Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

pekpel

Kokeilin piruuttani tänään ryypyn hidastamista 10R tehovastuksella.
Suli melkein keksintö käsiin, sitten kun sähkökuvia vihdoin pläräsin, tajusin että olikin tehonkesto laittamassani vastuksessa 1W kun pitäisi olla vähintään 5W. Löytyi romulootasta 7W10R ja sillä toimii, lämpenee silti tuo tehon imijä vähän mutta ryypyn poismeno hidastui.

Eli tein ensin ja vasta sitten otin asioista selvää, oli sulaa piuha käsiin ja palaa koko mopo.. Ottakaa opiksi
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Timo

Lainaus käyttäjältä: -Jarkko- - 11.05.10 - klo:18:33
Siis täh? Ei hanasta bensaa tuu vaikka nyppäät kummatkin letkut irti. Hana on mutterilla kiinni tankissa, ei rungossa, 19mm tai 22mm lenkkiavain, riippuen hanan valmistajasta.



Niin niin...olihan mulla zonerissaki tankissa suoraan kiinni,kyllä sieltä vaan bensat tuli ku letkun otti irti...
Mul on tässä 08vm soliferissa tosiaan rungossa kiinni hana.tankilta letku hanaan,ja siitä kaasariin.otin kyl tossa ajat sitten sen hanan pois,pistin scatterilta ostamani on/off hanan tilalle.

-Jarkko-

Lainaus käyttäjältä: Timo - 11.05.10 - klo:19:31
Lainaus käyttäjältä: -Jarkko- - 11.05.10 - klo:18:33
Siis täh? Ei hanasta bensaa tuu vaikka nyppäät kummatkin letkut irti. Hana on mutterilla kiinni tankissa, ei rungossa, 19mm tai 22mm lenkkiavain, riippuen hanan valmistajasta.



Niin niin...olihan mulla zonerissaki tankissa suoraan kiinni,kyllä sieltä vaan bensat tuli ku letkun otti irti...
Mul on tässä 08vm soliferissa tosiaan rungossa kiinni hana.tankilta letku hanaan,ja siitä kaasariin.otin kyl tossa ajat sitten sen hanan pois,pistin scatterilta ostamani on/off hanan tilalle.

No tuosta kiinapaskasta ei tule, letkuja on nypitty ja paikkoja vaihdeltu ilman lotraamista.

Samppa

Siis häh.. Eihän sieltä hanasta kuulu mitään tulla vaikka ne letkut nyppäsee irti (bensaletku ja alipaineletku). Alipaineellahan se toimii ja mistä se alipaine sinne silloin tulee? Tai tuleehan sieltä tietysti se bensavarasto joka letkuun on jo jäänyt, mutta muuta ei toimivasta hanasta pitäisi tulla. Eli jos enemmän tulee, on hana viallinen. Tietysti bensat saa pois, kun irrottaa koko hanan. Se kai tässä oli ideana jos hana kerta menee vaihtoon.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Timo

Juu,kait se oli mulla sit paskana.mulla kävi zonerissa niin köpelösti ku oli edellisen illan roplauksen jälkeen bensaletku jääny huonosti kaasariin,aamulla oli sit koko tankillinen valunu tallin lattialle.
Mähän vaihoin sen tankissa kiinni olevan sillon pappiksen on/off hanaan,se alipaine oli jännä kun yhessä vaiheessa ei tullu bensaa,ku letku oli paikallaan,irrotin kaasarista bensaletkun,pistin osottamaan ylöspäin,johan alko tulemaan kunnolla,pistin takas kaasariin,ei tullu...sen takia mä sen vaihoinki...

tommi

Mulla on varmaankin jotain häikkää hanassa, kun irrottaa letkun kaasarista niin bensaa valuu jotain desin verran ennenkuin tyrehtyy. Eipä siitä mitään haittaa ole joten en ole viitsinyt uutta hanaa ostaa. Olisikohan kalvo sen verran venynyt että reagoi pienellä viiveellä, tiedä häntä. Vuosikaudet se on tehnyt tuota samaa.

Jos jollain muullakin valuu bensaa letkusta niin ei kannata heti olla uusimassa hanaa. Kannattaa katsoa paljonko sitä sieltä tulee. Letkunpää pulloon ja odottelua..

Samppa

Ja jos se neulaventtiili ei falskaa, niin väliäkö sillä vuotavalla hanalla. Usein neulaventtiili tosin alkaa falskaamaan vanhemmiten (tulvii) tai sitten takertelemaan yläasentoonsa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#532
Vahva klipsi tai pussinsulkija tai lukkopihdit varusteisiin sen varalta että kaikki ventiilit tai letku pettää ja uhkaa valua koko tankillinen. Letkuun voi myös tehdä jousikiristimen joka laukaistaan vetämällä sokka pois.

Voi kokeilla desillä bensaa millaisen roihun se tekee, niin huolellisuus lisääntyy.

Kaupoilla sattui bemu viereen ja ihmettelin bensan löyhkää ja tarkistin oman skoden. Lähtiessään oli bemu jättänyt lähes puolen metrin kokoisen lätäkön.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Jarkko-

#533
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 12.05.10 - klo:13:18
Vahva klipsi tai pussinsulkija tai lukkopihdit varusteisiin sen varalta että kaikki ventiilit tai letku pettää ja uhkaa valua koko tankillinen. Letkuun voi myös tehdä jousikiristimen joka laukaistaan vetämällä sokka pois.

Voi kokeilla desillä bensaa millaisen roihun se tekee, niin huolellisuus lisääntyy.

Kaupoilla sattui bemu viereen ja ihmettelin bensan löyhkää ja tarkistin oman skoden. Lähtiessään oli bemu jättänyt lähes puolen metrin kokoisen lätäkön.

Kyllä laitteet pitää olla senverran laadukkaita ja kunnossa ettei koko korjaamoa tarvi mukana kuljettaa.
Mopoaikana ei koskaan vaihdettu mihinkään kaasuttimiin mitään neulaventtiilejä, korkeintaan neulaa säädettiin ja suutinta vaihdettiin, onko tämäkin nyt jokin ns tyyppivika?

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 12.05.10 - klo:13:18
Vahva klipsi tai pussinsulkija tai lukkopihdit varusteisiin sen varalta että kaikki ventiilit tai letku pettää ja uhkaa valua koko tankillinen. Letkuun voi myös tehdä jousikiristimen joka laukaistaan vetämällä sokka pois.
Tuo olisi ollut kätevä silloin syksyllä kun iskari irtosi yläliitännästään jolloin se rikkoi suoraan tankilta tulevan letkun. ::)

Bensaa tuli niin paljon kuin letkusta vain voi. Onneksi silloin oli penkinalus täynnä työkaluja, roskia ja kaikkea siltä väliltä, leatherman tyyliset pihdit (by biltema :D) ja niillä bensaletku puristuksiin. oli siellä vielä jotain millä sain ne pidettyä kiinni niin että pääsin työntämään skoden pihaan sen 500m.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

-Zone-

Vanha kikka ja itseasiassa aito wanhan liiton ukkojen bensahana saadaan, kun laitetaan letku kaksinkerroin ja pyykkipoika pitämään se niin.

Coastside

Esim bing kaasarin venttiili on kohon päässä oleva neula. Koska kaasarissa ei ole mitään kumieristintä niin tärinä saa neulan hakkaamaan suuttimen sohloksi. Tihkuvuoto oli tavallista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

#537
Lainaus käyttäjältä: -Jarkko- - 12.05.10 - klo:16:40
Mopoaikana ei koskaan vaihdettu mihinkään kaasuttimiin mitään neulaventtiilejä, korkeintaan neulaa säädettiin ja suutinta vaihdettiin, onko tämäkin nyt jokin ns tyyppivika?
Kyllä se PV:ssäkin 80-luvulla falskasi kuluneena aika-ajoin (Mikuni), jos hana jäi auki eli jouduttiin näitäkin välillä uusimaan. Itseasiassa hanaa jätettiin jopa tarkoituksella auki, jos tiedettiin ettei neulaventtiili falskannut. Ja ainakin Italialaisten ja Japanilaisten skoottereiden huoltomanuaaleissa (Dellorto ja Mikuni) asiaa käsitellään useaan otteeseen jopa kuvien kanssa (miten se neulaventtiili yleensä kuluu sieltä yläpäästä siten, ettei ole enää kartiomuotoinen) ja ovat tyypillistä "varaosatavaraa". Kiinalaisista en tiedä, kai näissäkin ovat vaihdettavia?
Lainaus käyttäjältä: Walle - 13.05.10 - klo:01:29
Se kunnon hana on ihan syystä suoraan tankissa kiinni ilman väliletkuja. Wanhoina mopoaikoina oli joillain tapana availla koulun pihalla kaikkien bensahanat. Ja yleensä yli puolessa oli lätäkkö alla päivän loputtua.
Tätä tuli har..... siis seurattua sivusta, kun isot pahat pojat tekivät.

Kuitenkin kannattaa muistaa, että vaikka alipainehanat ovat nykyaikaa, eivät ne välttämättä ole idiootttivarmoja. Skootteri on tehty mahdollisimman helpoksi ja mukavaksi käyttää, siksi näissä ei ole manuaalihanaa joka olisi luotettavampi, mutta vaatisi toisaalta käyttäjältään enemmän huolellisuutta (kumpi sitten on parempi?). Ketjussa on kuitenkin kaksi varmistajaa se alipainehana ja neulaventtiili. Neulaventtiilin tiiveys on lisäksi yksinkertaista testata melko luotettavasti kaasaria putsatessa laittamalla bensaletkuliitäntään pala puhdasta letkua, nostamalla kädellä kohoa jonkin verran ylöspäin niin että se painaa neulaventtiiliä ja puhaltamalla letkuun. Vaihtoehtoisesti voi käyttää letkussa vaikka bensaa / vettä tms. Tietysti yleisen toiminnan kannalta tulee olettaa, että koho  on oikein säädetty eikä takertele (bensapinta).  Sellainen olematon tihkuminen neulaventtiilin kautta ei vielä aiheuta ongelmia. Kuitenkin, nykyään alipainehanojen luotettavuuteen luotetaan ehkä liikaakiin, samoin kuin myös siihen että neulaventtiili ei koskaan falskaa ja yleensä jos se neulaventtiili rupeaa falskaamaan, niin ei se tiiveys ainakaan ajan kanssa parane vaan vaihtoon.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

hannu8619

#538
Nytpä on virijavaran kaasari ja hana vaihdettu, lähtee käyntiin tosi hienosti. Uusi ryyppy tulleen postissa perjantaiksi niin pääsee paremmin testailemnaan. Virijavara lupasi lähettää hyvityksenä rikkoutuneesta ryypystä kaasarin korjaussarjan  :)

EDIT: 15.5.2010

Dodii nyt on ryyppykin paikallaan. Mikähän lie kun mopeti ei nyt kiihdy niinkun ennen eikä kulekkaan ihan niin kovaa  ???
Baotian bt49qt-11

karkulainen

EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.