Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

ramba

Pyörävarasto valloitettu, patterit kokonaan auki ja +25C.

Kyllä kelpaa ;D
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Coastside

#601
Suolan käytön mysteeri ei ole oikein avautunut minulle. Se tekee kelistä liukkaamman. Vertailua pääsee tekemään väylillä joissa on rinnan molempaa tapaa. Nyt oli vesikelin jälkeen pakastunut ja hennon lumen satanut keli ja suolatuilla osuuksilla erittäin liukasta. Pahinta katuosuuksilla missä oli jäätikköä ja siinä autojen kiillottamat urat joissa oli koloja. Pari pätkää ajoin pyörätietä jossa oli hiekoitus.

Reppu on hyvä varuste huonolla kelillä. Se ja satulakotelo pitää painopisteen sopivasti verraten takaboxiin joka tekee takapainoiseksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

villekille

Tuli sitten kokeiltua pisin ajolenkki johon olen mopolla ryhtynyt,  Itä-vantaalta Karjaalle ja takaisin, reilu 200 km lenkki, ja vielä liukkaalla kelillä talvella mutta hyvin meni ja nyt kun virtaa riittää niin Yamaha Neo's toimi moitteetta koko reissun.

  Täytyy sanoa että talviajoon tulee varmuutta aika nopeasti kokemuksen myötä ja alkaa vaan luottaa enemmän tuntumaan mutta kyllä sitä silti on taas sellainen olo että onni oli matkassa kun ei sattunut mitään. Yhden kerran olisi kyllä mennyt nurin jos ei olisi juuri sattunut olemaan jalka valmiina roikkumassa.

Coastside

#603
Ekan kerran minulle huudeltiin autosta kun vedin letkaa taajamassa ajaen sen minkä koloisella vesijäätiköllä pystyin. Väliin uraa vaihtaen ja välillä keskellä. Autoilijan käämit kärysi kun en antanut ohittaa. Ajo vaati niin täysin keskittymisen etten edes huomannut sitä.

Näillä keleillä olisi enska kisapiikeillä se oikea kulkine.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Juissi

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.12.12 - klo:11:35
Suolan käytön mysteeri ei ole oikein avautunut minulle.

En ota kantaa siihen mitä tien ylläpitäjät sillä hakevat.
Ite tulee duunissa heiteltyä reilusti suolaa portaille, rappujen edustoihin, yms. paikkoihin, jos lämpötila ei ole yli -5. (ei sulata enää kunnolla, tähän on olemassa kyllä tuotteita mutta kalliita).

Tunnin verran kun saavat sulaa, on jää pehmennyt sen verran että portaat ja muut saa kivelle asti puhtaaksi melko helposti.
Kokonaan ne ei sula, vaikka kylväisi paljonkin suolaa ja antaisi olla kauan.

Kuvittelen, että tienylläpidon lähtöajatus on samankaltainen, suolataan että saadaan kaikki sulamaan mössöksi ja ssitten olisi kai tarkoitus vetää liipillä tiet auki?
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Coastside

#605
En ole nähnyt että suola olisi polanteita sulattanut. Lumen se kyllä sulattaa pikkupakkasella. Liippi puree ilman suolaakin noissa lämpötiloissa. Jos urat saadaan suliksi, jäävät polanteet ja lapasesta lähdon riski kasvaa myös autoille.

Jäähän näytää tulevan sekä koloja että patteja kuin pikkutissejä. Jälkimmäinen on todella outoa ja vailla selitystä. Yleensä noihin liittyy lauhtunut, vetinen keli ja osin suolakin. Yksi outo polannetyyppi on jäälaikut satunnaisesti kadulla ilman että pyöräuraa erottuu.

Maantiet on yleenä hyväkuntoisia kiitos liippaavan auran joka ajaa sateiden jälkeen, mutta taajamien kadut on aina kuraa, uraa, pattia ja mössöä.

Heti kun lauhtuu, ilmestyvät ruusperit vetämään ylinopeuksia keliin nähden.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#606
Aika harva tästä talviajelusta innostuu ja pitkän linjan tyypit osaa hommansa, ajopuolen ja kamppeet. Ne joille hetken mielijohteesta pälkähtää päähän lähteä kymmenien kilometrien reissuun, on riski joutua vaaraan. Mittari ei kerro kuin osatotuuden ja ajoviima loput. Pienillä pyrähdyksillä kannattaa kokeilla miten pärjää ja kohmeet sekä vilun värinä on vaaran merkki. Hyvissä kamppeissa ne ei uhkaa. Pakkasen äkilliseen kiristymiseenkin kannattaa varautua varavaatteilla. Hangessa yöpymiseen tuskin tarvitsee varautua koska apua pyytettäessä on ihmisten pakko auttaa antamalla suojan tai viemällä sellaiseen. Eväät ja retkikeitin ei ole huono varuste. Keskimäärin ei tämä mitään ääritouhua ole mutta voi tulla jos sählää.

Jos kauppias kirkkain silmin myy "talvivarustetta", se voi tarkoittaa ranskan talveen, ei tänne. Yhdetkin rukkaset olivat jäykkää nahkaa ja huopavuori sisällä. Lapussa oli komeasti "extream" jotain. Niillä ei vain saa otetta tangosta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

V_T_E_C

Miten skootterin tulppa/hattu pitäisi suojata jottein sinne pääse suola/loska/vesi sisälle tekemään kiusaa?
On harvinaisen ärsyttävää poistaa loska tulpanhatun välistä noin 5km välein.
"Isi, mikä on evoluutio ?"

"Kuulehan poikani, evoluutio tarkoittaa sitä, että ensin sinä ajat mopolla, sitten kevarilla, sitten 250-kuutioisella, sitten 500-kuutioisella, sitten 1100-kuutioisella."

ramba

Multa se ainakin sulaa sieltä kun ajelee pidempää matkaa ::) Eikä ole kertaakaan kyllä alkanut temppuilemaan.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 31.12.12 - klo:16:28


Näillä keleillä olisi enska kisapiikeillä se oikea kulkine.

Tässä joulun tienoilla koin tuonkin riemun,kun mopotti ei käynnistynyt ajoissa niin vedin enskalla kauppaan.. 14km suuntaansa 10 asteen pikkupakkasessa,keskinopeus karvan 80 ja pitoa hitosti. Ohittamaan pystyi ylämäkeen ja autoilijan ilme oli näkemisen arvoinen. Toisaalta mopokin kulki karkeilla renkaillaan ja katunastoillaan ihan nätisti, vauhtikin melkein kesäluokkaa,mainittakoon että savossa teitä ei suolata,vain aurataan ja polanteita ei vielä pahemmin ole tullut. Ainoa kerta jolloin kaaduin pyhinä, oli kauppaan mennessä kun risteyksestä käännyin liian ahnaasti ja etunen haukkasi sisäkaarteen penkkaa.Se oikein imaisi sen sinne ja auraus oli millintarkasti ojan päällä,sinnehän se uppos ja mies nokallaan...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Minä kävin kesäasussa kokeilemassa tuulisuojia - 5 pakkasessa. Aluspaita ja tuulipusero. Vain kilsan ja olisi mennyt toinenkin. Ohuessa asussa tuntee tuulen ja voin siitä päätellä mitä muuttaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Vanhoissa pappiksissa oli hyvä tuulisuoja,kun käytti sitä alaosan peittävää kombinaatiota. Ei paljoa turpa kastunut sillä ajaessa ja housutkin pysyi kohtuu kuivana.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

purgiaali

Annoin Kymcon siloposkisille renkaille tänään nopean käsittelyn rälläkän teräsharjalaikalla. Pikaisen koeajon perusteella pito parani merkittävästi.  8)

Coastside

Joillain keleillä, jotka ei katsoen näytä erityiseltä on pito totaalisen hukassa nastarenkaillakin. Kun vielä on polannetta ja koloja, on ajo tarkkaa ja hidasta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04