Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

VariJari

Ei nää ihan helppoja kyllä ole nää skoottereidenkaan kaasarit, jenkki autossa vanha holley on paljon helpompi saada vireeseen :)
Joo eli mulla on ollu tuon 19 millisen "korvauskaasarin" kanssa vatulointia ja päätin nyt fixata alkuperäisen kuntoon ja saada homma pelittämään ensin sillä kunnolla. Ongelmahan siinä oli kiihdytyspumpun kalvo ja kun satuin hiukan vääntyneen neulan tilalle laittamaan korjaus sarjasta neulan niin vähän niinkuin huomaamatta tuli uusi vika, eli kun hitaasti aukaisee kaasua n. 1/8 verran niin röpöttää rajusti. Tänään sitten putsasin koko kaasarin läpikotaisin ja laittelin uudet kalvot joka paikkaan. Ja röpöttää edelleen,.. säätelin livenä tyhjäkäynti seosta josko se olis siitä kiinni noin pienellä kaasulla,.. ei ollut.
Sitten kokeilin röpötyksen aikana hiukan ahistaa ilmanottoa (vanha kikka seoksen tarkistukseen),.. ja käyntihän huononi -> seos rikkaalla.. miksi.. no se perkuleen neula, se oli hiukan eri profiililla (suora nousu, entisessä erilainen, ns. kasiosainen nousu) laskin keulaa keskipykälästä alimpaan asentoon ja se korjasi röpötyksen 1/8 - 1/4 kaasulla heti!

Sitten toinen juttu, ilman rajoitusta siellä "hatussa" luisti nousee enemmän mitä on tarpeen, eli rööri on auki mutta luisti jatkaa nousua 2-3mm? ja mitäs se tekee, no neula nousee, enemmän bensaa vaikka ilman saanti on jo täysillä... ei mahdu mun järkeen että näin olisi tarkoitus.
Tein siis kokeilun, laitoin ruuuvin joka rajaa luistin nousun siten että rööri on täysin auki, mutta ei ylemmäs.
Tulos -> potkua lähtee arviolta 20-30% pois!! Huh huh. Liekkö sitten tämän ylimääräisen neulankohotuksen idea jonkinlainen täydenkaasun seoksen lisärikastus?

Alipaine kalvon toiminta... en ole lainkaan varma enää että tässä kaasarissa kalvo aukaisisi luistia vain tarvittavan virtauksen verran... voin olla väärässä mutta 1/8 kaasu kokeilu jotenkin vaikutti että luisti nousee enemmän mitä kaasun asento/virtaus/rasitus antaisi olettaa.. vaatii testaamista,..

Jenkki auton Holley kaasarissa tämäkin oli helppo, toisio kurkut avautu kalvolla, ihan pers tuntumalta pysty vaihtamaan sopivan jäykkyisen jousen, nyt en tästä skoden kaasarista osaa sanoa että onko jousen tehtävä vain palauttaa luisti eikä niinkään säätää avautumista, on meinaa sen verran hennon oloinen jousi.

Jeps, mutta tavallaan tätä varten hommasinkin tämän skoden, saa sopivasti funtsia ja harrastaa edullisesti :)
Harrastelussa: bt49qt-12

karkulainen

Eilen putsailin/avarsin tuota imukaulaa ja otin kaasarinkannesta tapin kokonaan pois. Taitaa käydä lievästi paremmin. :)
Auttaisko kaasarin säätö jotenkin tuohon alkukiihtyvyyteen? Nyt se nostaa kierroksen suhteellisen kivuttomasti 6000RPM asti, mutta siitä se vasta paranee.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

DEPI

Mitä vaikutusta on tyhjäkäyntisuuttimella, jos suurentaa. Vaikuttaako miten.
Nostaako kierroksia kylmänä.  Muuttaako seoksia. Ongelma on että käy tyhjäkäyntiä
liian matalilla kierroksilla. Vai onko ryyppy sekaisin.

karkulainen

#333
Nosta tyhjäkäyntiä, siellä on se ruuvi. Muista säätää maltillisesti.

Edit: 8.6.09

Onko tuo kaasari (sama jota esim. virijavara myy) ongelmallinen säätää tai onko siinä muita käytännön ongelmia?
Sellaisen saisi eräältä yksityiselta @ 30e, mukana on #80 ja #90 suuttimet, niistä voi kokeilla ensin #90?

Täällä muutamalla on se ollut, mitkä on teidän mielipiteenne?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 08.06.09 - klo:17:54
Onko tuo kaasari (sama jota esim. virijavara myy) ongelmallinen säätää tai onko siinä muita käytännön ongelmia?
Sellaisen saisi eräältä yksityiselta @ 30e, mukana on #80 ja #90 suuttimet, niistä voi kokeilla ensin #90?

Täällä muutamalla on se ollut, mitkä on teidän mielipiteenne?

Kyllä se vakiona on ihan ok toimimaan, en nyt tiedä miten se voisi sen vaikeampi tai helpompi olla säätää kuin vakio kaasarikaan, ei siinä moneen asiaan voi vaikuttaa. Tyhjäkäynti omassa toimi hyvin kun älysin että kyseisessä yksilössä piti punoa enemmän tyhjäkäynti seos ruuvia auki. Päässuutimen vaihdolla 85-> 90 ei ollut parantavaa vaikutusta. Neulan asennolla sai seosta alakierroksilla paremmaksi.
Harrastelussa: bt49qt-12

DEPI

Itselläni tuo Virijavaran 19 mm. kaasari toimi pari viikkoa hyvin.
Mutta sitten ei pysynyt käynnissä tyhjäkäynnillä. Purkasin sen atomeiksi, ja
seosruuvin 0-rengas oli poikki. Vaihdoin ja on toiminu. Seos ruuvia pitää vain aukaita aika paljon.
Ainakin yli 4 kierrosta.

jalat

Hyvin tuo toimii ja samanlainen säätää kuin vakiokaasari. Seosruuvia tosiaan 3-4 kierrosta joutui vääntämään tässä tapauksessa. Hyvä laite. Jos tulee omaan skootteriin kaasariongelmia, niin en mieti hetkeäkään vaan tilaan tollasen. Sen verran edullinen vehje.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

DEPI

Tuosta kaasarista puuttuu muuten ACV kalvo. On kansi, mutta sen sisällä ei ole mitään.
Ei ole edes kanavia.

tommi

Kerronpa hieman kokemuksia tuosta Viri ja Varan 24mm kaasarista. Sitä ei saa ensinkään paikalleen modaamatta, siis alkuperäisen putsarin jatkeeksi. Suuaukko on liian iso (42mm). Kaasari/imukaula itsessään on jo pitempi kuin alkuperäinen joten letkusta joutuu leikkaamaan puukolla pätkän pois. Sitten vain jotenkin liität putken kaasariin, jollain sopivalla sovitepalalla. Eristysnauhalla vaikkapa tiivistää.

Nooh, tämä ei vielä riitä koska vakioputsari ei anna tarpeeksi ilmaa. Kone ei ota kierroksia vaan pätkii ja kulkee jotain ~40km/h. Lukuisten kokeilujen jälkeen päädyin poraamaan ilmanputsarin koteloon tusinan verran vajaan senttimetrin halkaisijalta olevia reikiä, siististi alapuolelle, niin että reiät jäävät nätisti piiloon. Pari, kolme reikää aina kerrallaan ja pieni koelenkki sen jälkeen ja taas lisää reikiä. about kymmenen reiän jälkeen alkoi toimimaan.

Nyt toimii loistavasti, tyhjäkäynti on kohdallaan ja ottaa hyvin kierroksia. Tietääkseni kaasarissa on vakiona 105 suutin. Ja mikä parasta, kiihdytyspumppua ei ole. Kaasarin kyljessä on joku ihme letku jossa on t-kappale valmiina, liitettäväksi mihin? Olen kokeillut liittää sitä imukaulaan ja siitä edelleen alipainehanaan mutta eipä tuolla ole mitään vaikutusta, ihan samalla tavalla toimii vaikka sen jättää vapaaksi. Tai tukkii kokonaan.

Muutakin modaamista löytyi. Kaasuvaijerin säätö ei riitä tuohon kaasariin. Siihenkin piti keksiä patentti. Kaasarin kyljessä oleva vaijerin kiinnikelevy on kahdella ruuvilla kiinni ja toinen ruuvi piti ottaa irti ja löysätä kiinnikettä eteenpäin. Nyt se on vain yhdellä ruuvilla kiinni, toivottavasti pysyy. Toinen keino on hommata jostain vaijeri jossa on enemmän säätövaraa.

Sen verran vielä että esim. Powerfiltterillä kaasari toimii laakista, ilman mitään säätämistä. Imuäänet ovat sitä luokkaa että ainakaan itse en viitsinyt ajella päivää pitempään..

Mulla siis mopossa 82cc pytty ja kulkee tuon 24mm kaasarin kanssa alta 70km/h tasasella. Alamäkeen ennätys 75,2km/h, se on edelleen lukema Sigman mittarissa joka on kalibroitu näyttämään metrilleen oikein.

Eroa ei juurikaan ole vakiokaasariin. Ehkä pikkasen paremmin kiihtyy, kulkee samat. Syö puolisen litraa enemmän.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: tommi - 09.06.09 - klo:08:50

Eroa ei juurikaan ole vakiokaasariin. Ehkä pikkasen paremmin kiihtyy, kulkee samat. Syö puolisen litraa enemmän.

joku varmaan voisi laskea optimi kaasari koon näille viritetyille mutta veikkaan että ei nää kovin kummosia tarvitse, ihan mutuna heittäsin että jo virijavaran 19mm kaasari virtaa 25% paremmin kuin vakio (siinä on aika ahdas tuo luistin kohta) mutta ei silti vaikuta ainakaan mulla yhtään mitään 72cc pytyllä ja nokalla. En tiedä miten rankka pulssitus tämmösissä 1 pyttysissä sekoittaa tulee mutta imukaulalta voisi mitata alipaineen täyskaasulla, jos sitä on liikaa niin kaasari ahistaa, jos ei niin homma toimii.. yksi mukisuus voi tosin sekoittaa mittausta.
Harrastelussa: bt49qt-12

openflow

Kaasuttimen koon arviomisesta...

kaasuttimen keskimääräinen virtaus nopeus ,m/s
Z = k/2 * (db^2 / dk^2)  ,m/s

k = männän keskinopeus ,m/s
db = sylinterin halkaisija ,mm
dk = kaasuttimen halkaisija , mm

Virtausnopeuden pitäisi olla ~25 - 35 m/s ,yleensä tähdätään arvoon 30 m/s .

k = 2 * s * rps / 1000
s = iskunpituus ,mm
rps = kierrokset /sekunti  == rpm/60

Kaasuttimen laskukaavoja on paljon erilaisia ,saa näillä jonkinlaisen käsityksen suunnasta ,vaikka ei mitään absoluuttista totuutta edustakkaan.

esim.
Jos kierroskset 6000 rpm ja isku 41.4 mm -->männän keskinopeus == 8.3 m/s

8.3/2 * 39^2 / 18^2 == 20 m/s  #39 mm sylinteri, 18mm kaasutin
8.3/2 * 47^2 / 18^2 == 28 m/s  #47 mm sylinteri, 18mm kaasutin
8.3/2 * 49^2 / 18^2 == 31 m/s  #49 mm sylinteri, 18mm kaasutin

8.3/2 * 49^2 / 24^2 == 17 m/s  #49 mm sylinteri, 24mm kaasutin


Vakio kaasutin näyttää siis ihan hyvältä ~72cc pytylle ,liian isolta 50cc:lle.

Vertauksen vuoksi kiinan minikroseissa 110-125cc on 24mm kaasutin;virtauslukemat niissä on 28m/s @6000 rpm.


janite2

Alkaa mennä hifistelyksi...

Tuo viri ja varan 19mm kaasari on toimiva aika pitkälle... Myös 72 ja 80cc pyttyjen kans.
Liian isoa ei kannata laittaa, siitä ei ole mitään hyötyä, päinvastoin.

Omassa oli vain kanavia käpelöity, seetikulmia askarreltu yms. pientä...
Ja tuo 19mm kaasari, vakiopääsuuttimella... Ilmanputsarista oli heitetty se vaahtomuovisuodatin pois ja siihen putsarikotelon pieneen karaan oli istutettu kartiofilsu(se kumiletku lensi lepikkoon)... Sitä pikkuputkea putsarin sisällä oli hieman lyhennetty... Tällä patentilla sai ilmaa, eikä möykänny niin paljoa, kuin pelkällä kartiofilsulla...
Kulki ja lauloi hyvin ja tyhjäkäyntikin oli kohdillaan...

tommi

Kenelläkään vinkkiä mistä saisi tilattua pelkästään tuon letkun joka lähtee kyseisestä ilmanputsarista? JMRacing ei myy pelkkää letkua vaan pitäisi ostaa koko putsari. Sitä en tarvitse koska se tuli jo mopon mukana aikoinaan. Joissain kiinalaisissahan on sama runko sekä 50cc että 125cc skodeissa ja eivät ole viitsineet riisua pois tuota putsaria 50 kuutioisista. Se on mullakin edelleen tallella. Mutta letkua ei siis tullut mukana. Ohessa kuva putsarista -->

http://www.jm-racing.fi/product_details.php?p=749

Laitoin joku aika sitten 24mm kaasarin jonka sovitin siihen ahtaaseen alkuperäisputsariin kuten edellä kerroin ja se toimii suhtkoht hyvin mutta aivan huippukierroksilla alkaa nykimään joten ajattelin sovittaa sen tuohon 125cc tarkoitetulle putsarille. Sillä luulisi toimivan ideaalisesti kun käsittääkseni 125 kuutioisessa on vakiona juurikin tuo 24mm kaasari. Ja tuo systeemi ei varmastikaan ahdista niin kuin tämä nykyinen.

Pitäisi saada siis letku noiden välille, ilmanputsarin halkaisija 80mm ja kaasarin 42mm. Ja sopivasti "kiero" pitäisi letkun olla. Jos ei mistään löydy niin pitää vissiin itse alkaa säveltämään. Missähän myytäisiin tuollaista muoviletkua, eri leveyksiä. Niitä kun teippailee yhteen niin kait niistä saisi tiiviin yhdistelmän. Mieluiten ostaisin kyllä alkuperäisen letkun jos vain joku suostuisi myymään.


Mammo

#343
Monta kierrosta seosruuvia pitää aukaista jos sen kääntää ensin ihan kiinni?
Riittääkö kaksi kierrosta?

ilborg

kymcossa noin kaksi kierrosta. Lämpimänä kun säätää, niin voi saada korvakuuloltakin suurin piirtein oikein.