Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

JyrkiA

Tässä alkaa jo olla menemisen meininkiä. Harmikseni ei tänään mennyt maaginen -20 rikki, mutta kunnioitettavat -17 kuitenkin. Sitten ei pariin päivään ajetakkaan kun on itsenäisyyspäivää, vapaapäivä ja viikonloppu.

Ongelmaksi tosin muodostui vieläkin visiirin huurtuminen. Pienemmillä pakkasilla tuo tuplavisiiri on toiminut hyvin, mutta nyt taitaa olla ongelmana se, että lämmin hengitysilma aiheuttaa kylmään visiiriin huurretta. Visiiristä näki läpi, mutta lumessa ajaessa oli vaikeuksia erottaa ajouria ja pienempiä lumikumpuja.

Onko jollain kokemuksia huurteenestoaineista vai olisikohan jotain näppäriä hengitysilmanohjainmaskeja?

Coastside

#556
Avokypärällä ja visiirillä ei tee mitään talvella. Se kuurautuu umpeen koska ilma jää kiertämään sen alle.
Hyvä malli on avattava kypärä, jossa on sekä hengitysilmaa ohjaava maski että sen ulosohjaavat aukot alalaidassa sivuilla. Ne voi tehdä kypärään itsekkin jos ei löydä valmiina. Vaahtomuovista voi lämpömuovata maskin ja porata reijät joiden päälle skoopit takasuuntaan. Hengitysilman otto keskellä, peitettynä estämässä puhalluksen suoraan. Kypärän laidoissa on hyvä olla lierit sisäänpäin edessä ja takana.

Hyvä kypärä talveen. Lidliltä. Siinä on mustana noita aukkoja.

Voi olla että lisään toiseen visiiriin 0,2 mm vastuslankaa lämmittämään. Mustaksi maalattuna ne ei liikaa näkemistä haittaa verraten kuuraan. Se keino voi avokypärän ongelman ratkaista.  Kaarevuus vaatii langat pysty asentoon. Ohmeja langalla saisi olla 20/m josta puolen metrin pätkälle tulee tehoa 17 W I=U/R, P=IxU.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JyrkiA

Olen harkinnut sähkövisiiriä. Niitä saisi melko halvalla valmiinakin. Ei vaan huvittaisi vetää piuhaa skootteriin vaikka hansikaslokeroon olen tupakansytytinplugin asentanutkin. Tietenkin voisi virittää akun kypärään. Kun laitan nykyisin muutenkin aina kypärän "latauspisteeseen" josta se purkaa kypäräkameran videot ja lataa samalla kameran akun, niin tuosta ei olisi edes ylimääräistä vaivaa käytön osalta. Pistänpä harkintaan ja ilmoittelen tuloksista jos saan aikaiseksi.

Coastside

#558
Lämpimyyden eteen kannattaa nähdä vaivaa. Oli eka reissu koskaan missä -13 pakkasesta kertoi vain lämpömittari ja hyvä pito. Kasvoilla tuntui viileyttä visiirin tuuletuksen vuoksi. Vaatetta oli kaikki mitä mahtui ja alatuulisuoja oli mukana. Esimerkiksi ei paljain käsin ajaisi puolta kilometriä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ramba

P*rkele, tuli eilen tutustuttua lumen rakenteeseen kun tuli sula kaivonkansi lintassa eteen ;D

Saldona 40-50km/h vauhdista peili ja jalkakate palasiksi. Hauskaa oli joten tälläisiä pikku vastoinkäymisiä ei lasketa ::)
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Coastside

Pitäisi saada lisävalo aivan alas jolla tien pinta erottuisi hyvin. Ainakin että isommat kynnökset erottaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#561
Lainaus käyttäjältä: ramba - 05.12.12 - klo:16:15
P*rkele, tuli eilen tutustuttua lumen rakenteeseen kun tuli sula kaivonkansi lintassa eteen ;D

Saldona 40-50km/h vauhdista peili ja jalkakate palasiksi. Hauskaa oli joten tälläisiä pikku vastoinkäymisiä ei lasketa ::)
Nii´nii lintassa ajaminen on mukavaa, se äkkipysähdys, ei ole ;)
Hieno laji tuo drifting, ja haastava kesällä ja skotulla ;D
Hyvä ettet isommin ittees loukannu.
Hae korvausta tienpitäjältä, sillä on vakuutukset kunnossa  ::)
Aina ei näkeminenkään auta lumen alla saattaa olla esim sulaa vettä.
Tapahtui joskus meren jäällä, moinen havainto  :o
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

ramba

Hahaa vihdoin takajarru toimii uuden vaijerin myötä. Vähän helpompi ajella jarrun kanssa ::)
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

villekille

Tänään oli aikamoinen ajokeli täällä etelässä kun lunta pyrytti koko päivän. Onneksi aamupäivästä sain talvirenkaat alle, jotta se onnistui piti tosin ajaa ensin kesärenkailla 12 km liikkeeseen. Muutama havainto:

kesärenkailla meinasi herkemmin lähteä skode kaatumaan eli jalkoja sai enemmän pitää valmiina ottamaan vastaan, talvikumeilla varmaankin autorengasmaisemman muodon takia tasaisempaa tuo meno

mutta hieman petyin siihen että ei nuo kumin vaihtamiset ihmeitä kuitenkaan tehneet, yhä on tosi vaarallisen tuntuista jos ajautuu yhtään pois autojen jättämiltä urilta ja lumisohjolle ajautuu, meinaa vastaavalla tavalla lähteä etupää alta ja jalkojen reaktiot hyvä olla nopeat, vaikka suoraan ajaisikin.

Kylmä tuli kyllä vaikka on puolikorkea tuulisuoja ja jalkasuoja. Vaatetta toisaalta ei ollut kuin pitkät alushousut ja tuulihousut ja pitkähihainen collegepaita ja nahkarotsi.

Mietinnässä on että josko hommaisi yamaha neo'sin täyskorkean tuulisuojan josko se auttaisi estämään viiman vaikutusta.

Onko tuo nyt sitten ihan normaali juttu että toi skootterin etupää meinaa lähteä alta ja pyörä kipata alta nurin kun tulee lunta alle vai onko mulla nyt sitten vaan jotain vialla tai huonot kumit?

ramba

Olisit schwalbet hankkinut, ja tuo on ainakin omilla renkailla normaalia että jossakin 15cm-20cm auraamattomassa lumessa alkaa keula "leijua" ja heittelehtii aivan hulluna edestakaisin lumen pinnalla, jos on vauhtia +40km/h ???

Täällä on tasaisella pihalla keskimääräisesti 42cm lunta.. tuulisissa paikoissa vähän enemmän.

Onpahan mukavat kelkkakelit, viime perjantaina kävi mielessä että menisi kauppaan kelkalla kun ei mitään teitä aamulla aurattu ja 20cm tuoretta lunta maassa :o
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Coastside

#565
Näissä on eroja skodeissa ja renkaissa miten suuntavakaita on. Esmes baotian perusmalli + schwalbe iceman on hyvin suuntavakaa normaalilumessa mutta suolamössöissä se liiraa pahastikkin. Juuri satanut tamppaantumaton pakkaslumi on helppo ja vesinuoska mahdoton ajaa.
Sekin merkkaa miten reakoi luistoon. On nopeasti katkaistava se ohjausliikkeellä sen suuntaan. Mainituilla renkailla on ominaisuus että ne ohjaa kallistamalla ja heikommin ohjaamalla. Kallisteluja kannattaa mössöissä välttää, koska se lisää kääntymistä. Ne vaatii totuttelua ajaa koska ne nykii ja kiemurtaa ja siihen reakoi liian helposti.

Älä noissa kamppeissa ajele. Fleeseä saa ja väljyys on eduksi. Kauluri ja rukkset on nekin tarpeen. Minulla on kokemus ettei kipakka pakkanen tunnu lainkaan kunnon vaatetuksen läpi, oli kuin olisi istunut kotona.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

villekille

schwalbe icemanit itseasiassa on, mutta täältä palstalta ne ostin ja vaikka käyttämättömät ovat niin 2005 päivätyt joten mietin vaan että voiko tuo vaikuttaa niin paljon että on liian kovettunutta kumi vai kuuluuko se vaan asiaan

Coastside

Ei se pakkasessa enää jousta se kumi ja kuvio on niin karkea että se hallitsee menoa. Jos ne keskinappuloiden lamellit sormella taipuu, niin kyllä se toimii. Kokeile vaihtaa painetta 1,2 - 1,8 bar jos vaikuttaisi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JyrkiA

#568
Vaikka olen jo omista varustuksista maininnut, niin mainostan vielä. Itse sain pukilta vuosi takaperin tuollaisen Imax Expert Oceanic Equipment lämpöhaalarin joka on täysin veden- ja tuulenpitävä. Pelkästään tuolla menee helposti aina -15 asteeseen asti T-paidalla, ilman pitkiä kalsareita tai muita toppauksia. Yli -7 jos on, niin tulee jo kuuma ajellessa. Sen -15 asteen jälkeen voi pikku hiljaa alkaa laittelemaan villapaitaa, villasukkaa ja pitkiä kalsareita. Kylmin missä olen noilla varusteilla ajellut on -27, eikä silloin tullut kylmä kuin silmäkulmien paikkeille kohtaan, jota kypärämyssy ei suojannut.

Mitä taas renkaisiin tulee, niin itselläni ei ainakaan helposti keula heittele. Sanoisin pitoa kiitettävänä kiihdytyksissä, jarrutuksissa hyvänä ja sivuttaispitoa kohtalaisena. Varmaankin ajotavalla ja talviajokokemuksella on eniten merkitystä. Jos tie äkisti muuttuu esim. jäästä puuterilumeen, eikä siihen ole ehtinyt varautumaan, niin silloin toki vatkataan hetken joka suntaan. Tietenkin jokaisessa eri tien kuntoisuudessa on ajettava eri tavalla. Pakkautuneessa lumessa, auratulla tiellä ja autojen ajourissa melko rennosti varautuen äkillisiin tienpinnan muutoksiin (railot ja vallit). Sohjossa ja puuterilumessa jalat maassa. Pehmeässä lumessa "neitseellisessä lumen kohdassa*" tasaista vauhtia mahdollisimman suoraa linjaa varoen ajouria (jopa polkupyörän ajoura voi heilauttaa etupäätä). Ajamalla oppii. Ensin hitaasti ja kokemuksen karttuessa reippaammin ja sitten kaatumisen jälkeen jälleen hetken varovaisemmin.

Tuli muuten kaaduttua tänään ensimmäistä kertaa talvikelien vuoksi sitten teinivuosien. Tosin oli melko antikliimaksinen kaatuminen. Pysähdyin pyörätiellä syvässä lumessa risteykseen ja olin kääntymässä vasemmalle. Lähtiessäni liikkeelle nostin jalat ylös ja skootterin perä lähti karkuun. Makasin siinä sitten hetken hölmistyneenä naureskellen lumihangessa. No seuraavan kerran varovaisemmin.



* Kohdassa jossa lumi on kohtalaisen syvää ja koskematonta (esim. tien reunassa).

Samppa

Oma Vespa (100/80-10) on aika epäkiitollinen ajettava, jos tienpinnassa on vähääkään enempää lunta ja varsinkin, jos puhutaan suojalumesta.  Vaimon vanhalla Freellä (80/80-14) homma on puolet helpompaa. Ja molemmissa siis kunnon nastat.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.