Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Coastside

Luistien alapäissä on kahta mallia: 1. Pohja suora. 2. Kurkun muotoinen ura.
Jälkimmäisestä virtaa enemmän, mutta ero ei ole suuri.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Hankalaa näyttää olevan. Tilasin saksasta uuden kalvon ja pohjatiivisteen ja kumpikaan ei käynyt. Ei näemmä auta kuin paikkailla silikonilla jatkossakin.

-Zone-

#467
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.04.10 - klo:10:47
Luistien alapäissä on kahta mallia: 1. Pohja suora. 2. Kurkun muotoinen ura.
Jälkimmäisestä virtaa enemmän, mutta ero ei ole suuri.
Hmm.. Vähän suoraviivainen määritelmä. Muutoinkin.. Kaasarin koon määritys näissä ei ole ihan yksioikoinen juttu. Ei kannata uskoa, mitä esitteet väittävät näiden kaasareiden kooksi. Luistin halkaisija ei voi olla kaasarin kurkkua pienempi, kuin siinä tapauksessa, että kurkku on muodoltaan ovaali pystysuunnassa. Jos luistin halkaisija on 16mm, ei pyöreä kaasarin kurkku voi olla tätä suurempi ja kaasarin kurkun halkaisijan maksimaalinen käytännön koko on silloin noin 15,5mm. Jos kurkku olisi luistia suurempi, virtaisi raakaa ilmaa koneeseen kokoajan luistin ympäriltä.

Juuri tämä seikkahan mm. estää kaasarin poraamista pyöreässä muodossa paljoakaan alkuperäistä suuremmaksi. Ovaalimuotoa tehtäessä mahdollisuus suurempaan pinta-alamittaan on, mutta rajat tulee siinäkin tavallisesti varsin nopeasti vastaan. Ovaalissahan luisti joutuu nousemaan korkeammalle ja luistikammion korkeuden pysyessä samana, pitää luistia lyhentää, mutta sitäkään muutosta ei tavallisesti voi paljoa tehdä uusia ongelmia ilmaantumatta. Näissä alipaineella toimivissa luisteissa toimenpide on sitäpaitsi käytännössä lähes mahdotonkin.

Mainittu kurkun halkaisijakaan ei vielä takaa sitä kaasarin todellista kokoa. Näissähän kun on lisäksi vielä myös läppä, joten sekin tulee huomioida. Sen johdosta läpän ylä ja alapuolen virtauspinta-alat pitäisi laskea silloin, kun läppä on vaakatasossa. Virtauspinta-alat lasketaan yhteen ja kokonaisalasta lasketaan ekvivalenttihalkaisija ( se tarkoittaa, millaista pyöreää halkaisijaa tämä pinta-ala vastaa ). Saatua lukemaa verrataan kurkun halkaisijaan ja se kumpi on pienempi, on kaasarin todellinen koko sen ollessa pienin nimittäjä ketjussa.

Vielä tuohon luistin pohjamuotoon sikäli, että virtausvastuksia ei voi musta tosiaankaan määrittää ihan yksinkertaisesti päättelemällä luistin pohjan muodosta tai edes laskemallakaan, vaan ne täytyisi oikeastaan mitata. Tasainen luistinpohja luistin ollessa maksimivirtausasennossa tahtoo muodostaa luistin pohjan seutuville kynnykset kurkun profiilin ollessa siitä poiketen pyöreä. Olenkin monesti ihmetellyt, miksi kaasarin kurkun profiilia ei ole tehty ylälaidasta tasaiseksi.

Kaareva luistinpohja tietysti on tässä suhteessa parempi, mutta jos neulan ja neulaputken yhteistoiminta haluttaisiin saada mahdollisimman toimivaksi pienillä kaasun avautumilla, pitäisi neulaputken tulla ylemmäksi kaasarin kurkkuun ja se tietysti tekee sinne turhaa estettä aiheuttaen taas vastaavasti turbelenssia. Pahimmassa tapauksessa turbelenssi hankaloittaa lisäksi polttoaineen nousua suutinputkesta.

Kaasarin virtaavuudessa on kyllä muitakin tekiöitä, jota ei ihan ensimmäisenä tule aina mieleen. Luistikammio kaasarissa vaikuttaa aina myös kaasarin läpivirtaavaan ilmaan turbelenssin muodossa. Esim litteäluistisilla kokonaispoikkipinta-alamuutos luistinkohdalla jää tavallisesti vähäisemmäksi, mitä pyöreäluistisella kaasarilla. Toisaalta muotona se ei kaasarin keskiosan sutuvilla läpivirtaavaa ilmaa ajatellen ole taas niin edullinen, mitä pyöreässä (pyöreässä luistikammiossa ilma saa kiertää kammion laitoja myöten ja litteäluistisessa vastassa on terävempi ja äkkinäisempi kynnys).

Kummassakin on omat etunsa ja heikkoutensa, joka on kyllä tietysti fysikallinen lainalaisuus kaikessa muussakin. Litteäluistisia kansankielessä pidetään monesti parempina, joskaan se perimmäinen syy niiden valmistukseen ei ole pelkästää poikkipinta-alamuutoksen pitäminen pienempänä. Koska,. kuten todettua - kaasarin kurkku ei voi olla halkaisijaltaan suurempi, kuin luistin halkaisija, tahtoo suurilla kaasareilla muodostua ongelmaksi kaasarin koko pituussuuntaankin pyöreässä luistissa. Littteäluistinen voidaankin siten tehdä pituussuuntaan lyhyemmäksi omaten silti suuren halkaisijan. Tilaahan kun ei 2-pyöräisten rungossa ole tavallisesti mitenkään tuhlattavaksi asti.

Joissain motocroos yms kilpalaitteissa ongelma on valmistajan taholta ollut jopa varsin kiusallinen. Pyörään kun pitäisi saada ahdettua mahdollisimman suuri ilmapuhdistajan kotelo ja tilaa vaaditaan myös polttoainetankkia varten ja takaiskunvaimentimen yläpäätäkään ei voida monojärjestemässä sijoittaa ihan minne tahansa sen vaikuttamatta jousto-ominaisuuksiin geometristen syiden vuoksi. Ja tuo tilaongelma on siis ollut tosiaankin näissä varsin suurena ongelmana.

Kilpakoneissa ei kannata unohtaa sitäkään tekiää, joka tunnetaan nimellä paino. Saattaa tuntua vähäpätöiseltä puhuttaessa kaasareista, mutta ei silti ole mitenkään tavatonta, että kisakoneissa on kaasareita tehty magnesiumistakin pyrittäessä jokainen tarpeeton gramma eliminoimaan.

-Jarkko-

Eikö tämä nyt mene jo hieman jeesustelun puolelle?

Kysymyshän oli kiinalaisen vakiokaasarin eroista.

-Zone-

#469
Lainaus käyttäjältä: -Jarkko- - 25.04.10 - klo:13:59
Eikö tämä nyt mene jo hieman jeesustelun puolelle?
Kysymyshän oli kiinalaisen vakiokaasarin eroista.
Jeesustelua tai ei, mutta jos toisissa yksilöissä kaasarin todellinen koko vastaa 15 - 15,5mm kaasaria, niin ei asia siitä miksikään muutu sanoi esitteet mitä tahansa. Eikös tämä asia koske juurikin niitä kaasarien eroja, vaikka oliskikin tehty aavistuksen syvällisemmin, mitä tavallisesti mopoja käsittelevällä foorumilla? Musta ainakin pitäisi olla jonkinlaiset selkeämmät perustelut väittämille. Pelkkä mutu-määritelmä ei riitä mulle, kun aletaan puhumaan esim. juurikin kaasarin virtausominaisuuksita.

Myönnän, että eksyin tuossa kyllä hiukka aiheesta.

Itseäni ainakin kiinnostaa monen näköinen asia, eikä kaikki liity edes moottoreihin. Jeesustelu sinällään ei, kun teologiaa on tullut pohdittua sen verran, että uskonasiat ei enää tätä agnostikkoa kiinnosta. Toki siitäkin voidaan keskustella, mutta koska kukaan ei kykene esittämään kiistatonta näyttöä suuntaan tai toiseen, niin se keskustelu ei johda mihinkään.

tommi

Eli käytännössä esim. toi VirijaVaran 19mm kaasari onkin 15.5mm vai? Ja toi mun kaasari on ihan "oikeasti" 19mm kun siinä on 20mm luisti? Kurkun muotohan on molemmissa sama.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 25.04.10 - klo:14:12
Eli käytännössä esim. toi VirijaVaran 19mm kaasari onkin 15.5mm vai? Ja toi mun kaasari on ihan "oikeasti" 19mm kun siinä on 20mm luisti? Kurkun muotohan on molemmissa sama.
Luitkos tuon kirjoitukseni vain pinta-puolisesti? Paljonkos niissä kaasareissa on se läpän yläpuolinen ja alapuolinen virtausala? Uskoakseni yhteisala kyllä on sitä kurkun pinta-alaa suurempi. Noh, joka tapauksessa.. Sullahan se kaasari on joten mittaamalla se selviää.

Helpointahan se kurkun halkaisija on mitata jalkaharpilla ja ottaa siitä sitten mitta tönärillä. Pelkällä tönärillähän se kurkun halkaisija on lähes mahdoton mitata, vaikka luistin halkaisijan mittaamalla jotain osviittaa asiaan jo saakin.

tommi

No oli sen varta pitkä sepustus etten jaksanut syventyä siihen kunnolla. Joka tapauksessa tuntuu että selvästi tehokkaampi tuo mun vakiokaasari on kuin tuo mainittu "virikaasari". Kumpiakin olen kokeillut.

-Zone-

Joo, noh, jos toisessa luistin halkaisija on 16mm, niin kurkun halkaisija on oltava tätä pienempi. Se, onko kaasarin todellinen koko sitten se maksimissaan 15,5mm vai vieläkin pienempi selviää vain mittaamalla. 16mm suurempi se ei voi olla, mikäli luisti on 16mm ja kurkun muoto pyöreä. Se on päivänselvä asia. Olen joskus tavannut kaasareita joita asioista ymmärämättömät on poranneet.

Ehkä radikaalein tapaus oli alkujaan 18mm Mikuni, jossa luistin molemmilla puolilla oli yli 2mm rako. Ei ole ihme, että pojat ei olleet konetta saaneet käymään. Luistin ympäriltä virtaa tuossa tapauksessa niin paljon ilmaa, että säätöihin saaminen on käytännössä täysin mahdotonta. Täyskaasulla se voi pelata vielä jotenkin, mutta edes jonkinlainen tyhjäkäynti on kyllä jo oikeastaan täysi mahdottomuus.

Hartsa

Nyt on niin kova aavistus että automaattiryyppy on sökö. Kylmäkäynnistys ja kylmänä toimii niin kehnosti ja lämpinä sitten paremmin kuin hyvin. Eli pystyykö kinuskilla ajamaan ilman tuota autoryyppyä vai menneekö hommiksi?

DEPI

Vakiokaasari on parempi jossain määrin.
Ottaa kierroksia nopeemmin ja toimii jos ei mene muuttelee sen säätöjä paljon.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Hartsa - 25.04.10 - klo:20:31
Nyt on niin kova aavistus että automaattiryyppy on sökö. Kylmäkäynnistys ja kylmänä toimii niin kehnosti ja lämpinä sitten paremmin kuin hyvin. Eli pystyykö kinuskilla ajamaan ilman tuota autoryyppyä vai menneekö hommiksi?
Jos lämmittää moottorin huoneen lämpöön niin se käynnistyy ilman ryyppyä ja kiihdytyspumppua pumpaten saa kylmemmässäkin, mutta ryyppy on varmin koska muut tempu ei aina onnistu. Isompi pääsuutin antaa myös apua ja hieman lisätehoakin, mutta kulutus kasvaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

haisevahillo

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 19.04.10 - klo:08:37
Lainaus käyttäjältä: haisevahillo - 17.04.10 - klo:17:29
Onko kellään hajua minkä niminen osa on fuden kaasarissa siinä kaasunsäätö vivuston alla oleva kalvo/neula ja mistä saa sen varaosan???ja mitä se tekee??
Se on kiihdytyspumpun kalvo. Kiihdytyspumppu "roiskaisee" bensaa sylinteriin, kun väännät kaasun täysin auki. Aika turhake näissä pikkumoottoreissa, mutta jos tuo kalvo on risa, ei kiinalainenkaan pelaa kovin hyvin. http://www.tmi-janikaasalainen.fi/kiihdytyspumpun-osat-zhongyubaotian-yiying-p-2876.html <- siitä löytyy varaosat.
ei ole konkari kiihdytys pumpun kalvo

mikamars

Kokeneemmille kysymys: Vaihdoin kaasuvaijerin ihan omatoimisesti, eli en ostanut sitä valmista varaosaa vaan vaihdoin pelkän rispautuneen vaijerin. Aluksi tuntui toimivan ihan ok, mutta en tiedä laitoinko vaijerille liikaa rasvaa sitten lopuksi, koska vaijerin liike on jotenkin raskas, eikä jaksa palautua kunnolla eli kaasu jää vähäksi aikaa päälle kun sen päästää? Pystyykö tuota palautusjousimekanismia virittämään sen verran, että palautuis kunnolla? Toisaalta vähän vaarallinenkin vika, varsinkin ku toi emäntä sillä ajelee...

Coastside

Se täytyy etsiä se syy vaikkapa kuoresta jottei täysjumi yllätä. Muutenin ne ovat halpoja, jottei kannata rakenella itse.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04