Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takavariaattorin akseli (vaihteisto) ja muutakin ongelmaa

Aloittaja Eki, 17.07.18 - klo:10:36

« edellinen - seuraava »

Eki

Jos kokeilisi ensin käytettyä takavaria, ei maksa kuin 15-20€ tähän Apikkaan, mikäli ei ole vikaa siinä niin sitten varmaankin vaihteiston laakerissa ... http://www.purkuosat.net/apriliasr5008kaasutin.htm
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

#16
"Laske öljyt pois perästä ja katso onko siellä paljon metallimuhjua?. Jos ei ole niin en alkaisi hammaspyöriä ihan alkuunsa uusimaan."
Hyvä vinkki, suorita tuo ensimmäisinä toimenpiteinä.
Puhtaaseen valkoiseen astiaan laske öljyt perästä, ja katso mitä tulee.
Mullakin on joitakin tuon perän käytettyjä osia.
Itseasiassa lähes koko mopo.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

toiki on vähän kaks piippunen homma..tietenkin jos karkeaa metallisilppua tulee se on eri juttu..mutta mulla perän rattailla kesti hioutua 5000km ja sen jälkeen ei oo tullu hopean harmaata öljyä. jos ratas olis rikki enemmänkin se rutisis tms klansuttais ja veto katkeilee. mulla on monkey moottori tuolla tallis josta puuttuu tai on kakkosen hammastus viallinen. kolkattaa aika paljon. muilla vaihteilla kulkee normaalisti.

Eki

#18
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 18.07.18 - klo:17:52
"Laske öljyt pois perästä ja katso onko siellä paljon metallimuhjua?. Jos ei ole niin en alkaisi hammaspyöriä ihan alkuunsa uusimaan."
Hyvä vinkki, suorita tuo ensimmäisinä toimenpiteinä.
Puhtaaseen valkoiseen astiaan laske öljyt perästä, ja katso mitä tulee.
Mullakin on joitakin tuon perän käytettyjä osia.
Itseasiassa lähes koko mopo.
Ei ollut silppua eikä muutakaan vastaavaa, hiukan tummentunutta öljyä, uudet tilalla. Vaihdoin toisen kypärän käyttöön niin äänet hiljeni huomattavasti, mutta silti saattaa olla ehkä variaattorissa vikaa, tilaan ebaysta uudet: kytkin ja kytkinkello. Kulku ja veto ovat ihmeen hyvät, liki uudenveroiset kun ottaa huomioon että mittarissa on 44.200km. Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

#19
onko tässä takavariaattorissa neulalaakeri niinkuin noissa kiinalaisissa?

https://www.npm.fi/fi/varaosat/aprilia/50-cc-scootterit/sr-50-h2o-ditech-e2-02-04/peravalitys-vaihteisto-i

kerros se skootterin tarkkamalli.. tosta kuvasta nro 8 ja 10 laakerit menee rikki ensimmäisinä jos menee. huono munkki jos käy niin toi akseli nro 2 on pyöriny ton nro 8 laakerin sisällä ja on pilalla.

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 18.07.18 - klo:14:11
kyllä voi. tuttu juttu kiinalaisissa.
No juu, tajusin kuvia katsellessa ettei mitään neulalaakereita kytkinkellossa ole, ne olikin uria mitkä menee akselin uriin, jotenkin pyöri mielessä että olisi neulalaakeri mutta ei ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#21
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 18.07.18 - klo:21:33
https://www.npm.fi/fi/varaosat/aprilia/50-cc-scootterit/sr-50-h2o-ditech-e2-02-04/peravalitys-vaihteisto-i

kerros se skootterin tarkkamalli.. tosta kuvasta nro 8 ja 10 laakerit menee rikki ensimmäisinä jos menee. huono munkki jos käy niin toi akseli nro 2 on pyöriny ton nro 8 laakerin sisällä ja on pilalla.
Aprilia sr50factory en tuon tarkempaa äkkiseltään tiedä?

EDIT

Niin varmaankin on hyvin saattanut käydä sillä eihän tuo kuvan nro 8 akseli saisi käsittääkseni sormin edes heilua kun takavari on kokonaan pois ja sitä käsin koittaa että onko klappia, olihan sitä. Täytyisi tietää mikä tuon akselin nimi on niin voisi etsiä laakereineen päivineen ebaysta uutta, Nakkilassa hinnat ovat täysin käsittämättömät jos vertaa esim muutaman kympin Kiinalaisen skoden koko peräpään välityksiin laakereineen esm.(virijavara)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

#22
tossa nakkilanpyörän listassa on tuotenumero AP3NBA000027

tolla löytyy googlella vaikka mitä, ebaysta ei valitettavasti. saksan ebayssa olisi yksi uusi  30€ hintapyyntö  mutta pitäisi ottaa myyjään yhteyttä lähettäisikö suomeen.

https://www.ebay.de/itm/WELLE-GETRIEBEEINGANG-APRILIA-SR50-HABANA-KURBELWELLE-AP3NBA000027-101/223051115104?hash=item33eee1ea60%3Ag%3AzgYAAOSwaMpZmUnZ&_sacat=0&_nkw=AP3NBA000027&_from=R40&rt=nc&_trksid=m570.l1313

drive shaft on englanninkielinen nimi tolle akselille.

mutta se on varma asia että klappia siinä akselissa ei saa olla. jumputtaa variaattoria ja stefa alkaa vuotamaan kun menee pahemmaksi.

laakerin asennus tohon akseliin ainaki kiinalaiseen oli helppo. akseli pakkaseen ja laakerille vähän lämpöä. hujahti sisään.


konenikkari

APRILIA > SR 50 Bj. 2000-2004 (nicht DITECH) > Baugruppen Motor (Vergasermodell)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

aa katos hyvä ku huomasit. ilmeisesti ei käy tähän.

konenikkari

Tuo ehkä on tarkoitettu morini moottoriin, ekillä on ilmeisesti piaggio.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#26
Ratas tai pari kannattaa vaihtaa jos on lohjenneet. Kulumavikaan yksittäisten vaihto ei hyödytä. Laakereita taas voi vaihtaa jos väljää tai karheutta tuntuu. Ne on edullisia hankkia. Kulunut perä alkaa pitää ääntä, ehkä kestää  tuhansia kilometrejäkin. Vaihtaa öljyjä usein niin kestää kauemmin. Purkuosina on edullisin saada koko perä. Autoilla ajetaan jopa miljoona kilometriä samalla perällä joten mopolla harvoin ajetaan se loppuun. Se kopan laakeri voi olla tämän tapauksen ratkaisu?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

mietin vaan että millanen se takavariaattori oikein on jos kopassa on tukilaakeri..? eli siis kytkin kellon jälkeen akseli jatkuu ja se menee kopan laakeriin?

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 19.07.18 - klo:09:58
mietin vaan että millanen se takavariaattori oikein on jos kopassa on tukilaakeri..? eli siis kytkin kellon jälkeen akseli jatkuu ja se menee kopan laakeriin?
Tuo on yleisesti käytetty ratkaisu monissa 125cc ja isommissa skoduissa. Mulla on kaikissa kolmessa noin. Siis kytkinkellossa on lyhyt napa (akselinpätkä, n 10-15 mm) mikä laakeroituu sen laakerin sisäkehään(ulkokooli kiinni kopassa) ja tuo napa on tietty ontto jotta kytkinakselin pää menee siitä läpi ja lukitaan kopan ulkopuolelta mutterilla. Mutta saattaa tuo tietty olla vähän toisinkin, tässä tapauksessa..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 19.07.18 - klo:08:28
Tuo ehkä on tarkoitettu morini moottoriin, ekillä on ilmeisesti piaggio.
Piaggion kone on juu ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.