Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Coastside

#675
Hukkasin vanhasta kaasarista kiihdytyspumpun pienen 6 mm halk. tiivisteen. Kaasarin pohjapropun letku on samaa mittaa ja siitä leikaten syntyi sopiva tiiviste.

Kalvon paikkauksesta
Risaan kalvoon terävällä tikulla reikään molemmin puolin panna tiivistesilikonia tai kontaktiliimaa. Kirkasta valoa vasten kalvoa venyttäen näkee reijät, joita voi olla eri kokoisia venyttämättä näkyvistä - vain venyttäen näkyviin. Kalvon keskiöön kiinnitettyyn teippiin voi piirtää suunnat missä reijät on ja edetä paikaten yksi kerrallaan.

Tiiviyden taas testaa asettamalla kalvo pöydälle ja imemällä luistin reijistä. Täyttä tiiviyttä ehkei saa mutta toimiihan se melko risa kalvokin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

52mm kalvo on liian pieni, pitäisi olla vähintään se 55mm.

http://kuvaton.com/k/YQoo.jpg

Muovilevykin tässä on selvästi suurempi halkaisijaltaan.

-Zone-

#677
Lainaus käyttäjältä: tommi - 03.03.11 - klo:14:56
Edelleen olisi hakusessa kaasarin kalvo Tysconin alkuperäiseen kaasariin...halkaisija ~20mm,..
Taitaapi olla tuolla sopiva : http://www.av-motor.fi/tuotteet.html?id=10/ (SC-1217)

Lainaus käyttäjältä: tommi - 03.03.11 - klo:18:31
Juu, tossa VirijaVaran 19mm kaasarissahan on luistin halkaisija vain 16mm. Siitä kait se tehoero johtuu.
Väittävät näitä virheellisesti 19mm kasareiksi. Oikeasti se ei voi olla, kun kaasarin läpi kulkeva reikä on pyöreä. Jos tämä reikä olisi 19mm, niin 16mm luistihan ei voi mitenkään tukkia 19mm reikää. Raakaa ilmaa virtaisi koneelle luistin molemmilta puolilta. 20mm luistilla ja pyöreällä kaasarin porauksella kaasari voisikin olla jo oikeasti 19mm.

Mittasin tuollaiselle 16mm luistilla olevalle kooksi aika tarkkaan 13mm. Tämä on fakta, sanoi tekniset tiedot tai kaasareiden myynti-ilmoitukset mitä tahansa. Jos kaasarin poraus olisi ovaali pystysuunnassa, voisi virtausala vastata 19mm kaasaria 16mm luistilla.

Asiasta olen kirjoitellut muutamaan otteeseen. Voisin joskus tehdä tästä aiheesta hieman tyhjentävämmän selonteon.

Coastside

#678
Kaasarin luistin kohdalla aukko on 18 mm pystysuuntaan, luisti 16 mm ja etuliitin myös 18 mm. Suuttimen kohdalla kuuluu olla venturi, joten mittaustapa juttu oikeastaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.03.11 - klo:21:28
Kaasarin luistin kohdalla aukko on 18 mm pystysuuntaan ja etuliitin myös 18 mm. Suuttimen kohdalla kuuluu olla venturi, joten mittaustapa juttu oikeastaan.
Onko sulla poraus ovaali ?
Mikäli näin on, niin näitä on sitten vieläkin enemmän erilaisia. Luistejahan on eri muodoilla (ainakin kahta), mutta myös pyöreäluistisia on ainakin kahta eri kokoa. Ei sulla sattumoisin ole 16,4mm luistilla oleva versio ? - http://www.menopelimarket.fi/epages/PPO.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/07022007-1568734/Products/%22Kaasuttimen%20kalvo%20Baotian%22/SubProducts/%22kaasuttimen%20kalvo%20baotian-0001%22

Coastside

#680
Luisti on 15,93 ja istuu hyvin kaasariin.  Aukko on silmin nähden ovaali ja jyrsitty sellaiseksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#681
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.03.11 - klo:21:40
Luisti on 15,93 ja istuu hyvin kaasariin.
Sama koko sitten, kuin omassanikin. Mulla tosin poraus on venturistakin pyöreä. Oikeastaan, koko kaasari on yhtä venturia tarkemmin ottaen, mutta tuokin on vähän määrittely kysymys. Joka tapauksessa.. Kaasarin todellisen koon sanoo sen pienin virtausala. Käytännössä mitattuna siis juurikin venturista. Pyöreällä muodollahan virtausala on helppo laskea, mutta ovaalissa joutuu käyttämään hitusen enemmän matematiikkaa.

Periaatteessa tolla koko kaasarin koon määritystavalla ei ole useimmille hirveän suurta merkitystä, paitsi silloin, kun aletaan laskemaan todellisia virtaudellisia arvoja. Silloin pitää laskea oikea virtauspinta-ala. Virtauspinta-ala on se pienin luku, joka viimekädessä määrää kaasarin oikean koon. Näihin laskuihin on turha ottaa arvoja sieltä imukurkun liitoksesta.

Asia on vähän sama, kuin ajatellaan vaikka pyöreää putkea, jonka päästä mitataan halkaisijasta laskettu virtausala. Nyt jos katkaistaan putki viistosti poikki saadaan päästä mitattuna suurempi pinta-ala, mutta itse putken virtauspinta-ala (siis puhtaasti virtausarvoihin vaikuttava ala) ei ole muuttunut miksikään.

Samahan pätee 2T moottoreiden pakoaukkoon (tai mihin tahansa aukkoon) mitoitettaessa tehoputkea, jossa pinta-alaa määritettäessä otetaan leveysmitaksi kohtisuora mitta. Fyysinen aukkohan on sylinterin kehällä ja näin mitattuna se vääristäisi arvoja. Tämä kait on tuttua ennestään pakoputkia laskeneille. Pitäisi ainakin.

Jos sulla on tuollainen kaasari, jossa poraus on ovaali, on se pakostikin suuremmalla virtauspinta-alalla, kuin tuo omani. Suurempi kaasari käytännössä siis.

openflow

En muista varmuudella mittoja, mutta skootterin(motojet) kaasuttimen kurkku oli isompi kun 107cc kiinanhirmussa.  Olisiko leveyttä ollut 18.1 mm; korkeutta en muista. Lievästi ovaali joka tapauksessa.

107cc:n 19mm kaasutin osoittautui mittausten jälkeen ~16mm (14.5 x 18 mm).
Kannattaa siis olla tarkkana, kun tilaa "isomman 19 mm" kaasuttimen ettei tule pienempää mitä alkuperäinen 18 mm ;D

-Zone-

openflown viestistä tuli sellainen käsitys, että nämä kaasarit vaihtelee enemmänkin. Mulla on muutama kaasari tuolla, eikä yhdessäkään ole kurkku noin leveä (18mm siis). Kaikissa luistit 16mm. Tämä nykyinen pjd19 vähän arvelluttaa. Nimittäin mulla on tuo kurkun poraus pyöreä ja kooltaan siis se vastaa aika tarkkaan 13mm kaasaria. Olin siinä uskossa että se on kaikissa muissakin viri ja varan pjd19:ssa on näin, mutta taitaakin olla tämä joku sekunda versio. Mites muilla on?

Toinenkin asia tässä ihmetyttää. ACV kalvon kansi on, kuten alkuperäisessäkin, mutta itse kalvo ja kanavien poraukset puuttuu tyystin. Mites muilla? Alkuperäinenkään kaasari ei muutes ole yhtään sen suurempi, kuin tuo pjd, mutta se voi liittyä taas jotenkin tuohon vuosimalliinkin. Mullahan ei tässä ole minkäänlaisia rajottimia ollut koskaan.

Coastside

#684
Minun kaasarissa on toimiva ACV. Kavavat läpän etupuolelle ja luistin kalvon alle ja keskellä messinkinen tulppa jossa on jokin jousiläppä jota kalvon tappi painaa kun imupuolen alipaine laskee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Kiitokset Zonelle hyvästä vinkistä, pitääpä kysäistä paljonko kalvon halkaisija on kun sitä ei oltu mainittu. Se mainittiin että kalvo sopii 125/150cc skoottereihin kun tämä mun on vain 50cc. Ehkä ne on käyttäneet samaa kalvoa sitten molemmissa.

Noissa Virijavaran 19mm kaasareissa on tosiaan joissain vain se ACV kalvon kansi paikallaan eikä mitään sen alla. Joissain on kalvo ja poraukset. Zonelle on näemmä sattunut ensinmainittu. Sitä en osaa sanoa kumpi on yleisempi versio. Harvoinhan näitä availlaan ja tarkistellaan.

Mullakin on näitä kaasareita useampiakin ja tämä Tysconin kaasari on ainoa jossa kurkun muoto ilmanottopuolelta on selvästi soikea. Ilmeisesti sillä on haettu parempaa virtaavuutta? Luistimen takapuolelta aukko on täysin pyöreä.

http://kuvaton.com/k/YQmR.jpg

-Zone-

#686
Lainaus käyttäjältä: tommi - 04.03.11 - klo:08:34
..Tysconin kaasari on ainoa jossa kurkun muoto ilmanottopuolelta on selvästi soikea. Ilmeisesti sillä on haettu parempaa virtaavuutta? Luistimen takapuolelta aukko on täysin pyöreä...
Tuossakin koon määrityksessä pitäisi ottaa mitta sieltä luistimen takapuolelta kerran siellä pyöreä muoto on ja pienin nimittäjähän ratkaisee. Kaasari voi kyllä olla aidosti 19mm, sillä luistin halkaisija oli 20mm. Mietin tässä sitä, että mites mahtaa olla nuo Narakun kaasarit. Onko esim se 24mm oikeasti sitä, vai onko siinäkin ns."myyntimillejä" mukana. Jos on, niin paljonko.

Mietin tässä sellaistakin mahdollisuutta, että saiskohan tuota 20mm luistia modattua tähän pjd:hen. Pitää tutkia, saisiko luistikammion suurennettua sorvissa 20mm luistille. Jos onnistuu, niin saisi kaasarin porauksenkin vedettyä niinikään sorvissa aidosti sinne 18mm. En ole alkanut sitä tolla 16mm luistilla tekemään, kun hyöty on kokolailla olematon. Ehkä 15mm voisi juuri ja juuri tulla kysymykseen, mutta tuossa jää luistin sivuihin jo todella vähän tiivistävää pintaa. Koska luistin on oltava kammioonsa hitusen väljä ja noin lähellä olevilla mitoilla jonkin verran virtausta luistin ohi alkaa jo tapahtumaan. Vaikutukset on liika ahneille kaasarinporaajille tuttuja. Säätöihin saaminen on vaikeaa. (niin kuin se olisi muka näillä muutoin helppoa :P)

Suuremmaksi kuin 18mm tekeminen tuohon kaasariini vaatisi jo muutoksia sinne kaasuläppäänkin. Sielläkin kun joutuu virtausalan laskemaan läpän ylä ja alapuolelta silloin, kun läppä on vaakatasossa. Alat summataan ja tuloksesta lasketaan ekvivalenttihalkaisija. Eli minkäkokoista pyöreää reikää tämä vastaa. Ei vaan ole kauhean helppo alkaa muuttelemaan sitä läpän kohtaa. Oikeastaan ainoa, mitä sille voi käytännössä tehdä, on läppäakselin ohentaminen läpän ylä ja alapuolelta, mikäli se on poikkihalkaisijaltaan pyöreä. Noin saa hitusen hilattua pinta-alaa ylöspäin ja virtaukseen haitallisesti vaikuttavien pyörteiden mahdollisuuskin pienenee.

Edit: Lisätääs noihin erilaisiin luisteihin vielä kaasalaiselta löytynyt 18mm (Kaasuttimen kalvo Ø 18mm, CVK 139QMA/QMB)

Plom

Narakun 20 mm kaasari on kaikin puolin hintansa väärti, ongelmaton käytössä ja tarjoaa tasaista vetoa, suosittelen.

tommi

#688
VirijaVaran 24mm kaasarissa on ~22mm luisti ja 6cm kalvo.

http://kuvaton.com/k/YQd8.jpg

Luistimen etupuolelta kurkku on aavistuksen soikea, ei niin paljon kuitenkaan kuin Tysconissa. Tuskin on Narakun 24mm kaasarissakaan luisti 22mm isompi. 20mm kaasarissa todennäköisesti 16-18mm.

Tuo VirijaVaran 24mm kaasari on liian iso 82cc pytylle. Ainakin jos on vakiovenat.  Paremmin toimii Tysconin alkuperäinen kaasari.

Coastside

Kaasarissa oli läpän ruuvit ylikokoa pituudeltaan että kannaltaan, niin että se merkitsi selvää vastusta. Jo aiemmin lyhensin ne mutta nyt myös viilasin kannat pallomaisiksi ja kiinnitin ruuvilukitteen kanssa. Irti yksi kerrallaan ja viilaus ja takain kiinni.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04