Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä Maxin ostaisi?

Aloittaja pugt200, 03.11.13 - klo:19:10

« edellinen - seuraava »

pugt200

Viime kesänä huomasin, että nykyinen motoni on sen verran epäergonominen, ettei sillä jaksa ajella kuin 600-700 km päivässä. Mopolla taas pystyi päästelemään pari vuorokautta putkeen. Siitä syttyi taas ajatus vaihtaa moto maksiskodeen.

Tässä pari, jotka voisivat olla kiinnostavia:

Halpis...
http://www.nettimoto.com/piaggio/x8/1561497

Hinta/laatu/kilometrit
http://www.nettimoto.com/peugeot/geopolis/1501429
http://www.nettimoto.com/piaggio/beverly/1408286

Sportti...
http://www.nettimoto.com/gilera/nexus/1546362

Luksusta...
http://www.nettimoto.com/piaggio/x10/1582273

Mutta antaako pää myöten muutokselle?

HiTec

No miksei ;D Tuosta alta voi lukea omat kokemukseni näiden 2-pyöräisten parissa ja aika hilkulla oli kesällä ettei talliin olisi tuollainen X10 taas tullut. Mutta skootterilla ajaminen on sitten ihan erilaista kuin prätkällä. Lähinnä pienistä renkaistaan johtuen jokainen pienikin töyssy tuntuu ja ne renkaiden hyrrävoimat puuttuvat lähes tyystin => pitkän siivun ajo ei ole läheskään yhtä rauhaisan leppoisaa mitä se on prätkällä. Toki tuo asennon vaihtamisen mahdollisuus hieman tasoittaa tilannett, prätkässä kun olla jöpötetään about siinä yhdessä asennossa koko ajan. Toisaalta myös skoden lyhyemmät siivut pienen tankin vuoksi tuovat pakostakin myös noita lepotaukoja lisää = tulee myös jaloteltua enempi 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Kone

Piaggio x10 olis minunkin valinta.

kissantassu

Miten olisi Hondan SW-T 400.
Kaksipyttyinen kone, painoa (n. 250 kg) sen verran, ettei kaikki puuskat heiluttele. Joku noista 400 kuskeista voisi kertoa omista kokemuksista kuluneelta ajokaudelta. Oma kulkineen on 600-versio samasta aiheesta, 400 maksoi hankinta-ajankohtana (3 vuotta sitten) paljon käytettynäkin. Kuluttaa noin litran vähemmän kuin isoisensa, joten tankkausvälin pitäisi olla reilu 400 km.
Suzuki Stinger 125 -69, Madison S250 -01, Honda FJS600A -04

HiTec

Ja onhan Hondalla myös NC-sarjan pelit, joista valita haluamansa runko, about saman moottorin ympärille. Ja tuossa pääsee myös eroon prätkälle oudosta sukkanauha-vaihteistosta, kun automaatti on toteutettu kaksoiskytkinaskilla :)

Tai jos sittenkin kaipaa vain automaativaihteista prätkää, niin tähänkin löytyy nykyisin jo aika paljon vaihtoehtoja. Tai sitten joku Gilera GP 800 ja Aprilia SRV 850, joista ei oikein kummastakaan sano onko ne munia vai kanoja ;)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Kone

Lainaus käyttäjältä: kissantassu - 03.11.13 - klo:23:51
Miten olisi Hondan SW-T 400.
Kaksipyttyinen kone, painoa (n. 250 kg) sen verran, ettei kaikki puuskat heiluttele. Joku noista 400 kuskeista voisi kertoa omista kokemuksista kuluneelta ajokaudelta. Oma kulkineen on 600-versio samasta aiheesta, 400 maksoi hankinta-ajankohtana (3 vuotta sitten) paljon käytettynäkin. Kuluttaa noin litran vähemmän kuin isoisensa, joten tankkausvälin pitäisi olla reilu 400 km.

No on 400cc ainakin painoo. Jaksaako se liikkua 29kw.

PappaSkootteri

Lainaus käyttäjältä: Kone - 04.11.13 - klo:13:18
Lainaus käyttäjältä: kissantassu - 03.11.13 - klo:23:51
Miten olisi Hondan SW-T 400.
Kaksipyttyinen kone, painoa (n. 250 kg) sen verran, ettei kaikki puuskat heiluttele. Joku noista 400 kuskeista voisi kertoa omista kokemuksista kuluneelta ajokaudelta. Oma kulkineen on 600-versio samasta aiheesta, 400 maksoi hankinta-ajankohtana (3 vuotta sitten) paljon käytettynäkin. Kuluttaa noin litran vähemmän kuin isoisensa, joten tankkausvälin pitäisi olla reilu 400 km.

No on 400cc ainakin painoo. Jaksaako se liikkua 29kw.
Itselläni oli sama 600cc ja valmistaja lupas 170km/H ja sen verran varmaan meneekin mutta sivulaukut ja takaboksi tiputti huippuja jonnekin hieman yli 150km/h ja ei ollut väliä oliko eukko kyydissä tai niin vauhtia oli aina riittävästi eikä tarvinnut miettiä ehdinkö ohitse... kunhan käänsi kahvasta ja ohitti  ;D
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

XEVO400

pugt200 ei kerro paljonko pätäkkää aikoo hommaan sijoittaa. Jos ei väliä niin itte laittaisin 600 Silverwingin tai 650 Burgmanin. Tosin niitäkin on näkynyt kohtuu hinnoilla aika vähän ajettuja, jos ei kymmennen vuoden ikä hirvitä. Kyllä 400:sellakin ainakin yksi päällä pärjää kaikissa moottoritie nopeuden alittavissa, motarilla en itse tykkää ajaa, vaikka tehot sinne mainiosti riittääkin. Mutkatiellä on kiva vetää kun ei ole kauhean painava ja painopiste on matala.

Tilaa voisi olla enemmänkin varsinkin jaloille (vaikken ole kuin 183 cm), mutta voihan sitä hiljaisemmassa vauhdissa tehdä ihmeellisiä voimisteluliikkeitä, työntää vaikka hanurin penkin koroitettuun takaosaan, niin saa vähän vaihtelua. Ja ehkä tanko voisi olla vähän taaempana, niin saisi lötkömmän ajoasennon (nyt vähän kun vanha fiiat 12laiska, italian standardiapina kaavalla).

Korkea plexi on ihan ehdoton kypärämelun vaientaja sekä mainio säänsuoja. Viikko sitten heitin 100 km lenkin eikä tullut kylmä kohtuu pukeutumisella. Jonkun verran ajellu 2 päälläkin, ja kyllä vauhti riittää, kiihtyvyyttä saisi ehkä hieman olla enemmän. Jossain ketjussa joku sanoi ettei ostaisi maxia ulkonäkösyistä, mutta kauneushan on katsojan silmissä. Ja toisaalta vain yksi valintakriteeri. Satulan alla on kivasti tilaa, repun kun lyö selkään niin viikonlopun emmeet kulkee mukana ilman perälaukkuakin.

Nämä kommentit siis koskien Piaggio Xevo 400:sta, joka aika läheltä liippaa tuota X8 mallia, on sen tuoreempi painos. Tekniikka puoli taitaa olla kuitenkin aika sama konetta ja varikkaa myöten. Itse vähän arkailin tuon tekniikkapuolen luotettavuutta, mutta hyvin on ainakin ekat 5000 km (yhteensä pelillä ajettu 18300 km) mennyt.


juza

Tuo Burgman 650 on jo aika painava. Painaa enemmän kun GP800 jota on haukuttu liian painavaksi.
Itse ostin loppukesästä tuon GP800, en oo hetkeekään katunut.
Tuo Gilerahan on hiukan eri tyyppinen kun SW tai Burgman.
Ainut miinus Gilerassa on pieni tavaratila satulan alla, mutta on sen kanssa pärjätty.
Taitaa olla Gilera ainut maxi jossa V kone.

lehtijussi

Eikös 600cc Hondassa ole kans V-kone? Ja 530 Jammussa...

juza

#10
Rivi, voin olla myös väärässä. Mitään räjäytyskuvia en ole tutkinut, vain tuota bikez tietoja ja youtube videoita.

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_tmax_2012.php

HiTec

Eikös nuo ole rivi-2:ia ??? Se on helpompi mahduttaa tuonne katteiden sisään, kallistamalla eteenpäin, lähes vaakatasoon. Poikittain asennetussa V-koneessa jos se toinen pytty on vaakatasossa, on toinen enempi vähempi pystyssä (90-ast V) => syö joko jalkatilat tai ison osan penkin alta pois :-\ Toisaalta esim. Aprilia Atlantic 500 kun penkin alle kurkkasee, niin reilu 1/3 on tilasta käytetty ilmanputsarille :o Haloo! Just tuo penkin alla oleva tila on yksi ehdottomia skoden etuja, mutta ei sitten ilmeisesti Aprilian insinörttien mielestä ::)

Ja jo mainittujen X8 / X-Evo kanssa tuo "kontti" on erityisen suuri kun samaan tilaan on paitsi perinteinen penkin alta pääsy, mutta myös ihan erillinen "takaluukku" ja taisipa olla vieläpä kaukkarilla aukaistava. Muistaakseni Peugeoteissa on myös jotain hieman samankaltaista :) Toisaalta tuo "takaluukku" tuo sitten omat haasteensa takalaukun kiinnitykselle, kun se pitää saada keikautettua pois takaluukun kannen tieltä 8)

Henk.koht. tuossa X10:ssä puolestaan koukuttaa komea ulkonäkö ja insinörtin mieltä hivelee kaiken maailman nippelit mitä siihen on upotettu, iPhone-applarista lähtien. Toisaalta taasen Hondan NC700 on erityisen pienikulutuksinen, uusinta uutta moottoritekniikan saralla, DCT-mukaanlukien. Mutta tuon ulkonäkö ei ole mielestäni kovin onnistunut, pienehköistä tavaratiloista nyt puhumattakaan :-\
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

PappaSkootteri

#12
Hondassa rivi kakkonen
Niin ja siitä X10 sen verran jotta joskus perässä ajanut ja se ketä istui siinä takana (naikkonen) niin olihan kamala perä ja X10:n perä vielä korosti sen takamatkustajan perää... eli vaikka olisi kapeaperäinen rouva niin se näyttää tosi julmetulta siinä takana istuessa... josko tlää nyt mitään merkitysta kuljettajan mielipiteeseen ja hankintaan, mutta tupipahan mieleen kertoa se julki
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

juza

Gilerassa on tosiaan se kone niin että toinen sylinteri vaakatasossa jalkojen välissä ja toinen satulan alla. Ilmanputsari on kanssa jalkatilassa. Moottori on muutenkin edempänä, koska ketjuveto. Jousittamaton massa on paljon pienempi, huoltoa se tietysty vaatii vähän. Gilerassa on myös vanteiden halkasija suurin. Bensatankki on satulan alla, jaettu kahteen osaan molemmille puolille sivukatteiden alle. Tankki on myös aika suuri. Mukava lisä on kolmas trippimittari joka ilmestyy näyttöön kun bensavalo syttyy, näyttää montako kilometria on ajettu bensavalo palaen. Satulan lukko aukeaa avaimen napista. Ei se kuljetustila kuitenkaan mikään ihan mitätön ole. Sinne mahtuu L kokonen Nolanin N86 umpikypärä.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: XEVO400 - 04.11.13 - klo:20:33Jossain ketjussa joku sanoi ettei ostaisi maxia ulkonäkösyistä, mutta kauneushan on katsojan silmissä. Ja toisaalta vain yksi valintakriteeri.

Totta, mutta jos ulkonäkö on syy miksi ei osta, nin silloin niitä muita kriteereitä katsellaan enää vain akateemisena mielenkiintona.