kuin mittarin johdot yhdistettynä, on siellä kosketusvika.
Kosketusvika voi tietysti olla silti, vaikka vastusta ei olisi.
Alapuolelta katsomalla ja räpläämällä voi löytyä johtosarjasta rungon maadoituspiste tai katsomalla kuvahaulla googlesta vastaavia skoottereita, joista katteet purettu.

Metusalem

Juu, minulla on tuo AF1 Racingin osaluettelo, ja vehkeeni on siis 07 malli ja se on kyllä ruisku, ruisku näkyy tuossa luettelossa sivulla 58 ja se meikäläisen peli siis on.
Jos väärä osa tulee niin silloin on kyllä ihme ja kumma, ei tähän Sportcity ruiskuun anna kuin yhden säätimen, juuri tuo mikä tuossa luettelossa on, itselläni täsmää siis luettelon runkonumeroon tämä peli.
Nakkilan luettelo on hieman outo jos siihen perehtyy, juuri 07 mallia siellä ei näy ruiskuna ollenkaan, mutta olen tähän törmännyt ennenkin.
Omani on siis kaikkien dokumenttien perusteella 07 malli.


Tuo kaaviossa näkyvä akun miinus menee juuri siihen halvatun tehtaan "suljettuun" johtonippuun eikä ole noin lyhyt mitä tuo kuva näyttää vaan sukeltaa akulta siihen johtonippuun ohjainpylvään luo.

konenikkari:
Ka perhana, niinpä muuten näkyykin, no tuon minä saan kyllä paikallistettua, eli nyt sitten on kolme maajohtoa tiedossa, tuo ecun läheinen, sikäli kun sen löydän, enköhän, ja sitten ne kaksi mitkä ovat startin luona.
Ja kirjoitin siis väärin, niitä ei siis peitä ecu, vaan throttle body, mutta siis se peittää johdot niin etten näe mistä ne tulee.

No, huomenna olen huomattavasti viisaampi kun näköjään säädin on tänään tullut ei vaan ehdi enää sitä hakemaan.
Ja suureksi onneksi törmäsin eilen harrastetoiminnan piirissä kaveriin joka on tehnyt joskus työkseen sähköhommia ja lupasi tulla jeesiin jos ei säätimen vaihtamisella asetu.

Aion toki vielä huomenna etsiä noita maajohtoja, mutta näyttää nyt siltä että etsimisesksi jää, saa nähdä.
Kiitos avusta.


viisnelonen

Kyllä, näkyy tuon -07 ruiskun osatkin olevan tuossa NPM linkissäni  mm kaasuläppärunko ja pumpullinen tankkiversio.
Taas oli tieto luuloa viisaampi.. :(
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250