Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vaihteleva tyhjäkäynti

Aloittaja Irkku, 10.09.07 - klo:15:28

« edellinen - seuraava »

Samppa

#30
Lainaus käyttäjältä: Steelwing - 14.09.07 - klo:08:55
En tarkoita vain omaa mopoani tässä tapauksessa. Onhan se niin, että käyntilämpötilan saavuttaneena moottori toimii hyvin, mutta siitä eteenpäin lämmetessä moottori alkaa laiskistua. Ja lämpeneminen on hyvinkin mahdollista esim. kovassa helteessä. Tulee mieleen viime kesä jolloin näitä päiviä riitti ja koneet kyllä laiskistuivat - minulla ja muilla.
Siis tottakai se alkaa laiskistua siinä vaiheessa kun lämmöt nousee niin korkeiksi, että kone alkaa osoittamaan merkkejä orastavasta kiinnileikkautumisesta. Tällöin usein myös koneen ääni muuttuu hankaavammaksi. Esim. ilmajäähdytteisellä viritetyllä PV:llä joskus aikanaan viisisataavuotta sitten mettässä nollavauhdilla kaiken maailman mäkiä ylös jyystäessä ilman kunnollista jäähdytysviimaa lämpöleikkaaminen kävi ennen pitkää tutuksi. Normaalilämpötilassa toiminta on kuitenkin optimaalista, eikä tehojen katoamista esiinny. Siis jos palikat ovat kunnossa ja seossuhde oikea.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kenzy

Tänään oli pakko ropata tyhjäkäynnillä skootteria, ja otin penkin irti ihan vaan huvin ja urheilun vuoksi. Huomasin, että käteen puhalsi jostakin ilmaa, kun kättä liikutteli kaasarin ympärillä, ja paikallistin tuon puhinan imukaulan klemmarin juureen. Skootteri seis, ja irrotin imukaulan koneesta ja kaasarista ja tarkistin sen, ei ollut murtumia ja hyvin eheän näköinen paketti. Löin takaisin, katsoin klemmarin asennon kunnolla ja kiristin kireälle sen, löin skootterin käyntiin, ja avot, enää ei puhalla. Nyt tosin tuntuu, että tyhjäkäynnillä seokset on turhan rikkailla, ja käynti on vaivalloista, joten tarvinee vielä seos ropata kuntoon, kun tästä ehtii. Mutta tulipahan katsottua.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

Imukaulassahan pitäisi olla jatkuva alipaine, kun mopo on käynnissä. Mikähän siellä voi puhallella? Ainoa mikä puhaltaa on koneen jäähdytyspuhallin.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kenzy

Njuu, puhaltelultahan se periaatteessa sormiin tuntuu, kun kova imu käy, ilmanvire kun ilmanvire :) Tietyllä tavalla kun sai sormen kaulan ympärille, imaisi tuo sauma sormee kiinni siihen, vuosi jonkin verran..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Imuvuodot on helppo löytää Start Pilot-spraylla, tai ihan jopa tavallisella suihkepullolla. Moottorin kierrokset nousee heti jos suihkutat vuotokohtaan. Olliko se klemmari vaan löysä, vai oliko kaasari huonosti imukaulassaan?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Itse en ole vielä ikinä saanut toimimaan tuota Start-pilottia, eli eetteriä. Noissa vanhemmissa autoissa olen yrittänyt selvittää, että löytyykö vuotoja imuletkuista. Kun sitä aikansa on letkuihin ruiskinut ilman että vuoto löytyy, niin sitten olen kokeillut ruiskia suoraan ilmanputsarin ilmanottoon. Eipä siitäkään noussut tyhjäkäynti, kunnes suihkuttelin enemmän, ja ko. laite stumppaa kokonaan. Onko joku ihan oikeasti saanut tuon kikan toimimaan, vai onko se vain legendaa? Vai onko mulla ollut väärät aineet?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kenzy

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 27.10.07 - klo:19:23
Imuvuodot on helppo löytää Start Pilot-spraylla, tai ihan jopa tavallisella suihkepullolla. Moottorin kierrokset nousee heti jos suihkutat vuotokohtaan. Olliko se klemmari vaan löysä, vai oliko kaasari huonosti imukaulassaan?
Melko varmasti oli klemmari löysä, tuo imuputki on muotoiltu siten, että se "pitäisi" mennä aina laakista kohdalleen. Purin koko pskan ja laittelin liitokset uusiksi, tänään jos saisi nuo seokset laitettua kohdilleen... on vaan niin v-mäisessä paikassa tuo seosruuvi, ettei meillään jaksaisi xP
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Kenzy

Siihen loppui meidän Baotianin "ominaisuus"-vaihteleva tyhjäkäynti. Nyt käy tasaisesti kuin pieni apina banaanin saadessaan, seokset oli n. kierroksen-puoltoista liian rikkaalla.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 27.10.07 - klo:20:51
Onko joku ihan oikeasti saanut tuon kikan toimimaan, vai onko se vain legendaa? Vai onko mulla ollut väärät aineet?

Hyvin toimi kun suihkin rikkinäiseen imukaulaan. Imukaula oli hapertunut melko monesta kohtaa ja kokeilin kikkaa (toki tuon näki jo ihan imukaulaa painelemalla, mutta oli pakko kokeilla).  Tein siten, että painoin samalla sormilla imukaulaa sisäänpäin, jotta kumiseos ikään kuin "taittui". Jos pelkälle imukaulalle ilman puristelua suihkii, ei välttämättä tapahdukkaan mitään, jollei halkeamat ole kissan kokoisia.

Asiasta kuulin alun perin eräältä autokorjaajatuttavaltani ja on mainittu myös muilla foorumeilla.

Hyvä että tuli Kenzyllä kuntoon.  :D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kenzy

Je, vähän tuo vielä vaatii hienosäätöä, vaikka valot päällä seokset ja tyhjäkäynnit säädinkin, niin ajossa tuo käyttäytyi taas täysin erilailla, tyhjäkäynti reilusti alempana, kuin säätövaiheessa oli. Huomasin myös, että se putki, joka tulee ilmanputsarilta kaasarille, on myös kiinnitetty kaasariin isolla letkuklemmarilla, ihan kuten tuo imukaulankin vastaava kohta. No, ainakin omassani tuo ilmanputsarin puolen klemmari oli siten, että kiristyskohta klemmarista oli ylöspäin, jolloin se esti kaasarin "apukuskin puolella" olevan luistin liikkeen täysin ylös asti. Ilmeisesti tuo on jokin alipaineluisti tjtsp, kun sitä liikuttelemalla käynti hieman elää. Joka tapauksessa, käänsin klemmaria 90 astetta vasemmalle, jolloin luisti vapautui kunnolla, ja kaasu vastaa paremmin, sekä tyhjäkäynti palautuu normaalille tasolle nopeampaa kuin ennen. Kannattaa tsekata.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Laitappas y-veto myös tuonne, mikäli katsot että samoja ongelmia (korjaan ominaisuuksia) voisi olla myös muilla.

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=233.0
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Mikähän tuo "luisti" mahtaa siellä olla? Ainoa mikä itselleni tulee mieleen on kiihdytyspumppu. Semmoinen peltiläppä painaa metallitappia, ja sen tapin juuressa on haitarikumi.

Tästä kuvasta näkyy jotakin:

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/IMG_1605.jpg
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kenzy

#42
Jep, tuo kiihdytyspumpun luisti se lienee olevan, itselläni se ei noussut tuon klemmarin takia aivan yläasentoon, arviolta viitisen millimetriä jäi liikkumatta klemmarin takia.



Tuosta kuvasta kun katsoo, niin ei siinä tosiaan ihan päätöntä tilaa ole sille klemmarille. Tuohon kiihdytyspumpun päälle tuleepi se tappi, jonka viereen tulee klemmari, klemmarin kiristyskohta on arviolta 10-15mm ulompana klemmarin oikeaa pintaa, joten tiukoille menee, itselläni se ahdisti.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

keijopel

Miten tehdään oikeaoppinen tyhjäkäynnin säätö?(seos/ilma)

Partanen

Oikeaoppinen säätö tapahtuisi pakokaasupäästöjä pakoputken päästä mittailemalla. Riittävä ja toimiva tyhjäkäynnin seossäätö voidaan tehdä vaikka näin: Tyhjäkäyntiä säädetään aavistuksen tavallista kovemmalle. Pyöritellään hitaasti seosruuvia asentoon, jossa kone käy parhaiten. Toisinsanoen, asentoon, jossa kierrokset ovat kovimmillaan. Alue voi olla laajakin, mutta sieltä se kompromissi löytyy. Jos seosruuvin jättää vähän enemmän kiinnipäin suuntaan, niin seos on vähän rikkaampi, ja käynti varmempaa. Säädön jälkeen tyhjäkäynti säädetään taas normaaliksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003