Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

leze223

Kunhan kysyn, MIKSI POWERFILTTERI? Powerfiltteri on kirosana, äkkiä vakio paikoilleen. Mitään muuta et saa kun kytät (polliisit) kiinnostuneiksi. Powerfiltteri ei tuo lisää tehoja 4t skootterissa!
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

ramba

Saat ennemmin koneen pilalle kuin poliisit perääsi ;)
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: leze223 - 09.04.12 - klo:21:40
Kunhan kysyn, MIKSI POWERFILTTERI? Powerfiltteri on kirosana, äkkiä vakio paikoilleen. Mitään muuta et saa kun kytät (polliisit) kiinnostuneiksi. Powerfiltteri ei tuo lisää tehoja 4t skootterissa!

Lainaus käyttäjältä: ramba - 09.04.12 - klo:21:42
Saat ennemmin koneen pilalle kuin poliisit perääsi ;)

Ikinä en ole ymmärtänyt, miksi se on kirosana ja paha asia?
Powerfilsu löytyy alkuperäisasennuksena useista laitteista jotka toimivat tämän foorumin uskomuksista huolimatta kymmeniä tuhansia kilometrejä. Imuäänet saa kuriin asentamalla suodattimelle vaimenninkotelon "ei vaimenna ilmankulkua vaan ääntä" ja suojaa samalla suodatinta kosteudelta. Itse ajellut 200cc mönkijällä kymmeniä tuhansia,  jossa powerfilsu alkuperäisasennuksena ja koneesta lahosi ensimmäisenä vaihteiston rattaat "nekin varmaan powerfilsun takia". ;)

ramba

Se antifiltteri päästää kaiken pölyn ja hienon hiekan ym paskan läpi. Eli suodattaa huonosti...
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

kani

Mulla on autossakin ollut tollanen "powerfiltteri" ottamassa kylmää ilmaa puskurin takaa jotain 120tkm matkan. Pari kertaa se on putsattu kurasta yms. mutta ei ole päästänyt sisään imuputkeen/koneeseen paskaa.

Mopossa sellaisella sai kyllä kauheat imumölinät aikaiseksi, jos olisin poliisi varmasti pysäyttäisin sellaisen. Kulku ei parantunut merkittävästi. Autossa kuulostaa vaan hyvältä murinalta kun avaa kaasuläppää kunnolla ;D. Lisäksi imuilma jäähtyi imuilman lämpöanturilta seurattuna 15-30 astetta riippuen tilanteesta eli sitä tehoakin varmaan taisi tulla.. Mopossa hyöty on niin pieni että hukkuu ilmanvastukseen yms.. Haitta äänenä taas on suuri. Jos "powerfilter" on asiallinen rakenteeltaan ei sen pitäisi päästää likaa moottoriin. Mistä tällainen käsitys on peräisin?? Ainakin oma stormilta ostettu kartiosuodatin oli ihan ookoo.

leze223

Juu, mielummin vaikka piperi, kuin antifiltteri. :)
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

kani

Eikö Pipercross ole semmonen vaahtomuovisuodatin? HKS:n vaahtomuovifilsu ainakin sai ihan paskat suodatusarvot jossain autolehden testissä, eikä ollu tehomielessäkään kovin kaksinen. Mutta ei se ole materiaalista kiinni vaan suodattimesta onko se hyvä vai ei, toteutus ratkaisee. Paperia ja vaahtomuovia kun on monenlaista.. Mutta mopon kohdalla ei kyllä saa mitään tuntuvaa tehoa toimiva vakiosuodatin vs kartiosuodatin, tehoa on koneessa niin vähän ja vaikuttavat muut voimat on niin paljon isommat, etupäässä se ilmanvastus.

Samppa

Kyse on ennenkaikkea siitä, että vapaasti virtaavia ilmansuodattimia tulee pestä ja öljytä perussuodatinta huomattavasti useammin. Esim. Powerfiltterissä tarve on suuri ja hoittamattomana epäpuhtauksia joutuu varmasti koneeseen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kani

Olen vahvasti eri mieltä. "Powerfiltterin" suodatus vain paranee sen likaantuessa/tukkeutuessa. Suodatus on pienin vastapuhdistettuna (ja tietysti virtaavuus paras). Näin on jopa esimerkiksi AEM todennut ohjeissaan.  Nykyään on myös suodatinmateriaaleja/suodattimia jotka on suunniteltu niin ettei niitä tarvitse eikä kuulu öljytä. Öljyn määrä öljyttävässä suodattimessa parantaa/tukkii suodatusta mutta jos sitä laittaa liikaa, voi sitä ajautua moottorin kaasuläpän tyhjäkäyntiventtiiliin/antureihin -> ongelmia.

Omissa mopoissa on edellisten omistajien jäljiltä ollut noi suodattimet aika tukossa siitä öljystä, vähempikin riittää.. ei sen tosiaan tarvitse uida siinä öljyssä.

VariJari

Onhan noista auton eri filsuista testejä... kaikki ei-paperiset päästää enemmän paskaa läpi ja vertailussa mitään tehohyötyä eri "power filttereistä" ei ole. Oma kokemus 5.7L chevyssä oli K&N suodatin ja kyllä siinä kerty hienoa pölyä ilmanputsarin kotelon sisälle.. vaikea toki sanoa onko asialla mitään merkitystä.. ehkä vain pitkällä aikajänteellä..

Ja onhan niitä näille "mopoillekin" powerfilsuja ja "powerfilsuja".. jälkimmäinen päästää milliä pienemmät töhnät sisään (oikeasti, olematon suodatuskyky)
Harrastelussa: bt49qt-12

Samppa

#1000
Öljyämisestä liikkuu netissä ristiriitaista tietoa eri vapaavirtaussuodattimien välillä. Itse öljyäisin kyllä power filtterin juurikin sen  karkeuden vuoksi (samalla tavalla kuten tavalliset vaahtomuovisuodattimetkin eli helkkarin kuivaksi -> ruiskuttamalla). On toki totta, että suodatusteho vain paranee likaantuessaan, mutta tuon peruskarkeus on sitä luokkaa, että ainakin alkuvaiheessa se päästää aika paljon epäpuhtauksia lävitse.

Öljyttynä se kerää paskaa helpommin heti alusta lähtien ja sehän sen öljyämisen tarkoitus onkin. Jos sitä ei taas koskaan pestä, niin se ei pidemmän päälle toimi eli virtaavuuss heikkenee liikaa. Suodatinten öljyämiseen on omat aineensa.

http://www.motot.net/wiki/Vapaavirtausilmanpuhdistimet
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

osula95

joo elikkäs en ole vielläkään saanut vastausta siihen että mikä suutin on sopiva ilmanputsarin kuri poistettuna. Nytten on 88 ja neula keskimmäisessä johonkin 40kmh saakka kulkee hyvin mutta sitten ko pistää kaasun pohjaan rupeaa nykimään ja meinaa sammua joskus

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: osula95 - 12.04.12 - klo:21:24
joo elikkäs en ole vielläkään saanut vastausta siihen että mikä suutin on sopiva ilmanputsarin kuri poistettuna. Nytten on 88 ja neula keskimmäisessä johonkin 40kmh saakka kulkee hyvin mutta sitten ko pistää kaasun pohjaan rupeaa nykimään ja meinaa sammua joskus
On nää niin yksilöllisiä että just sopivaa ei varmaan kukaan osaa suoraa sanoa. Osta suutinsetti ja hae sopiva kokeilemalla, mieluummin isosta pienempään päin. Hienosäätöä voi tehdä sitten ilmanpuhdistajan
avulla.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

osula95

juu mulla on jo narakun suutin setti 80-98 ois kiva tietää mistä lähteä liikkeelle

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: osula95 - 12.04.12 - klo:21:24
joo elikkäs en ole vielläkään saanut vastausta siihen että mikä suutin on sopiva ilmanputsarin kuri poistettuna. Nytten on 88 ja neula keskimmäisessä johonkin 40kmh saakka kulkee hyvin mutta sitten ko pistää kaasun pohjaan rupeaa nykimään ja meinaa sammua joskus

Tarkista bensan pinnan korkeus ja varmista että bensahana antaa bensaa riittävästi myös kovilla kierroksilla. Alipainehanat voi tehdä temppujaan..
Kun olet tehnyt edelliset niin koita vaikka 92 kokoa , luulis bensaa tulevan ainakin koon puolesta. Nää on vaan niin helvatin herkkiä sille imuvastuksen muutokselle että moni on joutunut palauttaan sen trötön sinne ilmanpuhdistimeen.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250