Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#1140
Seosruuvi vaikuttaa vain tyhjäkäyntikierroksilla ja kun hivenen avaa kaasua.
Neula luistin keskialueella ja pääsuutin täyskaasulla.

ramba

Sitä seosruuvia kun käännät sisäänpäin niin tyhjäkäynti seos rikastuu. Ulospäin laihenee....
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Coastside

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2788.msg43737#msg43737

2-tahtisen havaintokuva mutta pätee miltei kaikkiin. Eroa on säätääkö ruuvi ilmaa bensaan vai bensaa ilmaan. Se kun on niin pikkutarkkaa tuolla seosmäärällä, niin tarvitaan säätö. Ketjussa on muutakin asiaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 02.05.13 - klo:15:27
Seosruuvi vaikuttaa vain tyhjäkäyntikierroksilla ja kun hivenen avaa kaasua.
Neula luistin keskialueella ja pääsuutin täyskaasulla.


Tosihieno kaaviokuvio tosin siitä puuttuu ryypyn lisäilma ja polttoaine toiminto.
Joka ei siis ollenkaan toimi jos kaasua käynnistäessä kääntää tai tyhjäkäynti on säädetty liian suureksi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Mulla on jotain hämminkiä kun se vaatii aina kaasua avaamista kun käynnistää. Kun se noin talvellakin käynnistyi en tehnyt mitään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#1145
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 02.05.13 - klo:17:18
Tosihieno kaaviokuvio..
Jonka on tehnyt joku muu. Oli jo muualla tällä foorumilla, mutta sen ei olekaan tarkoitus selittää kaasuttimen toimintaa vaan olla yksinkertaistava kuva suuttimien vaikutusalueesta.
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.05.13 - klo:17:26
Mulla on jotain hämminkiä kun se vaatii aina kaasua avaamista kun käynnistää. Kun se noin talvellakin käynnistyi en tehnyt mitään.
Ainakin kiinan vermeissä on vaan hyväkin kylmänä vähän pumpata kiihdytyspumpulla rikkaampaa satsia.

konenikkari

Totta kiinan 4T vermeissä on eduksi jos ennen 1 käynnistysyritystä kääntää kaasun pohjaan 3-4 kertaa ennen ensimmäistäkään käynnistysyritystä, jolloin kiihdytyspumppupiiri pumppaa polttoainetta imukurkkuun.
Pointti oli vain se ettei "ryyppypiiri" toimi ollenkaan jos käynnitettäessä vääntää kaasua.
Sillä ryyppypiiri on lisäilmakanavan ja ryyppysuuttimen muodostama piiri joka lopettaa toimintansa välittämästi jos kaasua käännetään.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#1147
Kuvalin aiemmin pakkaskäynnistyksen jossa tukin ilmanottoa ja pumppaan kaasua ja avaamaan hiema läppää jolla skode hyvinkin käynnistyy lämmitti tai ei pikkupakkasilla. Kuumana se vaatii yli puolen kaasun jolla se lähtee (tukehtuneena) vaatien pari pumppaamista jotta alkaa ottamaan kierroksia ja jää tyhjäkäynnillekin. Asia tuli kesken kaiken jossain vaiheessa ollen aiemmin "kaasu kiinni kylmänä ja läppä raollaan kuumana" tyylinen kuten kuuluisi. Tyhjäkäyntiä se jaksaa käydä yleensä mutta joskus vain sammahtaa ellei kaasuttele.
Bensapulaan viittaa se ettei pitkä yrittäminen kastele tulppaa. Kävi äskettäin karsta venttiilin välissä ja poljin noin 60 kertaa.

Muoks. Uneetin että siinä on virinokka joka voipi vaikuttaa?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#1148
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.05.13 - klo:17:26
Mulla on jotain hämminkiä kun se vaatii aina kaasua avaamista kun käynnistää. Kun se noin talvellakin käynnistyi en tehnyt mitään.

Taitaa nää kapineet olla vähän niinkuin yksilöitä niinkuin me käyttäjätkin.
Mutta kunhan pikkuhiljaa totumme toistemme tapoihin, arki sujuu  8)
Vain bensiinin puute tankissa rajoittaa ajokilometri määrää ::)
Siispä tankki täyteen ja puhelin alushousun povitaskuun, varmuudenvuoksi, ja eikun menoksi  8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.05.13 - klo:17:26
Mulla on jotain hämminkiä kun se vaatii aina kaasua avaamista kun käynnistää. Kun se noin talvellakin käynnistyi en tehnyt mitään.

Saattaa olla kaasuttimen bensanpinta vähän korkeella.
Mutta jos hyvin toimii eikä kuluta kohtuuttomasti ei ole syytä mihinkään koskea.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#1150
Hyi sinua, virinokka.
Tosin virinokka toimii yleensä toisinpäin, ei käynnisty senkään vertaa.
Mutta jenkkien sanoin mikään ei virityksessä voita kuutiotuumaa....
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Samppa

Kaavio on tehty kahden eri valmistajan huoltomanuskojen pohjalta (Piaggio ja Suzuki) ja nimen omaan 2-tahtiseen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ko2610

Kaavio on aivan oikea riippumatta moottorin tyypistä. Alueiden limitys voi olla erilainen moottorista ja kaasuttimesta riippuen, mutta periaate on aina sama. Tyhjäkäyntisäätö ja pääsuutin hoitavat omat päänsä ja neula keskialueen. Ei mitään lisättävää. :)

latromster

Pitäisi vähän arpoa suutinta. Laitoin 98 suuttimen tilalle 90 ja muutos meni parempaan suuntaan mutta e85 kokeilujen lomassa tuli kokeiltua 94 suutin+0,5 l E85 + 98 oktaanista tankki täyteen yhdistelmää. Tankki on mitättömän kokoinen, luulisin jotain 2,5-3 l. Tuolla E85 lisäyksellä täyskaasuun tuli enemmän tehoja ja kävi paljon kevyemmin. Alkaisikohan 85 suutin olla toimiva 98 oktaaniselle vai mistä kannattaisi lähteä kokeilemaan?

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: latromster - 25.05.13 - klo:19:19
Alkaisikohan 85 suutin olla toimiva 98 oktaaniselle vai mistä kannattaisi lähteä kokeilemaan?
Se kun ei selviä, kuin kokeilemalla. ;) Toinen ajelee samalla koneella 85 suuttimella ja toinen 98 suuttimella ja kumpaisella on seokset kohdillaan. :o