Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vauhtia uuteen Vespaan

Aloittaja japvespa, 10.09.18 - klo:20:08

« edellinen - seuraava »

japvespa

Miten Vespan 50 iGet 3V -malliin saa lisää vauhtia? Kyseessä 2018 vuoden Vespa (mallivuosi 4-2018). Onko kyseessä CDI vai variaattori? Jos kulkisi 55-60 olisi juuri passeli.
Onko kellään kokemusta tai tietoa tästä?

joni_k

CDI:ihin menee rajoitin jos oikein englannin kielisiltä sivuilta tulkitsin.. meneeköhän takavariaattorille johtoa joka haistelee kellon nopeutta? vai oisko nopeusmittarin kanssa kytköksissä? muutoin etuvariaattorissa voi löytyä joku rajoitin ja holkkia hitusen lyhentämällä saa vauhtia.

Coastside

Nuo uudet hinnakkaat mallit on harvoin viriteltyjä jo siksi että kiinni jäänti maksaa muita enemmän. Toisekseen niitä on vähän. Yleensä varakkailla joiden vauhtihalut tyydyttyy muilla ajokeilla. En suosittele virittämään tuollaista. On ne muutenkin makeita.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

arla_m6

Meidän taloon tuli Honda Vision 50 ruisku peli ja rajotin on ängetty ruiskuboxiin. Ainoa millä sai vauhtia lisää oli Malossin etuvariaattori jossa rullien ramppien muoto on erilainen vakioon verrattuna. Nyt kulkee.

kaukari

50 iGet 3V rajoitin on CDI:ssä. Variaattorista ei löydy prikkaa. Rajoittamattoman boxin ja sille mitoitetun kumisen ilmaletkun saa netistä parilla sadalla "merkkituotteena" En halua mainostaa merkkiä. Vastineeksi saa kierrokset nostettua max 10 000:een, vauhtia ja kovan pärinän. Ei vaadi kovin suuria nikkarin taitoja, mutta vähän kikkailua kaasukahvaa ja virta-avaimen kanssa uuden CDI:n sopeuttamiseksi toimintaympäristöönsä. Kaikki löytyy Youtubesta. Saksalaiset ja hollantilaiset näyttävät esimerkkiä. Semisti kiinnostaa, mutta ei vielä takuuaikana. Meillä on uusi 2018 Primavera. Hieno peli, mutta laiskahko kulkemaan. Siksi aihetta vähän tutkailin.

Mjt

Olen muutaman vuoden tauon jälkeen ajatellut hankkia jälleen moposkootterin lähinnä työmatkoille, kun autolla ruuhkassa jonottaminen ei oikein nappaa ja pääseehän tuolla välillä muutenkin tuulettumaan. Vespa primavera, iget-koneella kiinnostaa, mutta aikaisemman kokemuksen perusteella (Soner 4t ja Keeway 2t x 2) vakiona ylämäet ovat melko tahmeita 100kg kuskin alla.

En varsinaisesti halua lisää nopeutta vaan parempaa ylämäkien nousunopeutta. Onko jollakin tietoa miten paljon max nopeus on tuolla rajoittamattomalla CDI:llä? En löytänyt tietoa surffailemalla. Toki nopeuskin voisi olla sellainen, että 50 alueella pysyy virran mukana, mutta "moottoripyörä" ei tarvitsisi kuitenkaan olla.

Coastside

Mäkinopeutta saa isommalla pytyllä. Vääntö kasvaa kun mäntä kasvaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kaukari

#7
Ei tartte igetiin isompaa pyttyä, jos noin 65 km/h nopeus riittää tavoitteeksi. Hollantilaisessa youtube videossa sankari vaihtoi mopovespaansa rajoittamattoman CDI:n ja imuilmaletkun. Mittarin mukaan näytti menevän noin 70 ja kiihtyvyys mukavanlainen. On itselläkin pohdinnassa, josko keväällä viitsisi lähteä kokeilemaan. Kustannus olisi noin 300 euroo ja takuun katoaminen.

Ai niin se mäkinopeus. Sekin tietysti tässä hässäkässä kasvaa, mutta kierrosten ja metelin kustannuksella. Jos haluaa huippunopeuden pitää alle 45, niin pitää pistää prikka variaattoriin tai kipsata ranne.

Mjt

Jep kuutiotilavuuden kasvattamisella varmaan tulee lisää vääntöä, jota tarvitaan mäessä. Löysin tubesta tuon virivideon ja näytti tosiaan myös kiihtyvän melko mukavasti.

Käväisin tänään katselemassa vespoja. Hinnat lähti 2900 ja siitä ylöspäin. Ihan tukevan tuntuinen kylmä-koeajolla ja varsin hyvin tilaa myös aikuista ajatellen. Muotokieli on myös klasinen. Kai se on hankittava, mutta keväämmällä ja jossain vaiheessa sitten cdi menee vaihtoon. Mallina olisi primavera, mutta valitettavasti värivalinnassa joudun kuulemaan "hallituksen" mielipidettä joten se jääneet myöhemmin päätettäväksi.



kaukari

Tuli tehtyä viimein huollon yhteydessä myös tämä CDI:n ja imuilmaletkun vaihto. Tunnin verran meni aikaa. Lopputulos on just passeli. Nyt nousee mäet isonkin äijän alla ripeämmin. Huippunopeus jää juuri sopivasti alle 60. Eihän tämä nyt mikään raketti ole vieläkään, mutta nyt ei olla kaupungissa enää tukkona muulle liikenteelle.

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 13.12.18 - klo:21:17
Mäkinopeutta saa isommalla pytyllä. Vääntö kasvaa kun mäntä kasvaa.
Jos löytyy A-kortti, kevari pääsee helpoimalla.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

joni_k

cdi ei kyllä mäen nousukykyyyn vaikuta juuri mitenkään. se tuo vaan lisää kierroksia.

kaukari

Niin voihan tuossa joku tunnistamaton taustamuuttuja olla, mutta niin se vaan hyytymättä tuon kotimäen nousee CDI-vaihdon jälkeen. Täytyy pistää vähän kevyempää rullaa, josko sais sen vaikka ihan  kiihtymäänkin.

joni_k

voisko siinä olla sitten vähän sytytyskartassa jotaki eroa en tiiä.. ;D

Mjt

Lainaus käyttäjältä: kaukari - 18.05.19 - klo:21:05
Tuli tehtyä viimein huollon yhteydessä myös tämä CDI:n ja imuilmaletkun vaihto. Tunnin verran meni aikaa. Lopputulos on just passeli. Nyt nousee mäet isonkin äijän alla ripeämmin. Huippunopeus jää juuri sopivasti alle 60. Eihän tämä nyt mikään raketti ole vieläkään, mutta nyt ei olla kaupungissa enää tukkona muulle liikenteelle.

Sattui sopivasti eteen vähän käytetty primavera sport vm.2019 ja jokunen päivä työmatka-ajoa on takana. Todella mukava kyyti ja kiva ajaa. Kuopat ja töyssyt ei juuri tunnu. Penkki ei ehkä paras mahdollinen, mutta sekin menettelee. Sopiva istumiskohta kun sattuu olemaan juuri siinä kuskin ja matkustajan puolessa välissä, eli penkissä olevan kohouman kohdalla.

Kulkupuoli on kuten mopossa voi olettaa ja riittää valtasosin hyvin, mutta mäkelänkatua bussikaistaa pitkin noustessa ja bussin ollessa 1m päässä tuntuu, että voisi edetä nopeamminkin.

Mopon mukana tuli malossin CDI boxi, jonka myyjäliike oli ottanut irti ja asentanut perusboxin tilalle. Malossin imuputki on edelleen paikoillaan. Nyt kiinnostaisi asentaa tuo rajoittamaton CDI ja saada lisää mäkinopeutta.

Kaukari:
Onnistuiko CDI asennus helposti ja ilman ongelmia? Netistä varmaan löytyy asennusohjeet, kun mopon mukana ei näitä tullut.

Voisiko variaattorin rullilla vaikuttaa positiivisesti mäkien nousukykyyn? Varsinainen "virittäminen" ei ole asialistalla.

Joka tapauksessa olen tyytyväinen ostokseen ja jos näissä nopeuksissa nyt yleensäkään voi puhua ajo-ominaisuuksista, niin ne ovat kunnossa tässä vehkeessä.