Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

kääntyy kääntyy...

Aloittaja sympaatti, 30.04.15 - klo:18:39

« edellinen - seuraava »

sympaatti

Onkos kellään ollut keulan kanssa ongelmia? Hitaasti kääntyessä skode ei mene silleen jouhevasti, vaan ikäänkuin nytkähtää ja joutuu korjaamaan hitusen. Voiko keulakulmaa tms. säätää ja vaikuttaako renkaat? Alla on ed. omistajan asentamat kiinalaiset p*skat ja kelit on aika vilposia vielä.
Vai onko vika penkin ja pleksin välissä?  ???
elämä on ihmisen parasta aikaa... MN

-Zone-

Käytätkö vastaohjausta?

Partanen

Tai tuntuuko ohjauksessa pykäliä skootterin ollessa paikallaan? Jos kyllä, ohjauslaakerit saattavat vaatia puhdistuksen ja uudet rasvat. Ajoissa tehtynä ei välttämättä tarvitse uusia laakereita.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

sympaatti

Kun kallistamalla käännyn, kääntyy "yli" ja joutuu tekeen pienen vastaliikkeen. Paikallaan sarvet kääntyy ookoo, ei nyki eikä pätki. Ikävää ajella esim. kaupungissa. Poliisit luulee pian, että kännissä ajelen, kun mutkissa horjuu.  :P   Maantiellä menee ku juna. Ei ymmärrä, ei...
elämä on ihmisen parasta aikaa... MN

konenikkari

#4
Lainaus käyttäjältä: sympaatti - 30.04.15 - klo:18:39
Onkos kellään ollut keulan kanssa ongelmia? Hitaasti kääntyessä skode ei mene silleen jouhevasti, vaan ikäänkuin nytkähtää ja joutuu korjaamaan hitusen. Voiko keulakulmaa tms. säätää ja vaikuttaako renkaat? Alla on ed. omistajan asentamat kiinalaiset p*skat ja kelit on aika vilposia vielä.
Vai onko vika penkin ja pleksin välissä?  ???

Vääräprofiilinen rengaskin voi moista aiheuttaa,
pistä jos voit kuva renkaasta,
mutta taitaa olla ohjauslaakeri piukassa tai vaihdon tarpeessa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: sympaatti - 30.04.15 - klo:20:52
Kun kallistamalla käännyn, kääntyy "yli" ja joutuu tekeen pienen vastaliikkeen. Paikallaan sarvet kääntyy ookoo, ei nyki eikä pätki. Ikävää ajella esim. kaupungissa. Poliisit luulee pian, että kännissä ajelen, kun mutkissa horjuu.  :P   Maantiellä menee ku juna. Ei ymmärrä, ei...

Tuon kokoista joutuu kääntelemään vastaohjauksella. Onko termi tuttu? Ilman vastaohjausta se ei kallistu, eli käänny.

Tietysti jos rengas on epätasaisesti kulunut, aiheuttaa se omat kummallisuutensa ohjattavuuteen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#6
Kyllä kylmä totuus on että jos ajaessa joutuu pohtimaan kääntääkö myötä vai vastapäivään, mopossa on jotain vikaa.
Samoin on jousituksen laita, toimivan jousituksen olemassa oloa ei huomaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

On aika monta ulosajoa tapahtunut siitä syystä että sitä vastaohjausta ei nimenomaan ole harjotettu vaistomaiseksi refleksiksi ja se musta onnistuu vain kun nimenomaan keskittyy siihen mitä tekee ja miten ajokki silloin käyttäytyy.

Yksikin sanoi isälleni jalka paketissa, että tuli kurvissa yhtäkkiä auto vastaan ja piti tehdä korjausliike sisäkurviin niin pyörä ampasi suoraan auton keulaan vaikka sen olisi pitänyt mennä sisäkurviin kun sinne hän käänsi. Tyyppi oli ajanut vuosia sitä prätkäänsä eikä suostunut uskomaan/kuunteleen sanaakaan vastaohjauksesta. Pyörässä oli kuulemma saletisti vika.

sympaatti

Piti oikein käydä erikseen tutkimassa. Ja jep, ohjauslaakerihan se siinä ahistaa. Äkkiä se meni, ku vasta jarruja roplattiin ja silloin ei mitään vikaa  :(
Tohtiikohan tuolla vehkeellä ennen huoltoa ajella, vai pitääkö viedä se pitkän suoran päähän ja kaasu auki...
elämä on ihmisen parasta aikaa... MN

Partanen

Kyllähän ohjauksen olisi syytä olla kunnossa. Vasta tiukan paikan tullen se takertelu saattaa yllättää. Samoin yllättää tiukassa paikassa se, jos ei ole vastaohjauksen periaatteet hallussa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Ennen sitä pitkän suoran suoritusta kannattaa kokeilla joskos se ohjauslaakeri on vain piukassa.
Kaikissa ehjissäkin laakereissa on oltava pienempi tai isompi välys.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

Samaa mieltä mitä muukin raati, tarkista ettei se ole mennyt itsekseen kireämmälle. Siinä ohjauslaakerissa on lukitusrengas sen kiristysrenkaan päällä ja jos lukitus on auennut se laakeri voi mennä kireämmällekin. Ei ne aina löysty kuten olettaisi.

viisnelonen

#12
Lainaus käyttäjältä: sympaatti - 30.04.15 - klo:21:22
Piti oikein käydä erikseen tutkimassa. Ja jep, ohjauslaakerihan se siinä ahistaa. Äkkiä se meni, ku vasta jarruja roplattiin ja silloin ei mitään vikaa  :(
Tohtiikohan tuolla vehkeellä ennen huoltoa ajella, vai pitääkö viedä se pitkän suoran päähän ja kaasu auki...

Köh, karkas..  On tuon x9 foorumilaisten mukaan ihan tyyppivika x9:ssä tuo ohjauslaakeri. Jopa  2 kertaa joutuneet korjaamaan saman omistajan aikana. Sama laakeri kaikissa 125-500 x9 versioissa. Ittellä onneksi pelittää.
Jotain outoo siinä on ollut jo tehtaalla lähtiessä. Vaatis ilmeisesti säännöllistä aukomista/voitelua.. tai no, voihan siinä muutakin vikaa olla. Esim viallisia laakereita tms.
E: Laitanpa tän linkin..   http://www.x9ownersclub.co.uk/site/html/steering_bearings.html ,  varmaan tuo foorumi olikin sulle jo tuttu. Siellä on tapauksia kun tuo laakeri on alkanut kanittaan huomattavan pienillä kilometreillä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#13
Ohjauslaakerin välystä voi kokeilla seuraavasti:
Nosta skotu pukin päälle siten että etupyörä ei kosketa maata,
paina vasemmalla kädellä etujarrua ja samanaikaisesti, koeta nostaa etupyörää.
Ohjauslaakerissa on oltava välys, mieluusti pieni.
Wanhoissa wekottimissa käännettiin laakerin sisäkehää varttikierros, tai vaihdettiin ylä ja alalaakerin paikkaa.
Pehmeitähän ne on nykylaakerit, pelkästään voimakkaasti jarruttamalla niihin saa aikaiseksi pysyvän kuopan.
Ja siitäkös tulikin mieleeni, varmista samalla nostolla ettei jarru makaa päällä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Onko sitä kovin hyvin suojattu sitä ohjauslaakeria? Vähän liuotinpesuainetta ja painepesuria, niin joko on laakerin voitelu vaarassa? Vespoissa ei kovin hyvin ole ohjauslaakerit suojattuja, niin en ole painepesuria käyttänyt. Muistaakseni Vespan ohjekirjakin kieltää painepesurin käytön. Ehkä sama juttu muissakin konsernin vehkeissä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003