Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX 50 4t4v -12 ohjainlaakeri

Aloittaja EEKI, 30.05.19 - klo:10:03

« edellinen - seuraava »

EEKI

Mopolla on ajettu yli 20 tkm ja tänä keväänä käyttöönotettaessa talven jälkeen huomasin, että ohjauksessa on "pykälä" etupyörän ollessa täsmälleen suorassa. Siis vainyksi pykälä! Tuttujen moottoripyörissä olen huomannut, että ohjainlaakerin ollessa sökö ohjaus pykältää läpi koko kääntöalueen. Ilman kuormaa käännettäessä pykälää ei huomaa mutta mopon päälle istuutumisen jälkeen pykälä tuntuu. Kuuluuko ohjauksessa suoraan eteenpäin ajettaessa olla asento, joka voisi vakauttaa ajamista pienipyöräisellä mopolla vai onko kysymyksessä vika? Onko ohjainlaakerin vaihto iso operaatio? Mopolla on kyllä ajettu kanttikivien yli täällä pks-alueella, kun löytyy vielä pyöräteitä, joilla saa mopolla ajella. On siis saanut kovaa kyytiä kun aina on olevinaan kiire.

Coastside

#1
Vika se on. Voi olla haljennut kuula?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Oli mulla prätkässä joskus pykälä ohjauksen ollessa suorassa. Ja kaverilla oli isossa skootterissa. Oman sain kuntoon puhdistamalla, rasvaamalla ja säätämällä ohjauslaakerit. Sitä en enää muista millä kaveri ongelman ratkaisi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Joskus pelkkä laakerin löysääminen auttaa,
siitä "pykäläohjauksesta" ei kyllä kannata kärsiä päivääkään,
saattaa äkistikin pahentua ja olla jopa hengenvaarallinen.
Onko mopoa säilötty, ulkotiloissa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

EEKI

Talvet on seisonut lämpimissä sisätiloissa. Ja pykälä on nimenomaan ohjauksen keskiasennossa. Onko iso homma korjata?

EEKI

Netin videoitten mukaan laakereiden uusiminen ei pitäisi olla paha rasti. Tarvitseeko irroittaa kojelaudan mittaristoa vai riittääkö etulampun irroittaminen? Tarvitaanko oikeasti sitä erikoisavainta ohjauspylvään yläpään mutterien aukaisuun vai riittäiskö c-avain tms?

Coastside

Se mutteri voi olla aika iso. Avasin itse kariopäisellä ( ei leikkaa) tuurnalla. Talttaa voi tarvita alakoolin irroitukseen vaikka jos se on eheä niin vaihdat vain laakerit. Säätö niin ettei yhtään klappia tunnu eikä takertele. Rasvaksi super adhessivea.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Miksi ei voisi kokeilla vaihtaa vain niitä rasvoja sinne laakeriin? Kovettuu ja paakkuuntuu se rasva ajan myötä, niin vaihtamalla se rasva paranee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#8
Jos avaa niin kuulien vaihto ei ole huono idea. Olen kyllä pesemällä saanut täysjumin ruosteettoman laakerin toimimaan. vaseliini oli kuin muovia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

EEKI

Tehty! Mopo piti olla maanantaina ajokunnossa, joten tehtiin ASAP. Ohjainpylvästä ei nostettu pois, joten pudistettiin ja rasvattiin uudelleen vain ylälaakeri, jonka seurauksena pykälä hävisi. Jos ilmaantuu uudestaan, tehdään homma pitkän kaavan mukaan. Siis lamppuosa irti, stongan kiinnitysruuvi irti, jonka jälkeen stonga mittaristoineen voidaan kääntää sivuun pois tieltä. Sitten lukkomutteri irti, lukkoprikka pois ja kiristysmutteri pois. Sen jälkeen irtoaa ylälaakeri. Ylä'laakerin puhdistuksessa kannattaa olla tarkka, ettei pienet kuulat irtoa häkistä ja putoa häviksiin. Laakerin puhdistuksen ja rasvauksen jälkeen laakeri paikalleen ja kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Laakerin kiristin ensin ylikireälle, jonka jälkeen löysäsin ja kiristin momenttiin (8 Nm). Lukkomutterin vedin 40 Nm:iin korjausohjeitten mukaan. Tuossa
https://www.dropbox.com/s/lvk6suifyh7flqv/ohjainlaakeri.jpg?dl=0
on momenttiin kiristysjärjestelyt. Vipuvarsi on 0,2 m ja 8 Nm täyttyy, kun matkalaukkuvaaka näyttää 4 kg. Virhe systeemissä on 2%, joten on riittävän tarkka.