Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio NRG ei kierrä / "pätkii"

Aloittaja -Jarkko-, 25.04.19 - klo:22:43

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: -Jarkko- - 01.05.19 - klo:16:42
Ei nykybensan takia tulpan väristä saa tarkkaa kuvaa seoksista, olen sen omista mopoista huomannu.
On kokeiltu ajaa tankinkorkki auki, ei muutosta.

Ei se tulpan väri taida tulla pelkästään polttoaineesta,
mulla ja muillakin kaksitahtia käyttävillä se taitaa tulla 2t öljyn palamisesta, seoksessa.
Myöskään nelari ei voi koskaan olla "pullo", vaan seoksen joukossa on aina myös,
männänrenkaiden ohi päässyttä moottoriöljyä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#31
Kaksi asiaa tulpassa kertoo onko seos tontilla: Keskieristeessä on ruskeaa väriä ja kierteen päässä hieman nokea. Noki siksi että tulppa ei ole liian kuuma ja eristeen väri että seos on likimain kohdillaan.

Kun seos alkaa kuulua selvästi käynnissä, on se hyvin paljon pielessä. Sopivin seos antaa suurimman tehon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Tuolla minun huoneestani löytyvä taulu
http://winchester52.blogspot.com/2012/08/sparkplug-color.html
Joka vahvistaa, ystäväni coastin sanat  :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Jarkko-

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 02.05.19 - klo:09:07
Seosruuvilla ei saa säädettyä muuta kuin tyhjäkäynnin seosta, välikommenttina.

Kyllä kaasarissa on sekä seos että tyhjäkäyntiruuvit, tyhjäkäyntiruuvi nostaa luistia jolloin tyhjäkäynti saadaan kohdalleen, seosruuvi vaikuttaa seokseen.
Vanhoissa bing kaasareissa sekä dellorton sha -mallin kaasareissa on pelkkä tyhjäkäyntiruuvi, seoksen hakeminen tehdään pääsuuntinta vaihtamalla kohdalleen.

Partanen

Olet ymmärtänyt väärin. Seosruuvi vaikuttaa vain tyhjäkäyntipiiriin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Sepi6

Tyhjäkäyntialue – 1/8 kaasu -> siihen vaikuttaa ilmaruuvi ja pilotti/tyhjäkäynti suutin ( mihin nimeen kukin on tottunut)
Tyhjäkäynnistä - ¼ kaasuun -> neulan suora osuus määrää seoksen tyhjäkäynnistä noin ¼ kaasuun. Neulan paksuus vaikuttaa.
¼ - ¾ kaasun alue (neula)   -> Tämän alueen seoksesta vastaa neulan kartio-osuus, joka alkaa nousemaan ulos suuttimestaan ¼ kaasun asennosta alkaen. Neulan korkeus vaikuttaa.
¾ - täyskaasu (pääsuutin)  -> Pääsuuttimen koko vaikuttaa tähän.

Neulaa tai seosputkea on hyvin harvoin tarvetta vaihtaa, ainoastaa jos kaasari on peräisin jostain täysin toisen tyyppisestä moottorista.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Partanen

Sitten on se emulsioputki, jolla oma vaikutuksensa osakaasulle.

Olen sitä mieltä, että myös osakaasualueen seosta pitää säätää (osia vaihtamalla), jos koneen hengitystä on lisätty vaikkapa pakoputkea vaihtamalla, ja ilmansaantia lisäämällä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Jarkko-

Omat 2T koneiset mopot on saatu säätöihin ongelmitta mutta nämä hiton alipainepaskat pölynimurit ei.
Tämäkin piaggio toimi ok viime kesän ja nyt hetken ennenkuin ongelmat alkas, kaveri sitä on rassannut ja vikaa etsitty, ei vain toimi.
Kilvet viedään pois ja joku toinen vehje tilalle, tämän takia en skoottereita arvosta pätkääkään, siistejä skodeja saa 300-500e, toimii ehkä tai sitten ei, jälleenmyyntiarvoa ei niillä ole.


Partanen

Usein merkkimopot toimii ihan hyvin uutena. Ja käytettynäkin, jos niitä ei räpelletty.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

joni_k

oon samaa mieltä että nää skoottereiden kaasarit on vihonviimesiä härveleitä. tossa mulla on  rakenteilla mankin kaasari skootteriin. ei oo mitään ylimääräsiä härpäkkeitä.

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 08.05.19 - klo:19:34
oon samaa mieltä että nää skoottereiden kaasarit on vihonviimesiä härveleitä. tossa mulla on  rakenteilla mankin kaasari skootteriin. ei oo mitään ylimääräsiä härpäkkeitä.
Onko tämä ikäänkuin kannanotto CV kaasarista, toimii mielestäni hyvin 4-tahti moottorissa. Perusasiat täytyy kuitenkin olla kunnossa, ehjä pilalle venymätön kalvo, oikeankokoiset suuttimet, säätö KÄYNTILÄMPÖISENÄ, puhdas bensalinja, kunnollinen ilmansuodatin. Kiinalaisissa kaasareissa välttämättä ei mikään asia ole kohdallaan, eikä niitä aina saa toimimaan ollenkaan.
Nämä normaalit vaijerilla suoraan luistia vetävät ovat kaikki suurinpiirtein samanlaisia ja toimivat hyvin 2-tahti moottorissa. Muistettava on jos otat esimerkiksi hyvin yleisen Dellorto PHVA 17,5mm kaasarin vaikkapa Derbi Sendasta ja koetat laittaa sen suoraan skootteriin se ei toimi oikein. Suuttimet, seos/emulsioputki, neula ovat erillaiset eikä ne oikein toimi.
Tietenkin jos moottoria on oleelliseti muutettu, mikään vakioratkaisu ei toimi.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

joni_k

#41
Lainaus käyttäjältä: Sepi6 - 09.05.19 - klo:10:16
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 08.05.19 - klo:19:34
oon samaa mieltä että nää skoottereiden kaasarit on vihonviimesiä härveleitä. tossa mulla on  rakenteilla mankin kaasari skootteriin. ei oo mitään ylimääräsiä härpäkkeitä.
Onko tämä ikäänkuin kannanotto CV kaasarista, toimii mielestäni hyvin 4-tahti moottorissa. Perusasiat täytyy kuitenkin olla kunnossa, ehjä pilalle venymätön kalvo, oikeankokoiset suuttimet, säätö KÄYNTILÄMPÖISENÄ, puhdas bensalinja, kunnollinen ilmansuodatin. Kiinalaisissa kaasareissa välttämättä ei mikään asia ole kohdallaan, eikä niitä aina saa toimimaan ollenkaan.
Nämä normaalit vaijerilla suoraan luistia vetävät ovat kaikki suurinpiirtein samanlaisia ja toimivat hyvin 2-tahti moottorissa. Muistettava on jos otat esimerkiksi hyvin yleisen Dellorto PHVA 17,5mm kaasarin vaikkapa Derbi Sendasta ja koetat laittaa sen suoraan skootteriin se ei toimi oikein. Suuttimet, seos/emulsioputki, neula ovat erillaiset eikä ne oikein toimi.
Tietenkin jos moottoria on oleelliseti muutettu, mikään vakioratkaisu ei toimi.

cvk ja peruskaasarin ero: peruskaasarissa ei ole mitään kalvoja jotka venyy, peruskaasarissa ei ole mitään sähköistä ryyppyä joka hajoaa, peruskaasarissa on oleellisemmin vähemmän osia, eli vikapaikkoja on vähemmän.cvk kaasarin etu on kiihdytyspumppu, jos se toimii tai on edes. peruskaasareita on kahta eri mallia: on kaksitahtisiin tehtyjä ja nelitahtisiin tehtyjä. päikseen ne ei toimi kunnolla.

4- tahtisen kiinacrossi moottorin imukaula käy bolt on kiinanskootterin kanteen kiinni. oleellinen jota mun pitäisi jaksaa tehdä on kaasuvaijeri. vaijeri löytyy jo mutta pää pitäisi tehdä kaasarille sopivaksi. pääasiassa näiden kiinamankin..denin yms kaasareiden pää- ja tyhjäkäyntisuuttimet käy päikseen  cvk kaasareiden suuttimien kanssa.. kokeiltu on ja toimii. 4mm kierteellä on pääsuutin.

Coastside

Ero on siinä että kaksitahtari vetää soppaa joka kierroksella kun nelari joka toisella. Silti molemmat yhtä paljon. Nelarin imu on voimakkaampi. Se vaatii soppaa enemmän kerrallaan. Siksi kakstahtari toimii yksinkertaisemmalla kaasarilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#43
Piaggion moottorit NRG ja esim derbi vaihdemopot on kovinkin erilaisia.
Todennäköisesti em asioista johtuen kaasuttimetkin ovat kovasti erilaisia, asetuksiltaan,
vaikkakin peruskaasutin on samankaltainen.
Variaattorilla varustettu NRG käy periaatteessa kokoajan lähes maksimikuormalla.
Vaihde derbissä kuorma vaihtuu, lähes jatkuvasti, käytetyn vaihteen mukaisesti.
Noissa käytetyt kaasuttimet siis on ratkaisevasti erilaisia, ei niitä voi verrata.
Partasen jutussa on asiaa, emulsioputket ja neulat on täysin erilaisia.
Kaikenkaikkiaan tässä ketjussa vaivaa, miksi mopo yhtäkkiä heittäytyi,
täysin kelvottomaksi.
Jos kaikki kerrottu on totta, ja on kokeiltu myös käytettyjen osien sijaan,
myös uusia tai muuten varmasti ehjiä komponentteja, kyseessä on jonkuntasoinen ihme ;)
Siis ensin pitäisi selvittää, kakooko kipinän vaiko polttoaineen puutteessa.

PS. tänään elvytin derbiä, johon oli tankattu dieseliä ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 09.05.19 - klo:16:09
Piaggion moottorit NRG ja esim derbi vaihdemopot on kovinkin erilaisia.
Todennäköisesti em asioista johtuen kaasuttimetkin ovat kovasti erilaisia, asetuksiltaan,
vaikkakin peruskaasutin on samankaltainen.
Variaattorilla varustettu NRG käy periaatteessa kokoajan lähes maksimikuormalla.
Vaihde derbissä kuorma vaihtuu, lähes jatkuvasti, käytetyn vaihteen mukaisesti.
Noissa käytetyt kaasuttimet siis on ratkaisevasti erilaisia, ei niitä voi verrata.
Partasen jutussa on asiaa, emulsioputket ja neulat on täysin erilaisia.
Kaikenkaikkiaan tässä ketjussa vaivaa, miksi mopo yhtäkkiä heittäytyi,
täysin kelvottomaksi.
Jos kaikki kerrottu on totta, ja on kokeiltu myös käytettyjen osien sijaan,
myös uusia tai muuten varmasti ehjiä komponentteja, kyseessä on jonkuntasoinen ihme ;)
Siis ensin pitäisi selvittää, kakooko kipinän vaiko polttoaineen puutteessa.

PS. tänään elvytin derbiä, johon oli tankattu dieseliä ;D

Tämän olen myös todennut, kun hämmästelin yhtä "naapuruston" Atlantisia ja sen käynti ongelmaa. Oli laitettu Sendasta kaasari, eikä toiminut ollenkaan.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.