Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

CDI toiminnasta kyssäriä (Valistakaa tietämätöntä)

Aloittaja villain, 24.04.18 - klo:20:24

« edellinen - seuraava »

villain

Oon koittanut pähkäillä miksi tuo CDI on noin monimutkainen laitos ja en saa sitä käymään järkeen...
Onko näissä normi puola (jotain 1:66) ensiölle 12V lataus ja toisiolta tulpalle sitten korkeampaa jänöstä.

Eikö akku jaksa varata puolaa, vai mikä on tuon hässäkän tarkoitus?

Näissä siis menee magneetosta vaihtojännite (12Vpp?) tuonne CDI:hin joka latailee sitten konkkaa, joka laukaistaan pulssikelan sykäyksellä...

Vai siis hä menee ihan itekki sekasin...

Edit: Niin ja kaikki läksi siitä, kun ihmettelin miksi Koso:n mittarin RPM lukema ei toimi, kuin alhaisilla kiekoilla.
Konkka ei varmaan kerkeä purkautua tarpeeksi ja jännite jää roikkumaan. Eli ei pääse tarpeeksi alas, jotta Koso tunnistaisi.
Kymco Agility 4t 12" (GY6) 2011

Coastside

Generaattorilta tulee jännite kierrosten mukaan. Ennakon säätö sitä mutkistaa. Muuten se on konkalla ja tyristorilla toimiva vekotin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Kierroslukumittari, jossa tulpan johdon ympärille kieputettaan tunniste pihua, on herkkä häiriöille. Lisäksi saattaa tärinästä johto pomppia tai vastaavaa.  Kannattaa kokeilla kieputtaa sitä parista kierroksesta useampaan kierrokseen ja katsoa millä saa vakaimmat lukemat ja lopuksi tunnistejohto kunnolla kiinni sytytystulpan johtoon.

Puolan ensiö/toisio suhdeluku on varmaan jossain 1:100-200.

Akku ei varaa puolaa vaan CDI:ssa olevan kondensaattorin, josta se edelleen puretaan puolalle. On kahta mallia vaihtovirta CDI(AC-CDI) ja tasavarita(DC-CDI).
Tasavartamallissa menee 12v CDI:lle jossa se muunnetaan suuremmaksi esim 200v tjs. Vaihtovirtamallissa ladataan CDI:n kondensaattori suoraan magneetolta ja tämän jännite riippuu moottorin kierroksista. Enemmän kierrroksia tarkoittaa enemmän jännitettä.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

villain

#4
Danke,

Niin juu jotenkin sekasin olin noiden jänösten kanssa. Taitaa toi magneeton jännite heitellä varmaan  200-400VAC ja taajuuskin muuttuu tietty.

Toipas oli hjuva tuo tube video.

tuo Koson mitskun piuha tulee suoraan CDI:n ja puolan väliin johtoon kiinni. (kolvattu nyt kiinni)

Kahdella eri CDI boxilla koittanut ja rajoitettu "Vakio" näyttää n. 8000rpm asti, jonka jälkeen hyppää nollaan.
Rajoittamaton näytti n.3500rpm jonka jälkeen hyppäsi nollaksi.

Voisikohan laittaa jonkun alasvetovastuksen tuohon piuhaan.... [EDIT] öö ei sehän purkaisi konkan jänön samantien
Kymco Agility 4t 12" (GY6) 2011

konenikkari

#5
Ko puolalle menevässä piuhassa saattaa esiintyä tuo 250V AC,
voi olla että koso tykkää äkkisyvää, varsinkin jos mittari kostuu,
Kierrä se johto n.6 kierrosta tulpanjohdon ympäri, eli siis ei galvaanisesti kytkeydy mihinkään.
Toiseksi paras vaihtoehto on, pic-up anturille menevä johto, jota monessa laitteessa käytetään kierroslukumittarilla.
Mikä mopo on kyseessä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

villain

#6
Kymco Agi 4T

ei  se yltä kiertymään mihinkään... pitää jatkaa muutenkin piuhaa...
Vois koittaa tuota pickup-signaalia.

[EDIT]:
Juu sain toimimaan pickup signaalista.

Siis toisin kuin ohjekirjassa kannattaa kytkeä pickup signaaliin Puolan signaalin tilasta.
Tuon mittarin säädöissä on signaalivalinta "high" tai "low" ja tuossa pickup signaalissa se pitää laittaa "low"-asentoon.

Nyt ei ihan alimpia <1000rpm näytä, mutta muuten kiekka-alue kunnossa. Harmi, että tuossa mittarissa ei saa kiekkalukemaa numeroina näytölle.
Vähän sen takia sen ostin, jotta olisi ollut helpompi säädellä..., Nyt joutuu 500rpm portaasta ja korvakuulolla menemään.

Mittari siis Koso DB-01R
Kymco Agility 4t 12" (GY6) 2011

villain

hyvä, hyvä...

Nyt CDI toimintakin tuttua tuli simuloitua NI multisim ohjelmalla tuo netistä löytyvä kytkentä.

On vähän vaikeasti tehty.... saatanpa huvikseni rakennella oman, kun senkin puolen taitoa löytyy.
Jos laittaisi jonkun uC:n, niin saisi sytkää ja rajoitusta helposti säädettyä.
Kymco Agility 4t 12" (GY6) 2011

konenikkari

#8
Kummalliselta tuntuu, että tuo osa kierrosmittarin asennusohjeesta on jätetty pois.


klikkaa kuvaa, niin suurenee.
Vaihtoehtoja on siis kolome.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

villain

Juu ihan erinäkönen kuva, mitä mun ohjeissa on... Mutta pääasia, että toimii nyt  8)
Kymco Agility 4t 12" (GY6) 2011

villain

https://os.mbed.com/platforms/ST-Nucleo-L011K4/

Tommosen laitoin tilaukseen vois varmaan tonne rakentelupuolelle laittaa edistymistä
Kymco Agility 4t 12" (GY6) 2011