Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa 4T 4V venttiilien säätö

Aloittaja EEKI, 22.07.12 - klo:17:47

« edellinen - seuraava »

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 26.07.12 - klo:11:26
Pakoventtiili on se joka kärsii koska se on ainoa ylikuumeneva osa koska seeti saa jäähdytystä ja on pinta-alaltaan suurempi.

Missä moottorissa muuten on pakoventtiili isompi kuin imuventtiili? Raskaansarjan ammattilainen sen voisi tietää?

Mulla oli semmoinen muistikuva, että imuventtiili on aina isompi, mutta kun kerroit pakoventtiilin olevan isompi, niin en hetkeen luottanut muistikuvaani. Nyt katselin autolehdestä purettua moottoria, ja siinä imuventtiilit ovat suurempia, juuri niinkuin muistikuvani kertoi. Samaa muistikuvaani tukee pikainen kuvahaku googlellakin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Jaa sitä tulkitaan olan takaa. Tarkoitin: Seeti on venttiiliä suurempi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Ok. Pahoitteluni.  :-[ Ehkä lause oli hiukan epäselvä, ainakin mun mielestä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

EEKI

Tonnin huolto tehtiin kesäkuussa maahantuojan korjaamossa huolto-ohjelman mukaan, joka on päivätty 24.1.2012. Sen mukaan venojen säätö tapahtuu 6tkm välein. Suomenkielinen manuaali sallii 12 tkm huoltovälin.
Mopo on siis tuotu maahan tänä keväänä.
Onko kellään tietoa oikeasta huoltovälistä?
Ovatkohan vaihtaneet osatoimittajaa tai saaneet reklamaatiota venttiilivaurioista?
Vai onko kysymys vain katteen kasvattamisesta?

jumpingstone

Sinun moposihan se on, joten sina sen paatat kuin usein sita haluat huollattaa ja mita siihen huoltoon haluat sisallyttaa. Monissa mopokorjaamoissa ja huoltopaikoissa ammattitaito on mita on, joten ei se venttiilin valys valttamatta saatamalla yhtaan paremmaksi mene.

Partanen

#20
Se joka oikeasti tietää miksi pitää säätää noin usein, ei ehkä saa kertoa. Mullakin on vain aavistuksia, sen perusteella mitä olen eräältä myyjältä kuullut. Ne aavistukset olen jo tähän ketjuun kirjoittanut.

Pahimmillaan homma voi mennä siihen, että säädöstä veloitetaan täysi hinta, mutta huoltomies vain kuuntelee venttiilikoneiston äänet. Sen verran epäluuloinen olen huoltoliikkeitä kohtaan. Paljonko ne kehtaa veloittaa huollosta, johon sisältyy venttiilivälysten säätö?

EDIT:


Löysin amerikan keskustelupalstan kautta Piaggion huoltotiedotteen, joka on annettu viime vuonna. Siinä kerrotaan, että välykset pitää ihan oikeasti tarkastaa. Kyse on osien yhteensovittumisesta varsinkin sisäänajon aikana. Ja kuluminen on sen suuntaista, että välykset pienenevät, josta seuraa käynnistys- ja tyhjäkäyntiongelmia. Toisaalta, välystä saattaa olla liikaakin. Tässä tiedote, englanniksi: http://www.wotmeworry.org.uk/manuals/Vespa/S50/011-2011.pdf Siitä vaan ei selvinnyt, että miten usein Piaggio velvoittaa välykset tarkastamaan. Vai pitääkö tulkita tuo ensimmäinen lause niin, että välykset pitää tarkastaa jokaisessa huollossa.

Tässä linkki siihen keskusteluun, jossa jollain välys oli liian pieni. http://modernvespa.com/forum/topic95092

Tässä kohtaa voisi tuulettaa, tai kuittailla.   
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

Varsinkin tämä kohta on Partasen näkökannalle pienoinen voitto:

LainaaIn real life usage, however, it has been seen that the bedding-in between the valves and seats is in fact the prevailing factor, resulting in a reduction in valve clearance.

Uusissa 3-venttiilisissä 125-155-kuutioisissa koneissa on puolestaan siirrytty entistä harvempaan huoltoväliin (aiemmin 6000 km, nyt 10 000 km). Kumma  :o
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Coastside

#22
http://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/S50/011-2011.pdf

Tuossa se koko paperi mistä edellinen lainaus on. Kun sen sanomaa tulkitsee se on pelottelua jotta välykset oikeasti tarkistetaan eikä vain kuullostella. Ovat varpaillaan uuden tekniikan vuoksi ja haluavat huoltojen tekevän ohjeistuksen mukaan jotta jos jotain ilmenee niin osaavat diagnosoida ongelman ja muuttaa säätövälejä.

LainaaThis check is of vital importance as during the initial period of use of the engine, the components of the valve timing mechanism and the valve/seat are subject to settling and bedding-in, which may cause the clearance to respectively increase or reduce.
Huomaa ettei mitään vaurioita kerrota ilmenneen tietystä säätösyklistä johtuen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

khaosaming

Partasen viestin toisessa linkissä oli maininta takaisinkutsusta, joka liittyy paloturvallisuuteen. Sytytysboksin hajoaminen voi muuttaa ennakkoa siten, että palavaa seosta voi päästä ilmansuodattimeen. Boksi pitäisi artikkelin mukaan vaihtaa.

http://modernvespa.com/forum/topic95175

LainaaPiaggio is recalling 2,147 certain model year 2011-2012 Fly 50 4t 4-valve scooters, model year 2010-2012 Vespa lx50 4t 4-valve scooters, and model year 2009-2012 Vespa s50 4t 4-valve scooters. The ignition control unit may fail and alter the ignition timing. Improper ignition timing may cause an engine backfire into the airbox, increasing the risk of a fire. Piaggio will notify owners, and dealers will replace the ignition control unit free of charge. The safety recall is expected to begin on or before January 17, 2012.

http://www.unsafemotorcycles.com/recalls.html
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.07.12 - klo:12:55
Huomaa ettei mitään vaurioita kerrota ilmenneen tietystä säätösyklistä johtuen.

Miten sitten määritellään vaurio. Onko se sitä, että joku jää reissun päälle, kun ei mopo enää käy. Eikä ne kantta auki käytä, jos venttiilisäädöllä koneen saa käymään. Eli vairio on saattanut syntyä, mutta sille ei tehdä mitään, jos kone käy.

Se, että valmistaja antaa tuommoisen ohjeen, tarkoittaa että ongelmia on ollut. Ei sitä, että mahdollisia ongelmia halutaan välttää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

EEKI

Jatketaas tähän aloittamaani ketjuun: onko venttilivälysten säätöhommassa mitään ongelmallista? Ahtaat on varmasti paikat ja vaatii kirurgin näppäräsormisuutta, mutta tarvitaanko esim.mitään erikoistyökaluja. Tuli vaan mieleen, kun tuon prätkäni 16v moottorin venttiilit juuri säädin ja kuvittelen, että tähän asti niitäkään ei ole ikinä kukaan tarkistanut, vaikka olen työstä aina maksanut. Vespassa edellisten viestien mukaan työ on pakko tehdä, jotta välttää mahdolliset kalliit seuraukset.

openflow

Voimakas magneetti on näppärä apu, sillä saa ne säätöpalat ongittua helposti. Säätöpaloja ei tarvitse irrottaa, jos välykset on kohdillaan. Perustyökaluilla pitäisi hommasta selvitä

pera8x

jos käyttää prätkää määräaikaishuolloissa merkkikohtaisessa korjaamossa, niin kyllä siellä korjaamoilla on taulukot, mistä katsotaan mitä pitää missäkin kilometreissä tehdä. ja jos taulukossa on raksi venttiilien välysten tarkistukselle/säädölle, niin sillon ne myös tehdään.

tarkistus/säätö tarkottaa juurikin tarkistusta/säätöä. ei se oli automaattisuus, että niitä tarvii säätää. ensin ne tarkistetaan ja jos ovat ohjearvojensa sisällä, niin niitä ei säädetä. jos taas ulkona arvoista, niin ne säädetään sellasiksi, mitä niiden kuuluukin olla.

esimerkkinä vielä. monissa 4 pyttysissä jammuissa on venttiilien säätö vasta 40 000 kilometrin kohdalla. jos on vähemmän ajettu, niin tuskinpa välyksiä on säädelty, tai mittailtu ellei jotain muuta vikaa ole ilmennyt ja sen takia jouduttu purkamaan ja kasaamaan ja säätämään.

Partanen

Mistä sen voi varmaksi tietää, että huollossa varmasti tekevät mitä kuuluu tehdä? Harvoin siellä kukaan asiakas on vieressä seuraamassa huoltotapahtumaa?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pera8x

huoh. niin.. mistäpä sitä tietää ovatko kaveritkaan kavereita, vai yrittävätkö vain käyttää sinua hyväkseen. tai mistä tietää, että kotimainen ruoka on kotimaista? harvemminhan sitä on kuluttaja koko valmistusketjua seuraamassa alusta loppuun. mistä tietää, ettei vaatteeni ole orjalasten tekemiä? mistä tietää...jne.

maailmassa on miljoona asiaa, mistä ei voi varmaksi tietää. joskus on hyvä vain uskoa, tai luottaa. toki on niitäkin, ketkä ovat aina epäluuloisia.

itse kyllä sanoisin, että jokaisessa merkkiliikkeessä kyllä tekevät sen, mitä kuuluukin. pienet yhden miehen nyrkkipajat voi olla toinen juttu, koska kyseeseen voi tulla petos, eli rahallinen hyöty. isommissa puljuissa työn tekijät ovat palkollisia, eikä hyödy vilpistä mitään, paitsi korkeintaan sen, että itse pääsevät pikkasen vähemmällä.