Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 22.01.11 - klo:20:07
...2. Tekee niinkuin projektiosiossa on kerrottu PWM-säädöllä...
Ei vaan taida olla enää foorumilla tuota. Noh, ohjeet kyllä löytyy googlaamallakin. Jos akkukoneen pwm -ohjausta käyttää, niin se löytyy sieltä liipaisimen sisältä. Pieni piirilevy on. Niiden johtojen kanssa kannattaa olla tarkkana, kun purkaa liipaisimen. Suunnanvaihdon vuoksi siellä on turhia piuhoja.

Coastside

#646
Palstarempassa on mennyt osa viesteistä bittiavaruuteen. Kertokoon sitten hän joka sen toteuttaa.
Itse aloin tuota sen poispysymistä saamaan aikaan, en pitkittämistä niinkään. Se kun jäähtyy moottoria nopeammin.
Keinoja on
- saada akusta ylläpitovirta kun kone ei käy: On kontrolloitavissa ON/OFF/ON-kytkimellä
- lisätä eriste sen ympärille: Vaikuttaa lyhyehkön aikaa
- rakentaa pikkupolttimosta sille lämmitin: Voi kontrolloida kytkimellä
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

evottaja7

Jos kolvaan kytkimen tuohon ryypyn piuhaan niin onko se silloin on-off AINA, vai vain silloin, kun kone on kylmä (lämpimänähän se on normaalisti automaatissa pois päältä)? Tämän voisi testata, niin helppo homma että eipä tuossa paljon menetä, palan sähköteippiä ja puoli tuntia. Ja tarvittaessa jos ei ollu järkeä niin poistaa kytkimen ja kolvaa piuhat takaisin.

pekpel

Se ryyppyhän toimii niin että sähköllä lämmitetään vahakapselia, jolloin vaha lämmetessään saa tilavuutta lisää ja mekaanisesti laittaa ryypyn pois päältä.

Jos siis siihen lämmityspiiriin laittaa kytkimen, eikä anna sähköä ryypyn lämmitykseen (kytkin off-asennossa) niin oletettavasti ei ryyppy mene pois päältä alle 45 asteen lämpötilojen ollenkaan.

Kesäajossa voi ryyppy mennä pois päältä (kytkin edelleen off-asennossa) sitten kun kone oikein kuumentaa ryyppypakettia.
Kyllä sen kuski huomaa kun menee moottori talvella menee liian rikkaalle, tulee kiihdytys ongelmia ja booausta, moottorijarrutuksessa pakoputkessa voi jopa paukkua piikkuisen.

Itse olen vakavasti harkinnut tavis luisti kaasaria, mekaanisella ryypyllä kuten ennen oli, tuon kalvoihmeen tilalle, koska tämä nykyinen sekoilu bensojen sekasotkulitkujen käytettävyyksien, kalvokaasarin kanssa alkaa mennä vähän överiksi.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 26.01.11 - klo:01:28
Kesäajossa voi ryyppy mennä pois päältä (kytkin edelleen off-asennossa) sitten kun kone oikein kuumentaa ryyppypakettia.
Kyllä sen kuski huomaa kun menee moottori talvella menee liian rikkaalle, tulee kiihdytys ongelmia ja booausta, moottorijarrutuksessa pakoputkessa voi jopa paukkua piikkuisen.
Varsinkin monissa 2-tahtisissa olen nähnyt moottorin jäähdytysjärjestelmiä, missä puhallinkanavat on kohdennettu myös kaasarille. Ideahan on ihan ok, sillä talvikelissä tuo estää hyvin jäätämistä. Kesäkelissä ryyppy tosiaan lähtee varsinkin tällaisissa laitteissa kyllä pois päältä jo ilman varsinaista sähkövaikutustakaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Timo

Tänään avasin kannen.

Katsoin että tulppa on väriltään vaalean ruskea,valko ruskea.
Pako venttiilin pää,ei varsi oli myös saman värinen,vähän vaaleampi.

En nyt tarkaan muista viittaako tämä laihaan vai rikkaaseen seokseen? Seosruuvi vähän alle 2 kierrosta auki. 1,75. Haluan olla tarkkana nyt tämän koneremontin jälkeen näistä :)
Ja onkohan nämä vuotaneet venttiilin suojakumit vaikuttaneet tähän?

evottaja7

Otin eilen koko ryypyn irti, pitää melkein hommata siihen joku neula jolla tarvittaessa tukkia ryyppykäytävä ja sitten joku suoja siihen ryypyn kiinnityskohtaan. Ehdotuksia miten tekisi tämän, tähän kai käy mikä tahansa naula tai neula joka tukkii vaan sen käytävän (jolle ei kyllä nyt ole tarvetta sillä kone toimii huomattavasti paremmin ryyppy päällä koko ajan, eli kun se on irti, kuin että se olisi paikallaan, eli isompi suutin pitäisi ostaa ilmeisesti.

Samppa

Talvella 5-10 prosenttia isompaa suutinta. Monet näistä vehkeistä on jo maahantuoja ja päästönormien vuoksi modattu liian pienellä suuttimella. Sitten kokeilu vanhalla ryypyllä uudelleen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Timo

Kokeilin pistin vähän seosruuvia kiinni,nyt 1,25 auki,toimi ainakin paljon paremmin.Katson huomenna tulpanvärin mitä sanoo.

Coastside

#654
klik klik

Ryyppyyn tein myssyn ja foliota koko kaasarin päälle. Siihen pieni tuuletusreikä. Tarkoitus on saada paremmat kuumakäynnistykset pakkasella ja saada pysymään puhtaampana.

Oli noissa lioissa talven ajojen jälkeen. Pienet muutokset lokareissa viimme talvesta auttoi paljon. Jopa etulokarin pitennys vaikuttaa moottoriin saakka.

Koereissulla nollakelissä käynnistyi aiempaa paremmin ajotauon jälkeen jolloin on saanut sahata paljonkin.

EDIT: Muovisen suojuksen voi korvata kokonaan eristävällä kankaalla kun sen kotelon kanssa ei mahdu. Folio kankaan päällä ei ainakaan haittaa.

Kovilla pakkasilla ryyppy ei lähde lainkaan päältä sen muovikolelolla eristettynä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#655
klik

CVK kaasarin kalvon asennusohje. Erityisesti turvonneille kalvoille. Painaa voi kannen yläosallakin ja asetella pieni sektori kerrallaan.

Näkyy kalvot varastossa kutistuvan entisiin mittoihinsa. Aiemmin hyvin hankala meni parin voden jälkeen pudottamalla paikoilleen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Jossain viestissäni  kerroin pyörrehärpättimestä jonka löysin imukaulasta. Otin sen vihdoin pois ja tehot sekä kierrosherkkyys paranivat selvästi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Kiva ylläri oli tänään taas aamulla, skoden alla oli bensalätäkkö. Vaikka mopossa on uusi bensahana ja kaasari niin oli siitä huolimatta oli kaasari tulvinut ja vuotanut ilmanputsarin kautta bensat ulos. Kyllä tämä oli nyt viimeinen pisara, sanan varsinaisessa merkityksessä. Olen jo pitkään suunnitellut laittavani manuaalisen bensahanan ja nyt sen kyllä teen. Siis raakasti vaan käsikäyttöinen hana tankin ja alipainehanan väliin. Alipainehana saa jäädä paikoilleen, turha sitä on riisua pois.

Siis vaikka on kaksi varmistusta, alipainehana josta ei pitäisi tulla bensaa kun mopo ei ole käynnissä, ja neulaventtiili kaasarissa  niin siitä huolimatta nämä kiinalaiset tulvivat säännöllisen epäsäännöllisesti. Tälläkin foorumilla on tullut esille usetakin vastaavia tapauksia. Ei tästä näemmä pääse eroon kuin manuaalisella hanalla, prkle..

pekpel

Jos tankissa on roskia jotka jäävät sinne hanan tiivisteen väliin, ei auta vaikka vaihtaisi hanan joka viikko, jos ei putsaa tankkia kunnolla.
Ja sen tankin korkin ilmareiätkin pitää olla auki.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

En muista olenko jo joskus kysynyt, mutta eikö teillä ole erillistä suodatinta suoraan siinä alipainehanan yhteydessä eli alipainehanan yläpuolella tankin sisällä? Omista koottereistani tällainen löytyy, paitsi vanhoista Suzukeista..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.