Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sulake palaa (vian hakua)

Aloittaja Coastside, 19.01.13 - klo:11:01

« edellinen - seuraava »

Coastside

Kun skootterin toiminta lakkaa kokonaan, riippuen mallista (ruiskumallien kohdalla on oltava erityisen tarkka kalliiden osien vuoksi), voi syynä olla sulakkeen palaminen oikosulun vuoksi. Se rajoittaa virran niin että johdot kestää ja palaessaan suojaa ne. Se on akun plus-navasta lähtevässä johdossa, yleensä valkoisessa kotelossa, jossa on myös varasulake. Sulakkeita on vaikeahkoa löytää ja niiden vaihto korjaustoimena voi tietää niiden tarvetta. Vain silloin kun tietää mikä sen poltti, voi vaihtaa sen ilman tutkimista. Kun sulakkeen palo ei liity selvästi johonkin toimintoon kuten valojen (ajovalot on yleensä vaihtovirralla, ei sulakkeen kautta (akulta virran saavat syttyvät ilman moottorin käynnistystä). Sen voi kokeilla kytkien ne päälle asentoon ja polkemalla) kytkemiseen, täytyy tehdä vikapaikan etsintä koko virtapiiristä.
Kannattaa tehdä sen sulakkeen paikalle polttimon liitos (muodostaa virtaa rajoittavan vastuksen ja merkkivalon). Se vaatii pientä näppäryyttä saada kytkettyä. Menetelmä on minun ideani eikä siis ole ollut yleisessä käytössä.
Akku on oltava kunnossa ja se on saatava tarvittaessa irti nopeasti ettei oikosulku pilaa sitä ja johtoja. Sitten purkaa kaikki liittimet auki mitä löytää, myös virtalukon. Liittimiä on neljässä paikkaa; Akkukotelossa, keulassa, moottorin seutuvilla ja takavalon/tankin luona.
Vaatii katteiden avaamista päästä kaikkiin käsiksi. Johtonippua seuraillen näkee mistä etsiä ja samalla sen kuntoakin voi tutkia. Tehtaan jäljiltä johdot on suojattu hankaantumiselta ja vedolta, mutta joskus sielläkin tehdään virhe tai huoltaessa ón sattunut virhe. On jopa sattunut että hiiri on jyrsinyt sen rikki.

Aloita virtalukon liittimellä, avaimen asentoa vaihtaen ja jätä virrat päällä asentoon ja kokeilee jokaista liittintä vuorollaan kiinni ja auki. Säädin kannattaa kytkeä virtalukon seuraavaksi koska se on osa koko virtapiiriä. Jotkin toiminnot toimii kun virta on päällä ja jotkut kun kytkin on sen asennossa, joten kytkintä pitää myös kokeilla. Starttirele saa virran jarrukahvan katkaisijan kautta.
Nipun sisällä on haaroituksia joten johdon toista päätä ei aina löyty kuin mittaamalla tai ajantasaisesta kaaviosta (kiinalaisiin sellaista ei löydy ja johtojen väritkin vaihtelevat malleittain. Muilla on yleensä mallista riippumaton värikoodisto)

Oikarin kohdalla lamppu syttyy kirkkaasti, muuten se on sarjassa muun laitteen kanssa ja on himmeä. Se voi myös estää laitteen toiminnan. Sitten on tutkittava siihen liittimeen liittyvät osat ja johtojen sekä liitinten kunto. Vika on plusjohdon ja laitteen välillä tai itse laitteessa.

Käydessä kannattaa varoa koskemasta CDI:hin tai puolaan tai magneeton johtoihin koska niistä voi saada jopa vaarallisen sähköiskun.

Jos keskeytät työn irroita akun liitännät jottei satu mitään sillä välin kun et ole paikalla.

Yleismittari on hyödyksi monella tapaa ja edullinenkin. Sillä voi mitata akun jännitteen ja vastuksia eri laitteista. Liittimiä ja työkalun saa muutamalla eurolla. Vaatii pientä harjoittelua oppia käyttämään oikein. Puristusliitos on paras liitosmalli näissä laitteissa.

Kikka kakkonen: Nenä kertoo herkästi jos jossain käryää muovi. Oikosulkukohdassa on monesti ylimenovastus joka kuumenee eniten. Voi nuuskia mieluiten jo ennakkoonkin heti sen sulakkeen käryn jälkeen, josko se ehti kuumentamaan muovia. Asiasta on melko tuore kokemus kun ajon jälkeen tunsin muovin käryä ja pian huomasin ajovalon puuttuvan. Liitin oli johdosta irti ja kuori sulanut.

http://scootersparts.net/images/GY6%20Scooter%20Wire%20Harness-2.jpg

Kiinalaisen johtosarja josta puuttuu kytkimille ja valoille menevät liittimet.

http://i.imgur.com/blQhb.png

Vespan kaavio malliksi. Tosi hienosti tehty.

http://koti.mbnet.fi/~stinger/sulake.php
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Vikaa voi hakea pikaisesti kaivamalla sulakeen esille ja kytkemällä tehokkaan polttimon sen paikalle ja virrat päällä kokeilee kytkeä eri laitteita päälle joista oikosulussa olevan kohdalla lamppu palaa kirkkaasti. Laitteet jotka eivät ole kytkimen takana voi irroittaa liittimestään ja kytkeä kiinni yksi kerrallaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

johan0777

#2
Tästä oli apua :) kun pitäisi saada tuo kinukki baotianin sulakkeen polttamis ongelmat kuriin :D mitä entinen omistaja sanoi, se on ihan uudesta asti tehnyt sitä...
Siinä tosin se voi olla myös starttirele tai startti mikä polttaa sen kun se välillä palaa jopa silloin kuin heität vaan virrat päälle tai kännistät kinukkia...

EDIT: Tosin se lähtee kyllä kickin kanssa käyntiin että ei se ongelma sinänsä ole:)

Coastside

#3
Katkosten paikantamiseen on keksimäni neulakoestin hyvä väline. Puolitoistametriseen johtoon juotin ohuet neulat päihin jotta niillä saa kosketuksen eristeen läpi. Tuolla ohittaa vikapaikan joka siitä tarkentuu kokeillen.
Mittailua helpottamaan on hyvä tehdä liittimin jotta saa koestuslampun, mittarin jai hauenleuan tai useamman neulan kokeilla irroittamatta niitä välillä. Sulakekin on hyvä olla.

Tuollainen voi toimia hätävarusteen matkalla ohittaa katkos jos virta ei ole startin luokkaa. Mitä lyhyempi neula sitä pienempi vastus. Puoli senttiä on sopiva pituus . Kiinnitys johtoon kiertäen sen ympärille ja juottaen. Kutistesukka päälle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Virran voi kytkeä kulutuspäähänkin, kun etsii johdoista mikä minnekin menee. Jännitteen mittailu on riskitöntä ja virrat voi olla päällä. Jos kytkee vastusmittauksen jännitteeseen, menee mittari.

Liittimien mittailuun on hyvä tehdä ohut kärki mitata johdon puolelta. Kierää rautalankaa mittakärkeen ja varmistaa teipillä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04