Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

atp

Lainaus käyttäjältä: tommi - 16.09.09 - klo:12:41
Niin täytyyhän siellä olla alipainetta myös täydellä kaasulla ajettaessa, muutoinhan kaikki alipainehanalla varustetut mopot hyytyisivät tuossa tilanteessa. Kysyjän kannattaa varmuuden vuoksi kokeilla sitä hanan ohitusta niin näkee ainakin sen josko itse hanassa on vikaa. Jos hyytyy vielä senkin jälkeen niin kokeilee sitten vaikka sillä vakio 85 suuttimella.

Eikös tässä ollut vielä takuu voimassa? Vie huoltoon jos ei ala kulkemaan.

Jeps, kokeilen tuota ohittamista heti kun kerkeän ja raportoin miten kävi.
Takuu on voimassa, mutta tuskin tuo takuuseen menee, mopo kun toimii rajoittajalla ihan hyvin (koska kaasun käyttäminen välillä 3/4-täyskaasu aiheuttaa rajoittimen puuttumisen peliin, siis ennen kun olen ajanut tuon 300-400m). Eli vakiona toimii -> ei aihetta vaihtaa alipainehanaa (näin oletan).
Kommenteista siis päättelin että muilla alipainehana toimii vaikka rajoitin on poistettu.


tommi

Kyllä ilman muuta alipainehanan pitäisi toimia vaikka rajoitin poistetaankin, ei sen pitäisi vaikuttaa millään lailla hanan toimintaan. Jotain häikkää sulla on nyt jossain. Voi tosiaan olla hankala huollattaa takuussa jos rajoitin on poistettu, kait ne sen kuitenkin tarkistaa? Hankala tilanne..




-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 16.09.09 - klo:12:41
Niin täytyyhän siellä olla alipainetta myös täydellä kaasulla ajettaessa, muutoinhan kaikki alipainehanalla varustetut mopot hyytyisivät tuossa tilanteessa...
Mikäli alipainetta ei olisi lainkaan, ei koko moottorikaan kävisi. Juuri tilavuusmuutoksesta johtuva alipainehan sitä seosta moottoriin imee. Suuremmilla seosnopeuksilla voidaan ajatella myös seosvirran massan tekevän oman osansa alipaineeseen. Pääsuuttimestahan seosta imetään suutinputkea pitkin polttoainetta ylös ja samalla tavoin se alipaineen nippakin on kuin se suutinputki. Imukaulassa ei tosin vain ole tällä kohtaa venturimuotoa, kuten on kaasuttimessa. Oikeastaan on turhaa edes puhua niistä eri nimillä. Imukanavaa se koko imupuoli on. Siitä syystä esim virtauspenkissä olisikin aina syytä tehdä mittaukset imukaulalla ja kaasarilla, eikä pelkällä kannella.

atp

Lainaus käyttäjältä: atp - 16.09.09 - klo:12:56
Jeps, kokeilen tuota ohittamista heti kun kerkeän ja raportoin miten kävi.

Kokeiltu on ja vika löytyi, lähellä maksimikaasua, juuri tuolla 3/4-täyskaasu välillä bensan tulo tankista loppuu täysin. Heti kun kaasun hellittää niin bensaa taas tulee. Eli tuo alipainehana on jollaan tavalla viallinen.

Testin tein yksinkertaisesti seuraavasti:
Mopo keskijalalle bensaletku ennen suodatinta irti ja lentkunpää purkkiin. (tätä ennen kone käytetty lämpöiseksi tyhjäkäynnillä jotta kohokammio on täysi bensaa). Sitten vaan kaasua lisäten seurasin bensan tuloa letkusta, ja sehän loppui tuossa mainitsemassani kohdassa.
Jos kokeilette niin varokaa, mopo lähtee herkästi keskijalalta kun nostaa kierroksia, ilmeisesti hyrrävoima kääntää konetta niin että meinaa lähteä jalalta, kannattaa pitää jalalla vastaa ja käyttää takajarrua hieman hidastamaan pyörimistä. En tosin suosittele ko. tavalla testaamista!

Onneksi uusi hana ei maksa maltaita, tosin voisihan sitä yrittää kinuta suoraan jm-racingiltä

Kiitos kaikille avusta, nämä puheet virtauksista pani uudelleen epäilemään hanaa, itse kun oletin että constant velocity (cv) tarkoittaisi että alipaine on myös vakio, mutta sitähän se ei tietenkään ole kaasuläpän takana.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: atp - 16.09.09 - klo:18:33
Testin tein yksinkertaisesti seuraavasti...
Vinkkinä: Alipainehanan saa avattua ja jäämään auki tarvittaessa kätevästi injektioruiskulla (ei neulaa). Ei tarvitse pistää mopoa käyntiin ja on kätevä, mikäli tankki tarvitsee syystä tai toisesta tyhjentää.

Coastside

#395
Kaasarin säätöön liittyen tuli mieleen että jos kaasariin kytkisi puhaltimen ja kurkun paikalle poltinputken ja puhaltaisi ulos seosta ja sytyttäisi sen.

Seossuhde muuttaa liekin lämpötilaa, joka voidaan mitata. Kaasarin voisi testata noin irtaallaan, ennen koneeseen asennusta ja säästää ehkä vaurioilta.

http://www.youtube.com/watch?v=1MrayQpIc5k
Toho bensalla :o

Oikeastaan sarjaa "olisi kiva kokeillakin"
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Miksi tämä olisi tarpeellista? Kyllähän ne vakiosäätöarvot löytyvät joka paikasta, joista säätäminen on hyvä aloittaa.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

-5 astetta pakkasta ja kaasuvaijeri jäässä, ei hievahdakaan. Olisipa nyt kuumailmapuhallin. Saa nähdä pääseekö koko päivänä liikenteeseen. Iltapäiväksi on kyllä luvattu muutama lämpöaste. Vaijeri on kyllä hyvin öljytty mutta niin vaan veti umpijäähän. Taitaa olla itse kahva jäässä. Ei auennut vaikka kiehuvaa vettä valuttelin kahvan päälle. Mites olette noita sulatelleet?

Coastside

Pressu päälle ja lämppäri sisälle, niin sulaa kaikki. Mulla on peitteessä tuuletusaukot joten skoden kuivauskin onnistuu noin. Tietysti vaijeri vaatisi kesän verran kuivailua noin. Kesällä vaijerinhuolto olisi helpompaa muutenkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Joo, mulla on tossa toisessa mopossa peite päällä ja siinä kaasuvaijeri toimii ihan normaalisti. Paljon se peite vaan näemmä vaikuttaa. Pitää ilmeisesti siirtää se peite tähän käytössä olevaan mopoon. Tuossa toisessa ei ole kilpiä niin ei uskalla lähteä liikenteeseen..

Pitänee vaan odotella että ilma lämpenee sinne plussan puolelle, kait se vaijeri jossain vaiheessa sulaa  :-\

Coastside

Nyt lähtee nollalämmöissäkin lämmittämättä käyntiin. Viimme talvena ei, vaikka CVK-kaasari on samoissa säädöissä. Koneen liikkuvat ovat muuten uudet. Tulpan värikin on nyt oikea.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

DEPI

Tilasin Virijavarista kaasariin tyhjäkäöynti, kiihdytyspumpun kalvon ja neulan.
Kaikki käyntihäiriöt hävisi saman tien.
Samalla ostin tulpanhatun.
Kaasarin putsaus samalla.
Suosittelen tulpanhattua. Laadukas.

ssamu--

mulla zonerissa kaasari tulvii. osaisko joku sanoo missä vois olla vikaa?

Coastside

#403
Lueppa tämä ketju ja ota joka tapauksessa se kaasari uudelleen irti, nyt hyvin varoen jos se vuotaa.

Narakulla korjausarja
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Jostain pitäisi saada M5 kierteellä oleva #90 suutin, vakio #85 hävisi muutossa. Nyt kiinni on se ylisuuri suutin, joten voiko sitä pientää väliaikaisesti?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.