Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Honda SH 125 vaihtui tänään Vespa 300 GT:hen

Aloittaja Old School, 23.09.17 - klo:16:32

« edellinen - seuraava »

Old School

Honda meni aamulla kaupaksi ja ihan huvikseni (oikeasti!) lähdin käymään eräässä motoliikkeessä Stadin liepeillä vähän katsomaan skoottereita. Tarkoitus oli käydä ensi viikolla koeajamassa Honda Integra 700cc ja mahdollisesti tehdä kaupat tuosta. No, liikkeessä oli tämän kesän mallia oleva valkoinen Vespa 300 GT ja päätin koeajaa sen, kun en ole ajanut Vespalla sitten 70-luvun. Ja voihan namu miten ihanaa kyytiä olikin tarjolla tuolla upean näköisellä (sitä mieltä olen aina ollut) italialaisella kaunottarella. Niin pehmeästi otti jousitus tien epätasaisuudet, kiihtyvyys yllätti positiivisesti ja ketteräkin oli kuin Ampiainen (= Vespa). Tein kaupat heti koeajolenkin jälkeen. Olen nyt vihdoin vespisti.  8)

Pari kysymystä kokeneille vespisteille. Miten paljon on hyötyä sellaisesta pienestä tuulilasista/tuulenohjaimesta suuremmissa nopeuksissa? Onko joku koko tai malli, jota suosittelette? Entä mahdollinen takaboksi, vaikuttaako sivutuuli paljon?

P.S. Täytyy muistaa perua se Honda Integran koeajo...

P.P.S. Että pitääkin vielä kuusikymppisenä setämiehenä näin innostua! 
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Partanen

Hyvä valinta. Ja onnittelut hankinnan johdosta.  :)

Tuulisuojista on kerätty kokemuksia tänne:

http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=4158.0
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Old School

OK. Kiitoksia.

Niin, se minun Vespani mallimerkintä taitaa oikeammin ilmaistuna olla 300 GTS.  ;D
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Partanen

Juu. Taisi olla niin, että viimeisin GT oli 200 kuutioinen, GTS:n edeltäjä.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Vespister

Tervetuloa vaan vespailijoiden joukkoon! Väheksymättä yhtään muilla merkeillä kurvailevia.

Minulla on kokemusta kahdesta Vespan originaalipleksistä.
Kirkas matala alkuperäispleksi on nätti. Kovin paljon en kuitenkaan siitä hyötyä löytänyt. Sen suojaavuus sateelta ja muultakin ilkeältä ilmalta on perin vaatimatonta. Sateen se ohjaa suoraan kuljettajan käsivarsille.

Toinen kokeilemani ja nyt käytössä oleva malli on korkea Vespa-pleksi. Tuossa viime kesän matkakuvauksessa on kuvia, joista näkee tyylin tai sen puutteen.
Tämä korkea malli suojaa hyvin kesäisiltä sadekuuroilta eikä aiheuta minunkokoiselleni juuri kypärämeluakaan. Kädetkin pysyvät kuivina ja suojassa viimalta. Siis oikein hyvä valinta matka-ajoon!

No huonoa on tietysti tuuliherkkyys, joka vielä vahvistuu takapoksia käytettäessä. Mutta vaaputteluun ja luikerteluun tottuu nopeasti, enkä ole sitä vaaralliseksi ilmiöksi kokenut.

Kun alkuperäispleksit lähtevät nopeasti kahdella ruuvilla huitsin nevadaan, saa helteen yllättäessä esteettä nauttia vilvoittavasta ajoviimasta. On niitä lämpimiäkin kesiä!

Korkea pleksi on minun valintani.



Old School

Kiitoksia Vespisterille näkemyksistäsi pleksien suhteen.

Kuskin koko, tai lähinnä pituus, (luulisin) vaikuttaa ratkaisevasti tuossa tuulilasin soveltuvuudessa. Minä olen 191 cm pitkä, joten pääni keikkuu hiukan tavanomaista korkeammalla. Se, että alkuperäispleksin saa tarvittaessa helposti irti, on toki myös erinomainen asia. Niitä originaaleja lähinnä olen muutenkin ajatellut, kun sopivat tyyliin. Ja tyylihän on varmasti monelle vespistille olennainen asia.

Myönnän auliisti, että se minullakin vaikutti tällä kertaa paljon kulkuvälineen valintaan. Onhan Vespa silmiähivelevän nätti. Ainakin minun silmiäni. Kun vielä sain niin mahtavan ajokokemuksen ja yllätyin mm. jousituksen toimivuudesta, olin myyty...tai siis minulle oli myyty uusi Vespa. Minussa on toki aina asunut vespisti, sen olen tiedostanut, vaikka nyt vasta oman hankinkin.  8)     

Täytynee alkaa suunnitella ensi kesäksi jotain vähän pidempääkin skootterireissua. Hondan 125cc:n koin siihen liian pieneksi, mutta kolmesatasella Vespalla voi leppoisasti huristella kaikkia niitä teitä, joita mieluiten ajelen. Koeajolenkillä tosin ajoin vain pienen pätkän yli satasta, mutta erittäin vaivatonta menoa sekin oli, vaikka lähinnä tulenkin varmaan ajelemaan jossain haitarilla 60-100 km/h. Hyvä kuitenkin, ettei motarinpätkiäkään enää vältellä tarvitse, joka on käytännöllistä täällä meilläpäin, kun teitä on joka lähtöön ja joskus kiertäminen kokonaan pikkuteitä kysyy mielikuvitusta ja vaatii enemmän matkaa ja aikaa.     
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

oskuk

Vespa oman poksin mukana pitäisi tulla isot kahvapainot, jotka hieman hilitsevät n.30km/h vauhdissa esiintyvää ohjauksen hemputusta. Näin sanotaan, itselleni ei noita ole jaksettu asentaa, joten ajellaan ilman...

Old School

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 23.09.17 - klo:23:46
Vespa oman poksin mukana pitäisi tulla isot kahvapainot, jotka hieman hilitsevät n.30km/h vauhdissa esiintyvää ohjauksen hemputusta. Näin sanotaan, itselleni ei noita ole jaksettu asentaa, joten ajellaan ilman...

Siis esiintyykö tämä hemputus nopeusalueella 30km/h ja ylöspäin, vai ainoastaan n. 30km/h vauhdeissa? Tasaantuuko meno isommissa nopeuksissa? Loogisesti ajatellen (sellaiseenkin joskus aikanaan kykenin, kuulemma  ;D) takaboksi varmaankin jonkin verran joka tapauksessa heikentää ajo-ominaisuuksia ja ottaa sivutuulta. Vastapainot tietysti hiukan tasapainottavat, luulisin, mutta tuskin kokonaan poistavat ongelmaa. Eri asia sitten miten paljon sen antaa itseään häiritä ylipäätään. Pikkumatkoilla tuskin häiritseekään, mutta pidemmillä reissuilla mahdollisesti.

Reissuja, niitä pidempiä, ajatellen toki ilmankin takaboksia saa mukaan mahtumaan aika paljon tarpeellista. Taakkatelineelle voi järkevästi pakaten mahduttaa vaikka pienen teltan ja makuupussin. Nehän eivät ole koolla pilattuja, jos sortuu hintaluokkaan "vähän kalliimmat." Satulan alle mahtuu tiukkaan pakattuna sadevehkeitä ja vaihtovaatteita ja joku kevyt ja virtaviivainen reppu vielä selkään muille kamoille. Tilaa matkatavaroille on kuitenkin ruhtinaallisesti verrattuna esim. reissuihin maantiepyörällä, joita olen joskus tehnyt. Toisaalta paljon vähemmän kuin purjeveneessä, mutta se onkin kokonaan eri juttu.

Yksi vaihtoehto on toki majoittua katon alle ja maksaa muovikortilla. harkitsemisen arvoinen jo sekin tässä iässä. Hotellien kesähinnat ja lerintäaluemökkien hinnoittelu ei sekään päätä huimaa. Jopa Norjasta (ah, mikä unelmareissu ajan kanssa tehtynä!) saa "hyttejä" edullisesti, varsinkin, jos vähän kyselee paikallisilta ja juttelee mukavia.

Nyt tuli käsiteltyä useampaa aihetta, mutta minkäs teet, kun intoa pukkaa uuden Vespan myötä. Ehkäpä osa harrastusta on juuri mielikuvaharjoittelu?     
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

oskuk

Takapoksiin niitä sadeasuja yms pikaisesti esiinotetavaa kevyttä, jolloin vemputus pysyy pienenä. Toisaalta itselläni on selän takana poksin edessä kiinni selkäreppu, joka haittaa sekä satulan, että poksin avausta.
Itselläni nimenomaan tuossa nopeudessa, kiihdyksissä usein ei edes muista asiaa, mutta kun hidastaa niin nopeuden laskiessa vemputus tulee selvemmin esiin. Ulkomaanelävällä oli kovan nopeuden vastaavaa, jota en ole itse koskaan huomannut, ja hän kasvatti punttikokoa kunnes se hävisi. Asiasta on 7 videon sarja. Tässä 1 ja 7: 
https://www.youtube.com/watch?v=tOtyfkP33xs
https://www.youtube.com/watch?v=-cZJX3wFTbk

Old School

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 24.09.17 - klo:11:05
Takapoksiin niitä sadeasuja yms pikaisesti esiinotetavaa kevyttä, jolloin vemputus pysyy pienenä. Toisaalta itselläni on selän takana poksin edessä kiinni selkäreppu, joka haittaa sekä satulan, että poksin avausta.
Itselläni nimenomaan tuossa nopeudessa, kiihdyksissä usein ei edes muista asiaa, mutta kun hidastaa niin nopeuden laskiessa vemputus tulee selvemmin esiin. Ulkomaanelävällä oli kovan nopeuden vastaavaa, jota en ole itse koskaan huomannut, ja hän kasvatti punttikokoa kunnes se hävisi. Asiasta on 7 videon sarja. Tässä 1 ja 7: 
https://www.youtube.com/watch?v=tOtyfkP33xs
https://www.youtube.com/watch?v=-cZJX3wFTbk

Kiitos videolinkeistä. Pitkästä saksasta aikanaan laudaturin kirjoittaneena ymmärsin tekstitkin.  ;D

Aika selkeä oli sanoma. Pikkupainoilla ei juuri ollut eroa, mutta riittävän isoilla tärinä loppui kokonaan. Varmaan silläkin tosiaan on merkitystä, onko takaboksi tyhjä (= ei painoa) vai onko siellä tavaraa painona. Tuulipintahan on sama, mutta pienikin paino voi tuoda vakautta. Vespan oman boksin mukana siis tulevat kahvapainot. Minkäköhän kokoiset?   
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Partanen

Taisi olla niin, että ohjekirja "kieltää" ajamasta yli 100km/h takalaukun jatai tuulisuojan kanssa. Ei varmaan kukaan noudata semmoista kieltoa, mutta osoittanee sen, että valmistajallakin tiedossa ne huonot puolet noista lisävarusteista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

#11
Lainaus käyttäjältä: Old School - 24.09.17 - klo:11:19
Vespan oman boksin mukana siis tulevat kahvapainot. Minkäköhän kokoiset?

Vakio=  9.5oz= 270g
Suuremmat= 16=450g

"OEM supplied with OEM topcase are 16oz. OEM standard are 9.5 ounces"

https://www.sip-scootershop.com/en/products/handlebar+end+weight+piaggio+_pi599399
...nuo voisi uusien boksiheijastimien kanssa tilata itsellekin.

Old School

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 24.09.17 - klo:17:08
Taisi olla niin, että ohjekirja "kieltää" ajamasta yli 100km/h takalaukun jatai tuulisuojan kanssa. Ei varmaan kukaan noudata semmoista kieltoa, mutta osoittanee sen, että valmistajallakin tiedossa ne huonot puolet noista lisävarusteista.

Ei kai tuota oikein muuten voi tulkita. Tuskin tuollaiset kiellot ovat ihan huvikseen annettuja. Toki, jos raja vedetään 100km/h, on siinä varmaan vielä joku turvamarginaali kuitenkin.

Oli tosin Hondani tuulilasissakin nopeusrajoitus, mutta mitään käytännön merkitystä sillä en huomannut. Toki Hondalla pääsi korkeintaan satasta ja sitäkin vain hyvissä olosuhteissa.
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Old School

Tässä on tullutkin jo paljon hyödyllistä Vespa-tietoa, kiitoksia vastanneille. Tuulilasiasia varmaan selviää parhaiten kokeilemalla käytännössä. Oma pituuteni (191cm) kun yleensä myös vaikuttaa asiaan.

Vielä yksi juttu tuli mieleen. Onko kenelläkään kokemusta Vespa-kypäristä? Myykö niitä Suomessa joku, vai pitääkö tilata ulkomailta, jos nyt ylipäätään sellaisen päätän hankkia. Avokypärä minulla jo tosin onkin, joka mahtuu istuimen alle.
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Partanen

En ole Vespa-kypärällä koskaan ajanut, mutta katsellut ja hypistellyt. Sen perusteella ei vaikuta kovin hääppöiseltä ohjehintaan suhteutettuna.

Avokypärää en ole tosin sen jälkeen käyttänyt/ostanut, kun satuin Vespalla törmäyslinjalle peuran kanssa. Naaman peittävään visiiriin oli tullut reilut naarmut rytäkässä. Visiiri löytyi ojasta, joten seuraava asia mikä olisi asvalttia hangannut olisi ollut leuka jatai naama. Eli visiiri oli irronnut ensimmäisestä osumasta, eikä siellä ojassa olisi naamaa suojannut, jos vielä olisin naama alaspäin asvalttia hangannut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003